Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:28

Ik had een 3 jarige hengst die een ontzettende hekel aan de smid had (understatement ;-)), die liet je echt alle hoeken van de stal zien als ie bekapt moest worden en het was een BEER van een dier. (Was ook een kwestie van niet opgevoed zijn hoor, maar zijn halfbroer was ook niet opgevoed en die liet het wel toe) Die liet ik ook platspuiten en dan was ie het braafste paard van stal, nou weet ik niet wat het geluid van de machine dan nog doet, maar bij deze meneer werkte het als een tierelier.

Hier deed tranquigel en andere pasta´s echt he-le-maal niks als de smid in beeld kwam... Spuit in de bloedbaan werkt ca. een half uur.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:29

Ervaring leert zo'n anderhalf uur hier???? Durf het niet te zeggen. Een uur werkt spuiten in bloedbaan sowieso.

Ene paard verdraagt de verdoving langer dan de andere. Heb ze ook wel eens 2.5 uur suf zien staan. Dat ik allang klaar was en poon nog stond te slapen. :P

Zweten begint meestal pas als verdoving aan het uitwerken gaat. Ik scheer verdoofde paarden eerst buik/benen/hoofd. Vandaaruit de borst en flanken en dan pas de rest. Is even wennen, andere volgorde scheren. Maar de zweetplekken zijn dan al kaal voordat het zweten begint. :)

Chaos

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:30

Een half uur?
Dat is weinig? Ze staan hier echt veeeeeeeeeeel langer suf te wezen. Een uur max. misschien maar geen half uur.

Maar gezien het een jachtpatroon is heb je genoeg aan een uur, dat scheelt. :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:31

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:31

benen en hoofd hoeven niet, dat scheelt. Gezien het paard gericht slaat was mijn idee ook om als ie daadwerkelijk onder zeil is, eerst de buik te doen, ben ik iig uit de buurt van de achterbenen mocht de verdoving uit werken

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:32

Ik heb er een staat die zo dwars als de pest wordt van Domosedan. Die gaat door roeien en ruiten. Dat kan wel gebeuren dus. Maar je kan het altijd proberen. Ik begin eigenlijk altijd met een paard wat nog nooit geschoren is, met gewoon het apparaat aanzetten en ergens neerleggen en dan steeds meer nabij. Dat doe ik soms al een paar dagen voor ik start met scheren. Als dat gewoon goed gaat, op ergens op het paard leggen, een wat meer trilarme scheerapparaat is wel prettig. Dit uitbreiden en dan starten met scheren. Ik scheer een beginnend paard wat er moeite mee heeft nooit in 1 keer. Dus vaak verdeeld over meerdere dagen. Vaak eerst de romp, dan de benen en later het hoofd. Als het echt spoken zijn, scheer ik de eerste keer het hoofd en de benen niet. Heb nog nooit een verdoving nodig gehad.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 17-11-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:33

Dat snap ik Stef maar als tip naar de eigenaar toe. Vind het platspuiten van paarden zo'n drastische snelle methode.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:34

Heel herkenbaar, ik had precies hetzelfde.
Mijn toenmalige paard die altijd zo vreselijk lief was, werd een complete draak als een scheerapparaat in in de buurt kwam en heeft me zelfs met zijn voorbeen onder mijn kin kunnen raken, terwijl hij anderhalve tube Sedalin ophad.
Oplossing was toen voor ons dat we hem meenamen naar de dierenarts (Bodegraven) en plat lieten spuiten. Daarna een handdoek over zijn hoofd en zo snel mogelijk scheren. Handdoekje was nodig zodat hij je niet zag en dus niet gericht kon trappen. Daarna dikke dekens op zodat we hem maar 1 keer per winter hoefde te scheren. Werkte erg goed en hij zweette bijna niet tijdens het scheren.
We waren ongeveer 1,5 uur bezig en hij kreeg meerdere keer een spuit.
Laatst bijgewerkt door Storm op 17-11-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:34

eigenaar heeft geen scheermachine, anders hoefde ik niet te komen ;)

Nikka: Wat jij omschrijft is leuk als het paard toevallig op dezelfde stal staat, maar dat is niet het geval.

Domosedan heb ik ook via pb als tip gekregen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:35

Gewoon de Da laten komen, die legt een infuus aan en verdooft, laat infuus erin zitten en kan dus per minuut/seconden bepalen of er wat bij moet of niet. Werkt snel dus hoef je geen uur op te wachten en tot op zekere hoogte kan het paard zich verzetten maar de DA wint altijd want die kan hem desnoods helemaal plat leggen.

Volgend jaar vroeg beginnen met een deken op en gewoon niet meer scheren, zeker nadat de DA hem plat heeft gespoten zal hij wel een fobie blijven houden.
Ik heb overigens nog nooit een paard heftig zien zweten van de verdoving, wel van het gestress vooraf.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:36

Nikka: Jij scheert ook voor klanten?
Ik heb echt de tijd niet om scheren te gaan verspreiden over meerdere dagen. Ik kom scheren, heb dan ALLE tijd, maar niet een week lang. :P

En jonge hengsten enzo?
Ik heb er toen 10 moeten scheren voor de keuring, allemaal 2.5 jarige hoog in het bloed staande hengsten. Daar ging ik niet eens aan beginnen onverdoofd. :P Het moet wel leuk blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:36

Verdoven met een infuus :?
Ik heb vaker paarden verdoofd zien worden (voor tandarts bijv) maar dat was gewoon 1 spuit en klaar?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:37

Stef, doe een handdoekje over het hoofd als je het paard zijn buik scheert, dan kan hij niet gericht trappen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:37

Zweten is normaal hoor als een verdoving uitwerkt. Altijd!
Verdoven met infuus ken ik niet????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:39

Paard staat trouwens al vanaf begin september onder deken, ze lopen buiten (open stal met uitloop) dus tja, die zijn hariger dan een stalpaard.

