Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Calendula is een uit de middeleeuwen afkomstig kruidengeneesmiddel. Het is een populair eerstehulpmiddel bij snij-, schaaf- en brandwonden. Het helpt littekenvorming te verminderen.
In wondbehandeling is calendula een collega van het kruid arnica. Calendula is goedkoper dan arnica en dat is tevens de reden dat calendula in de kruidenhandel vaak door gaat voor arnica. In tegenstelling tot arnica mag je calendula wel op openwonden smeren.
Calendula wordt uitwendig gebruikt bij huidontstekingen, slecht helende wonden, verbrandingen en eczeem. Tevens wordt het als gorgelmiddel gebruikt bij ontstekingen in mond- en keelgebied. Inwendig wordt calendula gebruikt bij galproblemen en krampen van het spijsverteringskanaal, als urineverdijvend middel, ter bevordering van de menstruatie en tegen leverklachten.
boooo schreef:Op de tube hier staat dat het alleen op intacte huid kan, dicht dus..

cindybijl schreef:boooo schreef:Op de tube hier staat dat het alleen op intacte huid kan, dicht dus..
sudocreme zit in een potje..
Heb de ervaring zelf met een zeer zwaar verbrandde huid en sudocreme erop gesmeerd, na 3 dagen was het zo goed als over. en nooit meer verbrand dmv altijd sudocreme smeren..
Als je het niet wilt geloven even goede vrienden
hinke98 schreef:mijn pony had dit ook je moet er gwn zonnebrand op smeren liefst zonder parfum en een neusbeschermertje en ervoor zorgen dat je pony niet meer in de zon kan staan
Lusitana schreef:Zonnebrand creme kan natuurlijk niet meer als er al zonnebrand effecten zijn ontstaan.
@ Millanka: Niet om het een of ander, maar met het heetst van de dag op stal is voor de meeste ponies echt geen straf en als er in de wei geen schuilplek is die voor schaduw kan zorgen, heb je geen diervriendelijke wei. Een paard (met name lichtgekleurde en bonte) kan ook gewoon huidkanker ontwikkelen.
Hoe erg vind je pony overdag een paar uur op stal staan ECHT? Is het niet alleen een principe kwestie? Of is er een andere reden waarom pony niet op stal gezet kan worden?
Maar hij zal het denk ik echt niet waarderen als ik hem binnen zet, zelfs al is het het heetst van de dag. Hij breekt de hele stal af. Hij kan het wel redelijk hebben als ik erbij ben, maar als ik bijv even om de hoek loop naar de mesthoop, dan breekt helemaal de hel los.cindybijl schreef:een stal is in geen enkel opzicht een optie..... ga jij eens een paar uur op de wc van 1 bij 1 staan met de deur dicht.