Paard van snachts naar binnen tot 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 22:39

anneliesdj schreef:
kayacratzo schreef:
Juul: De kudde waar ze dan in komt te staan staat al jaren 24/7 buiten. Ze kent de kudde wel, we zijn er vaak geweest.(p.s: ze staan met z'n 4'en)
Mijn vader is namelijk van mening(daar ze een arabier is) dat ze het dan te koud krijgt en ziek word omdat ze een 'dunne' wintervacht heeft. Ik ben van mening dat haar wintervacht dunner is omdat ze swinters binnen staat en dat dit automatisch aanvult als ze vaker buiten staat.
Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie mening, en ik word hier erg blij van :D

En dat is dus niet waar, weet je wel hoe koud het 's nachts wordt in het midden oosten?
Arabieren hebben idd een dunne wintervacht maar dat betekend niet dat ze het koud hebben, ook een arabier kan in de winter gewoon buiten zijn zonder deken.

Als ze nu al lange dagen buiten staat kun je haar gewoon de nachten ook buiten laten, hoef je niet meer te wennen. Wel zou ik haar even de tijd geven te wennen aan de groep waar ze bij komt aangezien ze daar nu niet bij staat? Dus zet haar daar 's morgens bij zodat je het de rest van de dag nog in de gaten kunt houden.
Als ze deze zomer 24/7 buiten staat hoef je haar in de winter ook geen deken om te doen, die wintervacht komt vanzelf.

Ik had al begrepen dat een deken onnodig zou zijn.
Ik zou haar graag nu ook al s'nachts buiten laten staan als dat mocht, maar de staleigenaar staat dat niet toe. De groep waar ze bij komt te staan, is niet nabij gelegen. Die groep is de kudde van mijn vriendin, waar we regelmatig naar toe rijden. Ik kan haar smorgens dus niet daar in de weide zetten en smiddags weer in haar eigen kudde doen. Ik kan haar wel, als het zover is, laten wennen aan de kudde(die ze eigenlijk al kent), door haar in de weide ernaast te zetten.

AnneJa

Re: Paard van snachts naar binnen tot 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:42

Ik lees even mee, mijn tante wil misschien haar paard bij ons stallen, maar het is nu nog een manegepaard die 20 uur per dag buitenstaat, dus zij wil persee een inloopstal hebben... Maar dat wil mijn vader niet ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:21

TS. In mijn opzicht is een 100 gram dan wel een vereiste.
OF regendeken alleen opdoen wanneer het daadwerkelijk regent en daarna direct af. IMO is het eigenlijk niet nodig, zeker niet met schuil gelegenheid.

alhoewel, de Arab hier, krijgt wel eens een regendeken op, maar die kan wel uit de wind staan en heeft voldoende ruwvoer.
persoonlijk zou ik een 100gram deken op doen (bij regen) verder niet.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 23:23

Oke, super bedankt voor de tips en adviezen!
Ik ben hier echt blij mee :D

Ruwvoer krijgt ze sowieso, er zal niets ontbreken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:46

Super :)
echt fijn dat je haar de ruimte geeft om paard te zijn :)

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:24

Zolang ze niet op een kale wei staat, of in een paddock kan het zonder probleem ( mogelijk een dunnen deken op) en het weer in de gaten houden. Dat ze niet in de regen staat en in de volle wind. ( dus kunnen schuilen) Maar zo heb ik mijn paarden ook omgesteld op naar buiten , ging allemaal goed.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:28

Ik ben het er ook mee eens dat een deken onnodig wordt komende winter, als je haar nu omschakelt tot 24/7. Je zou eens moeten lezen wat een deken doet met je paard.. totaal onlogisch :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:57

kwekk schreef:
Zolang ze niet op een kale wei staat, of in een paddock kan het zonder probleem ( mogelijk een dunnen deken op) en het weer in de gaten houden. Dat ze niet in de regen staat en in de volle wind. ( dus kunnen schuilen) Maar zo heb ik mijn paarden ook omgesteld op naar buiten , ging allemaal goed.

JUIST niet, zie eerdere posts hierboven.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:11

Mijn paarden staan ook 's winters snachts op stal en in de zomer 24/7 buiten. Nooit problemen mee gehad. Behalve dan dat ze nogal dik worden van al dat gras eten. Niet te veel zoregen maken en je zeker niet gek laten maken door verhalen. Als het weer winter wordt komt die vacht vanzelf. En wintervacht verschilt per paard. Heb een volbloed gehad die 's winters zonder deken buiten stond en echt een super dun vachtje had. Hij is nooit ziek geweest. Je paard goed in de gaten houden, dan merk je aan haar wel hoe het gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:01

Kan prima wennen hoor! Als de rest van de groep savonds rustig blijft, wordt de drang om naar binnen te gaan ook vanzelf minder. Hier bouwen we het op, eerst hele dagen buiten, daarna weer 24/7, de eerste avonden staan ze nog wel te mutsen bij het hek, maar met een dot hooi zijn ze zo weer rustig en vinden ze het prima snachts buiten.