Het stomme was trouwens dat het spangenootje, de "angsthaas" zo bij me kwam kijken van "wat sta jij te doen?" Die had ik volgens mij zo kunnen scheren, alleen die hoeft niet ;)

Met een handoek kan een paard nog steeds slaan (hij slaat naar voren/opzij) dus ok, hij kan niet letterlijk mikken, maar een handdoek voorkomt het slaan niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:39

stef schreef:
Verdoven met een infuus :?
Ik heb vaker paarden verdoofd zien worden (voor tandarts bijv) maar dat was gewoon 1 spuit en klaar?

Wij hebben er een gehad die dus ook door de verdoving brak en toen heeft de DA een infuus aangelegd zodat hij extra kon geven indien nodig, was ook meermalen nodig en uiteindelijk ging hij plat.
Maar dat werkt heel snel dus je kunt eigenlijk gewoon doorwerken.

Zweten bij het uitwerken ken ik wel idd maar niet tijdens verdoving, nog nooit gezien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:42

En als hij suf is eigenaar vragen of ze de staart naar opzij wil buigen? Dan kan ie iig niet richten. Wel uithalen maar niet mikken. :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:43

Storm schreef:
Stef, doe een handdoekje over het hoofd als je het paard zijn buik scheert, dan kan hij niet gericht trappen.

Hij weet zn buik toch zeker wel te vinden..
Als er een vlieg zit gaan ze ook niet eerst kijken waar die vlieg zit :=

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:44

Rumpleteaser schreef:
Maar waarom platspuiten als je het definitief kunt oplossen met grondwerken/ sacking out....?
Ik ben overigens helemaal geen zweefkees hoor, maar een lange termijn oplossing is toch veel fijner? Ook voor het paard?
Werkt trouwens ook uitstekend tegen enge paraplu's - auto's - motoren - honden - bakkabouters - zakjes - etcetc :D

Daar ben ik het mee eens, als ik een maand oefen dan gaat het een stuk beter. Haar hals/hoofd blijft echter een heikel punt en is ook niet zonder praam te doen. ( ik heb meerdere hulpjes met hechtingen bij de EHBO gehad) Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om haar te verdoven, niet omdat ik niet wil oefenen, maar omdat mijn merrie drachtig is en ik geen risico wilde lopen met de vrucht. Zij heeft echt 2 weken totale paniek en dat is niet bevoorderlijk. Vorig jaar heeft ze met 7,5 maand een veulen verworpen, dus dit jaar wilde ik geen risico lopen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:27

Oh ja, dat ligt natuurlijk ook aan de dosering, bij mij waren ze plat tijdens het bekappen en wandelden daarna zo de wei weer op. Wel heeeeel rustig, dat wel ;-) Dus ze stonden geen 1,5 uur met het hoofd naar beneden zeg maar. Alleen Domosedan werkt ook alleen op een bepaald deel van het gestel volgens mij, bij mij gaven ze een mix van iets.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:39

DaphneR93 schreef:
Ik heb dit dier op stal gezet met een berg wortels...Dan maar half geschoren (ziet er niet uit) maar ik krijg het niet over mijn hart.

ik vind dit een domme actie, paard wat verdoofd is moet je wachten met eten geven tot verdoving uitgewerkt is anders loop je de kans dat ze stikken....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:43

Chaos schreef:
Nikka: Jij scheert ook voor klanten?
Ik heb echt de tijd niet om scheren te gaan verspreiden over meerdere dagen. Ik kom scheren, heb dan ALLE tijd, maar niet een week lang. :P

En jonge hengsten enzo?
Ik heb er toen 10 moeten scheren voor de keuring, allemaal 2.5 jarige hoog in het bloed staande hengsten. Daar ging ik niet eens aan beginnen onverdoofd. :P Het moet wel leuk blijven.

Nee ik scheer alleen mijn eigen paarden, zijn ook o.a. jonge dieren. Ik heb er ook een staan die nooit onverdoofd geschoren kon worden en nu gaat dat prima. Persoonlijk vind ik het de verantwoording van de eigenaar om je paard een beetje voor te bereiden. Als ik mijn paard zou laten scheren, zou ik kijken of ik allerlei kunstgrepen zou kunnen vermijden. Als je gezeik krijgt, zit je er al eigenaar vervolgens maar mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:44

Ja okee. Dat is wel anders.
Ik weiger mijn merrie te verdoven omdat ze heel braaf is op het hoofd na. Dat doe ik meestal in 2 dagen idd. Bij klanten gaat hem dat echt niet worden. En mijn merrie is goed opgevoed, maar die van klanten lang niet altijd. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:45

Nikka schreef:
Nee ik scheer alleen mijn eigen paarden, zijn ook o.a. jonge dieren. Ik heb er ook een staan die nooit onverdoofd geschoren kon worden en nu gaat dat prima. Persoonlijk vind ik het de verantwoording van de eigenaar om je paard een beetje voor te bereiden. Als ik mijn paard zou laten scheren, zou ik kijken of ik allerlei kunstgrepen zou kunnen vermijden. Als je gezeik krijgt, zit je er al eigenaar vervolgens maar mee.

Gezien het normale karakter van het paard gingen wij er vanuit dat hij gewoon braaf zou zijn. Dat hij zo zou reageren is echt compleet onverwacht.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:48

Da laten komen en laten spuiten. Snel werken, zorg dat je binnen een uur klaar bent want dan worden ze wakker.
Ze kunnen helaas wel flink gaan zweten.

Mijn merrie is vorig jaar na de tandarts geschoren (extra in de spier gespoten) dit jaar stond ze op rust.