paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:04

Een shetlander met een deken???? Dan moet hij wel heel oud of ziek zijn? Geschoren? Maar dan leg je er geen 0 grams op. Enigste wat je nu bereikt is dat je de vacht platdrukt, kan het dier zichzelf zeker niet meer warm krijgen...

Paarden hebben echt geen last van de vorst. Zelfs de grootste koukleum bij ons voelt zich nu helemaal geweldig, ze vinden het juist prachtig. Het zonnetje is ook lekker warm overdag.
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo :+ ) het koud hebben, betekend niet dat dit ook voor paarden geld. Mocht je paard het wel kou hebben, dan zie je dat vanzelf. Opzetten van de haren is normaal, enkel wanneer een dier gaat bibberen (bij ons een teken dat we onderkoelt raken, bij paarden een vrij normale manier van opwarmen) moet je gaan nadenken over het aanbieden van meer ruwvoer en beschutting. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:09

Het is toch ieder jaar wel een tijdje flink koud?
Als dat nooit een probleem was, waarom dit jaar wel ineens?

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:38

mijn paard krijgt wel een dekentje op, maar die heeft een relatief korte vacht (ook in de winter) en het snel koud. je moet dus gwn goed kijken of je paard het koud heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:39

Kom net bij de paarden vandaan (die 24/7 buiten staan, al jarenlang). Die hebben nergens last van, hoor, met die wolliebollie vachtjes. Mits ze maar lekker ruwvoer hebben, dus dat heb ik nog maar even aangevuld net. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:53

Als ze inleveren betekend het dat je gewoon meer moet voeren. En eigenlijk is het helemaal niet erg als ze iets inleveren dat is eigenlijk best natuurlijk.
Mijn beestjes lopen gewoon nog buiten en geen haar die erover denkt ze een deken op te gooien. Gewoon een beetje extra voer.

Als het -20 gaat worden dan ga ik eens nadenken over een deken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:57

Ik kan wel meer voeren maar hij krijgt niet meer op helaas. :n .hij mag alleen arm hooi hebben en gras zonder al te veel voedingsstoffen en geen krachtvoer, dan ben je op een gegeven moment door oplossingen heen. Een beetje gewicht verliezen is niet erg maar zoveel dat je aan het eind van de winter de dierenbescherming op je dak krijgt wegens een veel te dun paard dat geen eten zou krijgen terwijl hij op dat moment bijna 25 kilo hooi per dag weg at, meer ging er gewoon niet in. Dat is niet prettig voor paard en mens. Hij is nu voor het eerst sinds 10 jaar nog goed op gewichten dat hou ik graag zo. :j dan maar een deken op.

Vanmiddag geweest, 100 gram opgehouden, hij was mooi op temperatuur en zijn haren stonden netjes omhoog onder de deken. En niet stijf.

Ik zou een fries/fjord die maar een paar uur per dag buiten staat niets omdoen als hij genoeg ruwvoer krijgt en s nachts uit de wind binnen staat. Onze tinker zou in dat geval ook dekenloos blijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:01

Karuna, maar dat is dan toch prima? Ik zou zo'n paard ook gewoon een deken opdoen, hoor. Altijd naar het paard blijven kijken en daarop inspelen, vind ik. :j

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:45

Gypsy schreef:
Een shetlander met een deken???? Dan moet hij wel heel oud of ziek zijn? Geschoren? Maar dan leg je er geen 0 grams op. Enigste wat je nu bereikt is dat je de vacht platdrukt, kan het dier zichzelf zeker niet meer warm krijgen...

Paarden hebben echt geen last van de vorst. Zelfs de grootste koukleum bij ons voelt zich nu helemaal geweldig, ze vinden het juist prachtig. Het zonnetje is ook lekker warm overdag.
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo :+ ) het koud hebben, betekend niet dat dit ook voor paarden geld. Mocht je paard het wel kou hebben, dan zie je dat vanzelf. Opzetten van de haren is normaal, enkel wanneer een dier gaat bibberen (bij ons een teken dat we onderkoelt raken, bij paarden een vrij normale manier van opwarmen) moet je gaan nadenken over het aanbieden van meer ruwvoer en beschutting. :)

Mijn shetlander heeft op dit moment niet zoveel vetjes en dit houdt in ieder geval de koude wind tegen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:53

Ik twijfel heel erg om mijn bejaarde Ierse Hunter merrie van 32 jaar vannacht een fleesedeken op te doen. Ze staat 'snachts binnen met onbeperkt ruwvoer maar ze heeft niet veel kiezen meer en eet dus niet heel veel.

