Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanneee_

Re: Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:36

Sudocreme werkt echt top! Mijn paard heeft nooit een verbrande neus meer.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:41

sudocreme haal je bij de drogist ;)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:44

Ja, die is 's avonds dicht :)

laaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:52

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:57

boooo schreef:
Ja, die is 's avonds dicht :)

:= _O-

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:57

Er is ook calendula zalf voor schaaf-brandwonden die verzacht de pijn. Neem aan dat je die op open wondjes kan smeren gezien schaaf-brandwonden vaak open zijn of gaan

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:08

Op de tube hier staat dat het alleen op intacte huid kan, dicht dus.. :)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:17

Hoi bij ons hadden ze er ook last van maar ik vind een katoenen doek aan een halster maken wel een beetje gevaarlijk. Als die doek nat wordt kan die wel eens over de neusgaten vastplakken. Dat raad ik dus af. Kapje tegen zonnebrand kan wel. Verder kan je er wel uiercreme op smeren maar daar wordt de huid dun van en zorgt ervoor dat deze nog gevoeliger wordt om te verbranden. Als je er wel wat op smeert het liefst niet als de zon nog schijnt want dat kan het verbranden verergeren.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:19

Sudocreme of vaseline ( maar dan niet in de zon zetten, anders gaat het 10x zo snel met verbranden.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:41

Zinkzalf kan wel op dit soort huidkloofjes, alleen moet je er een kiezen waar geen alcohol in zit, want dat prikt.

Dit is denk ook aan de hand met de calendula zalf. Er zijn bestanddelen in zalf die kunnen prikken, maar calendula zelf kan op zich wel op wonden! Het is dus het kiezen van het juiste calendula product.
http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelm ... ndula.html
Citaat:
Calendula is een uit de middeleeuwen afkomstig kruidengeneesmiddel. Het is een populair eerstehulpmiddel bij snij-, schaaf- en brandwonden. Het helpt littekenvorming te verminderen.

In wondbehandeling is calendula een collega van het kruid arnica. Calendula is goedkoper dan arnica en dat is tevens de reden dat calendula in de kruidenhandel vaak door gaat voor arnica. In tegenstelling tot arnica mag je calendula wel op openwonden smeren.

Calendula wordt uitwendig gebruikt bij huidontstekingen, slecht helende wonden, verbrandingen en eczeem.
Tevens wordt het als gorgelmiddel gebruikt bij ontstekingen in mond- en keelgebied. Inwendig wordt calendula gebruikt bij galproblemen en krampen van het spijsverteringskanaal, als urineverdijvend middel, ter bevordering van de menstruatie en tegen leverklachten.

Ik had een paard dat zijn neus verbrandde, maar hij had daar zelf iets op gevonden, hij ging in de aarde wroeten en had dan een prachtige zwarte toet. Dat gaat natuurlijk niet als de boel al open is.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:51

boooo schreef:

sudocreme zit in een potje.. :?

Heb de ervaring zelf met een zeer zwaar verbrandde huid en sudocreme erop gesmeerd, na 3 dagen was het zo goed als over. en nooit meer verbrand dmv altijd sudocreme smeren..
Als je het niet wilt geloven even goede vrienden :(:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:18

Dat is dus zo'n typisch veschil van samenstelling. In de tube kan iets zitten om het makkelijk uit de tube knijpbaar te maken, wat open huid niet verdraagd. Dat zit dan niet in de pot waar je immers gewoon je vingers in steekt en dus taaier kan zijn. Altijd kijken naar de samenstelling!!!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:40

cindybijl schreef:
boooo schreef:

sudocreme zit in een potje.. :?

Heb de ervaring zelf met een zeer zwaar verbrandde huid en sudocreme erop gesmeerd, na 3 dagen was het zo goed als over. en nooit meer verbrand dmv altijd sudocreme smeren..
Als je het niet wilt geloven even goede vrienden :(:)

Ik had het over Calendulan ;)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:17

mijn pony had dit ook je moet er gwn zonnebrand op smeren liefst zonder parfum en een neusbeschermertje en ervoor zorgen dat je pony niet meer in de zon kan staan

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:20

hinke98 schreef:
mijn pony had dit ook je moet er gwn zonnebrand op smeren liefst zonder parfum en een neusbeschermertje en ervoor zorgen dat je pony niet meer in de zon kan staan

Dit is niet voor iedereen haalbaar. Dat zou voor mijn pony betekenen dat ie met dit weer op stal moest. En dat gaat dus niet gebeuren :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:38

Jade schreef:
uit een onderzoek van de consumentenbond bleek recentelijk dat duurder in het geval van zonnebrand lang niet altijd beter is.. ben helaas vergeten welke als beste uit de test kwam, want dat bleek dus een van de goedkopere te zijn :)

Oh oeps :+ Nouja, vision bevalt in ieder geval prima :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:27

Zonnebrand creme kan natuurlijk niet meer als er al zonnebrand effecten zijn ontstaan.

