Zodra ze haar jachtmodelletje weer heeft zie je haar opfleuren
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

newt schreef:Ik scheer mijn sportpaarden en de niet sportpaarden staan onder dek.
Dan mag het nog zo natuurlijk zijn dat ze hun eigen wintervachtje kweken, daar ben ik het mee eens, maar zelfs dan kunnen ze het wel degelijk koud krijgen. Onze veulens/enters/twenters hebben geen deken op in de winter maar staan toch echt te rillen bij de ijzige wind die er zo vaak staat in de winter.
Helaas is het klimaat in nl niet het stabielste.
Je kan me niet wijsmaken dat een doorweekt paard die buiten word gezet na fanatiek gereden te zijn, het niet koud krijgt bij het ijzige weer wat er in de winter is, omdat hij een natuurlijke winter deken heeft.
Als je paard natuurlijk gaat denken, gaat het ook om paarden die niet gereden worden die niet gebruikt worden voor recreatief/dressuur/springen/mennen enz. Dan hoeven ze ook NIET bezweet in de weide te staan.
Waarom scheer ik: Omdat de paarden met een natuurlijke wintervacht van het stappen al zweten, maar vervolgens eerder hun warmte niet kwijt kunnen wanneer de training van stap naar draf en galop gaat.
Wat scheer ik: Alles, wanneer we eenmaal trainen zweten ze niet alleen in de hals of buik/flank, maar overal, om het "mooi"af te werken scheer ik ook het hoofd.

newt schreef:Als je paard natuurlijk gaat denken, gaat het ook om paarden die niet gereden worden die niet gebruikt worden voor recreatief/dressuur/springen/mennen enz. Dan hoeven ze ook NIET bezweet in de weide te staan.
Dus ja, HEEL nodig.
stef schreef:sowiezo zouden mensen zich eens wat minder druk moeten maken om wat een ander doet. Als persoon A wil scheren, moet ie lekker scheren, als persoon B ze zeiknat op de wei klapt, moet die dat lekker doen, als persoon C een tussenweg zoekt, ook prima
Ik neem aan dat iedereen ook het beste wilt voor zijn paard, of dat nu wel of niet geschoren is. Voor de mijne is het niet nodig, maar ik denk als ik regelmatig in een binnenbak zou rijden, dit wel eens anders zou kunnen zijn.