hoe maak je vliegenspray?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

Re: hoe maak je vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:21

Dus citronella is kanker verwekkend? En Dettol kan geen kwaad? ik blijf deze toppic even volgen! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:29

jackiejtjj schreef:
Citronella is kankerverwekkend (een melanoom is een huidtumor), daarom is het verboden bij paarden.

Je kunt ook vliegenspray maken van Teatree-olie
Teatree-olie komt uit Australie. het dood bacterien en help tegen schimmels- en virusinfecrie. Als je na het poetsen een paar druppels van deze olie in een emmer water doet en hiermee de vacht van je paard mee afspoeld. helpt tegen een droge huid en houdt de vliegen weg. De olie is ook fantastisch bij wonden en insectenbeten en gaat allerlei infectie tegen. Als je het op de wond gebruikt, kun je de olie het best onverdund nemen of verdunnen met aloevera-gel( je doet 10tot15 druppels Teatree-olie in 50ml gel) in plaats van met een draagolie. omdat de draagolie misschien irritatie geeft in de wond.
stop een fles in je Ehbo doos!!

Alleen is dat dus nergens te vinden dat dat daadwerkelijk zo is :?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:33

Ik heb anti klit gemaakt, met dettol, zwitzal olie voor baby's alleen zonder parfum en daarbij nog wasmiddel van neutral. Dit vond ik ook een aantal keer op bokt, maar het het gemaakt maar me paard die krijgt er overal jeuk van! Kan dit ook komen door de dettol?
En het lijkt mij ook niet echt goed om die chemische zooi erinte doen! haha :P Citronella en azijn en dettol heb ik ook geprobeerd voor de vliegjes, maar mijn paard krijgt hier ook de jeuk van ! haha Zijn er nog meer opties?
:)

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:40

Heey die site is handig !!

Ik ga het meteen uitproberen!!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:23

Zowel de vliegenspray als de antiklit, voor paarden, vind ik niet zo goed..
Alles wat niet bij mensen word gebruikt gooie ze in die paarden antiklit, er zit zo veel zooi indat spul.. net als de vliegenspray... Natuurlijkere producten lijkt mij ook beter, in tegen stelling tot die dingen wat er allemaal in die sprays zitten lijkt mij dat natuurlijkere producten beter zijn??

Ik weet niet wat jullie mening hier over is? maar zoals die klitspray, ik heb 3 soorten antiklit sprays gekocht en uitgeprobeerd maar bij 2 krijgt me beesie jeuk, en bij de ander kreeg die gekke plekjes...

Ik heb hem 1 keer met trea tree gewassen en alles was goed..

Ik blijf dit nog eventjes volgen :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:31

Ik denk dat ik mijn producten gwn blijf kopen in de ruiterstort zaak!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:47

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:27

ik volg deze ook even mij verzorg pony heeft zomer exceem

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:23

jackiejtjj schreef:
Citronella is kankerverwekkend (een melanoom is een huidtumor), daarom is het verboden bij paarden.

Teatree-olie komt uit Australie. het dood bacterien en help tegen schimmels- en virusinfecrie. Als je na het poetsen een paar druppels van deze olie in een emmer water doet en hiermee de vacht van je paard mee afspoeld. helpt tegen een droge huid en houdt de vliegen weg. De olie is ook fantastisch bij wonden en insectenbeten en gaat allerlei infectie tegen. Als je het op de wond gebruikt, kun je de olie het best onverdund nemen of verdunnen met aloevera-gel( je doet 10tot15 druppels Teatree-olie in 50ml gel) in plaats van met een draagolie. omdat de draagolie misschien irritatie geeft in de wond.

is dat gevaarlijk? teatree-olie? doe je dat gewoon met een spons?

Nobeliscool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 08:34

ik had er 1 in de penny gevonden alleen ben hem kwijt:(

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:11

Dettol,azijn,water :) ev. een drupje tea tree oil

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:05

dethol
koude thee
azijn
citroen

gewoon een hoop stinkende rotzooi door elkaar ;)
het helpt wel, maar dat ze nou allemaal min. 10m afstand houden.... nee :=

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:07

Bloempjeh_ schreef:
Deed vroeger altijd azijn, dettol en water.

deze doe ik ook en gaat prima soms nog wat citronella bij voor de geur.
doe ik gelijk de hele zomer mee.
aangezien dees toch wel heel voordelig is kan je je hele paard alle dage twee tot drie keer gaan inspuiten op de weide tege de vliegen.
Maar als je dees moest doen met gekocht product uit de winkel.
Hier vragen ze eigenlijk best wel veel geld voor zo een producten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:05

Inderdaad, ik doe 0,5 liter water, 0,5 liter azijn en 0,5 liter dettol. Mijn fles van vorig jaar is nog steeds niet leeg en ik heb mijn pony er heel vaak mee ingespoten! Tijdens tochten neem ik de fles altijd mee en tijdens de pauzes laat ik ponylief weer lekker stinken :Y) Hij heeft echt geen last van de vliegen of andere insecten!

