Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:46

Ik heb meerdere dekens en onderdekens maar ik red het met een deken van 350 gram. De paarden staan in een binnenstal, dus bij temperaturen ver onder nul gaat de deur dicht en blijft het binnen redelijk warm.

Op dit moment staat alles nog buiten en zonder deken. Lekkere wintervacht kweken. Als het nodig is gaat er een scheerapparaat overheen op het moment dat het te lang gaat duren om ze droog te krijgen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:50

Nu staat mijn paard al onder een 200 grams. Dan heb ik nog een 350 grams en wanneer het echt heel koud word kan daar nog een dikke wollendeken onder. Omdat ik allemaal waterdichte dekens heb en geen onderdekens gaat die wollen er dan maar onder. Moet wel zorgen dat hij zo min mogelijk vacht aanmaakt omdat hij niet te scheren is en met rijden echt heel erg nat word.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:52

Ik heb nu een 200 grams op, maar vannacht als het tegen het vriespunt wordt gaat er nog een 200 grams overheen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:58

nu al 400? pfieuw... Vind ik veel.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:11

Hier staat paardje alleen nog maar onder een regendeken. 's Nachts gaat daar een wollen deken onder als het tegen het vriespunt zit, maar dat is nog maar 2x geweest. Als het overdag onder de 10 graden blijft zal de wollen deken er permanent onder blijven, of switch ik naar 150 grams regendeken ivm schuurplekken. Verder heb ik nog een 200 grams regendeken en een 300 grams staldeken waar ik pas mee ga werken als het heel koud wordt. Een beetje vacht bij mijn paard is niet erg, we rijden toch niet. Shet staat helemaal zonder deken, maar die heeft nu al een vacht waar je U tegen zegt!

Paardjes staan overigens 24/7 buiten.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:19

stef schreef:
nu al 400? pfieuw... Vind ik veel.

In dat andere topic (wie staat er nu al in de dekens) zijn er mensen die hun paarden NU al 700 grams op hebben, en straks als het kouder wordt hun ONGESCHOREN paard 800 opleggen.

Mijn geschoren paard draagt nog niet eens een 800................ Maar goed

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:04

Mijn peerd is ongeschoren en dat blijft zo de winter. Mocht ik toch gaan scheren is dat hooguit een streepje of iets, meer niet. Of e moet luizen krijgen ;) :+
Ik kan tot ongeveer 300 gaan. Ze krijgt straks een 100 gram fleece gevoerd op, en ik heb twee onderdekens; 100 & 200 gram. Desnoods kan ik meer dan 2 dekens opgooien, ik heb ook nog wat fleece en dikke wolle dekens op stal liggen, dus er is genoeg materiaal. Maar ik hoop dat meer dan 2 niet nodig is. Vorig jaar ben ik hooguit voor ong. 200 gram gegaan (100 gram met een 100 gram onderdeken)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:05

800? en dat zal waarschijnlijk dan ook nog eens om voornamelijk stalpaarden gaan? Daar krijg je toch gewoon haaruitval van zo warm? :P
Ik ben bij die oude van mij eigenlijk nog nooit verder gegaan dan 500... en daar had hij echt echt wel lekker warm onder (en kwam overdag gewoon buiten, op stal ook niet echt warm)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:11

Mijn paarden scheer ik nooit en dat ik ook helemaal niet nodig. Blijven een hele dunne vacht houden.

Ze staan nu beide onder een katoenen zomerdeken en wanneer het echt goed koud wordt krijgen ze beide een 300 grams deken op. En mochten ze het dan nog koud krijgen gooi ik hun zomer deken er onder.
En toch blijven beide paarden heel dun in hun vacht.

Ik weet niet hoe ik het deze winter ga doen. Ik ga hopelijk eind deze maand en anders zeer binnenkort van stal veranderen. De stal waar ze nu staan is klein en warm. Dat is ook de reden dat ik niet zulke dikke dekens op doe. Mocht het op de nieuwe stal een stuk kouder zijn, een onderdeken is zo gekocht.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:13

Pff ik vind wel dat mensen soms doorslaan met hun dekens hoor. Een ongeschoren paard kan zichzelf prima warm houden tot -20. Als je een deken op doet om de dikke vacht tegen te gaan kun je toch echt beter scheren. Of ben ik nou gek.

Mijn poown wordt zondag geschoren, ik begin dan maar eerst eens met een 200 grams..

Edit: Ik begrijp overigens wel dat je als het vriest ook je ongeschoren paard een dekentje op doet maar 500-800 gram??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:26

ik moet er niet aan denken om onder al dat gewicht te staan!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:30

een horseware winterdeken + onderdeken is al 670 grams dit klinkt als heel veel, maar is niet perse heel zwaar.
die horseware onderdekens wegen al helemaal niks.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:31

Jozaa schreef:
Pff ik vind wel dat mensen soms doorslaan met hun dekens hoor. Een ongeschoren paard kan zichzelf prima warm houden tot -20. Als je een deken op doet om de dikke vacht tegen te gaan kun je toch echt beter scheren. Of ben ik nou gek.

Mijn poown wordt zondag geschoren, ik begin dan maar eerst eens met een 200 grams..

Edit: Ik begrijp overigens wel dat je als het vriest ook je ongeschoren paard een dekentje op doet maar 500-800 gram??

