Wat heeft bij jou echt geholpen tegen zomerexceem ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat heeft jou echt geholpen tegen zomerexceem?

vliegenbestrijding/weren in omgeving
7 (3%)
paard verhuizen naar exceemvrije plek (bv aan zee)
9 (4%)
boviclips/oorclips voor in manen en staart
1 (0%)
halsband voor paarden
Geen stemmen
speciale deken
69 (34%)
opstallen iig tussen schemer en zonsopgang
21 (10%)
speciale sprays met insecticide (bv permithrin)
5 (2%)
pour on met insecticide
2 (1%)
natuurlijk sprays / lotions
17 (8%)
inenting Insol® Dermatophyton
Geen stemmen
immunotherapie
1 (0%)
homeopatisch (natuurgeneeskunde)
15 (7%)
inwendig supplement
11 (5%)
voeding aanpassen (bv alleen op hooi, speciaal weidebeheer)
28 (14%)
speciaal krachtvoer bv Marstall exzem
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 198

gupje

Re: Wat heeft bij jou echt geholpen tegen zomerexceem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:11

zomer exceem komt van binnenuit! na honderde middeltjes van buitenaf toch maar is gestopt met Meusli en sinds groeit alles super aan.. ze schuurt helemaal niet meer.

Overigens krijgt ze alleen Liga Biks(ijslandersbiks) en onbeperkt hooi

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:17

Ik heb altijd een vliegendeken met staartflap en hals van QHP op mijn pony zodra de eerste mug zich meld tot eergister wanneer het begint te vriezen. Daarbij smeer ik haar elke dag in met AVS14 = manen&staart lotion. En ze krijgt knoflook door haar eten heen. Bij onze hond hielp dat namelijk tegen de teken etc, omdat ze dan van binnenuit stinken.

Mijn pony schuurt wel, maar gelukkig door deze middelen niet heel erg. Ze heeft het niet tot bloedens toe maar schuurt wel helaas haar dikke staart en manen eraf.. Manen waren er dit jaar voor de helft af en staart schuurt ze bovenaan...

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:54

oke toch even reageren ons paard heeft lichte exceem we zijn nu anti itch aan voeren op stal en hopen dat jeuk afneemt ,daarna gewone suikerarme brok in het voorjaar weer antiitch zal mij benieuwen of dit gaat helpen ,heb deze zomer elke ochtend en avond gespoten hij heeft wel geschuurd niet zoveel maar toch he,jeuk is verschrikkelijk

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:43

Na diverse jaren van een tot bloedens toe opengeschuurde manenkam en staartwortel is het nu redelijk onder controle.
wel heeft hij nog steeds zijn manen geschuurd maar niet meer tot open wonden aan toe. Zijn staart is wel onder controle.

Hij heeft een rambo vliegendeken op en krijgt vanaf april tm oktoberpeder van NAF d itch en druppels puur culico op een boterham.

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:15

booster schreef:
ik maakte eerst altijd een eigen middeltje en spuite ik regelmatig ( het hele jaar door spoot ik het op ) sommige pony's schuurde minder en sommige schuurde niet meer.
dit is me oude haflinger toen ik hem net had:
Afbeelding
en dit was die de zomer erna
Afbeelding

of het inderdaad door het middeltje kwam geen idee misschien was het allemaal toeval.
de haflinger van de foto had erge zomer exceem schuurde manen en staart tot bloedens toe en onder zijn buik had hij ook een plek van het stampen er tegen voor de jeuk en op zijn kont ook een plekje.
heb hem een heel jaar ingespoten paar keer per week en de zomer erna zonder dekens buiten op de wei en hij had geen jeuk in manen en staart.
zijn kont en buik waar die ook altijd jeuk had was ook veel minder.
toen ik hem verkocht had kreeg ik te horen dat ie weer begonnen was met schuren.

er is 2 ponys geweest die ook schuurde deze heb ik ook ingespoten met dat spul en een jaar later schuurde niet meer.
1 pony heb ik ook ingespoten deze schuurde een jaar later ook niet meer maar is halverwege de zomer verkocht en daarna wel gaan schuren.

ik zeg niet dat mijn middeltje een wondermiddeltje is want heb geen idee of het toeval is geweest of niet.

Dit klinkt goed!

Zouden we ook mogen weten wat er in je 'middeltje' doet?
Ik denk dat we daar allemaal met smart op wachten!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:51

heeeeeeel graag info over het middeltje hoe maak je het klaar en wat stop je erin :(:)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:31

ik heb altijd geleerd dat je niet de bijwerkingen moet gaan bestrijden ( de jeuk) maar juist hetgeen wat de jeuk veroorzaakt.
volledig in een eczeemdeken dus!
ook heb ik het voer van mijn merrie qua energie lager zitten ( alles basis en zo min mogelijk eiwitten).
dit heeft erin geresulteerd dat m'n merrie nagenoeg niet schuurt en gewoon een dikke bos manen en staart heeft waar je U tegen zegt. en dat terwijl ze best een hevige eczemer is :=

Afbeelding

nadeel: je moet er extreem consequent in zijn, 23 uur per dag volledig ingepakt inclusief kap van april tot half oktober.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:35

interessant topic, hou het even in de gaten mijn mini heeft een lichte vorm van zomerexceem en wil het hem dus niet aandoen om er een deken op te leggen, aangezien het niet zo erg is. (staart kapot en heb de manen er afgeknipt, niet tot bloedens toe schuren oid en hij schuurt alleen als die in de stal staat)
even kijken of hier nog wat nuttigs tussen staat :D
ga al met mn vader een schuilstal maken, zodat de mini's dan voortaan dag en nacht buiten kunnen staan.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:51

Onze pony heeft een Rambo Sweet itch deken.
Ze staat het liefst op stal.
Krijgt Kentucky Light van Havens.
Staat op houtkrullen.

En dat gaat super +:)+
Deze zomer en vorige zomer bijna geen deken op gehad.

Onze kleine jaarling NF die ook ZE heeft, staat wel 24/7 op het land.
Zij wordt behandeld met Derfen. Helpt goed, maar schuurt iets de maantjes eraf bij warm zwoel weer.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:31

Andere voeding.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:40

Het probleem is dat ik echt moet roeien met de riemen die ik heb. We hebben maar 1 kleine paddock op stal waar die van mij al vanaf 3 uur smiddags in staat tot de volgende ochtend. Ik zou hem het liefst de hele dag op het zand hebben want het is overduidelijk dat het door het gras komt. Op stal zetten is ook geen optie, dan schuurt hij zijn hele staart eraf. En om hem nou alleen op stal te zetten.. een eczeemdeken leek mij tot nog toe geen optie omdat hij samen met een shetlander staat waarmee hij de hele dag speelt. En wat als je dan een buitenrit gaat maken? Dan kan hij toch ook geen eczeemdeken op en wel lekgestoken worden door die rotbeesten?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:03

Tea Tree shampoo, Calendulan en een exceemdeken. :j

MaartPaard schreef:
Het probleem is dat ik echt moet roeien met de riemen die ik heb. We hebben maar 1 kleine paddock op stal waar die van mij al vanaf 3 uur smiddags in staat tot de volgende ochtend. Ik zou hem het liefst de hele dag op het zand hebben want het is overduidelijk dat het door het gras komt. Op stal zetten is ook geen optie, dan schuurt hij zijn hele staart eraf. En om hem nou alleen op stal te zetten.. een eczeemdeken leek mij tot nog toe geen optie omdat hij samen met een shetlander staat waarmee hij de hele dag speelt. En wat als je dan een buitenrit gaat maken? Dan kan hij toch ook geen eczeemdeken op en wel lekgestoken worden door die rotbeesten?

Ik ging altijd zonder exceemdeken (buiten)rijden. Voor het rijden je paard goed insprayen met vliegenspray en onder het rijden kun je de meeste dazen zelf doodslaan. Zo deed ik het altijd, had niet echt een andere keus ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:21

ik heb het toen op een brief geschreven wat er allemaal in zat maar momenteel zitten we in verbouwing en dus alles ingepakt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:20

Graag wel ontopic blijven ;-), er is nl ook al een exceemtopic [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3 waar je met overige vragen/opmerkingen over exceem op terecht kan. Anders wordt dit topic gesloten :o , het moet beetje succes (verhalen) topic worden. Met een poll wat anderen kunnen proberen, waar meest uit te behalen valt.
Er zitten veel goede tips tussen en ook de link is erg informatief!

Er zijn trouwens 4 mensen die vliegenbestrijding in omgeving hebben aangegeven, ik ben wel benieuwd hoe :j

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:34

Onze haflinger schuurde vorige zomer heel erg in de stal. Deze zomer heeft ze tot afgelopen week 24/7 in de weide gestaan, in april ben ik begonnen met cavalesse (poeder met water elke dag op een stukje brood) en knoflook door de brokken. Nu staat hij weer 's nachts op stal, de cavalesse is op en hij heeft z'n manen en staart nog!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:15

Dat waren meerdere dingen samen..

- hooi ipv kuil
- eczeem muesli (Marstall) ipv pavo
- veel beweging (6x per week intensief) ipv 2/3 keer per week recreatief > bij vorige eigenaar
- in de zomer/voorjaar elke week uitwassen met teershampoo
- manen en staart elke dag uitkammen en manen regelmatig bijknippen. (fjord)
- 2x per jaar kuur drainage compositum
- eczeemdeken van mei tot oktober

En hetgene wat de meeste invloed heeft:

- meer in de paddock dan op het gras. (jammer genoeg)
Ze stond in de zomer paar uurtjes op de wei en verder in het zand.
De wei was al erg kaal.

Deze combinatie maakte van mijn hevige eczemer een paard die weinig schuurt
en veel minder jeuk heeft. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:18

Kan je ook de staart aan de bovenkant helemaal bandageren? Zodat de mugjes niet kunnen steken en dat 'als' hij schuurt, zijns taart niet volledig kapot gaat?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:20

Denk dat zo'n ingepakte staart ook niet echt lekker aanvoelt voor je paard.
Kan best zijn dat ie daar juist weer van gaat schuren..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:28

Als je hem eerst met speciale zeep wast en daarna een lekker anti jeuk zalfje erop smeert? Denk dat dat fijner voelt dan zo'n lekgeprikte staart :P

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:15

Ik heb fibra anti itch gebruikt. Dit is een nieuw product 8- 8-) ) en zie nu al grotr verbeteringen terwijl ik heb maar kort heb gebruikt.
Aangezien mijnvader hier dealer van is was het voor mij makkelijk om te proberen.
Zie voor informatie
http://www.landendier.nl

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:36

poekie68 schreef:
Onze haflinger schuurde vorige zomer heel erg in de stal. Deze zomer heeft ze tot afgelopen week 24/7 in de weide gestaan, in april ben ik begonnen met cavalesse (poeder met water elke dag op een stukje brood) en knoflook door de brokken. Nu staat hij weer 's nachts op stal, de cavalesse is op en hij heeft z'n manen en staart nog!

Heb jij in combi met Cavalesse een deken gebruikt? Waren de schuurklachten helemaal verholpen?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:37

Bij mijn vriendinnetje is het vooral heel secuur zijn met deken, oftewel echt goede (boett) eczeemdeken en hier gewoon écht vroeg mee beginnen en écht laat weer af.. Paard is een flinke eczemer maar heeft een fatastische bos manen en staart. en elke dag fanatiek met anti vlieg in de weer.. werk gewoon goed..

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:05

Wij hadden 2 schuur pony's (combi zomerexzeem en daarbij allergie/overgevoelig voor eiwitten) 1 daarvan stond al jare te schuren en niks leek te helpen.

Wij hebben ze beiden omgezet naar subli ponybrok (eiwitarm voer) en gaan alleen op stukken weiland waar de meeste eiwitten al opgegeten/weg zijn. Dekens hebben ze hier allemaal op tegen de dazen.

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:57

Ts-er,
Onze haflinger heeft de hele zomer geen deken op gehad. We hebben een grasweide waar hij 2x per dag een uur grazen mocht en
's middags hooi bijgevoerd in de kale weide waar hij de rest van de dag/nacht staat om te veel eiwit te voorkomen.
Hij staat ook altijd rustig de doezelen in de kale weide, hij schuurde in de zomer voornamelijk in de stal (half open) en was onrustig.
Nu staat hij wel weer 's nachts op stal en gaat het goed! Dit wil niet zeggen dat het dé oplossing is voor iedereen maar ik begin volgend voorjaar weer met cavalesse en laat 'm buiten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 23:06

Nu is het de tijd om over een goede aanpak na te denken idd!
Ik ga volgend jaar ook met Cavalesse beginnen. Ik ben erg benieuwd!
Ik heb tot nu toe beste resultaat met beperkt weidegang aangevuld met hooi (geen kuil!), speciaal krachtvoer van Marstall, Derfen en natuurlijk een exceemdeken. Rond zonsondergang binnen is ook prima oplossing, maar dat is een heel geregel als je niet altijd thuis bent.
Ik hoop dat Cavalesse van binnenuit nog iets kan betekenen. Ook ga ik volgend jaar van die Boviclips in de manen en staart doen.
Mocht dit allemaal helpen, dan weet ik natuurlijk niet exact wat de "oplossing" lijkt, maar meestal is gecombineerde aanpak het beste.