Ze lijkt het niet koud te hebben....wat zouden jullie doen ?

Edit: ze is ook goed op gewicht.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:58

Voorgaande jaren deed ik ze dus wel een deken op als het onder -5 was s'nachts maar ik begrijp dat dat dus echt niet nodig is .

Tja nogmaals ik vind het koud dus denk dat paardjes lief het ook hebben...

Maar goed mijn kippen zitten s'nachts in een boom ( vertikken het om in hok te gaan zitten) en die staan s'ochtend ook weer vrolijk op voer te wachten..

Ik maak mij gewoon altijd zo druk om mijn dieren als het koud wordt...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

Mijn paarden staan zonder deken, zolang ze die niet nodig hebben begin ik er niet mee ook. Ze krijgen nu wel extra ruwvoer, en daar doen ze het goed op :) Dit weer zal fijner zijn voor de paarden dan wanneer het een hele dag zeikt van de regen.

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:52

Tja.. Als ze het gewend zijn zonder, en ze hebben er geen last van, zou ik er niet aan beginnen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:02

Gypsy schreef:

Hier staat bibberen gelijk aan stoppen met eten. Dan helpt meer voer aanbieden niet meer. Hier opstaande fluffy vacht onder de 0 grams regendeken trouwens.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 03:24

Ik ben de winter ook begonnen met een 0 grams regendeken, maar mijn merrie ging toch echt te veel inleveren ondanks de geruime hoeveelheid ruwvoer. (zij staat 24/7 buiten met schuilstal) Met die vrieskou staat zij nu onder een 200gr. Ze staat er happy bij, dit weer is veel prettiger voor ze dan die gure regen en wind!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:21

Ik merk dat paarden en pony's vaak een deken om krijgen als hun baasjes het koud hebben :P Als je paarden het al die jaren prima zonder deken gered hebben lijkt het me nu ook niet nodig. Een fries en een Welsh zouden beide heel goed tegen de kou moeten kunnen en nu al een goede dikke wintervacht aangemaakt hebben. Tenzij ze ziek zijn geweest of wat ouder zijn kan ik snappen dat je ze een deken om wilt doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:23

Vanmorgen trof ik een verkleumd paard aan en heb dus zijn winterdeken om gedaan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:34

freespirit schreef:
Ik twijfel heel erg om mijn bejaarde Ierse Hunter merrie van 32 jaar vannacht een fleesedeken op te doen. Ze staat 'snachts binnen met onbeperkt ruwvoer maar ze heeft niet veel kiezen meer en eet dus niet heel veel.

Zelfde hier, alleen dan een shetlander van 34 ;) Ik denk dat ik hem toch maar puur natuur laat, hij heeft wel een vacht waar je U tegen zegt, en is mooi op gewicht (krijgt wegens het gebrek aan kiezen Seniores en Grasmix en dat eet ie prima)
Zoals het nu is, heeft ie nergens last van, maar snachts sta je stil en dan -19 :brr:
Hij krijgt wel wat extra eten en houtvezel&stro, en als het gaat waaien kan de bovendeur op een kier...
Ben altijd een beetje anti-deken, maar als je eenmaal begínt te twijfelen :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:41

Nou ik had geen twijfels hoor, het ging gewoon niet meer. En dan is de keus zo gemaakt.

Rijssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:53

Hier ook een shetlander van 32 met niet zo,n dikke wintervacht als anders.
Stond maandag buiten te rillen met die koude oostenwind (ze is van 10.00 uur tot 16.00 uur in de wei)
en ik heb dus ook een deken gekocht.
Is een ademende waterdichte 200 gr. deken en ze vindt het heerlijk.
Wilde gisterenmiddag niet eens naar d,r stalletje.
Maar nu zei de mevrouw in de winkel dat ik ,m snachts binnen op moet houden,
maar zelf trek je toch ook je jas uit als je binnen komt,
want dan heb je er toch buiten niks aan??
Deuren van de stal gaan nu dicht snachts, ook voor de katten,
dus het is niet koud/geen tocht.
Twijfel toch wel hierover.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:08

mijn kwpn merrie van bijna 9, staat met 350grams. maar dit ook omdat ze in dunne vacht zit.
maar die staat al vanaf september met dekens op! dus die heeft dunne vacht. en die begint nu (zag ik vanochtend) een dikkere vacht aan te maken, omdat het frisser is.

paarden zijn wel helemaal in hun nopjes als het onder de 10 graden is.
een haflinger bij mij op stal heeft ook nooit met deken op gestaan ( al lijkt dat nu wel echt een beertje!)
maar die heeft het echt niet koud.
je merkt het wel aan ze als het ze het koud hebben. en sommige gaan staan graven als ze het koud hebben! (op vorige stal deed een engels volbloed dat die het 'snel'' koud heeft en super dun vachtje heeft)

zolang paard in een winter vacht zit, zou ik geen deken op doen!
als het paard het koud krijgt, gaat het zich toch aanpassen aan het weer,
ook op mijn oude stal, een vriendin had daar een hackney die zelfs in de winter nog een dikke wintervacht begon te kweken (nadat ie geschoren was, en inmiddels met 400grams stond) puur omdat het koud was begon zijn vacht te groeien! toen heeft ze er 500grams van gemaakt met nog een deken ( waarom zoveel? omdat ze elke dag fanatiek ree, en anders was der paardje zijknat na elke x rijden!)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:10

Rijssie schreef:
Hier ook een shetlander van 32 met niet zo,n dikke wintervacht als anders.
Stond maandag buiten te rillen met die koude oostenwind (ze is van 10.00 uur tot 16.00 uur in de wei)
en ik heb dus ook een deken gekocht.
Is een ademende waterdichte 200 gr. deken en ze vindt het heerlijk.
Wilde gisterenmiddag niet eens naar d,r stalletje.
Maar nu zei de mevrouw in de winkel dat ik ,m snachts binnen op moet houden,
maar zelf trek je toch ook je jas uit als je binnen komt,
want dan heb je er toch buiten niks aan??
Deuren van de stal gaan nu dicht snachts, ook voor de katten,
dus het is niet koud/geen tocht.
Twijfel toch wel hierover.

wat je zou kunnen doen is, dat je der binnen een fleecje omdoet.
pony op stal heeft een dikke vacht (35jaar oud)
maar staat sinds eergister binnen met een fleece, en buiten der 300 grams deken overheen!
omdat ze oud is, toch wat voorzichter. en dat fleecje maakt het net wat warmer!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:32

VSW -> SV

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:52

GreenRider schreef:
Ik merk dat paarden en pony's vaak een deken om krijgen als hun baasjes het koud hebben :P Als je paarden het al die jaren prima zonder deken gered hebben lijkt het me nu ook niet nodig. Een fries en een Welsh zouden beide heel goed tegen de kou moeten kunnen en nu al een goede dikke wintervacht aangemaakt hebben. Tenzij ze ziek zijn geweest of wat ouder zijn kan ik snappen dat je ze een deken om wilt doen.

Ja hier op stal ook van de week. 4 gezonde paarden waaronder 2 haflingers die ineens een deken op moesten....kon er met mijn pet niet bij en ompraten onmogenlijk.

Paard van 32 vind ik daarintegen een ander verhaal. Die zou van mij ook een lekker dekentje krijgen met deze tempraturen.

freespirit schreef:

Zolang ze goed op gewicht zijn kunnen ze best wat hebben. Wat geef je voor voer? je zou als extra de senioren priores van subli kunnen geven.
Dat geef ik nu ook af en toe.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:05

ik heb 2 a welshjes ook nog nooit een dekentje opgehad , en krijgen heel de dag hooi doorgevoerd , toch zegt mijn menselijk gevoeletje het is min 10 hoor , maar ze rillen niet en lijken geen koud te hebben ..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:13

Je kunt een 0grams dekentje opleggen, dat houd dan net even de neerslag tegen en die koude regen (als die er komt ;)), maar verder denk ik niks.
Ik laat mijn shetlander nu ook gewoon "naakt" buiten.