Pony van bijna 11 maanden scheren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Pony van bijna 11 maanden scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:46

Je pony hoeft echt niet naast je te kunnen stappen en draven op een volte hoor. Sowieso is dat vermoeiender dan rechtuit. Ga gewoon lekker over de straat wandelen, heb je hem gelijk verkeersmak. Kan je ook direct wat pasjes draf meepakken op commando maar alsnog is dit heel vroeg om aan te leren. Je kan van een veulen (!) niet verwachten dat hij het geschikte concentratievermogen heeft voor dit "werk"

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:46

Michelaaa schreef:
ik laat hem vaak los in de bak en verder een beetje die basis dingen leren zoals stap,draf en galop aan de hand. en dat galop doe ik maar 2x met de groote van een volte.
dus zoveel doe ik ook niet met hem

Waarom zou je dat willen?! En je kan mij niet vertellen dat hij daarvan gaat zweten.
Als mijn veulen loopt de spelen in de bak met een ander veulen is hij nog niet eens bezweet.

Het is jou pony en je moet het zelf weten wat je er mee doet maar
belast hem aub niet te veel dat is het enige wat ik je kan zeggen als je nog veel plezier van hem wil hebben later.

Michelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:47

ik ben er niet vaak mee besig gewoon waneer ik er kom ga ik er even mee bezig..
dus 2 x in de week ofsow..

maar wou graag weer terug naar me vraag kan ik mijn pony nu laten scheren of niet.?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:49

ik zou gewoon niet doorgaan tot die zweet ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 14-03-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:49

Simpel antwoord: NEE!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:53

Michelaaa schreef:

maar wou graag weer terug naar me vraag kan ik mijn pony nu laten scheren of niet.?

Scheren: nee.

Reden: een pony van 11 maanden mag zich als je er mee bezig bent niet in het zweet werken. Blijkbaar is de pony nog niet toe aan de dingen die je van hem vraagt waardoor hij zich druk maakt. Laat de pony voorlopig lekker op het land, alleen wat poetsen, voetjes geven enz en verder niet mee in de bak aan het 'werk'. Dat is nu nog nergens voor nodig.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:36

Ik zal hem niet gaan scheren, hij verhaart straks en als je hem nu nog gaat scheren komt zijn hele haardinges in de war :j
Heb je trouwens bokt aangemaakt voor deze vraag?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:24

Niet scheren!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:53

Buiten dat een paard van 11 maanden nog niet zou hoeven werken, wat is er erg aan zweet? Bedoel dan kun je droogstappen en hoppa de wei in. De huid moet droog zijn, dat de vacht nog nat is dat is helemaal niet erg dat droogt vanzelf.

Dat je basis wil bijbrengen is prima, aan de hand meestappen, stilstaan en voetje geven is toch het enige wat nodig is?

Dus nee niet scheren heeft totaal geen zin waarom zou je hem een deken op willen doen. Een deken en dus scheren is voor paarden die zichzelf bv niet warm kunnen houden of iets medisch of omdat ze intensief getraind worden en ze het te warm krijgen tijdens trainingen.
Wat dus ook niet ten goede komt aan de prestaties.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:04

Je gaat met een baby toch ook niet voor een marathon trainen? :( Werkelijk....Ik vraag me af of ik je bericht serieus moet nemen. Ik hoop het niet, want dan krijg ik echt medelijden met het veulen. Antwoord: NIET SCHEREN.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:17

Laat die pony absoluut NIET scheren. En blijf ervan af aub, laat een veulen de kans om te groeien en veulen te zijn en te leren om paard te worden.
-op 2jaar en een half kan je beginnen met werken aan de hand, longeren en laten wennen aan een zadel en hoofdstel
-op 3 jaar kan je zadelmak maken

voor die tijd laat je die pony best zo veel mogelijk met rust (poetsen en knuffelen kan natuurlijk wel), je mag de pezen, spieren en beenderen niet belasten want dat zou nare gevolgen kunnen hebben

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:22

laat die babypony lekker nog 2 jaar op de wei, en ga af en toe 10 minuutjes wat poetsen en knuffelen, je koopt voor een peuter die net kan lopen toch ook geen hardloop schoenen? :roll:

NIET SCHEREN :n

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:25

Michelaaa schreef:
ik laat hem vaak los in de bak en verder een beetje die basis dingen leren zoals stap,draf en galop aan de hand. en dat galop doe ik maar 2x met de groote van een volte.
dus zoveel doe ik ook niet met hem

Galop? hoe wil jij aan de hand met een veulen galopperen?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:31

hoi,met zo'n jong paard/ pony hoor je echt nog niet bezig te zijn. daar zijn ze lichamelijk en geestelijk nog helemaal niet aan toe. werken mag helemaal niet,en regelmatig in de bak of wat dan ook valt toch echt onder werken hoor! hooguit wat dingen leren zoals meelopen,vaststaan en zich laten borstelen kun je met zo'n jong ding doen. als jij je niet kunt inhouden en niet wacht tot je paardje oud genoeg is krijg je daar later echt problemen mee. zowel lichamelijk zal je paardje niet goed uit kunnen groeien en zelfs misschien al onherstelbare schade oplopen. en geestelijk komen er ook gauw genoeg problemen want het is een baby die al naar de grote school moet..jij hoeft je dus helemaal niet af te vragen of je hem scheren moet, dat valt echt onder dierenmishandeling! je mag hem niet regelmatig laten zweten (=werken) dus je jonge paard met zn gewone vachtje laten lopen tot hij richting de 3 jaar oud gaat, dag en nacht van de zomer naar buiten met leeftijdsgenoten en van de winter rustig aan beginnen. please?? :o
groetjes deess
ps als je mij niet geloofd, lees er dan alsjeblieft wat over in goed bekend staande boeken ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:53

Michelaaa schreef:

Nee , er is totaal geen rede toe en heeft geen toegevoegde waarde zo op te merken.

