Paard net uit de wei, meteen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:21

just_kiki schreef:
ik zet der wel eventjes op stal (voor 't plassen en drinken, drinken is bij ons niet mogelijk op weide)
maar voor zoveel uur als TS, nee hoor :+ daar heb ik het veel te druk voor :=
Ze staat er dan 5 a 10 min even in. Ondertussen leg ik me spullen klaar

Geen drinken op de weide??? Hoelang staan ze op de wei dan? Een paard moet ALTIJD schoon drinkwater tot zijn beschikking hebben, zeker met de temperaturen van afgelopen weken! Onze paarden drinken dan zo'n 30 liter per dag!

Maar ontopic, die van ons staan nu 24/7 op de weide, we hebben een volle wei waar ze overdag op staan en een schrale voor de nacht. Ik trek haar uit de wei, ga uitgebreid poetsen, spulletjes klaarzetten enz. en dan met een half uur/drie kwartier zit ik er toch echt wel op! Wel rustig warmstappen, minimaal 10 minuten, geen probleem hoor! Merk wel dat als ze na een dag van de volle wei komt ze wel wat voller zit, dus dan doen we het ook wat rustiger aan. Nee hoor, ik zou echt een bak herrie hebben als ik haar daarvoor op stal zet!

DiantaM

Re: Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:24

Ik zet die van mij meestal ook eventjes op stal, hij gaat dan altijd even plassen. Anders moet hij na de rit zo nodig, en dat lijkt me erg vervelend.

Met het oog op een volle maag: nee, dat is denk ik niet vergelijkbaar met mensen. Ze eten inderdaad heel de dag door kleine hoeveelheden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:28

Die van mij doe ik altijd even 5-10 minuutjes op stal. Gaan ze ook meteen plassen, daarna pak ik ze weer om te gaan rijden en dan is het goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:30

Yess schreef:
Die van mij doe ik altijd even 5-10 minuutjes op stal. Gaan ze ook meteen plassen, daarna pak ik ze weer om te gaan rijden en dan is het goed.

Ja dat doe ik ook.

Ik haal mijn paard uit de wei, zet hem op stal.
Pak dan al mijn spulletjes bij elkaar en soms rook ik ff een sigaretje..
Maar meer dan 5 a 10 minuten zet ik hem niet op stal.
Ik doe het puur omdat mijn ruin op de wei niet plast.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:34

Die van mij plast ook niet op de wei, tenzij hij heul nodig moet, maar dan is ie wel heel ongelukkig. Kan je nagaan als ie met volle blaas aan t werk moet. Fftjes op stal, en iedereen blij ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:35

Ik zet die van mij ook een kwartiertje op stal, dan ga ik poetsen en zadelen
Dus een 45 minuutjes na het binnenzetten stap ik er pas op.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:04

@ Brainless: Nee, ze krijgt nog wel eten op stal. Om 3 uur hooi, ligt eraan of ze al binnen staat, maar sowieso om 5 uur brokken. Maar ik merk gewoon dat ze een enorm opgeblazen buik heeft als ik meteen ga rijden nadat ze uit de wei komt. Ze loopt dan gewoon niet lekker.
Wat betreft paarden die wel drinken en plassen op de wei: dan kan ik beter begrijpen dat je wel meteen gaat rijden. Maar ik zie genoeg paarden op stal die dat niet doen en daar wordt dan geen rekening mee gehouden door de eigenaren. Hoeft idd maar 5 minuutjes te duren, de meeste paarden gaan dan meteen plassen en drinken op stal.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:12

Ik doe inderdaad ook meteen rijden, mijn pony drinkt alleen maar in de wei. Slootwater is kennelijk lekkerder :S

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:15

Ik zadel direct op!
Heb het veel te druk en plassen en drinken doen ze op de wei! :)
heb het ook veel te druk om ze eerst 10 min. te laten staan.
Daarbij,ik zadel ze in de stal op (geen andere mogelijkheid) en als ze echt dorst hebben dan kunnen ze ondertussen wel even drinken en plassen :)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:53

Die van mij plast bijna nooit op de wei, drinken kan ze natuurlijk wel.
Ik zet haar altijd even op stal, laatst deed ik dat niet en ging ik gelijk erna een buitenrit rijden. Toen ik terug kwam moest ze dus plassen en heeft ze dit gedaan op de poetsplaats. Dit is natuurlijk geen ramp maar ik kan me voorstellen dat dat geen prettig gevoel voor het paard is.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:58

