Paarden hebben echt geen last van de vorst. Zelfs de grootste koukleum bij ons voelt zich nu helemaal geweldig, ze vinden het juist prachtig. Het zonnetje is ook lekker warm overdag.
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo
) het koud hebben, betekend niet dat dit ook voor paarden geld. Mocht je paard het wel kou hebben, dan zie je dat vanzelf. Opzetten van de haren is normaal, enkel wanneer een dier gaat bibberen (bij ons een teken dat we onderkoelt raken, bij paarden een vrij normale manier van opwarmen) moet je gaan nadenken over het aanbieden van meer ruwvoer en beschutting.

.hij mag alleen arm hooi hebben en gras zonder al te veel voedingsstoffen en geen krachtvoer, dan ben je op een gegeven moment door oplossingen heen. Een beetje gewicht verliezen is niet erg maar zoveel dat je aan het eind van de winter de dierenbescherming op je dak krijgt wegens een veel te dun paard dat geen eten zou krijgen terwijl hij op dat moment bijna 25 kilo hooi per dag weg at, meer ging er gewoon niet in. Dat is niet prettig voor paard en mens. Hij is nu voor het eerst sinds 10 jaar nog goed op gewichten dat hou ik graag zo.
dan maar een deken op.
Als je paarden het al die jaren prima zonder deken gered hebben lijkt het me nu ook niet nodig. Een fries en een Welsh zouden beide heel goed tegen de kou moeten kunnen en nu al een goede dikke wintervacht aangemaakt hebben. Tenzij ze ziek zijn geweest of wat ouder zijn kan ik snappen dat je ze een deken om wilt doen.
Ik denk dat ik hem toch maar puur natuur laat, hij heeft wel een vacht waar je U tegen zegt, en is mooi op gewicht