Vorst - voltijds werken - waterbak op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:11

Caira schreef:
JoAnn schreef:
Er stast voor morgen iig een mooie 3wandige bak klaar eneenresem emmers (h2o bag kan niet als buitenkraan is afgelaten, dan moet ik met kruiwagen in badksmer). .

Dat heb ik vorig jaar de halve winter gedaan :D :o Was wel even dweilen voordat ik ging douchen. Dit jaar hebben we een dubbele koppeling op de wasmachine kraan en red ik het in de bijkeuken, heb gelijk een rondedansje gedaan!

Ik heb het wel al geprobeerd maar de deuren zijn helaas te smal. Nu ja, het is maar voor eventjes hoop ik. Vandaag bij wijze van test de waterbak met bal buiten, vriezen doet het nog niet.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:10

marleen_usar schreef:
Er zijn veel paarden die iedere dag een scheut door hun voer krijgen.

Ja dat is waar! Daar had ik niet bij stil gestaan toen je het over water en olie had...

Tivara

Re: Vorst - voltijds werken - waterbak op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:14

Met tips uit het topic ben ik vandaag aan de slag gegaan. Heb 2 speciekuipen in elkaar gezet met isolatiemateriaal ertussen wat ze gebruiken bij zwembaden, de rest opgespoten met purschuim. Een lading olie in het water gedaan en een bal in de bak. Ik ben benieuwd! Morgen zullen we het zien.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:18

ik ga ook 2 keer per dag naar marijke om nieuw water in de bak te doen en er een gat in maken

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:09

Iemand een oplossing voor de drinkbak BINNEN in de stal? Die is bevroren, maar een bal of hout kan je er niet inleggen omdat er geen wind is...

Olie lijkt me sterk dat dat werkt. Water en olie kan je namelijk niet mengen, dus dan heb je een laagje olie en water.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:30

misschien een groot vat eronder zetten en zorgen dat hij heel lichtjes blijft doorstromen (zodat hij overdruppelt), zodat het doordat het lichtjes beweegt niet zo snel bevriest?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:47

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:56

Hier lijkt die olie echt wel te werken! :j

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:04

heb gister een tip gehad (weet niet of het werkt hoor) druivensuiker in de waterbakken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:08

heb olie en druivensuiker geprobeerd maar dat helpt niet voldoende helaas!

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:26

1 tip van mij.
Je moet er vooral geen heet water bij doen.

Dat komt omdat heet water sneller verdampt dan koud water waardoor er dus minder water overblijft, wat uiteindelijk sneller bevriest.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:35

charmaine90 schreef:
1 tip van mij.
Je moet er vooral geen heet water bij doen.

Dat komt omdat heet water sneller verdampt dan koud water waardoor er dus minder water overblijft, wat uiteindelijk sneller bevriest.

Daar heb je gelijk in, maar het is bewezen dat met deze koude dagen, het beter is om je paard water te geven van zoon 15-20 graden. Daar drinken ze meer van.
Ik zit nu met het probleem dat mijn paard een te kort aan water heeft. De automatische water bakjes binnen zijn afgesloten, omdat de leidingen anders kapot vriezen. Mijn ruin van 3 jaar snapt de water bak niet, en poept er in, gooit hem om.. Buiten is zijn water bevroren, het gaat echt snel nu. Hij plast dan ook oranje, dus ik gebruik elke tip..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:40

ik ga er met de bijl heen bij hele strenge vorst... houd ik tenminste droge voeten ik trap altijd te hard door ..
en heb dan weer kletspoten..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:32

josienJ schreef:
Daar heb je gelijk in, maar het is bewezen dat met deze koude dagen, het beter is om je paard water te geven van zoon 15-20 graden. Daar drinken ze meer van.
Ik zit nu met het probleem dat mijn paard een te kort aan water heeft. De automatische water bakjes binnen zijn afgesloten, omdat de leidingen anders kapot vriezen. Mijn ruin van 3 jaar snapt de water bak niet, en poept er in, gooit hem om.. Buiten is zijn water bevroren, het gaat echt snel nu. Hij plast dan ook oranje, dus ik gebruik elke tip..

