In de Sneeuw springen?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:28

Anne_GTI schreef:
eefj33 schreef:
Dat klopt niet helemaal, hoe ruwer het oppervlak, hoe meer houvast.
Ik weet niet hoor, maar ik vind sneeuw nou niet bepaald ruw... Verse sneeuw wel ja, daar zou ik wel in durven rijden zonder ijzers. Maar springen met sneeuw, nooit! Met zo'n harde bodem, moet je nagaan wat een schok de benen wel niet krijgen...

Jij gaat er vanuit dat onder de sneeuw de bodem bevroren is. Dat is een foute aanname. In veel gevallen is dat nl. niet zo.

Had het al veranderd, ik had niet helemaal goed gelezen ;) Mijn fout!

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:58

Maar als je het met een paard zonder ijzers doet is het dan onverstandig?? of zelfs gevaarlijk??

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:10

Ik vind absoluut van niet! Niet springen onder de man, en ook niet vrijspringen.

Zoals velen al zeggen, als het gesneeuwd heeft is de temperatuur ook altijd laag, daardoor zorgt het sneeuwdek ervoor dat de grond heel koud blijft, dus de kans is erg groot dat die hard is.

Je paard zijn benen zijn heilig, als er iets mee is kan je niks meer met je paard en maar niet te spreken over hoe je paard zich dan voelt!

Ikzelf ben 5 maanden geleden samen met mijn paard uitgegleden en dat was zelfs midden in de zomer met zo'n 20 graden.
Zijn benen schoven eronderuit en hij kwam op zijn zij neer, met natuurlijk mijn voet eronder.

Het resultaat is dat ik 3 middenvoetsbeentjes heb gebroken en het sprong-gewricht (cuboid) verbrijzeld.
Ik heb 4 weken in het gips gezeten waarbij in de eerste week ik geopereerd werd waarbij ze 3 sneden in mijn voet gezet hadden om de zwelling op te vangen. Daarna ben ik weer geopereerd en heb ik een externe fixatie aan mijn voet gekregen voor 10 weken.
Na ongeveer 8 weken moest ik proberen te gaan lopen met de fixatie nog in mijn voet, dat ging best goed, zodat na twee weken de fixatie eruit mocht. Daarna moest ik nog twee weken in gips en daarmee lopen. 18 oktober 2011 ging dat gips eraf en ik ben nu nog steeds aan het revalideren.

GELUKKIG had mijn paard alleen een schrammetje en heb ik na een maand na het ongeluk een toffe meid gevonden die mijn paard is gaan rijden. Op dit moment rijd ze zo'n 5x per week en m'n paard is enorm vooruit gegaan!

Kijk als het nou andersom geweest was, had er niks voor het paard gedaan kunnen worden dus ik ben blij dat ik het zelf was!
Ik kan tenminste gewoon op de bank liggen en TV kijken maar een paard is toch aangewezen op zijn benen.
Gelukkig is hij nu mijn fysiotherapeut, want ik ga met hem wandelen, maar nu het kouder wordt doet mijn voet zeerder dus moet ik dat ook weer staken. Rijden is nog steeds absoluut geen optie. Het kantelen van mijn voet gaat nog helemaal niet.

Lang verhaal, maar even een voorbeeldje hoe het kan gaan.
Wees zuinig op jullie paardjes en neem geen onnodige risico's, we leven in nederland, dat strenge weer is weer zo voorbij en laat hem dan maar weer springen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: In de Sneeuw springen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:08

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:39

Mijn boerenverstand zegt me gewoon,dat je met sneeuw,ijzel etc...gewoon wat voorzichtiger doet,net zoals je dan zelf wat voorzichtiger bent!
Wij lopen wat rustiger,en lijkt me logisch dat ook een paard zich daaraan aanpast.
Waarom zou je in godsnaam willen gaan springen met een paard in de sneeuw? (ik zie het nut niet van een paard dwingen te springen met sneeuw?).
Gewoon lekker rustig aandoen als er sneeuw of ijzel ligt,en de rest komt wel weer als het beter weer is?
Winterbeslag is wel aanwezig,en uiteraard kan je allerlei kalkoenen en stiften erin draaien...maar waarom zou je als het niet bittere noodzaak is?

Francinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:20

Het lijkt me niet heel verstandig... Ook lijkt het me heel eng als ruiter dus ik zou het echt niet durven ! :P

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:23

Anoniem schreef:
Henkjan schreef:
Ik ken subtopruiters die in het buitenland wedstrijden in de sneeuw hebben gesprongen, en zelfs gewonnen, maar mijn idee zou het absoluut niet zijn.

Dat zal dan met speciaal sneeuw beslag zijn geweest neem ik aan..

dit vind ik vrij zielig voor een paard, mijn mening he...
stel het paard glijd uit en breekt zijn benen. dan is hij dus....
dat wil je zo'n lief paard toch ook niet aandoen

iristiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:59

lijkt me niet zo slim.
met kalkoenen kan een optie zijn maar vaak is de grond onder de sneeuw behoorlijk hard.
lijkt me ook niet echt fijn voor de benen van je paard als ze elke keer zo'n klap krijgen bij het landen
op de harde grond

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:01

Vind het niet verstandig, in de binnenbak oke, maar waarom zou je onnnodig risico nemen en daarmee blessures riskeren? Gewoon wat geduld hebben en in de zomer weer lekker gaan springen!

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:02

Ik zou het niet aanraden om in de sneeuw te gaan springen.
Vooral niet als het hard is.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:07

Bevroren ondergrond is ook zo hard, dat m.i. kalkoenen hier ook geen grip op krijgen. Ik zou het persoonlijk niet doen in ieder geval.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:23

Gerdagorter schreef:
Ik zou het niet aanraden om in de sneeuw te gaan springen.
Vooral niet als het hard is.

Is in de zomer een weiland met kleigrond na een droge periode niet minstens even hard???
Daar worden gewoon wedstrijden op georganiseerd.

Nogmaals, ik zie het "probleem" een stuk genuanceerder.
Als je een GOEDE buitenbak hebt, een paard met de juiste uitrusting en een vers dik pak sneeuw kan je daar wel in springen. Even met de roller door de bak en je hebt een perfecte bodem

_Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:48

Vorig jaar is op mijn manege een paard uitgegleden toen hij door de sneeuw stapte, hij brak zijn been en ze moesten hem laten inslapen. Zo zie je hoe snel het kan gaan, ik denk dat rustig aan rijden in de sneeuw moet kunnen maar springen? Ik zou het in ieder geval nooit aandurven.