Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:33

ik begin zelf idd ook altijd met de dunste deken; tijdje terug stond mijn geschoren paard met 100 grams onderdeken; dan 200 grams staldeken en dan regendeken met fleece.
nu staat ze sinds een week of 3 met de bucas all in one van 570 grams en sinds een week heb ik de hals er ook aangedaan.
ze is geschoren; staat overdag altijd minimaal 8 uur op de wei en savonds op stal.
ik ga geen dikkere deken als deze er meer op leggen. deze deken is geschikt voor - 25 graden!

ieder paard is anders; mijn paard heeft het snel warm en stond daarom een week of 3 geleden nog met veel minder grams terwijl sommige paarden ongeschoren toen al met het dubbele stonden.
als je paard lekker aanvoelt onder deken en de neus en oren zijn kouder dan is het goed.
staan de haren overeind dan heeft ze het koud en als ze wat klammig staat heeft ze het dus te warm en dus minder op doen.
komt vast wel goed; gewoon je paard goed in de gaten houden

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:35

Mijn paard heeft het niet zo snel warm onder de dekens. Hij was vanmorgen aangenaam, toen ik voelde. Maar het is ook rond het vriespunt in de stal, dus niet echt warm ;) Als hij overdag buiten loopt heeft hij er een ongevoerde regendeken over. Die gaat als hij op stal komt weer af. Ben zelf geen fan van outdoordekens op stal.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:39

_DP_ schreef:
Ik heb mijn pony(die overigens nog superdun en glanzend in zijn vacht zit) tot eergisteren onder een 200gram gehad. Eergisteren daar een 50gram onder gedaan. Als het echt kouder word heb ik nog een 200gram en 300gram onderdeken liggen die ik er dan opbouwend onder kan leggen.

Dit is pas mijn eerste jaar met een eigen pony dus ook met dekens. Laat me ook adviseren door stalgenoten omdat ik er geen verstand van heb. Hoe zit dat eigenlijk met fleecedekens eronder doen? Ik vind dat op de een of andere manier raar. Meer bokkers die dit doen?

hier ook, eerste eigen poown=eerste jaar deken-experience :D
het lijkt mij warmer om eerste een fleecelaagje te hebben ipv meteen zo'n gladde binnenkant van zo'n ''normale'' waterdichte deken (ik heb geen staldekens dus hier heb ik geen ervaring mee := )

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:42

Fleecedekens zijn niet geschikt als onderdekens. Die gaan strak trekken en veroorzaken schuurplekken. Heb zelf sowieso een hekel aan fleecedekens en fleece gevoerde dekens, daar blijft altijd zoveel haar in zitten. Zie het wel in mijn wasserij, fleecedekens die als staldeken zijn gebruikt. Ze schuiven naar achteren, paard poept erover heen en ze zitten stijf onder het haar. Zie dat maar weer eens schoon te krijgen....

Gewoon een dunne staldeken of een onderdeken gebruiken.

NadineBlabla

Re: Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:45

ik heb een borstbeschermer :Y)
en als ik de volgende dag naar mn pony ga zit de fleecedeken niet strak ofzo...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:13

Ik heb de onderdeken onder de staldeken gedaan, dit door de pasvorm van beide dekens en omdat ik dan de staldeken aan de onderdeken vast kan maken.
Ze staat sinds gisteren met 560 gram dekens, 200 gram onderdeken en 360 gram staldeken op, heeft een buitenbox op de hoek waar het erg veel waait en staat overdag buiten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 13:42

C_arola schreef:
Ik heb de onderdeken onder de staldeken gedaan, dit door de pasvorm van beide dekens en omdat ik dan de staldeken aan de onderdeken vast kan maken.
Ze staat sinds gisteren met 560 gram dekens, 200 gram onderdeken en 360 gram staldeken op, heeft een buitenbox op de hoek waar het erg veel waait en staat overdag buiten.