Qua vacht moet het ook wel lukken. Als je echter merkt dat ze het toch koud krijgt bij langdurige regen en wind, kun je een regendeken op leggen. Dat het minimaal 100 gram moet zijn ben i het niet mee eens, ik merk al degelijk veel verschil als ik gewoon een 0 gram op leg, maar niet dat ze het daarond dan opeens koud gaat krijgen vanwege vacht niet op kunnen zetten. Als ik met langdurige zomer-regen 100 gram ga opleggen, dan smelt ze niet van de regen maar van de warmte.....

Gewoon goed naar je paard kijken :)

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:05

De zomer is de ideale tijd om je paard te laten wennen aan altijd buiten staan. Let er alleen wel even op dat de temperatuur zo in deze tijd 's nachts toch best nog wel tegen het vriespunt aan kan zitten. Ik weet niet hoe lang ze nu overdag buiten staat, (1 uur of 8 uur scheelt nogal), maar anders is het verstandiger om op te bouwen. Hoeft geen weken te duren hoor. Hou je paard gewoon goed in de gaten. Als ze nu in de zomer buiten staan en blijven, groeit er vanzelf een wintervacht aan als het weer kouder wordt.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:09

Ze staat nu ongeveer 7 á 8 uur buiten. Ze staat zomers altijd erg kort in de vacht, als ik later begin met de deken op doen in de winter, is het net een teddybeer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:04

kayacratzo schreef:
Ik had al begrepen dat een deken onnodig zou zijn.
Ik zou haar graag nu ook al s'nachts buiten laten staan als dat mocht, maar de staleigenaar staat dat niet toe. De groep waar ze bij komt te staan, is niet nabij gelegen. Die groep is de kudde van mijn vriendin, waar we regelmatig naar toe rijden. Ik kan haar smorgens dus niet daar in de weide zetten en smiddags weer in haar eigen kudde doen. Ik kan haar wel, als het zover is, laten wennen aan de kudde(die ze eigenlijk al kent), door haar in de weide ernaast te zetten.

Ik bedoelde dat je haar 's morgens brengt en daar dan gewoon laat, dan kun je overdag nog in de gaten houden hoe het gaat en zal het 's nachts ook goed gaan. Als ze die paarden al kent zal de kennismaking wel meevallen denk ik?
Op je eigen stal laat je haar dan nu al wennen aan zo lang mogelijk buiten zijn, dus opbouwen van 's morgens 8 tot 's avonds 9 als dat kan.
Maritje1991 schreef:
TS. In mijn opzicht is een 100 gram dan wel een vereiste.
OF regendeken alleen opdoen wanneer het daadwerkelijk regent en daarna direct af. IMO is het eigenlijk niet nodig, zeker niet met schuil gelegenheid.

alhoewel, de Arab hier, krijgt wel eens een regendeken op, maar die kan wel uit de wind staan en heeft voldoende ruwvoer.
persoonlijk zou ik een 100gram deken op doen (bij regen) verder niet.

Zou ik absoluut niet doen, met een deken help je juist de weersbestendigheid van je paard om zeep, als je eenmaal met een deken begint kun je eigenlijk de hele winter niet meer zonder omdat de vacht zich aanpast.

Arabieren kunnen echt zonder deken, in het midden oosten zijn temperaturen van -25 heel normaal, bovendien past de vacht zich aan naar de omstandigheden dus mits je geleidelijk went kan ELK paard in NL gewoon in de winter buiten zijn, we zitten hier niet in Rusland hoor.
Ik heb hier meerdere volbloeden gehad en allemaal stonden ze in de winter dag en nacht buiten en ik kon duidelijk merken dat ze dat veel fijner vonden dan op stal te staan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:18

ik heb aan gegeven dat zonder beter is.

ik heb bij mijn paard toen het overdag 7 graden was en 's nachts nog wel onder 0 het deken afgehaald.
en ze heeft zelfs nog vacht aangemaakt.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:45

Ik heb zelf 2 Arabieren die toevallig vorige week 24/7 de wei op zijn gegaan. Ze hebben tot vorige week ook 's nachts binnen gestaan. Ze passen zich makkelijk aan en je merkt dat ze het een stuk fijner vinden, 24/7 buiten.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:47

Ik had er vandaag een discussie over met mijn vriendin, waarbij mijn merrie in de wei komt te staan.
Ik vertelde haar dat dekens niet nodig zijn, en ik vertelde ook waarom niet.
Zij doet swinters zowel bij haar fjord als bij haar kruising haflinger een deken op.

Ze was er heilig van overtuigd dat paarden het warmer hebben met deken, omdat, als je onder de deken voelt, het daar warm is. Ook omdat haar paarden bereden worden, is een deken noodzakelijk omdat ze dan zweten...
Natuurlijk moet zij zelf weten wat zij met haar paarden doet, ze zal me vast wel voor gek verklaren als ik deze winter geen deken bij Kaya omdoe.

