's avonds in de winter naar je paard, wie meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:43

Ik heb op dat gebied het geluk met mijn wisselende diensten. Zo hoef ik nooit in het donker op de wei te zijn. Als het straks écht winter wordt komen ze aan huis te staan om te over winteren :brr:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:43

ik heb de ene week de woensdag en donderdag dat ik werk van 9.30 tot 19, en de andere week woe,don, zat en zon dat ik werk van 9.30-19.
Op die dagen rij ik gewoon niet in de winter, maar ga meestal wel savonds naar mijn jong paard om te voeren en te mesten (en water te geven) (staan op onbeperkt hooi, en krijgen 1 X per dag brok en kuil en brood en wortels bij).
Al probeer ik meestal smorgens voor 9.30 te gaan, is maar halfuurtje werk, en dan is het nog licht, stuk fijner!
de andere dagen kan ik overdag gaan (ma werken van 13-19, din vrij, vrijdag werken van 9-12, om de twee weken het weekend vrij) en rij ik wel gewoon.
Zodra mijn trailer klaar is kan ik eventueel savonds naar de manege gaan rijden, mits er geen lessen zijn.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:44

Ik moet ook vaak savonds we hebben alleen buitenbak maar wel lampen gelukkig, als ik emaal er ben vind ik het niet zo erg :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:48

Ik ga normaal meteen rijden na het werk, als ik tot 15.30 uur moet werken.
Als ik avonddienst heb ga ik uiteraard 's morgens.
In de winter betekend het wel dat ik altijd met de trailer naar de dichtsbijzijnde bak moet rijden
maar ook daar wen je aanl Het enige vervelende is dat ik nog net genoeg tijd heb om de stallen in het lichtte mesten (op de mesthoop heb ik geen licht) en de rest dan met kunstlicht moet doen.
Op dit moment rijd ik erg weinig omdat mijn paard veel last heeft van zijn hoefkatrol maar ik ga wel iedere dag twee kaar naar de paarden. Ze staan bij mijn stiefmoeder en ik ga nu rond 16.30 uur de stallen mesten en alles in orde maken voor de avond. Rond 17.00 uur staan ze dan binnen en krijgen ze brokken en hooi. In de avond ga ik rond 21.30-22.00 uur nog een keer om hooi en water te geven (vanaf deze week is 's nachts de waterleiding bevroren en moet dus met water slepen).

Myrthee_

Re: 's avonds in de winter naar je paard, wie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:51

Ik moet morgen ook 's avonds omdat ik pas laat uit ben. De pony mag alleen (nog) niet rijden tot de fysio toestemming geeft. Maar ik doe altijd m'n fietslampjes op haar deken als ik met haar ga wandelen :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:35

Ik ben helaas sinds 2 maanden werkeloos. Dus ik doe mijn paard nu altijd 's ochtends vroeg. Maar toen ik nog wel werkte deed ik m ook altijd 's avonds.

Nu staan onze paarden 's nachts gewoon op stal. Dus ik hoef m niet met een lampje uit de wei te plukken. :D Nu heeft mijn paard een buitenbox, maar de boer heeft zo'n lichtsnoer langs de bovenkant van de boxen gespannen. Dus naast dat het er erf feestelijk uit ziet. Geeft het ook flink licht.

Echt de weg op ga ik nooit in het donker. Maar wij hebben alleen een buitenbak op stal. En die is verlicht met 6 lantarenpalen. En die verlichten het erf ook nog eens goed. Dus ik kan altijd prima rijden. Alleen die kou... :brr:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:46

Ik moet zelfs de paddock paradise van 1,3 ha in het donker poepscheppen en het hooi verdelen over netten die over het hele land staan ^)

Een stukje van het land is verlicht met onze bouwlamp. Als ik geluk heb is het voetbalveld verderop ook aan en zie ik in elk geval nog wat, anders moet ik de hoofdlamp pakken.

Als ik dan nog niet helemaal bevroren en verkleumd ben :brr: :brr: :brr: , ga ik rijden met reflectie:

- reflectie borsttuig
- lamp op cap
- reflectie dekje
- reflectie halster als hoofdstel
- lampje in staart (rood lampje)
- en twee reflectie bandages aan de achterbenen
- zelf nog een reflectievestje aan *D 8-)

Soms doe ik ook wat grond werk rondom de bouwlamp, dan zie ik ongeveer een plek ter grootte van een volte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:49

Er zijn weleens van die momenten dat je denkt...... 'wat was er ook al weer mis met een lekker boxje met een halve meter stro en een verwarmde kantine en binnenrijbak' :+

Deze herfst viel nog mee, maar als het telkens waait en met bakken uit de hemel komt dan vraag je je af waarom je paarden spaart en geen postzegels ^)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:29

Voeren doen we nog wel in de schemering.
Ik moet binnenkort helaas wel weer in het donker rijden.

