Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Re: Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:52

Bij mij op stal zet iedereen zijn paard als het hoog zomer is in een vliegendeken. Mijne krijgt natuurlijk gewoon haar eczeemdekentje op, maar de anderen hebben ook zeker baat bij hun vliegendekens! De weilanden liggen naast een dazenbosje (als ik in de zomer buiten ga rijden gaan paardlief en ik daar altijd in galop langs om ze af te schudden), dus ik zou het wel degelijk sneu vinden als ze daar zonder vliegendeken zouden staan. Bovendien zijn ontstoken ogen e.d. ook geen pretje. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je paard staat en of daar veel vliegen zitten. In ieder geval zijn er zat goede dekens te krijgen waar je paard niet/nauwelijks onder gaat staan zweten. Ik heb er ook 1 voor onder het rijden, met zadeluitsparing. Ik weet 100% zeker dat mijn pony me daar zeer dankbaar voor is; dan loopt ze in ieder geval niet heel de weg te stampen, weg te draven of te stoppen om weer een beest van haar schouder/bil/buik af te bijten.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 06:41

Lekker opdoen, soms ook tijdens het rijden, ze zijn dan zoveel rustiger, ideaal :o

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:25

Die van mij heeft er enorm veel last van en krijgt elk jaar opnieuw een vliegendeken op. Paard van mijn stalgenote heeft er totaal geen last van, die loopt ook gewoon zo buiten. Voor die van mij zou het ronduit zielig zijn. Staat vol beten en staat constant met haar staart te zwiepen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:29

@TS; ik zit aan de Sallandse heuvelrug, de Holterberg. Hier zijn de dazen echt heel verschrikkelijk.
Ik heb mijn paarden echter niet onder vliegendeken staan. Ik bescherm ze met Endure. Dat is ook tevens het enige middel dat werkt hier.
Alleen met rijden gebruik ik in het bos vaak zo'n ridderdeken. Veel rustiger voor mijn paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:31

Ik heb een paard met eczeem, en die heeft in de zomer dus dag en nacht een eczeemdeken om. Het liefst zou ik zien dat het niet nodig was, maar als ik die niet op doe bij haar, wordt ze gillend gek. Mijn twee ruinen hebben geen eczeem en die staan lekker bloot. Het is prima te doen hier in Groningen vind ik. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:17

Tja bij een eczeempaard (zoals die van mij) is het noodzakelijk om
24/7 een eczeemdeken te dragen. Maar ik vind het best rot dat ze nooit
eens lekker in haar 'blootje' naar buiten kan.

Voor eczeemloze paarden zou ik ook zoveel mogelijk zonder deken zeggen.
Maar als je dan weer veel last hebt van bv dazen is het voor het paard
toch echt fijner met een dekentje :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:59

Ik doe het niet. Bloot is altijd beter en fijner voor het paard. Dekens worden vaak kapot gemaakt door paardenvriendjes :+. Mijn paard draagt wel een vliegending voor haar ogen, omdat die snel ontstoken raken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:05

Ik heb altijd op een stal gestaan aan het bos en daar heeft praktisch elk paard een deken op omdat ze anders opgegeten worden.

Ik ben toen een half jaar naar een andere stal gegaan en daar was de mijne de enige met een deken, dat vonden ze namelijk zielig. (te warm, bang voor schuurplekken)

Dus terwijl hun paarden zich elk uur een paar keer lieten vallen om de beestjes weg te krijgen en van hot naar her galoppeerden, kon mijn paard rustig grazen.

IK heb een zwart paard en ik moet zeggen dat het onder de UV werende deken een stuk koeler is dan op de onbedekte delen.
De mijne draagt een eczeemdeken, niet vanwege eczeem, maar vanwege de fijne pasvorm.
Als er geen beestjes zouden zitten, deed ik geen deken op.

Ik laat ook vaak even rollen zonder deken trouwens.