Nobeliscool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 08:39

mijn vriendinnetje weet die uit de penny dus ik vraag het ff aan haar:)

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:30

ik heb nu 1 gemaakt met die sander_lotte schrijf
maar als het klaar is moet je het dan in de koelkast zetten?

Jkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:04

ik koop het altijd in de winkel al die verschillende olie en dan de tijd is net zo duur als een flesje uit de winkel

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:20

knoflook door zijn voer werkt ook goed.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:45

Ik ga het dit jaar ook voor het eerst zelf maken. Ik heb in huis hehaald:

- Potje kruidnagel
- 1L Azijn
- 2x 100ml Hertshoornolie
- 30ml Citronellaolie
- 1 Doos Pickwick groene thee zakjes
- 1L Dettol
- Een drupje afwasmiddel zodat de olie beter mengt met het water/azijn.

Ik heb nog geen flauw idee in welke hoeveelheid in het ga mengen. Iemand een idee. Ik wil niet veel in 1x maken ivm bederf. Ik wil 500ml (1 sprayfles) per keer maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:10

Air schreef:
jackiejtjj schreef:

Alleen is dat dus nergens te vinden dat dat daadwerkelijk zo is :?

Mag ik even vertellen dat teatree óók niet goed is? Ik las een tijd (jaar? jaren?) geleden een onderzoek in een medisch vakblad waarbij aangetoond werd dat teatree-olie de hormoonhuishouding in de war schopt. Jongens/mannen zouden er borstgroei van krijgen. Het is volgens mij daarna verboden in producten voor mensen. Maar je kunt het nogsteeds overal kopen... Dus hoe dat precies zit? Het is iig een omstreden product.

Dat citronella ook systemen in de war schopt (kapot delingssysteem van cellen = kanker) wist ik niet, maar het komt me niet onlogisch voor. Kun je een bron vinden?
Dan zal ik eens op zoek gaan naar het artikel waar ik op doel (zal even duren, moet een inlogcode vinden om in het archief van het medisch tijdschrift te kunnen zoeken)

edit:
sander_lotte schreef:
Inderdaad, ik doe 0,5 liter water, 0,5 liter azijn en 0,5 liter dettol. Mijn fles van vorig jaar is nog steeds niet leeg en ik heb mijn pony er heel vaak mee ingespoten! Tijdens tochten neem ik de fles altijd mee en tijdens de pauzes laat ik ponylief weer lekker stinken :Y) Hij heeft echt geen last van de vliegen of andere insecten!

Jij gebruikt trouwens wel erg veel dettol! Naast dat het duur is, lijkt me het ook niet gezond. Wie weet wat er vrijkomt wanneer die dettol verdampt... Het schaadt ook het ecosysteem! Wat dacht je van alle 'goede' bacteriën die op de huid leven bijvoorbeeld?

Ik gebruik op pak 'm beet 2 liter een scheut dettol, alleen om het schimmelen van de vliegenspray tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Safiera op 02-05-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:12

Ik ga ook zelf vliegenspray maken voor mn paardjes. Wij gebruikten eerder altijd vee-rust en vlieg-vrij of pure hertshoornolie, maar eigenlijk is er niks bij wat nou "echt" werkt.

Ik wil sowieso de volgende ingrediënten gebruiken:
- azijn (zijn er nog bepaalde soorten die beter zijn of die ik juist niet moet gebruiken?)
- citroensap
- kruidnagelen
- dettol

moet dit nu samen worden gekookt of kan ik het gewoon mengen en schudden en klaar?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:14

Je moet alleen de kruidnagelen koken en zeven. Dan alles bij elkaar, en schudden...

InnekeSnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:23

Wij nemen gewoon kruidnagel en laten die goed sterk weken in water.
Hierbij wat dettol en je vliegenmiddel is klaar :)

ikzelf vind dit niet superslecht ruiken, dus ik hou het hierbij :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:00

Wat is eigenlijk beter? Witte natuur azijn? Of die donkere natuur azijn? }:0

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:07

Jaa die vraag wilde ik er ent op zetten.. ik heb hier 2 soorten azijn doorzichtige natuur azijn en donkere met kruiden. Welke is beter?