Bezweet naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:47

door de kou kan een paard te hard afkoelen waardoor het erg veel energie nodig heeft zijn lijf warm te houden. nar een flinke training kan dat leiden tot onderkoeling van de spieren met als gevolg extra spierpijn

Brainless

Re: Bezweet naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:49

Waarom worden er dan veel paarden na arbeid afgespoten met ijskoud water?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:50

Nee hier ook zeker niet bezweet naar buiten, tenzij het 30 graden is :-)
Eerst af laten koelen, zeker voor de spieren.
En als het niet anders kan, dan gaat er toch echt een dekentje op, zeker vandaag met zo'n wind.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:52

Brainless schreef:

dat mag alleen op de benen [benen/peezen zijn weinig doorbloed].
lijf mag je nooit afspuiten met ijskoud water omdat het hard het bloed dan veel te snel moet rondpompen om weer op temperatuur te komen. Nar de training is dat een aanslag op het hart. Altijd het lijf met warm water afspuiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:53

hoe langer een (ongeschoren) paard nat blijft, hoe minder warmte hij verliest. Snel drogen is verdamping van water en dus ontrekking van veel warmte wat de spieren te snel kan doen afkoelen en spierstijfhheid kan veroorzaken. Maar een paard met een dikke wintervacht dat zich eens uitleeft kan ook best bezweet raken op de weide, maar daar wordt die niet ziek van hoor

@brainless: ik spuit alleen de onderbenen af met koud water, voor het lichaam gebruik ik steeds lauwwarm water.
ik zet mijn paard winter en zomer nog even binnen na het rijden, juist omdat ze of geschoren of een dunne zomervacht heeft en dus heel snel opdroogt en bijgevolg afkoelt zelfs bij 30°C, want als ze nat is rolt ze in het zand en heb ik meer poetswerk achteraf :P

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:55

Mijn paard gaat rustig weer naar buiten hoor als ze bezweet is. Dat doe ik al zo'n 5 a 6 jaar, en ze is er echt nog nooit ziek van geworden ;)

Mijn bijrijdster had vorig jaar al zoiets van kan ze zo wel weggezet worden (was na het rijden behoorlijk nat). Ik riep bijrijdster bij de hals en tilde de bezwete (behoorlijke) wintervacht iets op van mijn paard, en je kon duidelijk zien dat de huid daaronder kurkdroog was. De vacht werkt als een soort spons. Het zweet wordt naar buiten gedreven de vacht in, en daardoor blijft de huid droog. Zo doe ik bijv ook geen zweetdeken op mijn paard. Dit houdt de eigen werking van de vacht tegen. Belangrijkste is wel dat het zweet koud aanvoelt en het paard op adem is.

Let maar eens op de temperatuursverschillen en bijv regen hoe de vacht van het paard daar op reageert. Best wel grappig om te zien ;) Dekens zouden in principe niet eens hoeven (heb ik ook niet eens...). Ze hebben een superwerkende vacht van hunzelf :)
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 13-04-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:57

Ik stap hem goed uit onder het zadel is het dan vaak nog wat nat maar hij gaat zo in zijn blote kont naar buiten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:02

Ik stap mijn paarden koud en zet ze dan in de wei.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:01

Abacab schreef:
Als jij zelf na het hardlopen bezweet bent wil je moeder ook niet dat je in je natte t-schirtje buiten in de kou gaat lopen.

als ik net zo'n vacht had als mijn paard had mijn moeder mij al heel vroeg naar de huisarts gebracht denk ik _O-
wat een logica :D

een paard zit ietsje anders in elkaar dan een mens :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:07

Inderdaad, paarden en mensen zijn zeker op dat vlak niet te vergelijken.

Ik zet de paarden gewoon bezweet op de weide. Ok, ze hijgen niet meer en zijn niet meer heel warm, maar zweten doen ze wel nog. Zodra hun ademhaling terug normaal is, en ze zijn een beetje afgekoeld, kunnen ze prima weer de wei op :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:11

Hier gaan ze ook gewoon bezweet de weide weer op, ze rollen een paar keer en dan zijn ze weer droog. Nog nooit problemen mee gehad.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:15

goed uitstappen eventueel een emmer water over haar pezen kappen (als ze warm zijn) en hup de wei in!

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:46

Ik stap mijn paard dan toch altijd goed uit en meestal is ze dan ook al een stuk droger en niet meer warm, dan laat ik haar de wei op. Ligt er natuurlijk aan als het koud is en veel wind overweeg ik toch een deken, maar in de regen blijven ze toch ook altijd buiten staan ?

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:28

Flint05 schreef:
Wel of niet bezweet naar buiten dat is mijn vraag.
Ik heb een stuk gelezen van Stal Mansour, die hebben een bewegingsstal (hitactief) en die zeggen dat alle paarden na het rijden zo weer bezweet en wel naar buiten gaan zonder deken, volgens hun geeft dat geen problemen.
Wie heeft hier ervaring mee???

Alles gaat inderdaad zonder deken en bezweet naar buiten :j
Alle paarden staan er fit bij :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:32

Abacab schreef:
Als jij zelf na het hardlopen bezweet bent wil je moeder ook niet dat je in je natte t-schirtje buiten in de kou gaat lopen.

een mens krijgt het dan koud doordat het zweet je huid raakt en je huid dan snel afkoelt. bij een paard is het zo dat de haren het zweet prima af kunnen voeren zodat de vacht nat is en de huid eronder droog. dus niks aan de hand als je ze bezweet in de wei zet.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:44

Mijn paard gaat ook nat de wei op tenzij er echt een koude wind zou zijn, maar vaak is dat niet. Ik spuit wel altijd eerst zijn benen af voor ik hem op de wei zet.
Maar of ik hem nu nat of droog op de wei zet, hij komt er toch altijd bezweet en warm af! Daar staat hij echt geen seconde stil. *\o/* Hij staat wel geen hele dagen op de wei,misschien daarom dat hij niet stil staat en natuurlijk al die vriendjes om mee te spelen! :+:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:45

Die van mij gaat ook zo weer de wei in. Alleen ben ik voorzichtig met zweet op de rug
Verder gewoon als ze bezweet is aan de hand uitstappen zonder zadel/bbp en dan weer terug de wei in :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:54

Abacab schreef:
Brainless schreef:

dat mag alleen op de benen [benen/peezen zijn weinig doorbloed].
lijf mag je nooit afspuiten met ijskoud water omdat het hard het bloed dan veel te snel moet rondpompen om weer op temperatuur te komen. Nar de training is dat een aanslag op het hart. Altijd het lijf met warm water afspuiten.

En hoe denk je dat ze dat bij de endurance paarden doen? Juist, over het hele lichaam. In ieder geval over de hals en hoe warmer het wordt en het paard is dan gaat het koude water ook over de rest van het lijf. Dit wordt juist gedaan om de harslag naar beneden te krijgen. In in hele warme landen is het zelfs ijswater. De harten van de paarden zijn super, die worden immers grondig gecheckt. Eigen ervaring is bij mij ook, koelen, koelen en nog meer koelen om de hartslag sneller naar beneden te laten komen en zo te kunnen aanbieden of door te kunnen rijden.

Na het werk spuit ik haar meestal af en dan gaat ze de wei in, Voor ze gaat eten gaat ze eerst uitgebreid een zandbad nemen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:32

hier worden ze ook volledig met koud water afgespoten, en anders toch op zn minst de benen,hals en borst.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:36

Zodra de paarden goed op adem zijn dan gaan ze de weide weer op, dus ook als ze nog nat zijn van het zweet. Eerste wat ze doen is rollen in het zand en vaak zijn zo weer droog.