Heel natte slobber een optie?

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:41

Ferdo schreef:
Olie lijkt me sterk dat dat werkt. Water en olie kan je namelijk niet mengen, dus dan heb je een laagje olie en water.

Juist doordat de olie bovenop drijft bevriest dat als het goed is niet......

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 11:33

@ JosienJ : Die hele natte slobber zou wel eens een goed idee kunnen zijn. Wij hebben gevloekt en gesukkeld om onze ruin op hete zomerwedstrijden aan het drinken te krijgen maar niks wou helpen. Totdat we van pure ellende eens geprobeerd hebben om enkele handjes slobber door een fikse hoeveelheid water te mengen, en dat dronk hij gezwind uit.

Als je paard er problemen mee heeft dat de waterbak op de grond staat zou je ook zo'n uitneembare voederbak kunnen overwegen. Gewoon een pannenlatje op maat zagen en tegen de muur vijzen en je kan je bak in de stal hangen. Het volume is dan wel niet zo groot maar een beetje water is nog altijd beter dan helemaal geen water denk ik.

Ik heb ook al vanalles gelezen over het vorstvrij houden van automatische drinkbakken, er zou blijkbaar een systeem voor kippen bestaan (verwarming) dat vrij makkelijk onder de klep van een automatische drinkbak kan geplaatst worden. Bestaan er overigens geen plastic drinkpotten? Dat koelt toch ook al minder snel af dan gietijzer.

Mijn constructie met bal en 3 in mekaar gezette metselkuipen met isolatie (wel 2 rubberen kuipen, dat scheelt ook ipv plastic denk ik) houdt het goed. Ik verstrek 's ochtends steeds 45 liter water voor 2 paarden en tegen de avond is het restje dat overblijft nog goed los te krijgen met de bal. 's Nachts op stal kunnen ze drinken naar believen, maar ik heb niet de indruk dat ze daar meer drinken dan normaal dus de watervoorziening overdag zit op hun normale verbruik dat ze ook halen aan de automatische drinkbak. Wat mij betreft mag het vriesweer snel weer voorbij zijn.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:57

Je kan warmte lint kopen, best prijzig, maar ideaal om waterbakken (de automatische drinkbakken) vorst vrij te houden. dit warmte lint plak je om het kommetje zeg maar en houd het warm.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:32

Dennis schreef:
Hier krijgen ze 2x per dag dan water.
Ik heb van die cement kuipen op het land staan. Die trap ik iedere ochtend en avond door, haal het ijs er uit en kiep er vaak een jerrycan heet kraanwater bij. Maar dat laatste is meer voor mijn gevoel dan dat het nodig is.

Gaat prima zo, ze komen niet eens altijd meteen drinken als ik het ijs door breek.
Ik moet wel zeggen dat ik grappige pony's heb, die trappen het zelf ook door. Een paar lopen dus met vorst met de ijspegels in hun sokken.

Deed ik vroeger ook.. 's ochtends er heel vroeg uit en dan naar het paard, ijs er uit halen, een jerrycan heet water en dat er weer bij. En 's aovonds uit het werk ook weer.
Ik had ook gewoon een badkuip en waterdichte werk-handschoenen, daar had ik dan mijn wollen handschoenen onder. Anders was het té koud.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:34

Warm water bevriest sneller dan koud water.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:38

Ach ze begon altijd wel lekker te drinken als ik er warm water in deed, vond ik altijd wel een fijn idee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:48

marleen_usar schreef:
Warm water bevriest sneller dan koud water.

Heerlijk hoe zo'n 'wijsheid' blijft voortleven. Ooit in het echt geprobeerd?

Citaat:
Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Ja, heet water bevriest - soms - eerder, maar álleen onder laboratoriumcondities, níet gewoon buiten in de open lucht.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:50

Kijk, ik ga dat meteen mijn vriend laten lezen.. Geef namelijk mijn honden ook altijd warm water..