Endure helpt trouwen hier ook wel, maar niet volledig.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:35

Mijn paard staat vlakbij een bos waar ook veel dazen zitten. Hij krijgt echter geen vliegendeken op. Ik heb in al die jaren nog nooit gemerkt dat hij er last van heeft in de wei. Zou hij er wel last van hebben / krijgen, dan krijgt hij van mij gelijk een vliegendeken.
In het bos rijd ik in de "ergste" periode wel met een vliegendeken met zadeluitsparing. Daarnaast spuit ik dan ook nog anti-vlieg / daas op de plekken waar geen deken zit. In het bos is het namelijk tien keer erger gesteld met de irritante vlieg- en steekbeesten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 23:20

raket schreef:
Ik heb altijd op een stal gestaan aan het bos en daar heeft praktisch elk paard een deken op omdat ze anders opgegeten worden.

Ik ben toen een half jaar naar een andere stal gegaan en daar was de mijne de enige met een deken, dat vonden ze namelijk zielig. (te warm, bang voor schuurplekken)

Dus terwijl hun paarden zich elk uur een paar keer lieten vallen om de beestjes weg te krijgen en van hot naar her galoppeerden, kon mijn paard rustig grazen.

IK heb een zwart paard en ik moet zeggen dat het onder de UV werende deken een stuk koeler is dan op de onbedekte delen.
De mijne draagt een eczeemdeken, niet vanwege eczeem, maar vanwege de fijne pasvorm.
Als er geen beestjes zouden zitten, deed ik geen deken op.

Ik laat ook vaak even rollen zonder deken trouwens.

Endure helpt trouwen hier ook wel, maar niet volledig.

Ik kom van een 'stal' waar geen dekens gebruikt werden. Toen ik kwam met een eczeemdeken, en het paardje (eczemer) daardoor enorm opknapte, werd die deken geaccepteerd. Maar men vond het vooral niet mooi en natuurlijk, die dekens. De vliegendekens die ik wilde opdoen (ook aan een bos, veel dazen) waren not done, en ook winterdekens waren ze tegen.

Nu komen ze (verhuizing de 16e) in de buurt van de maas te staan. Waait het iets meer, dus misschien valt het mee? Ik kijk het even aan, maar als het te erg wordt komt er wel een deken. Er is daar geen schuilstal namelijk, maar alle andere paardjes staan bloot... Ik weet het niet zo goed. Onze eczemer is overigens zwart/donkerbruin en mijn pony haf-blond :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:34

Hier staan ze altijd zonder vliegendeken buiten. Gebruik de vliegendeken alleen voor het werk.
Ze hebben een schuilstal waar ze overdag veel instaan als er veel dazen zitten.
Een vliegendeken zelf vindt ik niet echt veilig. Ik heb weleens getwijfeld en vindt het ook wel sneu om te zien als ze zoveel last hebben maar die van mij sloopt gewoon alles dus ik durf dat gewoon niet goed. Vorig jaar is ze door haar eczeem halsdeken door de draad gegaan, ze is ergens aan blijven hangen ik weet ook niet precies hoe ze het doet maar ze krijgt het voor elkaar. Dus dan moet madam maar binnen gaan staan.

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:55

Wij zitten dicht bij het bos, hierdoor ook veel muggen en andere stekende insecten, we zijn er aan het denken om toch komende zomer vliegen dekens op te doen, is soms echt verschrikkelijk hoeveel insecten ze bij zich hebben.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:59

Mijn paard staat wel met een vliegendeken en vliegenkap in de wei. De pony's inprinciepe alleen met vliegennet of kap maar vaak gooien die hem gewoon af.. Heb het idee dat de pony's er veel minder last van heeft dan me paard. Pony's staan 24/7 buiten en Zaf van 07.00 - 21.00 (in de zomer dan)

Zielig vind ik het niet maar het moet wel allemaal goed passen maar dat is natuurlijk gewoon logisch..

Wij zitten redelijk dichtbij het duin en strand. (Noordholland, Castricum)

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:03

Wij wonen relatief dicht bij zee, weinig vliegen hier gelukkig, dus ook geen vliegendekens!!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:13

Mijn pony's hebben een lang staart en dikken manen (shets) + 2maal daags sprayen, dus ik vind een vliegen deken (voorlopig) niet nodig.

