Pony blijft s'nachts buiten: geen goed gevoel bij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseplaza

Re: Pony blijft s'nachts buiten: geen goed gevoel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:51

Ponys kunnen heel veel hebben en zijn vaak beter af als ze buiten staan. Geen muf stal klimaat of stof of iets dergelijks. Als je ze er maar voorzichtig aan went. Niet ineens met min 10 buiten zetten :-s

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:47

Gewoon lekker 's nachts buiten laten, vooral als het overdag warm is vinden de meeste paarden het fijner om 's nachts op de wei te staan en overdag binnen.

Ik dacht vroeger ook altijd dat het paard het fijner zou vinden om 's nachts op stal te "slapen". Maar sinds ik mijn paard zelf die keuze laat maken heb ik gezien dat ze helemaal niet zo'n ritme als wij hebben (goh wat vreemd :D )
Met warm weer verstopt ze zich de hele dag in haar stal (om te slapen/soezen) en komt er weer uit als het wat is afgekoeld om de hele nacht te grazen. Met droog weer staat ze binnen, met regen staat ze buiten. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik altijd deed....

Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van wennen voor jou pony en kan hij over een tijdje gewoon lekker dag en nacht van de weide genieten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:54

Ah, je doet wel of het van suiker is :o .

Als je pony nou echt gepest worden door de andre ponys en altijd gepakt worden dan ligt dat anders en zou ik het savonds binnenhalen.

Maar zo te lezen is dat niet het geval en is het een geval van rangorde uitvechten, laat ze toch.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:40

Amanda schreef:
Zo herkenbaar! Mijn pony is vorig jaar februari van overdag een paar uurtjes paddock (in de zomer wei) naar 24/7 buiten gegaan.
Wel met een stal die altijd open staat overigens.
Maar pfff, wat een bezorgdheid bij de 1e regenbui, de 1e onweersbui, de 1e storm, de 1e sneeuw, de 1e vrieskou :o
Mijn pony interesseerde het echter totaal niet. Hij staat alleen op stal als hij eten krijgt en verder staat hij altijd buiten (bak of wei), samen met zijn shetlander vriendinnetje.
Na een paar maanden was de bezorgdheid dan ook helemaal weg. En die schrammen... ach, als het daarbij blijft dan valt het wel mee.
Het hoeft niet altijd rangorde bepalen zijn, met spelen kunnen zo ook behoorlijk ruw zijn. Zo te lezen zijn de verhoudingen onderling wel goed. En af en toe zullen ze dat weer even rechtzetten. Maar het klinkt niet als een grote knokpartij.

Dat heb ik in het begin ook gehad hoor. Maar dan heb ik het wel over jaren geleden!
Nu zou het andersom zijn bij mij. Ik zou me niet op mijn gemak voelen wanneer ik mijn beesten moet opsluiten in een hok van 3x3.

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:12

Ik denk dat het voor jou een grotere overgang is dan voor je pony ;)
Ik herken de bezorgdheid wel, hoor. Twee jaar geleden was er een verschrikkelijke onweers- en regenbui boven Utrecht die steeds terugkwam (hij kon niet over de Utrechtse Heuvelrug heen komen). Man, man, man, ik heb geen oog dicht gedaan die nacht. Maar alles went.
Ik zou hem lekker bij z'n vrienden laten staan en een schrammetje hier en daar overleeft ie wel!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:22

in de winter kan ik me voorstellen dat je je paardjes binnen wilt houden snachts maar het is zomer joh. het is glad niet koud en een paar wondjes gaan ze niet dood aan hoor. gewoon lekker buiten laten staan met de stallen open zodat ze binnen kunnen staan als ze willen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:28

mijn kleine bonte gaat helaas wel op stal in de nacht , maar als ik het voor het kiezen had wilde ik hem wel lekker buiten hebben , een schrammetje meer of minder deerd mij niet zo , als het niet de spuigaten uit loopt.

en als hij in de nacht buiten blijft , kun je hem in de zomer eens aan paar uur binnen zetten als het zo warm is , ik weet niet hoe de schuil mogelijkheden bij jullie zijn maar die zijn bij ons niet optimaal dus staan ze dan wel eens een paar uur in de middag op stal

xbreezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:01

zekers wel goed als die een leuk maatje heeft ? , paarden vinden het ook maar niks om de heledag in de stal te staan

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:33

Het is het beste als hij bij zijn soortgenoten is. Dus als die allemaal 's nachts binnengaan zou ik hem ook mee binnen zetten, maar als die lekker buiten lopen is het zieliger als hij alleen in zijn box moet dan wanneer hij buiten een keer een wondje oploopt. Laat 'm lekker paard zijn ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:42

Ik begrijp je reactie TS :j
Mijne komt s avonds ook binnen, maar de andere paarden eigenlijk ook. De nachten dat ze vroeger wel buiten stond, brak ze uit, kwam ze mank, of hing ze in de draad, of in de tuin van de buurman..
Ook vind ik het gewoon veiliger met alle paarden diefstallen enzo..
Mijne is het ook van veulen af aan zo gewend geweest, omdat er toen dieven in de buurt aan het werk waren.

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:53

Mijn pony gaat s'nachts wel naar binnen maar die staat toch dichtbij.
Je hoeft niet elke avond moeite te doen om hem binnen te zetten als ie mischien net zo lief buiten is.