Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:50

Ik vind een ongeschoren gezond paard met meer dan 100 gr op echt teveel op dit moment.
Hier is het overdag nog ontzettend warm.
Mijn pony had een deken op met de regen van vorige week, maar afgelopen week was het hier heerlijk weer maar snachts heel koud.
Toch heb ik de deken er toen vanaf getrokken.
Ze staat al die tijd lekker zonder ook snachts,maar met regen kan ze echt niet zonder zeker niet in combinatie met wind en als de temp onder 15 komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

Het was gisteren voor ons best koud, voor de paarden niet, maar je gaat mij niet vertellen, dat met -5 mijn geldersen geen dikke vacht aanmaken. Dat doen ze omdat ze het anders koud hebben.
Ik heb mijn paarden in training en dan is dat lange haar niet zinvol!
Wie heeft het direct over 800 grams? Dat hoor je mij niet zeggen... Als mijn paard staat té trillen als een rietje, dan heeft ze het koud of stress. Nou haar stressfactor is nihil, dus trek je conclusie!!!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

Anne76 schreef:
Een paard kan het zeker koud hebben, vooral als hij snachts op stal staat en overdag buiten. Is een paard het gewend om dag en nacht buiten te lopen, dan zal hij zijn vacht daarop aanpassen. Ik heb een paard die echt staat te trillen als een rietje als hij het koud heeft.
Toen hij als jong paard dag en nacht buitenliep, had hij zoveel vacht dat ie nergens last van had. Nu echter heeft ie amper haar en daardoor met dit weer snachts al een flinke winterdeken op.

Ik ken ook een paard dat bij 10 graden al staat te shaken en zijn vacht open heeft staan!! Dit dier heeft het wel degelijk koud, aangezien hij een heel dun vachtje heeft...

Over het algemeen hebben paarden het idd niet zo snel koud, daar ben ik het met je eens, maar er zijn uitzonderingen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:56

Ik merk het gewoon aan de conditie/uit zicht van mijn paard.
Ze heeft nu nog steeds een zomervelletje, terwijl alle andere paarden al in hun dikke wintervacht zitten.
Ze staat overdag buiten en 's nachts in een buitenstal.
Ik heb haar sinds eergisteren ook haar deken weer opgegooid 's nachts. Overdag haal ik het er wel af.
Paard is in deze eerste week zonder deken, weer heel wat kilo's kwijt en heeft ook een doffere indruk.
Zit in de familie dat ze amper winterhaar aanmaken. Dit is pas het 3e jaar dat ik een deken leg; paard is 10 jaar.
Maar de eerste 6 jaar van haar leven is er nooit echt intensief mee aan het werk geweest.
De laatste maanden gaan we volop naar wedstrijden, dit brengt natuurlijk stress mee en paard is nu ook in topconditie, wat ook wil zeggen dat ze geen kilo teveel heeft.
Als ze haar energie moet gebruiken om zich warm te houden, dan heeft ze niet genoeg over om te presteren en zich gewoon goed in haar vel te voelen.
Ze is veel ontspannender als ze met deken staat, zonder staat ze altijd wat gespannen, omdat ze werk heeft om zich warm te houden.
Liever een deken en een gezond paard, dan een ziek paard.

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:10

Ik heb het even van de site paardnatuurlijk gehaald:

Winterdekens

Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.
! Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden!

Enkele nadelen van dekens zijn:

* Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
* De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
* Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
* Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
* Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:22

xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Deze vergelijking gaat in mijn ogen echt niet op :n Zodra de mens zich gaat bemoeien met de fokkerij kun je deze stelling laten varen, bij ieder diersoort!! ;) Ik heb mini paardjes en die staan nooit in de dekens, wel liggen er hier dekens in overvloed voor het geval dat, ik denk dat als je je paard goed genoeg kent je wel kunt inschatten of het dier het koud heeft of niet. Als ik denk dat ze het koud hebben gaat er een deken op.