Bij een exzeemer is het heel wat anders vind ik, dan vind ik zonder deken echt ziellig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 18:54

Tja, een shet vind ik dan persoonlijk nóg anders. Heb iets tegen deekjes bij shets, weet ook niet waar dat vandaan komt :? Al staat het vaak ontzettend schattig. Te hoog Barbiegehalte misschien.

Mijn pony is erg gevoelig, plus dat hij van mij vlechten in z'n manen moet :+ Anders wordt het net een heks!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:57

Ik sta sinds vorig najaar op een andere stal. Dichtbij het bos, waar veel dazen zijn.
Als ik merk dat bij de weidegang mijn paard last krijgt van die dazen, denk ik dat ik ook een vliegendeken aanschaf.
Ik had sowieso altijd al zo'n vliegenkap voor om het hoofd bij mijn paard.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:14

Ik heb mijn paardje iedere zomer ook een vliegendek op, met zowel hals als masker. Niet dat mijn paard last heeft van exceem of schuren, maar ze word wel erg nijdig van alle steekvliegen en hommels die haar achterna zitten. Ze gaat dan driftig rondrennen en word helemaal gek.
Veel mensen wie dit dan zien vinden dat ik het dek af moet doen, om dat het zielig is.
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat dit niet zo is. Mijn paard heeft ten slotte geen last meer van de vliegen!
Afbeelding
Zielig? :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:18

Ik vind een masker er vaak zielig uit zien. Kan me goed voorstellen dat zeker leken dat ook vinden.
Er door heen moeten kijken lijkt me voor het paard heel vervelend. Maar goed, misschien is een vliegenfrontriem (met koordjes) dan ook heel erg zielig, die wapperdingen voor z'n ogen...

Welk merk is die deken, en hoe is de pasvorm AnnoNnie? En wanneer doe jij 'm op/af? Als je 'm alleen overdag op hebt vind ik het sowieso niet zielig. In de regen is imo dan wel weer zielig, omdat je paard zonder sneller droogt (en een nat pak zit niet fijn). Ook rolt een paard imo liever zonder (en zand is ook beschermer tegen vliegen).

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:21

@ Safiera.
Zou dat niet precies weten allemaal, werk merk enzo. Heb het dek al eens op een rommelmarkt gekocht. Maat... 185 dacht ik. Maar als ik het zelf bekijk ligt hij prima, nergens schuurplekken.
Ik heb meestal met de regen mijn paard zo snel mogelijk binnen, en mocht de vliegendeken nat zijn geworden, dan haal ik hem af! Ik heb het dek idd alleen overdag op. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:25

In de regen komt mijn paard niet binnen, absoluut niet! Kan hij prima tegen. Ik weet alleen niet of ik het red om elke keer met regen de deken af te gaan doen...

Maat heb ik trouwens weinig aan, elk merk heeft die maat er tussen zitten zo ongeveer ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:06

Door die vliegenkappen kunnen ze wel gewoon normaal kijken hoor ;) Heb er zelf eens even door gekeken zeg maar, om te kijken of ze wel er goed door heen kunnen kijken maar daar is helemaal niks mis mee! Ziet er wel alleen beetje stom uit met zo'n kap op hun hoofd :P

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:09

Safiera schreef:
Tja, een shet vind ik dan persoonlijk nóg anders. Heb iets tegen deekjes bij shets, weet ook niet waar dat vandaan komt :? Al staat het vaak ontzettend schattig. Te hoog Barbiegehalte misschien.

Mijn pony is erg gevoelig, plus dat hij van mij vlechten in z'n manen moet :+ Anders wordt het net een heks!

Een shet is niets anders als een andere paard of pony.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:12

Mijn poown krijgt alleen een masker op in de zomer, verder spuit ik hem in met anti-vliegen spul.
Wij hebben geen schuilstal, maar wel een watertje..
In de zomer gaat hij vaak eerst het water in, en dan lekker rollen in het zand.
daar kan geen vliegendeken tegenop..

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:15

de mijne heeft een vliegendeken (niet bij de nek en hoofd)
en dan een halster met van die touwtjes.
zijn nek spray ik in met vliegenspray.
hij heeft geen zomerexceem,
maar denk dat hij het wel fijner vind.