ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:51

Mag ik vragen waarom mensen er tegen zijn om ze nu te scheren?
Ik doe het sinds twee jaar geleden ook bij mijn oude pony die echt niet uit haar vacht komt.
Opkikker en lijnzaad werkten absoluut niet.
Ten tijden van de dikke vacht was ze nukkig en zwaar ademig.
Na het scheren was dit vrijwel meteen over.

Wat zou de reden zijn om het niet te kunnen doen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:28

Aan degene met een ouder paard met dikke vacht en/of slecht verharen: hoogst waarschijnlijk heeft je paard de ziekte van Cushing, waarvan de haargroei en niet of slecht verharen een symtoom is.
Je kan je paard erop laten testen en bij medisch loopt er een topic over Cushing waar veel info staat.

Mijn paard heeft het ook en die moet ik ook het hele jaar door scheren. S'winters scheer ik hem helemaal en krijgt hij een deken op, Zomer's scheer ik een jacht model omdat hij dan 24/7 op de wei staat en dan toch wat bescherming heeft en toch geen deken op hoeft. Dit werkt goed.

linda91_

Re: ouder paard scheren om rui beter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:31

hallo,
Mijn paard heeft ook Cushing en wij laten hem ook vaak scheren.
Nu heb ik hem afgelopen zaterdag geprobeerd te scheren, in het begin ging het prima maar ineens hield het scheerapparaat ermee op. Het scheerapparaat scheerde wel maar de haren gingen niet mee. Ik dacht dat het aan mijn mesjes lag, dus had iemand gebeld die hem vanavond zou scheren maar ook bij haar deed het scheerapparaat hetzelfde terwijl zij net nieuwe mesjes had. Hij is al veel vaker geschoren en zat af en toe veel dikker in zijn vacht maar er waren nooit problemen met scheren. Zou het misschien door de medicijnen kunnen komen die hij krijgt? En heeft er misschien iemand tips voor het scheren?
Ik weet dat hij van te voren gewassen moet worden maar is er nog iets wat ik eventueel kan proberen, want hij ziet er nu niet ui, hij is echt half geschoren haha