straks weer verbrande neus door zon op de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Re: straks weer verbrande neus door zon op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:55

Je kan ook de avond van tevoren een laag sunblocker erop smeren... Goed in laten trekken en bij voorkeur tijdens het poetsen ofzo.. Dan staat hij vast en krijgt hij het er moeilijker af..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:58

ik bedoel zo'n masker, dat heeft in binnen no time af.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:37

sudocreme droogt de huid niet uit hoor :) is voor schrale babybilletjes dus lijkt me niet ;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:41

heb vorig jaar een topic gelezen over het gevaar van die netjes, kan het zo snel niet vinden. Maar niet iedereen is daar dus even enthousiast over.
Bij boer waar ik heb gestaan werd een stuk jutte zak aan halster geknoopt werkte wel goed. Zelf heb ik zonnebrand watervast factoor 40 voor kinderen en doe het inderdaad met poetsen op en werkt eigenlijk vrij goed.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:58

Ja naja ze heeft vorig jaar wel met een vliegenmasker om gestaan, omdat ze snel ontstoken ogen
heeft van die vliegen e.d. Die liet ze wel zitten.

Ga er denk ik een lapje aan maken, hopelijk accepteerd ze het.. :P
Want ik heb ook weleens als ze op de wei staat, dat ik een dagje over sla.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:23

als je zelf een lapje maakt denk er dan aub aan dat je de zijkanten bij de neusgaten wel uit moet knippen.. als je paard stikt doordat het lapje nat is geworden ben je echt niet blij...

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:44

bij die van mij hoef ik dat ook niet te proberen... die flipt al als ik wat zonnebrand op zn neus wil doen....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:26

De neus van mijn pony is aan de onderkant juist erg wit, net als haar onderlip.
Wat zou ik dan het beste kunnen doen?

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:29

Gouden tip: Sudocrem!!! (tegen luieruitslag bij baby's) Geen grapje!!! Een vriendin van mij heeft een arabier met witte neus, sinds zij dit smeert, en het blijft echt lang zitten, heeft ze er geen last meer van!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:29

sil gaat in de zonnebrand creme
hoogst factor voor kindertjes en water bestendig ook door rollen ed blijft het werken/zitten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:36

Mijn pony heeft ook zo een vliegenmasker met neusbescherming, gaat prima :j
Ok, hij vindt het niet leuk, hij doet echt zijn best om het af te krijgen, maar het lukt hem nooit. De klitteband zit strak rond zijn kaak (spant niet, maar zit er gewoon strakjes rond). Hij schuurt er vaak mee tegen zijn benen, of dan gaat hij rollen en met dat masker over de grond, maar hij heeft het nog nooit af gekregen. Ik doe hier trouwens vaak nog het halster over, dat is nog eens extra bescherming om het aan te houden :Y)

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:22

ja, dat vliegenmasker is erg slim!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:27

Dat vliegenmasker heb ik ook voor mijn paard, en die vind dat ding echt niet leuk! Hiervoor eentje gehad zonder neusflap, geen enkel probleem.
Maar die neusflap wordt hij helemaal kriebelig van, en heeft hem dus ook binnen no time af :')
Ik smeerde vorig jaar ook factor 50 waterproof, maar ga nu over op sunblock aangezien ik hem vorig jaar 3x per dag moest insmeren.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:54

@ Jeanneee: mijn pony vindt dat vliegenmasker ook niet leuk, maar verbrand zijn vindt hij ook niet leuk hoor :Y) Hij probeert dat vliegenmasker ook af te doen, maar het lukt hem niet. Ding hangt goed vast hoor :j
Met zonnecrème heb ik ook al geprobeerd, maar dan gaat het zand aan zijn neusje hangen en dat voelt ook niet aangenaam... Pony ging al lopen van zodra hij het flesje zag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:26

Eerder hier gelukkig nooit last van gehad, maar heb afgelopen september een Welsh A merrie gekocht, bruin sabino met een erg brede, witte bles en dus ook een wit/roze neusje, bovenlip en onderlip.

Wil toch wel een vliegennetje met neusflap proberen, dat smeren iedere keer zie ik niet zo zitten, aangezien ik nog wel eens de halve week weg ben voor studie en mijn buurmeisje of mijn ouders dan de pony's verzorgen.