Meestal als ik 's avonds kom is het paard al een uurtje/anderhalf uur uit de wei.
Overdag als ik hem zelf uit de wei haal dan ga ik wel direct rijden, want meneer heeft zogenaamd last van verlatingsangst. Dus die hoef ik niet een uur alleen in zijn stal te laten zetten.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:04

M'n paard haal ik gelijk uit de wei voor het rijden :) M'n pony daarin tegen heeft altijd last van opgezette klieren, doordat hij de hele dag met z'n hoofd naar beneden staat. Hem zet ik dus eerst min. 2 uur in de paddock of op stal, zodat het weer weg kan trekken ;)

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:11

Ik ook gelijk rijden, zet haar wel even op stal want ze plast vaak niet in het land! Maar dat is een kwestie van een minutt en je weet het! Met eten zorg ik altijd wel dat er ruim tijd tussen zit!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:30

Vind het knap dat iedereen weet of zijn of haar paard wel of niet op het land plast. Zijn jullie er de hele dag bij of zo. Kan best zijn dat ie voor het rijden net een volle blaas heeft.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:41

Ik zet mijn paard ook eerst op stal. Op mijn gemak mijn spullen pakken.
Na zo'n 20 min ga ik eens poetsen.
Ik merk dat mijn paard ook vaak plast als hij binnen komt plus dan kan hij ook een beetje uitbuiken.
Voordat ik er uiteindelijk eens op zit ben ik 45 min verder.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:44

In stal eet een paard ook. Normaal mag je wel na wei direct beginnen rijden. Paarden dat gewoon maar voor paarden die in stal blijven en ene keer op wei gaat, heeft wel hersteltijd nodig.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:57

Dat valt mij ook op, alle paarden moeten eerst op stal om te plassen? Hoe lang staan jullie paarden buiten dan?
Neem aan dat ze gewoon moeten als ze bijvoorbeeld 8:00 op de wei gaan en om 16:00 weer op stal. Dat kunnen ze toch niet volhouden? Dan zouden ze nooit in de zomer dag en nacht op de wei? Maar ja dat is wel beetje of topic.

Mijn paarden staan ook 24/7 op de wei en als ik haar op haal is het gewoon poetsen opzadelen en rijden. En als ik klaar is na het rijden en ze is weer op adem gaat ze gewoon weer op de wei kan ze lekker rollen. Verder stappen doet ze wel in de wei.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:05

Tsjah op de een of andere manier moet ie altijd direct plassen als k m van de wei haal. Paarden staan van 9-18 op de wei. Heb m 1 keer zien plassen op de wei, vond ie niet leuk.
En waarom niet even op stal? Na de wei (maakt niet uit hoe laat) heeft ie dus een volle blaas -aangezien ie altijd bij binnenkomst direct plast-, en dat werkt niet lekker.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:10

anuschkaatje schreef:
just_kiki schreef:
ik zet der wel eventjes op stal (voor 't plassen en drinken, drinken is bij ons niet mogelijk op weide)
maar voor zoveel uur als TS, nee hoor :+ daar heb ik het veel te druk voor :=
Ze staat er dan 5 a 10 min even in. Ondertussen leg ik me spullen klaar

Geen drinken op de weide??? Hoelang staan ze op de wei dan? Een paard moet ALTIJD schoon drinkwater tot zijn beschikking hebben, zeker met de temperaturen van afgelopen weken! Onze paarden drinken dan zo'n 30 liter per dag!

Maar ontopic, die van ons staan nu 24/7 op de weide, we hebben een volle wei waar ze overdag op staan en een schrale voor de nacht. Ik trek haar uit de wei, ga uitgebreid poetsen, spulletjes klaarzetten enz. en dan met een half uur/drie kwartier zit ik er toch echt wel op! Wel rustig warmstappen, minimaal 10 minuten, geen probleem hoor! Merk wel dat als ze na een dag van de volle wei komt ze wel wat voller zit, dus dan doen we het ook wat rustiger aan. Nee hoor, ik zou echt een bak herrie hebben als ik haar daarvoor op stal zet!

