Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Re: Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:42

Ik rijd geen wedstrijd maar dit is wel precies wat ik me net gisteren afvroeg omdat ik mijn verzorgpaard dus ook niet kan rijden en longeren als de bak bevroren is. Nu traint de eigenaar hem nog niet heel fanatiek maar dat zit wel in de lange termijnplanning. Vandaar dat ik dacht, wat doe je in zo'n geval met een winter als vorig jaar. Goed topic dit!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:48

Als het niet te hard vriest dan houden we de bak los doormiddel van lostrekken. Als het echt harder gaat dan zorgen we dat de bak vlak is zodat je toch nog stap-draf werk kunt doen. Want een stap training is helemaal zo verkeerd nog niet. Alleen van de week hadden wij de vorst ook niet verwacht dus word er in de wei gereden. We rijden altijd wel gewoon door wat voor weer het ook is vorst/sneeuw/regen. Maar het is dan iets minder intensief. Alhoewel daar de meningen over verdeeld zijn sommigen vinden dat stappen voor een paard zwaarder is dan draf/galop. Zout heb ik nog nooit geprobeert.

Maar hoe kun je wel longeren in de bak maar niet rijden omdat hij te hard is? Of was dat stukje zachter?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:11

Bedankt voor alle nieuwe reacties, heb ze allemaal gelezen en zeker veel tips uit gehaald! :D

Om te reageren op Marije_jiplover:
Ik heb een ontzettende moeilijke merrie, een buitenrit is erg belangrijk en moet ik dus echt als recreatief buitenritje houden. Een keer extra naar buiten en dan trainen is geen probleem, maar meer niet.. Buitenrit moet zij als super leuk ervaren en dat wil ik zo houden. Ga ik daar aan het werk, zal zij het snel niet meer zo super leuk vinden. Ook vind ik het niet optimaal trainen, dan gaat het rijden alleen maar slechter. Ik moet namelijk zo gefocussed (?) zijn op elk dingetje die zij doet, maar dat kan niet buiten, en als ze dan iets mag doen (zoals door m'n binnenbeen heen of een ander klein puntje) wordt zij hartstikke boos als ik het wel vraag de volgende dag. Ze is heel moeilijk..

Staptraining vind ik ook gewoon trainen, maar voor mijn paard zou het niet goed zijn zoveel te trainen in stap. Ze heeft een moeilijke stap, waar we nog mee bezig zijn, maar daar kan ik echt niet zoveel mee bezig zijn, dat kan ze lichamelijk niet aan en geeft dat aan door te staken. Ook omdat ze het gewoon niet leuk vindt om iets veel te doen.

Ik zit dus in een moeilijk pakket doordat mijn merrie zo moeilijk is.. Ik kan er nu, na een aantal maanden, ook pas goed mee omgaan. En ik overdrijf trouwens echt NIETS over hoe moeilijk ze is, kun je nagaan.. :=

En Sjanien: Met longeren vraag ik veel minder dan met rijden, namelijk alleen het ontspannen over de rug lopen en niet te traag. Met longeren kan ze dus ook veel beter opletten.
Haar binnenrechterachterbeen is bijvoorbeeld wat 'trager' (ik zou der echt niet op zijn gekomen, maar ik heb echt een top instructeur, ik weet zeker dat andere instructeurs het vaak niet eens opvalt, mij was het ook niet opgevallen, maar dit is dus de reden waarom ze rechtsom wat naar buiten wilt vallen in de bochten en het aanspringen moeilijk vindt op een bepaalde hand) en onder het rijden vraag ik daar constant activiteit van (op twee manieren; rechtsom activiteit d.m.v. mijn binnenbeen in het laatste deel van de bocht en linksom activiteit door mijn beide benen al aan het begin van de bocht) om het been te trainen, in de bochten. Met longeren kan ze gewoon zelf haar benen neerzetten waar ze wil. En zo zijn er nog wel meer dingen die ik vraag onder het rijden en niet onder het longeren. Beetje uitgebreid antwoord maar ik wilde niet zomaar iets neer zetten :P

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 06:21

ik ben baklid geworden bij een vereniging in de buurt, waar altijd 1 bak vrij is om in te rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 10:37

Baklid.. Nog nooit van gehoord. Mag je daar dan gewoon in rijden voor een vergoeding in de maand?