Ik had dit masker willen bestellen van HH, iemand ervaring mee?
Afbeelding
http://www.marengosoutfit.nl/site/webshop/product/19408

Edit: maar vraag me af of die neusflap voldoende lang is, zodat ook echt het onderste gedeelte van de neus wel goed beschermd wordt? bij mijn pony is nl. de hele neus en bovenlip wit/roze, dus ook dat gedeelte waar deze neusflap stopt....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:09

mijn paard heeft ook tot helemaal onder aan zijn lip een roze neusje. het vliegenmasker komt niet tot helemaal onder, dus je zou verwachten dat dat deel toch verbrand, maar dat is niet zo (bij mijn paard tenminste)
zonder vliegenmasker krijgt hij allemaal velletjes op zijn neus door het verbranden, dus ik ben erg blij met het masker

ik heb er een van cashel. vind die echt heel mooi van kwaliteit en ze blijven goed zitten. in nederland wel erg duur, dus ik heb hem via e bay gekocht.

Afbeelding

hier vind je de verschillende uitvoeringen:
http://82.161.230.94/forums/viewtopic.p ... &t=1302053

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:12

@ JoyCiej007: ik zou het je wel aanraden hoor. Geen ervaring met dat merk, maar ik weet wel dat zo een netje een geweldige oplossing is!

Je wilt het voor je welsh a zeg je, dan gaat het niet zo komen zoals op de foto die jij hebt geplaatst, het neuslapje zal waarschijnlijk iets lager komen.
Hier heb je een foto van mijn kapje, ik ben hier heel tevreden van!
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:20

Jeanneee_ schreef:
Dat vliegenmasker heb ik ook voor mijn paard, en die vind dat ding echt niet leuk! Hiervoor eentje gehad zonder neusflap, geen enkel probleem.
Maar die neusflap wordt hij helemaal kriebelig van, en heeft hem dus ook binnen no time af :')
Ik smeerde vorig jaar ook factor 50 waterproof, maar ga nu over op sunblock aangezien ik hem vorig jaar 3x per dag moest insmeren.

Echt, probeer sudocreme ! Werkt 10 keer beter als alle zonnebrandmiddelen en bevat minder troep ! Vertrouw je het niet qua uitdrogen, smeer een stukje van je arm maar eens in en ga ermee in de zon.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:20

Loulou: dankjewel, heb even gekeken en die maskers zien er idd erg goed uit, vind ze idd wel een beetje prijzig, denk dat ik toch eerst voor een goedkoper masker ga, omdat ik eerst wil zien of het goed werkt en of ze het wel accepteert.

Sander_lotte: dankjewel! twijfel wel of ik maat pony of maat shet nodig heb, maar denk dat ik dat het beste aan de leverancier kan vragen. en lees hier dus ook dat het gevaarlijk kan zijn als een flapje nat wordt ivm verstikking; hoe zit dat met die maskers waar standaard zo'n flapje al aan zit???

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:33

wat mooi zo'n flapje, die kende ik nog niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:44

@ JoyCiej: een lapje stof dat nat wordt, gaat tegen de neusgaten hangen waardoor het paard slecht kan ademen. Dat lapje wat er standaard op zit, is niet van stof, maar iets anders (weet niet precies wat, iets plastic achtig lijkt me). Dat wordt niet zwaar als het nat wordt en gaat dus niet tegen de neusgaten hangen. Mijn pony hangt vaak met zijn neus in de drinkbak(en dus ook met dat lapje onder water), maar hij heeft er geen last van.
Ok, hij vindt het niet leuk, maarja het is nu eenmaal niet anders. Hij krijgt oogontstekingen van de vliegen en zijn neusje verbrandt zonder dat kapje, dus het is echt dé beste oplossing. Ik ga dat ding echt niet af laten omdat ponybeest "het niet leuk vindt" :D Als hij het zelf niet af krijgt, blijft het ding mooi aan! :Y)
Wat betreft de maat, ik heb een welsh pony van 1.25m en ik heb maat pony.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:48

Mijne heeft ook een witte neus, en heb vorig jaar veel zonnebrand gesmeerd, maar ondanks dat was ze nog een beetje verbrand.
Ik denk dat ik dit jaar maar voor zo'n vliegenkap met neuslapje in 1 ga.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:52

sander_lotte schreef:
@ JoyCiej: een lapje stof dat nat wordt, gaat tegen de neusgaten hangen waardoor het paard slecht kan ademen. Dat lapje wat er standaard op zit, is niet van stof, maar iets anders (weet niet precies wat, iets plastic achtig lijkt me). Dat wordt niet zwaar als het nat wordt en gaat dus niet tegen de neusgaten hangen. Mijn pony hangt vaak met zijn neus in de drinkbak(en dus ook met dat lapje onder water), maar hij heeft er geen last van.
Ok, hij vindt het niet leuk, maarja het is nu eenmaal niet anders. Hij krijgt oogontstekingen van de vliegen en zijn neusje verbrandt zonder dat kapje, dus het is echt dé beste oplossing. Ik ga dat ding echt niet af laten omdat ponybeest "het niet leuk vindt" :D Als hij het zelf niet af krijgt, blijft het ding mooi aan! :Y)
Wat betreft de maat, ik heb een welsh pony van 1.25m en ik heb maat pony.