Scheren word soms gedaan bij mini's omdat ze 1 werken ( op volwassen leeftijd ) of 2 mee genomen worden naar keuringen/ shows ( oudere en jongere dieren ) of 3 een medische reden.

Scheren in deze tijd is niet voor de leuk , maar voor functionaliteit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 03:01

Pony NIET scheren.
De zomermaanden komen er weer aan en je paard is nu al bezig met het verliezen van wintervacht.
De komende jaren sowieso niet aan scheren denken.
Dekens geven meer ellende dan de bontjas die het paard van nature heeft...
Op het moment dat je echt met hem aan het werk kunt (dus vanaf 3 jaar als je gaat inrijden) kun je aan scheren denken.
Voor die tijd niet aan beginnen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 03:08

Niet gaan scheren, daar ben je nu zowieso al te laat mee en daarbij is het gewoon onzin omdat een paardje van die leeftijd geen werk hoort te doen waar hij van gaat zweten.
En heb je wel aan dekens ed gedacht? Je kunt echt niet zomaar even gaan scheren en dan je veulen gewoon in zijn weitje met schuilstal laten staan hoor.

Als je zoveel met hem doet dat hij nat is van het zweet moet je je eens afvragen of je wel goed bezig bent. Een veulen hoor je maar 1 of 2 keer in de week 10-15 minuutjes te poetsen of een beetje wandelen. Longeren is hij nog veel te jong voor.
Loslaten en opjagen moet je al helemaal niet doen, bij geen enkel paard.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:05

ik ben het met de rest eens
laten staan die pony (wat dat veulen) heeft hij wel een maatje?

aan de andere kant moet ik eerlijk zijn, mijn shetten worden meestal wel in april geschoren, vooral jonkies komen moeilijk door hun vacht en zijn blij als ze verlost zijn, maar ik doe verder niks met ze en die van mij hebben ook gewoon een schuilstal.... dus dan is het puur als het echt mooi weer wordt om ze een handje te helpen... meestal als ze een jaar of 3/4 zijn komen ze beter uit hun vacht en is het niet meer nodig

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:14

Niet scheren.

Vind dat je al veel te veel doe met je pony..

Je stuurt een kleuter toch ook niet met een zware rugzak al naar school.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar jij wordt toch ook niet iedere dag door je ouders naar de universiteit geschopt. Dat kan je nog niet aan... je bent nog kind.
Zie je veulen ook zo....

Wacht lekker tot hij 3 is ofzo...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:28

Ik zou hem wel scheren, zo kan ie beter zijn warmte kwijt.
Na het werk goed uitstappen en even onder het solarium op laten drogen. Op de wei wel een dekentje opdoen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:48

Cowgirl schreef:
Na het werk goed uitstappen en even onder het solarium op laten drogen. Op de wei wel een dekentje opdoen.

Neem aan dat dit een sarcastische post is?

Weet niet of de TS dat zo opvat en of ze uberhaupt nog terug komt hier.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:13

MarliesV schreef:
Cowgirl schreef:

Neem aan dat dit een sarcastische post is?

Weet niet of de TS dat zo opvat en of ze uberhaupt nog terug komt hier.

denk he tniet :')

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:58

Cowgirl schreef:

of jij leest niet goed, of je bent grappig :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

CindyUniek schreef:
Cowgirl schreef:

of jij leest niet goed, of je bent grappig :')

O:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:27

Michelaaa schreef:
ik ben veel met hem besig in de bak en hij is dan echt nat van het zweet.

Ja, als je hem met z'n 11 maanden al laat vrijspringen e.d. dan zal hij vast bezweet zijn.
(Afgezien van het feit dat zo'n kleintje nog lang niet uitgegroeid is om hem te laten vrijspringen/longeren e.d.)

Ik vind het behoorlijk nutteloos, laat hem lekker in zijn vachtje, over een paar weken gaat hij vanzelf verharen en dan is alle ellende over. Daarbij hebben jonge pony's vaak even de tijd nodig om uit hun winter- en veulenvacht te komen.
Hij staat nu 24/7 buiten, maar zonder schuilstal dus? een schuilstal hebben ze wel nodig, anders krijg je soms problemen met bijv. rain-rot (een soort van schurft, veroorzaakt door regen).

Daarbij is het een jong dier, daar moet je nog niet al te veel mee doen. Natuurlijk is het nu vrij warm voor de tijd van het jaar, maar als ik mijn shetmerrie die in goede conditie verkeerd een half uur intensief longeer aan de dubbele longe, zweet ze ook wel een beetje, maar dan is ze nog lang niet nat van het zweet.
Ik vraag me dan af wat je allemaal met je pony doet als hij zo nat van het zweet is.

En dan zou je hem dus willen scheren, en dan constant op stal houden??? Puur voor je eigen belang???
Nee, zo werkt het niet. Als je scheert, zal je ook moeten investeren in goede dekens, en dat kost soms best wat. Met als groot nadeel dat je daar veel werk mee hebt; dan moet de deken weer af, en dan weer op, dan die deken, en dan de ander.

Vind het echt complete onzin als je je pony zou scheren.