Ik heb trouwens dinsdag met veel gehark en gesleep de bovenlaag goed losgekregen dus ik heb gestapt en veel gedraafd, en een super klein galopje. Gister op de andere locatie springles gehad en vandaag ga ik haar bitloos loswerken :)
(ik rijd 1 of 2 keer per week bitloos omdat ze zonder bit mijn hand meer aan durft te nemen en durft op te zoeken (ze wilde nooit contact met het bit) en dan voel ik gelijk verschil als ik de volgende dag met bit rijd, heel handig en ook erg fijn dat mijn instructeur me daarin juist aanmoedigt omdat ze er zo goed op reageert :D)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:07

sorry voor late reacties maar ik doe er ongeveer 10 min over om de volledige bak te ontdooien

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:15

In de weken dat we geen wedstrijden hebben rijden we minder vaak. We hebben nu overigens meer last van nat dan van bevroren ;)

Deze week zijn we 2x onder de pannen in een binnenbak met springles en dressuurles. In het weekend gaan we naar het bos. Tussen de bomen blijft de bodem veel langer goed, en dan kun je daar dressuur rijden.
En als het nog langer slecht blijft toch maar opladen en naar een binnenbak toe.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:27

Bij mijn verzorgpony is ook de bak bevroren, Helaas kan ik haar nu ook nog niet rijden maar dat terzijde..
WAT BEN IK BLIJ ALS HET WEER ZOMER IS.. :o

en dan is het zomer, lopen we te klagen dat het te warm is. :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 03:49

En dat het te stoffig is. :P

Ik probeer wel altijd zo lang mogelijk door te trainen, helaas ben ik niet in de gelegenheid om maar even de trailer te pakken en naar de binnenbak heen te gaan. :n
We hebben het volgens mij super op stal! De bak word goed bijgehouden (qua slepen), nu kan ik niet verwachten en verlangen dat het elke dag gesleept word e.d. maar zoals vorige week(?) dat er vorst aan kwam en de bak best hard was was die wel keurig gesleept dat je in elk geval nog iets kon doen. En inderdaad, in een vlakke harde bak kan je ook goed in stap aan het werk (moet je alleen geen jonkie hebben die het nog wel keer leuk vind om er ineens al bokkend van door te spurten bv.).

Buitenrijden doe ik ook als dat kan, helaas hebben wij zandpaden en vrij harde zandpaden die alles behalve mooi vlak zijn. Dus dat word al snel gevaarlijk, dan kun je nog beter in die vlakke harde bak gaan rijden. :j

Maar hoe doen jullie dat trouwens als de bak bv. net een zwembad is? Gewoon gaan trainen of niet? De een zegt namelijk dat je best door die plassen / zwembad kan rijden, de ander zegt weer van zeker niet doen. Dus soms weet ik het gewoon echt ff niet..... en aangezien het nog wel vaak / snel best nat kan zijn hier in Nederland... :=

Al ben ik wel jaloers op deze winter hoor! Baal dan ook zo dat ik zelf nu uit de running ben en niet door kan trainen, maar goed, alvast bedenken hoe je het gaat / moet doen wanneer het wel echt weer een goede winter word is nooit verkeerd natuurlijk. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:15

De plassen hangen echt af van de bodem die je hebt :j
Er zijn bodems die heel drassig worden. Of heel glad. Daar zou ik niet in rijden.

Onze bodem blijft vrij goed, dus ik rij vaak wel met plassen. Behalve als echt de halve bak blank staat. Gelukkig is de drainage goed, dus met een halve dag droog is de bak alweer prima rijdbaar.
Met plassen rij ik er zoveel mogelijk omheen. Maar soms ook gewoon doorheen. Is een goede watertraining :j

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:23

Waar ik de rijbak huurde hadden ze twee buitenbakken en door één bak deden ze volgens mij gewoon strooizout (o.i.d.) doorheen en dan iedere dag even slepen. Hield bovenste laag ook met vorst altijd goed. Alleen het nadeel was dat ik zowel thuis als daar een kleine helling op en af moest lopen, en dan was de bak wel goed, maar de helling te glad... Het zout leek me alleen niet fijn voor de hoeven iedere dag, maar 3 keer in de week had ze er nooit last mee (scheelt ook wel dat het nooit een maand lang achter elkaar was, maar maximaal twee weken denk ik). En hoeven invetten en vooral goed schoonmaken na het rijden helpt daar ook bij.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:32

De bak waar ik in rij daar wordt zout gestrooid en regelmatig gesleept. Mocht hij hard worden dan is hij egaal en is de bovenlaag toch nog vrij zacht waardoor je redelijk normaal kan trainen.. :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:00

de winter komt er weer aan hoorde ik op de radio :(

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:29

Bij ons ligt de bak gelukkig de hele dag in de zon, dus tegen de middag is die meestal wel ontdooit. Anders rij ik op een groot open veld bij ons in het bos met zand waar ik ook rij als onze bak te nat is. Ook vaak rij ik inderdaad in het bos en de ene keer is dat gewoon om te relaxen maar je kan er ook heerlijk in trainen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:25