We hebben wel een goede buitenbak, maar helaas geen verlichting.
Geeft zo'n hoofdlampje voldoende licht voor rijden?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:31

Ik rijd ook veel 's avonds :j We hebben verlichting en alleen een buitenbak. Springen wordt dan helaas wel lastig.. dus als ik wel springen probeer ik overdag tijd te maken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:35

Rider01 schreef:
Ik heb zo les, in het donker dus.
Probleem wordt mijn dametje uit de wei halen, het is nogal groot hier dus dat wordt zoeken :+

In de avond rij ik alleen in de bak, puur omdat hier types rondlopen waar je liever niet bij in de buurt komt en m'n paardje nog niet zoveel buiten gereden heeft (vind het dan onverantwoord met haar op pad te gaan in het donker)

Haha had ik ook. Moest n paardje halen, gelukkig stond die alleen dus kwam snel aangelopen :)

Ik rijd op maandag van 19.00 tot 20.00 ook in het donker dus, heb er geen problemen mee. Alleen dat het zo koud is :brr:

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:41

ik werk 40 uur.. dus ik zal wel in de avonden moeten! Gelukkig heb ik er nu een bijrijder bij die hem nu 3x in de week overneemt! we hebben een goed verlichte bak, paddock en stapolen gelukkig en in de stallen ook meer dan genoeg licht.. vind het alleen wel een beetje spooky als ik alleen op stal ben en alle lichten uit moet doen :| zitten midden in de polder dus totaal geen licht van andere huizen/bedrijven..

De openbare weg op in het donker doe ik niet.. als ik al zie hoe weinig ik zelf kan zien op de heenrit naar stal toe (donkere wegen) ga ik echt niet het risico nemen om zelf onderuit gereden te worden! daarbij die mijn paard net zo'n chicken als dat ik ben haha dat komt niet goed ;)

Lijkt me wel echt *** als je helemaal geen verlichting hebt op stal! dan kun je ook bijna niks doen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:44

Zelf voer ik vooral 's avonds, rijden ligt bij mij in de winter op een laag pitje. Mijn verzorgstertje rijdt nog wel. We hebben nu sindskort lantarenpalen in de straat, dus daaronder poetsen we en zadelen we op. Daarna is het 50 m naar de bak van de buren. Ik heb een lampje op en doe vanaf nu ook een hesje aan (voorheen was het schemerig, nu is het echt donker). Met voeren heb ik zo'n mijnwerkerslampje van de action, super handig omdat je dan ook je handen vrij hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:46

Ja door de weeks moet ik ook s'avonds naar het paard. Ik rij altijd in het weekeinde omdat ik dan iig in het licht rijden kan. Door de weeks nu dan dus 2 a 3 keer in het donker. En 2 a 3 keer komt ze in de avond in de molen. Overdag is ze dan al in de paddock geweest.

Goede bak die voldoende verlicht is...maarrrrr die kou :brr:

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:47

Ik doe hem eigenlijk (bijna) alleen maar 's avonds, ik had bv. les in het donker (gelukkig hebben we een schijnwerper :)) ) en zijn de stallen goed verlicht. Minpuntje is dat de mesthoop (± 2 minuten lopen) niet verlicht is en er allemaal sloten omheen liggen.. Dus mest wegbrengen móét op de een of andere manier in het licht. Ik wandel wel gewoon buiten in het donker, zeker niet in m'n eentje, maar wel met iemand anders + nog een paard. Lichtjes kon ik niet vinden en we moeten er sowieso meer gaan aanschaffen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:51

Ik ga ook s'avonds ivm werk. Rijden kan in de bak, en daar hangt 1 bouwlamp die de bak half verlicht. Kan nog wel prima rijden daarmee :j Verder zit er bij de schuur ook verlichting bij de poetsplek, dus wel erg fijn. Overdag rijden in het weekend bijv is altijd lastig aangezien de eigenaren de bak ook als paddock gebruiken voor 3 paarden (zit ook een kleinere paddock bij, maar daar staan die van mij en mijn stalgenootje), daarom ga ik dan altijd een stukje naar buiten en even rijden in de "openbare" bak. Die openbare bak is eigenlijk een parkeerplaats (de formaat en grootte ongeveer van een bak) van een instituut iets verderop, maar die wordt door heel veel ruiters gebruikt. Dat is dus wel ideaal.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:52

