paard verhuizen in de sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:18

Als je paard rustig is dan zou het wel moeten kunnen. Mijn shet heeft vorig jaar met die sneeuwperiode op ijzers gelopen. Op de weg was het wel een beetje glad, maar in de berm met sneeuw had ze voldoende grip, evenals in de wei. Verse sneeuw is trouwens niet echt glad, dat is die aangereden sneeuw op asfalt wel. Mijn shet had overigens geen last van proppen sneeuw onder haar ijzers toentertijd, maar dat is paardafhankelijk.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 30-01-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:20

Dat is prima te doen hoor :j met en zonder ijzers. Je moet er alleen heel erg op letten dat je op verse sneeuw gaat staan (dus geen gladde, platgestampte sneeuw), als het even kan in de berm, daar is de ondergrond onregelmatiger en dus steviger, en dat je niet gaat draven, maar dat lijkt me logisch :P

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:22

PercyLeen schreef:
Gentlegiant schreef:
Kun je het niet uitstellen?
Ik zou nooit of te nimmer op pad gaan met of zonder ijzers niet...

Mijn paarden komen helemaaal niet buiten nu hoor

Anders n paar wollen sokken aan doen en vast maken met bandages zodat te niet af zakt
Ik zou t uitstellen of n trailer regelen

Met ijzers zou ook niet snel de weg op gaan. Maar jouw beesten zien dus helemaal geen daglicht met sneeuw? Die van mij staat gewoon op de wei hoor, ook als er een meter sneeuw ligt (zonder ijzers dat dan weer wel).

Idd dit is precies de reden waarom ik geen ijzers heb in de winter, zodat de paarden toch naar buiten kunnen. Degenen die wel ijzers onder hebben doen we hoefschoenen aan elke ochtend. Pokkerwerk, ja, maar heb er alles voor over dat ze elke dag in de wei staan.

@ Ts: Als er veel berm/gras is, zou ik het er denk ik wel op wagen. Misschien eerst de route even fietsen, kijken of het glad is? En sowieso aan de hand, zou er niet op gaan.

capopjekop

Re: paard verhuizen in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:24

Die van mij liep ook gewoon met ijzers buiten toen. Heeft ze totaal geen last van gehad. Maar die van mij zijn gewend om buiten te lopen, dus ze weten heel goed op welke plekken ze veilig gek kunnen doen en waar ze voorzichtig moeten zijn. Gelukkig waren de ijzers er om medische redenen en zijn ze nu niet meer nodig.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:28

route eerst fietsen gaat niet want de fiets staat al op we weide ( moet met de fiets terug :+ )
Het moet eerst eens stoppen met sneeuwen anders wordt het toch niets.
Want het sneeuwt hier best hard, dan ben ik doorweekt eerdat ik er ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:29

Ach goede regenjas aan, muts op en gaan :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:29

PercyLeen schreef:
Gentlegiant schreef:
Kun je het niet uitstellen?
Ik zou nooit of te nimmer op pad gaan met of zonder ijzers niet...

Mijn paarden komen helemaaal niet buiten nu hoor

Anders n paar wollen sokken aan doen en vast maken met bandages zodat te niet af zakt
Ik zou t uitstellen of n trailer regelen

Met ijzers zou ook niet snel de weg op gaan. Maar jouw beesten zien dus helemaal geen daglicht met sneeuw? Die van mij staat gewoon op de wei hoor, ook als er een meter sneeuw ligt (zonder ijzers dat dan weer wel).

Heb n binnenbak met open zeide dus zien wel degenlijk daglicht en grote lichte stallen
Ik ga niet risceren dat ik dadelijk weer n paard heb met n gebroken been ban blijven ze maar lekker binnen beweging krijgen ze toch wel

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:33

Hij staat nu in de paddock, ook in de sneeuw dus? Heeft hij dan nu last van ijsballen?
Niet elk paard heeft er evenveel last van.
Anders voor vertrek voeten goed dik insmeren met uierzalf of vaseline of groene zeep, heeft de sneeuw minder grip. Zou geen woeste rit maken, maar stappend kan het hoogst waarschijnlijk best.
Evt om het minder koud te krijgen (5 km stappen/stilzitten is best fris) er naast gaan lopen, dan beweeg je zelf ook en krijg je het niet koud en je paard heeft een beter evenwicht dan wanneer jij erop zit.
Meeste paarden lopen erg voorzichtig met de sneeuw en kunnen hun balans prima houden.