@ Millanka: Niet om het een of ander, maar met het heetst van de dag op stal is voor de meeste ponies echt geen straf en als er in de wei geen schuilplek is die voor schaduw kan zorgen, heb je geen diervriendelijke wei. Een paard (met name lichtgekleurde en bonte) kan ook gewoon huidkanker ontwikkelen.
Hoe erg vind je pony overdag een paar uur op stal staan ECHT? Is het niet alleen een principe kwestie? Of is er een andere reden waarom pony niet op stal gezet kan worden?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:43

een stal is in geen enkel opzicht een optie..... ga jij eens een paar uur op de wc van 1 bij 1 staan met de deur dicht.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:42

Lusitana schreef:
Zonnebrand creme kan natuurlijk niet meer als er al zonnebrand effecten zijn ontstaan.

@ Millanka: Niet om het een of ander, maar met het heetst van de dag op stal is voor de meeste ponies echt geen straf en als er in de wei geen schuilplek is die voor schaduw kan zorgen, heb je geen diervriendelijke wei. Een paard (met name lichtgekleurde en bonte) kan ook gewoon huidkanker ontwikkelen.
Hoe erg vind je pony overdag een paar uur op stal staan ECHT? Is het niet alleen een principe kwestie? Of is er een andere reden waarom pony niet op stal gezet kan worden?

mijn paard kan niet alleen staan. Dus binnen zetten is echt een regelrechte ramp voor hem. Ook omdat hij gevoelig is op de luchtwegen, als ik hem binnen zet in de stoffige stal, krijgt ie het benauwd.

Als deze punten geen probleem was, dan had ik het wel overwogen :) Maar hij zal het denk ik echt niet waarderen als ik hem binnen zet, zelfs al is het het heetst van de dag. Hij breekt de hele stal af. Hij kan het wel redelijk hebben als ik erbij ben, maar als ik bijv even om de hoek loop naar de mesthoop, dan breekt helemaal de hel los.

Ik ben niet zozeer tegen stallen (voor een korte periode) maar dan wel als er meer paarden binnen staan en het buitenstallen zijn zodat hij met zijn luchtwegen frisse lucht heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:44

cindybijl schreef:
een stal is in geen enkel opzicht een optie..... ga jij eens een paar uur op de wc van 1 bij 1 staan met de deur dicht.

De vraag was niet aan jou gericht en jij reageert duidelijk vanuit een principe kwestie en niet vanuit een logische beredenering en kan zelfs aan aanval gezien worden. Er geen enkele reden om agressief te reageren omdat je een overtuiging hebt die anders is dan wat ik eerlijk vind naar een paard dat verbrand.

Persoonlijk heb ik trouwens geen enkele moeite in uren in een kleine ruimte.
Maar een paard is geen mens. Ze hebben niet dezelfde soort hersenactiviteit en kunnen makkelijk in "rust status" omschakelen. Ze soezen per dag heel vaak. Mijn pony komt als het heet is vrijwillig naar stal om daar te soezen omdat het lekker koel is.
Daarbij hoeft een stal natuurlijk ook geen dichte ruimte te zijn!

@Millanka, bedankt voor je toelichting. Ik vind het gewoon hele belangrijk om te weten waarom mensen voor het niet logische kiezen.

Een topic is het nuttigst als er info wordt gegeven en niet alleen meningen en korte kreten zonder toelichting. Daarom vroeg ik even door.

Ik hoop niet dat het topic nu overladen wordt met hoe erg stallen zijn, want het ging hier over schuilmogelijkheid tegen de zon op het heetst van de dag bij paarden die verbranden. Meer niet.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:45

Lespree van de paardendrogist. Zit aloe vera in en dat kun je ook op open wondjes smeren. Zij verkopen ook een goede sunblock voor paarden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:03

Ook ik heb met dit soort verbrandingen erg goede ervaringen met sudocreme. Mijn paard zijn neus lag ook ernstig open, en smeerseltjes van de DA werkten maar mondjesmaat. Tot ik van de paardentandarts (die ook dierenarts is) de tip van sudocreme kreeg. Ik ben zelden iemand ZO dankbaar als haar voor die tip. En inderdaad, het kan gewoon over dit soort wondjes heen :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:11

Of Aloe Vera gel!

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:26

Een nauwelijks bekend middel tegen (ver)brandwonden is olijfolie. In bijna ieder huishouden aanwezig en kost geen drol. Het kan wel een beetje prikken, maar met wat googlewerk is daar wel wat aan te doen (kwam al iets tegen over mengen met andere oliën)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:27

Sudocreme smeer ik erop en op het heetst van de dag gaat ie even een poosje op stal. (tussen twaalf en drie als de zon het scherpst is) Bijkomend voordeel: het is er koeler en hij kan mooi rustig zijn brok wegkauwen.