Paard ziet er uit als een beer moet ik hem gaan scheren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:24

enny schreef:
Ik heb dat artikel een tijdje geleden ook gelezen over het wel of geen deken op doen. Ik denk dat ik mijn puppy, die ik nu zo'n 3 keer per week een half uurtje rijdt, nog geen deken op ga doen deze winter. Juist omdat hij zo zweet tijdens het rijden, dan heb ik het idee dat hij zijn warmte helemaal niet meer weg kan krijgen en juist daardoor ziek kan worden. En dan wordt het maar een beertje, wedstrijden rijd ik toch nog niet en dan zien we wel weer verder :)

Dat snap ik niet, je wilt niet scheren maar je hebt de indruk bij het rijden dat hij dan helemaal zijn warmte niet kwijt kan door die dikke vacht?
Dan zou ik juist wel scheren. Ook al is het dat je nu denkt dat je maar drie keer per weer rijdt. Hij hoeft niet helemaal kaal, een streep over hals, buik en misschien flank is voldoende om warmte kwijt te raken, en dan hoeft hij ook geen deken op.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:26

Cassidy schreef:
enny schreef:
Ik heb dat artikel een tijdje geleden ook gelezen over het wel of geen deken op doen. Ik denk dat ik mijn puppy, die ik nu zo'n 3 keer per week een half uurtje rijdt, nog geen deken op ga doen deze winter. Juist omdat hij zo zweet tijdens het rijden, dan heb ik het idee dat hij zijn warmte helemaal niet meer weg kan krijgen en juist daardoor ziek kan worden. En dan wordt het maar een beertje, wedstrijden rijd ik toch nog niet en dan zien we wel weer verder :)

Dat snap ik niet, je wilt niet scheren maar je hebt de indruk bij het rijden dat hij dan helemaal zijn warmte niet kwijt kan door die dikke vacht?
Dan zou ik juist wel scheren. Ook al is het dat je nu denkt dat je maar drie keer per weer rijdt. Hij hoeft niet helemaal kaal, een streep over hals, buik en misschien flank is voldoende om warmte kwijt te raken, en dan hoeft hij ook geen deken op.

Ik denk dat je die zin in context met de zin ervoor moet lezen. Als je ze als ze zo zweten een deken op doet (met of zonder haar) dat ze dr warmte niet voldoende kwijt kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:13

Een paard dat dik in het haar zit, creeert een eigen lucht isolatielaag door zijn haren omhoog te zetten als het koud wordt.
Op het moment dat jij een deken opdoet, kan hij zijn haren niet meer omhoog zetten en raakt de hele werking van een wintervacht verloren. Dus ook als je niet scheert kun je gerust een deken opdoen. Neem dan wel een gevoerde, omdat de natuurlijke manier van isoleren door de haren rechtop te gaan zetten, met deken op niet meer lukt. De warmte komt dan niet mee door de vacht maar door de deken.

Op warme dagen zoals de afgelopen dagen, of aankomend voorjaar, kan een paard dat al dik in het haar zit of er nog niet helemaal uit is, het idd warm hebben.
Maar dat als criterium te gaan nemen om maar niet te scheren is verkeerd. Een paard dat hard werkt, ook al is het maar een half uurtje drie keer in de week, kan heel veel last krijgen van die bontjas.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:04

Ik heb helemaal nog niet nagedacht over het scheren van mijn paard, alleen of ik hem deze winter een deken op zal doen. Op dit moment heeft hij nog weinig conditie en zweet daarom (icm het warme weer) nogal veel, ondanks dat hij nu nog strak in zijn haren zit. Ik vraag me alleen af of, ik in de winter na het rijden als hij nog staat na te dampen ik hem wel een deken op moet doen, omdat ik me dus afvraag of hij dan wel zijn warmte kwijt kan of dat die dan blijft hangen onder de deken(?)
Paard van een collega van mij moet altijd geschoren worden, omdat die het anders echt zwaar krijgt tijdens het rijden. Dus ik ben zeker niet tegen dekens/scheren, wil alleen even kijken wat paard en mij het beste bevalt.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:26

Als jou paard al een flinke wintervacht heeft zou ik hem zeker geen regendeken opdoen.
Dan zal hij het wel behoorlijk warm krijgen.

shannakraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:30

het is natuurlijk je eigenkeuzen maar persoonlijk zou ik het wel doen!