Ik weet idd nu al dat ik, buiten dat de pony het zelf waarschijnlijk idd niet leuk zal vinden, vast reacties van allerlei mensen zal krijgen 'dat het zo zielig is'. Vind het toch echt zieliger als ze met een compleet verbrand neusje staan. Heb haar van een familie gekocht, die haar vorige zomer bij de fokker hadden gekocht, en daar kwam ze uit de wei vandaan met gewoon de brandblaren op haar neus :(:)

En tsja, smeren is leuk als je er bent en het kan doen, maar feit is nu eenmaal dat ik niet altijd thuis ben, moet vaak ook werken of ben voor studie elders, en ik vind het onbegonnen werk om mijn buurmeisje (die de pony's verzorgd voor me als ik weg ben) er 3x per dag naar toe te sturen om te gaan smeren.
Mijne is trouwens zo'n 1.15 m. en heeft met sommige halsters maat pony, andere maat shet. Dank trouwens voor de uitleg van het flapje icm water.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:06

2 jaar geleden smeerde ik ook zonnebrand, maar ikzelf vond het verschrikkelijk. Mijn pony had het ook écht niet graag, hij ging al lopen als hij me met het flesje zag.
Ik krijg ook veel reacties van: "Arm ding, hij ziet toch niets!" maar die mensen weten gewoon niet beter. Toen mijn buren het zeiden, heb ik het ding afgenomen en aan hen gegeven waarbij ik zei "kijk er maar eens door en beslis zelf hoe goed je erdoor kan zien". Heb dan ook uitgelegd dat pony anders een oogontsteking krijgt en een verbrande neus. Helaas zullen voorbijgangers niet naar je luisteren, maarja wat maakt het uit :D
Ik ben ook al een dierenbeul omdat ik mijn pony alleen voor een wagen zet en daarbij ook nog eens met 2 volwassenen op die wagen ga zitten. Kan me echt niet schelen hoor :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:17

sander_lotte schreef:
2 jaar geleden smeerde ik ook zonnebrand, maar ikzelf vond het verschrikkelijk. Mijn pony had het ook écht niet graag, hij ging al lopen als hij me met het flesje zag.
Ik krijg ook veel reacties van: "Arm ding, hij ziet toch niets!" maar die mensen weten gewoon niet beter. Toen mijn buren het zeiden, heb ik het ding afgenomen en aan hen gegeven waarbij ik zei "kijk er maar eens door en beslis zelf hoe goed je erdoor kan zien". Heb dan ook uitgelegd dat pony anders een oogontsteking krijgt en een verbrande neus. Helaas zullen voorbijgangers niet naar je luisteren, maarja wat maakt het uit :D
Ik ben ook al een dierenbeul omdat ik mijn pony alleen voor een wagen zet en daarbij ook nog eens met 2 volwassenen op die wagen ga zitten. Kan me echt niet schelen hoor :Y)

Ohja, dat ken ik ook. En áls ze dan bij mij eens een deken (vliegen- of zweet) op hebben in de wei, dan denkt iedereen meteen dat ze ziek zijn. :') En bij mij staan ze met oogkleppen voor de wagen, sommige mensen menen dan ook te kunnen vertellen dat dat heel zielig is omdat ze niets kunnen zien. Wel zou toch niet best zijn :+ Welshmerrie is nog niet zo lang beleerd voor de wagen en heeft op het moment nog veel steun van de menzweep nodig, uiteraard is dat óók zielig want 'ik mep haar alleen maar omdat ze dan harder moet'. :')

Dat smeren zal die van mij vast ook niet leuk vinden. En sorry heb veel voor mijn pony's over en ze staan vlakbij huis, maar 't wordt me toch een béetje te gortig als ik iedere keer moet gaan smeren, ga dat vast soms vergeten en heb dus ook niet altijd de mogelijkheid. Kom vaak al meerdere malen per dag op/langs de wei, maar ze moeten het ook wel eens een dagje (of 2) zonder mij kunnen stellen hoor.