Tendance

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:36

Nou mijn paard krijgt geen deken, omdat ik bang ben dat de jury iets van haar vacht denkt, maar omdat ik niet wil dat ze met een dikke vacht moet werken, ernstig gaat zweten en dat ik haar dan zo goed als niet droog krijg.
Ook wil ik niet scheren, omdat mijn paarden in de winter ook op het land staan en een paard zijn vacht niet voor niets heeft. Geschoren is hij deze kwijt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:44

Alle paarden maken een degelijke wintervacht alleen paarden die op stal staan maken dit minder aan.
Dit komt omdat paardrn geen vacht aanmaken "omdat het koud is" maar omdat de lichturen korter worden ;) en omdat men vaak relatief warme stallen heeft icm lamp dir tot aavonds aan blijft zullen ze ook zonder deken minder vacht aanmaken.
Ik ken zelfs een manege waar ze vorig jaar hartje winter (-15) zondet deken stonden op stal en een zomervacht hadden. Omdat de lamp tot 11u aanbleef en de stal helemaal dicht en war
Was (wat overigens erg slecht is en niet aan te raden is!)
Als je deze dieren dan buiten gooit kan ik begrijpen dat ze het koud krijgen ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:48

Mijn paard maakt helaas structureel te weinig vacht aan om het zonder deken goed te redden.
Ik heb het een aantal jaar geprobeerd, maar hij viel enorm af, stond regelmatig te rillen en als klap op de vuurpijl heeft hij spierproblemen gekregen.
Dit alles komt niet meer voor als ik hem in de winter een deken op doe.
Dus paardnatuurlijk kan me nog veel meer vertellen: dat werkt niet met mijn paard. Voor de meeste paarden wel, maar helaas niet voor de mijne.

Aanvulling: dit alles speelde toen hij nog 24/7 buiten stond, ook in de winter.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:49

Als het koud is, maar droog zal m'n paard het niet koud hebben, denk ik.

Maar als het hard waait en het regent heel veel, temperatuur onder de 10 graden.
Dan lijkt het mij voor mijn paard niet fijn om zonder deken buiten te staan.
Dat merk ik ook, want met zulk weer staan de paarden altijd bij het draad, dan gaan ze graag weer naar binnen.
Mijn paard draagt de hele winter een deken, maar wordt niet geschoren.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:34

Ik ben het niet met je stelling eens. Ik denk dat je in zoverre gelijk hebt, dat veel mensen sneller denken dat een paard het koud heeft dan dat ie het werkelijk heeft. Bijv. niet-paardenmensen die ik ken vonden mijn paard ook zielig als ze in de zomer eens in de regen stond, terwijl ze dat prima kan hebben en ook niet vervelend vindt.
Maar als ik puur naar mijn eigen paard kijk, krijgt die het op bepaalde momenten wel degelijk koud. Ze is ongeschoren, maakt best wat vacht aan en staat het hele jaar 24/7 buiten. Er is echter in de zomer/herfstwei geen echt goede schuilgelegenheid, alleen wat beschutting van bomen. In de echte winterwei is een schuilstal maar die vindt ze niet fijn (is erg laag) en ze gebruikt hem dan ook bijna niet. Bovendien ligt het hooi buiten dus als ze wil eten moet ze eruit. Als het dan lang achter elkaar blijft regenen staat ze echt heftig te rillen, trekt de staart tussen de benen en ziet er ellendig uit. Als ik op zo'n moment voel achter haar oren of net achter haar been is ze daar ook ijskoud terwijl ze bij veel lagere temperaturen zonder regen gewoon warm blijft op die plekken. De pony's die erbij staan/stonden (shetten en haf) hadden er totaal geen last van, maar die hadden ook nog veel dikkere vachtjes.
Ik dacht ook dat elk paard gewoon zonder deken kon met voldoende ruwvoer en een wintervacht, maar daar ben ik nu wel van teruggekomen. Ze viel erg af vorig jaar en toen ze er zo sneu bij stond heb ik toch een deken gekocht, die heeft ze vanaf half november opgehad. En nu ga ik haar ook een regendeken op doen als er heftig weer verwacht wordt met veel regen/wind.
Toevoeging: wel een ongevoerde want onder de 200 grams gevoerde deken die ik heb zou ze het nu veel te warm krijgen, heb hem vorig jaar tegen de lente ook afgedaan omdat ze eronder begon te zweten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:37

Toch vind ik, dat als je het idee hebt, dat je paard wel in de schuilstal wil, maar het niet durft, je iets aan je schuilstal moet doen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:41

Altijd mooi als mensen onze paarden vergelijken met paarden in het wild :?
En paardnatuurlijk dat is ook niet zo mijn ding.
Maar goed dat ik het gewoon op mijn manier doe. :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:42