Net zoveel als de mijne opheeft dus. ;) Niet geheel ongewoon.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:51

VSW -> SV

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:56

nadita schreef:
C_arola schreef:

Net zoveel als de mijne opheeft dus. ;) Niet geheel ongewoon.

Vind ik niet, ze heeft nadat ik haar had geschoren een 360 grams outdoordeken op gekregen net als vorig jaar en daar staat ze goed onder en nu het 's nachts rond de -5 vriest heeft ze een onderdeken erbij gekregen. Ik voel aan haar of ze het koud heeft, zo ja dan krijgt ze er een deken bij, zo nee dan laat ik het zo of bouw ik de dekens af wanneer ze het er te warm onder heeft.
Daarnaast is het per paard verschillend, het ene paard heeft het snel warm, staat bv binnen met andere paarden of altijd buiten met een dikke vacht, het andere paard heeft het sneller koud en die zou ik dan meer of warmere dekens opleggen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:04

Mijn opbouw:

0 gr (sept) -> geschoren(half okt) -> 200gr winterdeken met 0 gr hals -> 2e keer geschoren (eind nov) -> 200 gr winterdeken met 150 gr hals + onderdeken 200 gr.
Gezien de weerverwachting voor komende week gaat er maandag of dinsdag een 400 grams onderdeken onder ipv de 200 grams, dus dan heeft ze 600 grams met 150 grams hals.

Staat van 's ochtens vroeg tot savonds laat in de wei ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:31

In ieder geval ook super om te lezen dat er geschoren paarden (veelal dus wedstrijdpaarden) gewoon in het land komen. Toppie! :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:16

ik zou naar de pasvorm kijken en niet naar welke het dunst is.

ik heb nu overigens een 360 grams winterdeken en 100 grams onderdeken opliggen.
maar als het echt -15 wordt dan wordt de 100 grams vervangen door een 300 grams onderdeken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:49

Mijn paard heeft nu een 200 grams deken op met daaronder een fleecedeken. De fleecedeken schuift alleen wel naar achteren, waardoor de voorkant strak komt te zitten. Ik heb ook nog een dunne ongevoerde regendeken liggen. Kan ik beter deze eronder doen i.p.v. de fleece deken?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:16

it_is_me schreef:
Mijn paard heeft nu een 200 grams deken op met daaronder een fleecedeken. De fleecedeken schuift alleen wel naar achteren, waardoor de voorkant strak komt te zitten. Ik heb ook nog een dunne ongevoerde regendeken liggen. Kan ik beter deze eronder doen i.p.v. de fleece deken?

Ik zou geen waterdichte deken als onderdeken gebruiken. Koop dan gewoon een goede onderdeken. Fleecedekens zijn niet geschikt als onderdeken. Zie een aantal posts hierboven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:25

Ik heb een kwpn merrie van 14 jaar, die mentaal onwijs druk is waardoor ze dus veel vet verbrand. Deze staat 24/7 buiten met een vriendje en krijgen veeeel ruwvoer op een dag, hebben inloopstal en een mooie ruime paddock, ze kunnen binnen gaan staan maar ook buiten uit de wind. Mijn merrie heeft een 150grams gevoerde deken op, al een tijd, simpelweg omdat ze het dit jaar niet trok met de ongevoerde(normaal krijgt ze alleen ongevoerde op). En ik heb nog een 200 grams en een 350 grams liggen. Die nog op zouden kunnen, als het echt nood word.
En mijn paard staat volop in training en heeft behoorlijk wat haar...