Zit er in haar theorie een kern van waarheid?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:03

Een paard zal het vast wel warm hebben met een deken, maar een paardenvacht is er voor gemaakt om de temperatuur te regelen. Mijn paard staat 's winters altijd zonder deken en ik heb nog nooit gezien dat hij het koud heeft.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:33

Serieus, niet zo moeilijk doen... paard gewoon morgen in die kudde buiten laten. Geen dekens. Paard is niet van suiker, het is droog en warm.

Wij hebben hier meerdere arabieren die zomer en winter dag en nacht buiten lopen. De arabieren doen het nog beter dan de andere paarden in de winter. Alleen als het in de winter heel lang achter elkaar gaat regenen of sneeuwen dan krijgen ze een regendeken op.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:37

Ik rijd mijn paard ook met -5 (ook wel meer, zolang er niet te veel sneeuw ligt, bij sneeuw doe ik alleen hobbelritjes :P) totdat hij vrij veel zweet, met een wintervacht van bijna 10 cm..
Na het rijden een fleeceplaidje eroverheen, laat ik hem eten en ga ik zelf aan de chocolademelk, hoefjes checken/bijhouden als nodig, naar de wei, plaid af en hij is droog :)

Edit: die vriendin heeft geen gelijk, als je je paard paard laat zijn. Als je hem in de winter bij -10 binnen hebt staan in de stal van 18 graden met een dikke deken op, en hij is geschoren, en je gaat er dan buiten mee rijden.. Dat is een flinke schok voor je paard, 28 graden verschil. Dan is het niet zo gek dat hij bijna sterft van de kou als hij bezweet terugkomt met zn kaalgeschoren lijfje, in de winter met misschien zelfs wind..
Maar als je je paard gewoon zn wintervacht laat hebben, en je laat m goed opdrogen voordat je hem zn weitje ingooit..

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:59

Zij scheert haar paarden niet, maar ze hebben wel een goede, dikke wintervacht. Vooral haar fjord.
Die doet ze dus een deken om, ik zei dat het dus blijkbaar totaal niet nodig was, maar ze keek me aan alsof ik een mishandelaar ben ofzo, alsof ik een plaat voor mn kop heb :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:57

Een goede wintervacht, daar haalt een deken het NOOIT bij! Maar je hebt mutsen die geen goede vacht hebben, en die meer baat hebben met een deken. Het is ieders eigen mening, gedachte, maar belangrijkste punt is dat je naar je paard kijkt en daarop inspeelt. Heeft je paard het toch koud, dan beter een deken op doen. Maar misschien is dat helemaal niet nodig omdat hij het prima zelf aanpast, OOK een arabier.

Mijn mietjes paard met gevoelige rugspieren staat nu een aantal weken ook 24/7 buiten (komt van stal af, wel opgebouwd), en dat gaat zonder deken goed, ook tijdens de wat koudere nachten paar weekjes terug. Waar ik voor op moet passen is langdurige regen, maar dat hebben we nog niet gehad sinds ze buiten lopen, en anders gaat de deken erop als ik merk dat ze het niet kan handelen.

Gewoon lekker bloot laten als je paard dat kan, paar din de gaten houden, en niet laten beinvloeden door hoe anderen het bij hun paard doet, want elk paard is anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:14

kayacratzo schreef:
Ze was er heilig van overtuigd dat paarden het warmer hebben met deken, omdat, als je onder de deken voelt, het daar warm is. Ook omdat haar paarden bereden worden, is een deken noodzakelijk omdat ze dan zweten...
Natuurlijk moet zij zelf weten wat zij met haar paarden doet, ze zal me vast wel voor gek verklaren als ik deze winter geen deken bij Kaya omdoe.

Zit er in haar theorie een kern van waarheid?

Ja natuurlijk is het warm als je je hand onder die deken steekt maar dat wil niet zeggen dat het paard het ook warm heeft :+
Met een deken op maken ze minder vacht dan wanneer ze zonder zouden staan, als je je vingers tussen een goede wintervacht steekt is het daar ook warm. En bekijk eens een paard wat 24/7 buiten staat na een flink hoosbui, de dekharen zijn nat maar op de huid is het gewoon droog.
Wanneer zij fanatiek rijd heeft ze wel een punt natuurlijk; zo'n enorme vacht is lastig droog te krijgen en zorgt snel voor oververhitting als je stevig traint. Maar als je geen fanatieke ruiter bent kun je je training daar wel op aanpassen en is een deken dus ook niet nodig.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 09:21

Nou das dus wat ik ook zei.. Of ze fanatiek traint.. Nou nee, niet echt, maar haar paarden zitten zo dik in de vacht s'winters dat ze wel gauw zweten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:57

Ja natuurlijk, hoe zou dat komen? :+

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 10:10

Joh, geen idee :+