Ik ben van de stelling: "als ik een jas aan moet krijgt mijn paard een deken op".
Ik wil niet dat hij een mega dikke wintervacht krijgt. Hij staat de hele dag op de wei en daar waait het altijd behoorlijk. In combinatie met regen of gewoon kou is dat veels te koud voor hem waardoor hij een vele dikkere wintervacht aanmaakt. Verder heeft hij de neiging om snel te gaan kuchen als hij het koud heeft, en dat wil ik ook voor zijn.
Dus dit jaar heeft hij al redelijk vroeg een deken op gekregen, hij zit nu nog heel goed in zijn haren en heeft nog niet 1 x gekucht.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:46

Tendance schreef:
Toch vind ik, dat als je het idee hebt, dat je paard wel in de schuilstal wil, maar het niet durft, je iets aan je schuilstal moet doen!

Als het mijn weiland/schuilstal was en het was toegestaan, had ik dat misschien ook wel gedaan :)* Ze kan er wel in hoor, het is niet dat ze niet durft, maar ik zie haar en de andere pony's eigenlijk bijna altijd buiten staan. Daaruit concludeer ik dan maar dat ze er niet zo graag in staan. Of misschien wil zij er niet alleen in als de rest buiten blijft. Alleen met hele felle zon heb ik ze er een keer met zijn allen in zien staan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:49

xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Wij liepen "vroeger" ook alleen met een berenvelletje en een knuppel in de rondte.... :D . Vraag me af hoeveel Nederlanders dat nu nog doen O:) ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:50

ik neem toch aan dat de meeste paardeneigenaren eerst nadenken of ze een deken opdoen.
En als ze het doen dat gewoon goed overwogen hebben.
Natuurlijk kan een paard zonder deken....maar er spelen wel een aantal factoren een rol.
Leeftijd,ras,medische problemen,gebruik,geschoren of niet.
Paardnatuurlijk is best een goede site,er staan best wel dingen op die waar zijn...maar neem het met een flinke bak zout ;)

Mijn paarden hebben wel dekens op....mijn oudje van 25 zou graatmager worden zonder.
Nee....meer voeren gaat niet i.v.m insuline resistentie
Ik moet er niet aan denken dat paarden dagenlang onafgebroken in de regen staan,en de wind.
Ik zou geen oog meer dicht doen.En dat is echt geen vermenselijking hoor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:51

Dat is al heel iets anders wat je nu schrijft, dan wat je eerder schreef. Dan is wat ik zei niet aan de orde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:58

Tendance schreef:
Dat is al heel iets anders wat je nu schrijft, dan wat je eerder schreef. Dan is wat ik zei niet aan de orde.

heb je het tegen mij? ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:02

Met paarden in het wild is het simpelweg zo dat ze het niet allemaal overleven. Dat is natuur, maar dat wil je niet voor je eigen paard als die toevallig tot de 'zwakkeren' behoort.
Nu zou mijn paard op zich best overleven zonder deken, maar ik heb haar liever vrolijk en rond de winter door dan als mager zielig scharminkel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:09

geerke schreef:
Tendance schreef:

heb je het tegen mij? ;)

Nee, tegen atalanta...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:20

Ik voel onder de deken of mijn paard koud aanvoelt. Ik denk niet: ik doe een winterjas aan, dus mijn paard ook. Ik kijk naar mijn paard en trek daar mijn conclusies uit. Nu staat ze met een 0-grams deken op. Ik voel of ze koud aanvoelt. Zo nee, dan laat ik het daar bij. Zo ja, dan ga ik me bedenken of ze een warmere deken op moet of bijv een dunne fleece/wol eronder. Als mijn paard staat te rillen, heeft ze het echt koud en moet ze echt een warmere deken op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:22

Ik vind dat je deze stelling niet zo kunt stellen. En al helemaal dat je onze huidige paarden niet met wilde paarden kunt vergelijken. Wilde paarden hebben een heel andere vacht dan onze hedendaagse sportpaarden.
Er zijn gerust paarden die het zonder deken koud kunnen hebben. ook al zijn ze niet geschoren.
Men zou eens op moeten houden met alle paarden over 1 kam te scheren

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:32

Aukelizzy schreef:
Wij liepen "vroeger" ook alleen met een berenvelletje en een knuppel in de rondte.... :D . Vraag me af hoeveel Nederlanders dat nu nog doen O:) ...

Achter gesloten deuren, vééééééél :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:33

Bassenqua schreef:
Aukelizzy schreef:

Achter gesloten deuren, vééééééél :+

:D met knuppel of zweep?