Vorige winter heb ik eigenlijk ook alleen 's avonds gereden ivm school. Gelukkig hebben we een binnenbak, dus dat scheelde wel. Onze stal ligt nogal afgelegen, dus vond het wel rot om elke keer alleen (met de auto dan wel) te gaan. Was ook vaak alleen daar 's avonds en deed dan alle lichten etc. uit. Dit jaar heb ik (nog) geluk, en hoef ik waarschijnelijk maar een enkele keer in het donker te gaan.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:54

Ik kan ook alleen savonds naar mijn paard.
en helaas hebben wij alleen een longeerbak, manege is wel in de buurt alleen savonds zijn er altijd lessen dus is er voor mij niet de mogelijkheid om dan de bak te huren.
dus voor mij is het deze periode even aanpassen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:55

Gelukkig hebben we verlichting overal behalve de buitenbak maar daar rijd niemand. De weg ernaar toe is wel erg donker dus ik ga 's avonds nooit of samen met m'n vriend.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:58

Ik heb gelukkig een auto en een familiebedrijf (pensionstal) dus de paarden staan bij paps en mams aan huis op 5min. rijden van mijn huis. :D Maar in de avonden geef ik een hoop lessen en rij ik ook ja. Donker maakt niet uit, erf is meer dan voldoende verlicht en de rijbanen en cirkel ook. Stallen zijn ook erg licht en de poetsplaatsen zijn lekker beschut dus niet op de tocht.

Kortom: Met kleine aanpassingen in mijn kleding is het goed vertoeven op stal met temperaturen beneden 0. :j

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:00

Ik ga ivm fulltime baan ook later naar mijn paardje. Helaas kan ik door de afstand pas rond 9 uur daar zijn. Maak me ook grootse zorgen over de sneeuw die geheid gaat komen. Ik durf niet te rijden met sneeuw/gladheid waarschuwingen. Zeker niet die afstand over de snelweg + plattelandswegen.. :o

Verder vind ik het ook vrij zwaar en vrij moeilijk om het huis nog uit te gaan. Ik kom half 7 thuis van mijn werk en ga dan vaak gelijk eten. Deze week is het door omstandig heden alleen gelukt om maandag avond te gaan, maar ik vond het toen al zwaar tegen vallen. Als het donker is, is het gelijk nog veel kouder.. Mijn paard is in het donker ook bang voor alles wat langs de bak staat dus rijden is ook een drama :P.

Edit: Ik zit overigens wel te overwegen om ipv 9 uur om 8 uur al naar mijn werk te gaan, dan ben ik ipv half 6 om half 5 klaar. Dat scheelt toch wel, want dan kan ik nog even snel voor het eten weg. Verder is 'mijn paard' eigenlijk niet 'mijn paard' maar de echte eigenaar komt nooit opdagen. Helaas mag ik hem niet scheren, dus ook dit gaat een probleem vormen in de winter. Want als ik om 9 uur daar ben, zit ik er om half 10 op.. Dan zit ik echt niet te wachten op uren droog stappen.. :\
Laatst bijgewerkt door Fietspomp op 17-11-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:00

Ik heb een fulltime baan, dus zou niet weten op welk tijdstip ik doordeweeks anders zou moeten gaan.
Buitenritjes maak ik dan alleen in de weekenden of op een vrije dag. Het is niet anders.
Doordeweeks ga ik dan lekker met hem aan het werk in de bak, longeer ik hem of magtie in de paddock spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:22

ik ga ook 5 dagen per week 's avonds door werk overdag.
momenteel staan ze ver weg van de stallen op land, dus doordeweeks doe ik nu niks anders dan even controleren of ze goed staan en op zaterdag een bosritje.
over paar weken krijgen ze voor land er ook bij, dan kan ik weer wat in de buitenbak gaan werken en wandelingetjes verkleed als kerstboom maken :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:25

Heb het maanden door mijn stage gedaan. vond het toen niet zo'n punt, maar nu ik de luxe heb om overdag te gaan vind ik het verschrikkelijk om savonds daar rond te struinen en nog wat met me paard te doen.

Als het ritme er eenmaal in zit is het helemaal niet zo erg meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:27

Ik zal ook door het donker moeten. Het is ongeveer 20 minten op de scooter erheen, mijn moeder vind dat al spannend hihi. Op stal hebben we gewoon een kantine (verwarmd en zo) een binnenbak *wordt nu groter* en een buitenbak met verlichting. Ook de stallen zelf hebben verlichting en ze staan dan gewoon binnen.