Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:Weten jullie hoe dat beestje heet? Deze heeft een soort schildje waardoor deze moeilijk dood te krijgen is. Paarden worden er helemaal gek van omdat hij niet weg te krijgen is en hij kruipt onder de staart. (volgens mij om eitjes te leggen)
Het diertje is bruin, rond en zo groot als een vlieg.
(ik wil graag even wat lezen over dat rot beest op wikipedia maar dan moet ik eerst de naam weten....)
Adrian schreef:Ik denk dat je de Hippobosca Equina bedoeld. Een bruine bijtvlieg, die ook, en vooral, in Frankrijk voorkomt. Daar worden ze Mouches Plattes genoemd. Ze nestelen zich onder de staart, vlak boven de anus van het paard en bij ruinen/hengsten in de koker. Bij merries vooral tussen de kwartieren van het uier. Plekken waar de staart ze niet weg kan jagen. Tijdens het bloedzuigen kan je ze makkelijk pakken en doodknijpen of op de grond vermorzelen. Tijdens mijn trektocht door Frankrijk heb ik er wel honderden dood gemaakt.
De herteluisvlieg is niet veel groter dan een onweersvliegje en ik denk dat je die niet bedoeld.
HG.A3

miponyfreak schreef:Huh, dat zijn toch dazen?
Teminste bruine steekvlieg, dan denk ik aan een daas.
Die gaan ook heel moeilijk dood.
Die moet je gewoon dood knijpen, of hard slaan..

Citaat:Wij hebben hier ook alleen dazen...
Veder niet die beesten.
Waar zitten ze dan?
Adrian schreef:Citaat:Wij hebben hier ook alleen dazen...
Veder niet die beesten.
Waar zitten ze dan?
Ze komen voor in heel Europa en ze zitten bij een paard onder de staart(zoals op de foto hierboven) in de koker bij een ruin/hengst en tussen het uier van een merrie. Je kan ze zo pakken en doodknijpen. Wegjagen helpt niet, want ze vliegen direct weer terug. Ze hebben een hekel aan vettigheid. Die plaatsen dus insmeren met sla-olie o.i.d. helpt.
HG.A3

. Als een paard, tijdens een buitenrit, veel zwiept met zijn staart of naar zijn buik schopt zonder dat je een daas ziet rondvliegen, is de kans groot, dat hij gebeten wordt door zo'n vlieg en is controle aan te raden.
Heb t toen met een takje van mn dekje af kunnen halen en idd met moeite kunnen doden. Wat een vreselijke beestjes, wist niet dat ze zo'n invloed hadden!