Mijn pony heeft ook ijzers, wel sneeuwbeslag, maar vorig jaar had hij het nog niet toen het plotseling enorm begon te sneeuwen.
Die staat ook 24/7 buiten en heb zijn voeten ingesmeerd met uierzalf tot de hoefsmid na 2 dagen kwam om het sneeuwbeslag eronder te slaan. De ijsballen vielen heel erg mee, ondanks dat hij toch best veel heen en weer gelopen heeft door de wei (kun je in de sneeuw zo leuk zien, al die sporen).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:36

hij staat nu 24/7 op de weide of in een paddock dus staat altijd buiten en heeft nu geen last van ijsballen.
ik ga sowieso alleen maar stappen.
En als het niet lukt ga ik erlangs lopen.
Vanaf 12 uur zou het hier stilletjes aan ophouden met sneeuwen dus ik ga me er zo maar eens aan wagen, lukt het niet dan is het pech hebben en moet hij maar hier blijven staan, dan is het niet anders

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:39

Mensen, wat een ongelofelijke aanstelleritis en drama weer hier!!! Ik lach me altijd dood hier als er wat sneeuw valt, stelletje Hollanders! _O- _O-

In landen waar ze normale, goede winters hebben lopen ze gewoon allemaal op ijzers, vaak met spikes eronder tegen het glijden. Gewoon op het land, over de weg, in het bos, er wordt in de sneeuw zelfs gewoon gebruik gemaakt van de draf- en renbaan. Wil zeggen, je kunt gewoon door de sneeuw. Alleen even rustig aan, de jouwe heeft waarschijnlijk geen spikes/mogelijkheid voor kalkoenen, dus lekker in stap. Trek warme kleren aan, regenjas zodat je niet doorweekt raakt en gewoon gaan.

Er wordt hier altijd zó overdreven, en dan vooral door de mensen die het wel eens gehoord hebben, ze steken elkaar allemaal aan. En triest hoor, dat mensen hun paarden binnen houden wegens een beetje sneeuw... -O- Arme dieren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:40

Waar woon je dan dat er sneeuw ligt?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:45

Inderdaad als je in een gebied woont met goed veel sneeuw dan valt het allemaal best mee hoor met ijsballen en uitglijden.
Ene paard staat hier op ijzers met puntjes, mijn eigen ruin zonder ijzers. Ik rij beiden zelfs gewoon in galop door de sneeuw tegen de berg op.

Stappend (en zeker aan de hand) gaat dus echt wel lukken. Ik zou het dus gewoon doen het zal allemaal reuze meevallen als je oplet waar je loopt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:47

GamblersCup schreef:
Mensen, wat een ongelofelijke aanstelleritis en drama weer hier!!! Ik lach me altijd dood hier als er wat sneeuw valt, stelletje Hollanders! _O- _O-

In landen waar ze normale, goede winters hebben lopen ze gewoon allemaal op ijzers, vaak met spikes eronder tegen het glijden. Gewoon op het land, over de weg, in het bos, er wordt in de sneeuw zelfs gewoon gebruik gemaakt van de draf- en renbaan. Wil zeggen, je kunt gewoon door de sneeuw. Alleen even rustig aan, de jouwe heeft waarschijnlijk geen spikes/mogelijkheid voor kalkoenen, dus lekker in stap. Trek warme kleren aan, regenjas zodat je niet doorweekt raakt en gewoon gaan.

Er wordt hier altijd zó overdreven, en dan vooral door de mensen die het wel eens gehoord hebben, ze steken elkaar allemaal aan. En triest hoor, dat mensen hun paarden binnen houden wegens een beetje sneeuw... -O- Arme dieren.

Ik ben geen hollander :+
Plus heeft niets met wel eens gehoort te maken
Heeft te maken met zelf ervaren
vind het zieliger als er paarden liggen te creperen van de pijn omdat ze iets gebroken etc hebben dan dat ze lekker binnen blijven met eten en beweging

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:48

Dat zeg ik, aanstelleritis en dramaqueens hier :')

Net als met autorijden... hi hi hi, het sneeuwt hier 5 minuten en er staan files van 360 km, niemand weet meet hoe ie moet rijden, grote paniek :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:07

Ook niet helemaal eerlijk voor wat betreft de files. Als je in Duitsland of Oostenrijk in een sneeuwstorm komt dan komen overal strooiwagens uit het niets opgedoken.
Dat is in NL altijd ontzettend slecht geregeld, strooizout tekort, geen winterbandenplicht etc.

