Wel of niet rijden(les geven) in een natte rijbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:22

casperzazoe schreef:
Thuis heb ik een 'bak' op gras dus daar rijd ik nu niet, glijd meteen uit en ik sloop de bak.
De buren hebben een bak met zo'n goede dure bodem, daar rijd ik wel als het nat is, paard glijd niet uit.

Is het verantwoord om nu te gaan springen? dat is in de wei maar hoef geen scherpe bochten te maken en heb alle ruimte om hem terug te nemen, ga zeker niet hoger dan 80cm

nee ik zou niet gaan springen, je moet eerst gewoon in de wei kunnen rijden.

als ik thuis rij rijd ik in een 50% zware bak en de andere helft is goed te doen, nu het zo veel geregend heeft ik onze bak nog best goed te doen, al zou ik er toch nu niet in willen rijden, maar ts ik zou dit aan de lesklant overlaten.

opisop_shop

Re: Wel of niet rijden(les geven) in een natte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:33

nee, niet springen op een gladde bodem!!!

Onze buitenbak is nu voor het eerst in jaren echt nat.
Er wordt wel gewoon in gereden, op de binnenhoefslag. Is niet echt zwaar, het ene paard heeft er meer moeite mee qua gladheid dan de ander, ligt ook aan (met name ) de balans van het paard.
Die van mij heeft nog weinig balans in de galop (ook op droge bodem zijn we weleens onderuit gegaan ;) ) dus wij stappen en draven er alleen in, galoperen doen we dus alleen in de binnenbak als daar geen lessen zijn, anderen galoperen er ook gerust in zag ik van de week.

Zolang een lesklant niet afzegt, zou ik gewoon heengaan.
Als je dan tijdens de les merkt dat het paard het er moeilijk mee heeft, pas je de training aan (of blaas je hem alsnog af) en geef je advies voor de volgende les over deze bak (dus bv als hij hetzelfde is, gaat de les wel/niet door).
Blijft een keuze van de lesklant vind ik zelf.