Mee eens hoor, ik vind ook dat mensen wel errug vroeg en veel dekens op hun paarden gooien. Als hij nu al met 200 gram ofzo staat, wat moet je dan als het -20 wordt?!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:36

@ simone

200 grams--->370grams--->400 grams--->500--->550 tja en zo kun je doorgaan

Ik vind nu onder 200 grams echt niet veel tis bijna vriespunt zodra het hier constant overdag onder de 10 graden is gaan de paarden naar 370

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:42

tita schreef:
@ simone

200 grams--->370grams--->400 grams--->500--->550 tja en zo kun je doorgaan

Ik vind nu onder 200 grams echt niet veel tis bijna vriespunt zodra het hier constant overdag onder de 10 graden is gaan de paarden naar 370

Ja, zo kun je aan de gang blijven met dekens wisselen. Ik zou er niet aan moeten denken, ik vind het alleen al vermoeiend om er over na te moeten denken :P
Maar als jouw paarden naar 370 gaan als het overdag onder de 10 graden wordt, hoe doe je dat dan als het overdag ook vriest? Want in je OP staat dat je je paard hooguit naar 470 wil hebben. Ik vind +10 toch wel een groot verschil met -10.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:45

Eenmalig wisselen hoor zijn wel outdoor.

Mijn paard heb ik pas sinds sept zij moeten nog wennen aan dekens en krijgt nog een hals dan zou ik nog een onderdeken moeten kopen van 100 grams en die gaat er dan onder met vriezen..dan houdt het op.
Luik dicht.
Pony gaat veel verder maar ja pony is ook oud en moet je goed warm houden hij zweet nooit.

Maar onze stal is goed geiisoleerd gaat eigenlijk alleen om het punt dat ze buiten worden gezet

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:53

Ja, dat is dan het grote verschil met mijn paardjes, die staan (voorlopig nog) dag en nacht buiten.

Maar dan ben ik even nieuwsgierig: het lijkt me dat, als je bij een temperatuur van bijvoorbeeld -1 begint met 470 gram en je laat die er de rest van de winter opzitten, het hele deken-verhaal dan geen nut meer heeft. Dan kun je toch net zo goed geen dekens gebruiken? Of gaat het dan puur om het feit dat je paard dan geen dikke vacht krijgt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:58

>;) ik heb nog geen idee wanneer er 370 op gaat maar 100 grams erbij gaat niet gelijk met 1 graad minder gebeuren hoor. dan moet het constant -5 zijn ofzo. In feite heb ik nu nog 2 x te gaan.
Mocht het echt te gort worden dus zeg -23 dan is de kans groot dat ik nog een wollen deken onder doe of een 200 grams bestel.

Ik wil iid geen paard met dik vacht.
Pony hou ik warm omdat ie oud is..en geschoren daar wil ik ook geen teddy van bovendien heeft ie moeite met verharen dus waars nu levenslang scheren

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:02

Max is 600 gram. Maar dat is als het echt heeeeeeel koud is (voor Nederlandse begrippen ;) ), dus zoals vorig jaar die strenge vorst. Anders staan ze onder 400 gram in de winter. Nu staan ze beide onder 100 gram, na het scheren gaat er meer op. Staan allebei 24/7 buiten en worden (deels) geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:02

Ik ga altijd lekker stapelen !!.

Heb een 300 anky en een 450 HH en een HH 100 ..
Afgelopen winter had hij na het scheren anky en HH 450 op ( staat niet buiten )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:03

Peanutbutter schreef:
Ik ga altijd lekker stapelen !!.

Heb een 300 anky en een 450 HH en een HH 100 ..
Afgelopen winter had hij na het scheren anky en HH 450 op ( staat niet buiten )

750 grams dus :Y)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:06

tita schreef:
>;) ik heb nog geen idee wanneer er 370 op gaat maar 100 grams erbij gaat niet gelijk met 1 graad minder gebeuren hoor. dan moet het constant -5 zijn ofzo. In feite heb ik nu nog 2 x te gaan.
Mocht het echt te gort worden dus zeg -23 dan is de kans groot dat ik nog een wollen deken onder doe of een 200 grams bestel.

Ik wil iid geen paard met dik vacht.
Pony hou ik warm omdat ie oud is..en geschoren daar wil ik ook geen teddy van bovendien heeft ie moeite met verharen dus waars nu levenslang scheren

Was puur interesse hoor, verder geen veroordeling. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dat doen, omdat ik probeer om er zo min mogelijk op te leggen, aangezien ik denk dat een paard prima zelf zijn temperatuur kan regelen (uitzonderingen daargelaten).

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:06

De mijne staat nu onder een 0 grams regendeken.Overdag buiten en `snachts in een buitenbox.

Hij krijgt max.een 220 grams deken op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:09

@ Simone ben dressuurpikkie :D ik hou van dekens mijn enige doel is altijd weer kost wat het kost moeten de paardjes in mei weer dekenvrij zijn..dus soms in april kan koud zijn maar dan ben ik altijd weer aan het afbouwen meestal begin ik daar in maart mee.

Dekens op is verschillend zodra het regent. Iig staat pwoon al maandje onder 220 grams en paard sinds deze week omdat het kouder werd.
Paard zal langzamer gaan in dekens dan pwoon ook omdat zij moet wennen aan dekens.. de eerste weken verloor ze lading haar :D onder 0 grams

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:10

De mijne is geschoren flinke racestreep en staat nu met stal met buitenluik onder 0 grams
hij is lekker warm .. normaal begin ik met 100 gram maar vind de temp nu niet slecht hoor

Hij krijg van de winter max een 300 gram op