In jou geval zou ik kiezen voor meer ruwvoer en gewoon een simpele fleecedeken onder de deken, want ook die isoleren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:29

Mijn geschoren merrie heb ik zondag avond weer 100 gram warmer gezet.
400 gram onderdeken en 100 gram buitendeken. Als het NOG kouder wordt deze week gaat er nog een 100 grams onderdeken bij welke ik onderop plaats. Mijn paard is echt een koukleum :')

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:33

ijssnuiver schreef:
Ik heb een kwpn merrie van 14 jaar, die mentaal onwijs druk is waardoor ze dus veel vet verbrand. Deze staat 24/7 buiten met een vriendje en krijgen veeeel ruwvoer op een dag, hebben inloopstal en een mooie ruime paddock, ze kunnen binnen gaan staan maar ook buiten uit de wind. Mijn merrie heeft een 150grams gevoerde deken op, al een tijd, simpelweg omdat ze het dit jaar niet trok met de ongevoerde(normaal krijgt ze alleen ongevoerde op). En ik heb nog een 200 grams en een 350 grams liggen. Die nog op zouden kunnen, als het echt nood word.
En mijn paard staat volop in training en heeft behoorlijk wat haar...

In jou geval zou ik kiezen voor meer ruwvoer en gewoon een simpele fleecedeken onder de deken, want ook die isoleren.

Is dit voor mij bedoelt, of voor iemand die in 'mijn' topic gepost heeft?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:37

Voor jou :) . Ik wilde voor dat ik je zomaar een advies gaf, dat je ook kon lezen hoe mijn situatie is qua paard. Dat ik dus niet in het wildeweg wat roep over dekens(dat ik niet iemand ben die helemaal tegen dekens is zeg maar, haha).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:39

ijssnuiver schreef:
Voor jou :) . Ik wilde voor dat ik je zomaar een advies gaf, dat je ook kon lezen hoe mijn situatie is qua paard. Dat ik dus niet in het wildeweg wat roep over dekens(dat ik niet iemand ben die helemaal tegen dekens is zeg maar, haha).

Als je goed gelezen hebt, zou je mij niet adviseren om een fleecedeken als onderdeken te gebruiken. Fleecedekens zijn niet geschikt als onderdeken. Daarbij heb ik een hekel aan fleecedekens en fleece gevoerde dekens.
De mijne staat nu lekker onder twee staldekens, beide met nylon gevoerd en een goede pasvorm. Geen schuiverij, niks straktrekken en nergens haren in.

Enne, voor de derde keer ofzo: mijn paarden lopen overdag een aantal uren op het land, en verder krijgen ze meer dan voldoende ruwvoer verdeeld over meerdere keren per dag.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:52

Heb de fleecedeken eronder vandaan gehaald en ingeruild voor een onderdeken. Deze is wel qua gram iets meer, maar ligt veel fijner onder de deken. En voelde eigenlijk ook wel goed.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:02

de mijne heeft nu een 200 gram en een 150 gram op, maar daar gaat dalijk nog 200 bij. ik heb hem niet geschoren, en heeft de hele winter onder 300 gestaan.
ik deed bij mijn pony altijd een 400 gram en dan daar overheen een 200 dus dat kan makkelijk een dunnere deken over een dikere. ik zou nooit een fleece deken recht op de huid doen. maar ik deed er vaak wel een fleece tussen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:11

ik kijk niet zo naar dikte met opbouwen van de laagjes, maar hoe ze vast gaan.

Mijn staldeken heeft wel bilkoorden en singels, maar mijn onderdeken niet.
Dus ik bouw op eerst mijn onderdeken (zonder singels), dan mijn staldeken (met singels) en dan mijn outdoordeken.

Volgens mij maakt het niet zoveel ut, als de deken maar kunnen gaan verschuiven...

sinelia staat nu onder een 200 grams staldeken, 200 (100, is oud en de vulling is niet meer goed) grams outdoordeken en een 0 grams outdoor met hals...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:17

wendyke schreef:
oh nee daar kijk ik niet naar ik kijk welke het fijnste ligt die ligt onderop. Ik heb nu een 350 staldeken en dan een lossen wollen deken ertussen en dan een 400 winterdeken er bovenop

750 grams dus en ook nog een wollen deken tussen? :o

Erg veel, lijkt me.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:18

valt wel mee hoor, bij ons opstal die schoren zijn hebben ook 800 gram en een wollen deken op

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:18

nee hoor heeft er lekker onder