Ga jij dan elke dag een emmer brengen doordeweeeks? zou fijn zijn :j Er is daar nu eenmaal geen water aangelegt bij de weides. Als ik haar in het weekend buiten zet zet ik ook een emmer neer, maar ze gaat het toch als eerst leeg drinken en dan pas grazen ;)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:21

@ Just_kiki; ik weet natuurlijk helemaal niet op wat voor plek je staat, en of het mogelijk is.. maar misschien heb ik een tip voor het water.. Wij hebben op stal grote jerrycans (schrijf je dat zo???) liggen. Als het water bijna op is (wordt normaal gesproken bijgehouden door stal eigenaren, maar soms is het bijna leeg en weet ik niet wanneer ze komen vullen) vul ik 2 van die dingen en giet ze leeg in een cementkuip. (kost bijna niets bij de bouwmarkt). Steen onderin dat ding en hij kan ook niet meer omvallen. Als je de jerrycans op een kruiwagen legt met van en naar de wei lopen weegt het bijna niets. Zo hebben ze in ieder geval 60liter water. Misschien is het niet mogelijk hoor, en ik wil me er ook niet mee bemoeien, maar wie weet werkt het!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:30

FriesWytske schreef:
Vind het knap dat iedereen weet of zijn of haar paard wel of niet op het land plast. Zijn jullie er de hele dag bij of zo. Kan best zijn dat ie voor het rijden net een volle blaas heeft.

Mijn oude pony vond het ook heerlijk om in een lekker schone stal te plassen. Maar hij plaste wel gewoon op het weiland ook. Het lijkt me sterk dat een paard het de hele dag op gaat houden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:33

Die van mij staat 24/7 buiten en die kan dus gewoon op de wei plassen en drinken. Bij mij is het dus ook gewoon, de wei uit, borstel erover, zadel erop en gaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:35

Bij mijn paarden is het verschillend.
Mijn ruin kan ik uit het land halen en dan direct rijden, maar mijn merrie vult zich gedurende de dag met lucht of in ieder geval heeft een hele opgeblazen indruk en kan haar gas dan heel moeilijk kwijt.
Zij moet dan eerst echt minimaal een half uur "leeglopen" op stal.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:37

just_kiki schreef:
Ga jij dan elke dag een emmer brengen doordeweeeks? zou fijn zijn :j Er is daar nu eenmaal geen water aangelegt bij de weides. Als ik haar in het weekend buiten zet zet ik ook een emmer neer, maar ze gaat het toch als eerst leeg drinken en dan pas grazen ;)

Ja hoor, wij lopen iedere dag met minstens 6 emmers heen en weer naar de wei om de tonnen bij te vullen! Met een emmer red je het niet eens want gemiddeld drinken paarden zo'n 20 tot 30 liter per dag!! Wij hebben 2 tubtrugs van 50 liter voor 3 paarden in de wei waar ze van ongeveer 10 tot 5 in staan en die zijn met warm weer echt bijna leeg!! In de schrale wei waar ze de rest van de tijd instaan hebben we een grote badkuip, met een volle badkuip doen ze ongeveer 4 dagen...

Sorry hoor, maar ik vind het ECHT NIET kunnen een paard zonder water een hele dag op de wei! Wat Eefste zegt is ook een goeie, met jerrycans in de kruiwagen, hoef je niet te sjouwen. Wij hebben ook een waterzak voor in de kruiwagen, die gebruiken we voornamelijk swinters als de waterleiding afgesloten is ivm de vorst, dan lopen wij iedere dag met 2 waterzakken van het woonhuis heen en weer naar de stallen om de paarden van drinkwater te voorzien. WANT EEN PAARD HEEFT ALTIJD SCHOON DRINKWATER NODIG!!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:37

Gewoon direct rijden.
Overigens is het grappig die volle maag.
In de hogere klasses endurance krijgen paarden tijdens de wedstrijd krachtvoer aangeboden, en daarna gaat hop het zadel erop en weer verder.

Las iets over geen water in de wei.. Dat is misdadig, zeker met het weer van afgelopen weken.
Een paard MOET de hele dag de beschikking hebben over vers water. Regel maar iets met een pomp en slangen, maar de DB kan je hiervoor een boete geven.