Maar een paard hoeft met een beetje sneeuw toch echt niet de hele dag op stal ze smelten heus niet. (en glijden in stap ook niet zomaar uit)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:33

Gentlegiant schreef:
GamblersCup schreef:

Ik ben geen hollander :+
Plus heeft niets met wel eens gehoort te maken
Heeft te maken met zelf ervaren
vind het zieliger als er paarden liggen te creperen van de pijn omdat ze iets gebroken etc hebben dan dat ze lekker binnen blijven met eten en beweging

Je bent wel een Hollander, dat je net over de duitse grens woont veranderd daar echt niks aan hoor..........
Tis ook wat je paarden gewend zijn, hier staan ze 24/7 buiten, ook in de sneeuw. ze passen zich aan aan de weersomstandigheden.
Als paarden het niet gewend zijn kunnen ze er niet op anticiperen en ja dan kan het fout gaan.
Mensen zijn vaak te voorzichtig en maken daarmee de dieren die ze bezitten kwetsbaarder...........

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:22

Dan ben je gelijk een aansteller omdat je aan je eigen paarden denkt

fijn leven hebben ze als ze alles breken omdat t baasje zo nodig ze in de sneeuw zet vorigjaar mee gemaakt nee hier niet meer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:26

Zoveel mensen, zoveel manieren van paarden houden. Jouw paarden kunnen dus lekker loslopen in de binnenbak gentlegiants voor een groot gedeelte van de dag begrijp ik. Dan heb je het prima voor elkaar. Paarden die door het koude weer 24/7 (of vrijwel de hele dag) op stal staan dat vind ik wel sneu. Kijk als ze vaak op stal staan dan is de kans op ontploffing en daardoor blessures een stuk groter dan paarden die veel buiten lopen en gewend zijn aan de winter. Dus ik snap de eigenaren wel. Maar mijn manier van paardenhouden is het niet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:26

Gentlegiant schreef:
Dan ben je gelijk een aansteller omdat je aan je eigen paarden denkt

fijn leven hebben ze als ze alles breken omdat t baasje zo nodig ze in de sneeuw zet vorigjaar mee gemaakt nee hier niet meer

Je snapt me niet.......
Doordat ze het niet gewend zijn zijn ze kwetsbaarder, dat voorval van vorig jaar waar je het over hebt zal waarschijnlijk komen omdat ze het inderdaad niet gewend zijn.
de meeste paarden staan niet 24/7 buiten en kunnen daardoor dus niet zelf anticiperen op wat er met de natuur gebeurd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:32

Paard liep al jaren 24/7 buiten ;)
Heb n binnenbak en gebruik m ook fulltime

En als ik die niet had gingen ze alsnog niet naar buiten dan ging ik liever op t gangpad wat met ze lopen ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:11

Dat gebeurt 1 op de 100000 paarden, waarschijnlijk een stom toeval. Een normaal paard breekt echt niet zomaar z'n benen. Om dan de paarden binnen te houden onder het mom van "ik denk aan m'n paarden" vind ik vreselijk, laat een paard toch lekker paard zijn!

Maar ik zal er verder niet op door gaan, is niet ontopic. TS, gewoon gaan!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:14

zo we zijn weer heel thuis.
Een tikkie heel erg bevroren maar de rit ging goed.
Ik ben via de gewone weg gegaan aangezien die helemaal open waren.
Alleen op de brug ( is een voetgangersbrug) lag sneeuw en daar gleed hij even wat weg maar niet extreem. Ik heb daarna wel even de sneeuw onder zijn voeten uit gehaald maar het ging echt goed

vroeger stonden mijn paarden in de winter ook op stal, kwamen een uurtje per dag in de paddock en dat was het. Werd mijn paard heel erg chagrijnig van, zo erg dat hij zelfs agressief begon te worden terwijl het nu het liefste paard is wat je je maar kunt wensen.
Paarden horen buiten, zijn ze nou eenmaal op gemaakt.
Maar iedereen gaat met zijn paarden om zoals hij/zij het zelf wilt.
Zolang ze het dier voldoende beweging, verzorging, aandacht, medische zorg enz geven is het mij goed ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:15

fijn dat het goed gegaan is......en nu lekker ontdooien :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:18

Zie je, gaat prima ;)
Mooi dat je weer terug bent, nu lekker opwarmen inderdaad!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:21

Ja ging echt goed.
We moeten ook altijd een deeltje langs het kanaal.
Naast fietspad heb je een heel brede berm.
Brandon weet dat hij daar altijd mag galopperen dus hij schoot me daar ook in galop ( zat niet op te letten :o ) dus heb ook een stukkie met hem gegaloppeerd wat ook super goed ging.
Maar toch gaan deze week de ijzers er mooi onderuit :D