Eerder konden wij altijd bij onze buren terecht, maar zij zijn nu de bak aan het verbouwen waardoor dat niet mogelijk is. Er is bij ons verderop een heel fijn veld waar je redelijk lang nog kan rijden. Mocht het erg geregent hebben dan langere lijnen maar ook daarin kan je goed trainen. Daarnaast hebben wij wel makkelijk toegang tot het bos. Vooral voor het paard wat ik nu rijdt is balans, controle en rechtgerichtheid heel belangrijk en daar kan je juist fijn op trainen in het bos, met alle lange stukken. Daarnaast kan je ze gerust een pasje opzij/schoudervoor zetten in het bos, tempo overgangen etc. En ze worden er vanzelf handiger in. Dat zou je eventueel kunnen proberen. Is altijd vervelend in een winterperiode maar gelukkig hebben we lang niet de langdurige sneeuwval van afgelopen jaren gehad!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:57

Nou, de vorst is volop op komst helaas, gatver wat haat ik de winters :(. Zo lang er geen pakken sneeuw vallen kan ik met mn wedstrijdpaardje nog naar een binnenbak, maar voor de andere paarden wordt het straks weer stal staan bah! We zitten op kleigrond, wat ook nog vol plassen water staat, dus onbegaanbaar als alles straks opvriest. de bak is ook veel te nat, dus daar kan ik ze ook echt niet inzetten, dat wordt 1 ijsbaan. pfff, ik had zo gehoopt dat het ons dit jaar gespaard bleef.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:08

Ja mijn bak is ook nog niet droog,dus ik ga vanmiddag zout strooien en slepen en dan.........
op hoop van zegen dat de bak morgen geen ijsbaan is |o .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:17

ja hier ook de frees staat al aan de trekker en de zakken zout liggen al klaar, ts als jij elke dag(of je ouders) ,ik doe het aan t eind van de dag als er niemand meer in de baan gaat de baan slepen, nu met de nattigheid een berg zout erdoor na het slepen. veevoederzout is heel fijn van structuur dat werkt hier t beste. zo blijft je baan vlak liggen en hou je de groootste kans de bovenlaag los te houden. je moet er alleen op tijd mee beginnen dus zo gauw de weermannen t over nachtvorst gaan hebben zit ik al op de trekker, en ja ,wel s voor niks, maar dat liever dan te laat. meestal is vast ook echt vast ,vooral met deze nattigheid...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:46

_Margarita_ schreef:
ik ben baklid geworden bij een vereniging in de buurt, waar altijd 1 bak vrij is om in te rijden.

Je bent dan lid van een rijvereniging, maar je maakt alleen maar gebruik van de bak. Je maakt geen gebruik van lessen en dergelijke.
Het lidmaatschap is per jaar, dus niet per maand.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:11

Ik heb naaldhoutchips in mijn bak en we frezen hem nu elke dag even los en tot nu toe gaat het nog wel. Als het veel harder gaat vriezen dan zal het wel te hard worden denk ik maar dan huur ik voor 5 euro per uur een bak hier in de buurt. Daar kan ik in principe elke dag terecht.

robinnatraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:18

Ik probeer zoveel mogelijk toch buiten te rijden met de paarden want in het bos is het vaak nog wel te doen. Als het sneeuwt heb ikzolen voor mn paardenzodat ikdan ook gewoon kan doorrijden

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:25

Ik heb niet alles gelezen, maar is winterstalling geen optie? Ergens in de buurt met een binnenbak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:28

bak tijdig vlakken, veel slepen en zout strooien, en dan er regelmatig in trainen, dan hou je hem wel goed genoeg, zeker als je er ook iets van polyvlokken in hebt zitten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:35

Ik denk niet dat deze winter hetzelfde gaat zijn als de winter van bijvoorbeeld vorig jaar.
Toen was alles besneeuwd, keihard en de weg op met de trailer? Nou liever niet, teveel kans op gladheid.

Wat doen wij?
Goed bakbeleid. Vlak maken voordat het vriest, slepen en eventueel zout strooien.

Mocht er dan toch een lading regen overheen vallen? Tsja, dan uitwijken naar een binnenbak in de buurt.
Ik ga ook minder makkelijk naar buiten om te trainen, merrie is niet altijd even voorspelbaar en met een harde ondergrond, nee dankje.
Sowieso het rijden met de weet dat de bovenlaag misschien wel los is maar de ondergrond nog hard, ik vind het eigenlijk maar niets.
Ik blijf dan meestal stappen, dan kan ik snel corrigeren indien ze weg wil springen. In draf en galop ben ik haar sneller kwijt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 29-01-12 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:40

Pfff. Vorig jaar was ik nog rijdend lid bij de vereniging in de buurt. Nu helaas niet meer, dus als onze bak goed bevroren is, dan kan ik misschien alleen buiten rijden als het daar niet te glad is. Als het goed is, is de rijbak weer vlak gemaakt, meestal blijft de bovenlaag van onze bak wel zacht maar met de vrieskou die eraan zit te komen weet ik niet of dat zo blijft... :brr: