Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anne76 schreef:Een paard kan het zeker koud hebben, vooral als hij snachts op stal staat en overdag buiten. Is een paard het gewend om dag en nacht buiten te lopen, dan zal hij zijn vacht daarop aanpassen. Ik heb een paard die echt staat te trillen als een rietje als hij het koud heeft.
Toen hij als jong paard dag en nacht buitenliep, had hij zoveel vacht dat ie nergens last van had. Nu echter heeft ie amper haar en daardoor met dit weer snachts al een flinke winterdeken op.
xLoki schreef:Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten.
Zodra de mens zich gaat bemoeien met de fokkerij kun je deze stelling laten varen, bij ieder diersoort!!
Ik heb mini paardjes en die staan nooit in de dekens, wel liggen er hier dekens in overvloed voor het geval dat, ik denk dat als je je paard goed genoeg kent je wel kunt inschatten of het dier het koud heeft of niet. Als ik denk dat ze het koud hebben gaat er een deken op.
en omdat men vaak relatief warme stallen heeft icm lamp dir tot aavonds aan blijft zullen ze ook zonder deken minder vacht aanmaken.
Tendance schreef:Toch vind ik, dat als je het idee hebt, dat je paard wel in de schuilstal wil, maar het niet durft, je iets aan je schuilstal moet doen!
Ze kan er wel in hoor, het is niet dat ze niet durft, maar ik zie haar en de andere pony's eigenlijk bijna altijd buiten staan. Daaruit concludeer ik dan maar dat ze er niet zo graag in staan. Of misschien wil zij er niet alleen in als de rest buiten blijft. Alleen met hele felle zon heb ik ze er een keer met zijn allen in zien staan.