wanneer kan de winterdeken weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:28

Ariebren schreef:
Elk paard maakt een winter of zomer vacht aan.

Het enige waar ik mee eens ben is dat een paard, in de winter, die echt door getraind wordt, zijn warmte niet meer kwijt kan door de dikke winter vacht.
Dan is scheren een oplossing, maar alleen scheren op de plekken waar de warmte een probleem is.
De plaats van het hart, of te wel de voorhand moet zijn warmte wat makkelijker kwijt kunnen raken.
Wordt dus de onderkant van het lijf, aan de voorkant geschoren dan heb je nog geen deken nodig.

Ik weet niet hoe jij je paard traint maar de paarden die ik rijd zweten ook veel aan de achterhand. Zo'n dekenmodel scheren vond ik niet mooi en ook niet handig; had ik een paard alsnog op de lendenpartij en de broekspier kletsnat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:31

Pfff moeilijk hoor die dekens. Van de winter stond mijn ongeschoren paard met behoorlijke wintervacht onder 300 gram. Van de week met die 10 graden en warmer had hij het te warm onder zijn ongevoerde regendeken. Dus nu maar even zonder deken, dat kon volgens de da. Verschil tussen regendeken en geen deken lijkt me ook niet zo groot.

mika11

Re: wanneer kan de winterdeken weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:11

Meestal als het niet meer kouder is dan zo'n 10 graden, haal ik de deken er helemaal af.
Gemiddeld is dit ergens in april.
Mijn paard heeft een 200 gram deken op. Ik gebruik dan geen tussendeken meer.

benthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:42

De mijne heeft nog de 300 grams deken op, maar zit er aan te denken om hem overdag de regendeken op te doen buiten en als het 's avonds kouder wordt de andere deken op te doen.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:26

Ik heb Zenith van z'n winter deken verlost. Hij heeft nu een 150 grams op.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:22

Vorige week heb ik bij mijn paard de 370 grams afgedaan en 200 grams opgedaan. Als het nog warmer wordt, zo'n beetje rond de 10 graden dan gaat ook de 200 grams af en afhankelijk van regen, wind, zon wel of geen regendeken op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:15

Ik heb alleen nog een regendeken op, ik had hem van de week ook af willen laten maar die rot regen verpeste dat weer.
Kou is niet zo erg, wind en regen is veel erger.
In maart heb ik de dekens meestal eraf, misschien nog wel eerder maar dat hangt van het weer af.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:11

Wij houden ook altijd de 10 graden grens aan. Maar omdat 'ie nu niet geschoren is kan hij wellicht eerder af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:17

die van mij loopt de hele winter al 24/7 buiten onder 200grams deken.
Zodra het boven de 10graden blijft verwissel ik de deken denk ik voor een regendeken (tegen de koude wind evt of de regen die nog koud kan zijn) en vanaf 15graden ofzo doe ik hem denk ik bloot.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel vacht je paard heeft aangemaakt onder de deken.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:20

De onderdeken en de hals is eraf, nu nog een 300 grams op, denk zo rond einde maart dat de deken eraf gaat.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:22

10 graden is voor mij geen grens dat vind ik echt nog te koud om dekenloos te staan.

Hier gaat bij zo'n 15 graden bij de pony de deken overdag een paar uurtjes af en dan s avonds weer af.
zo bouwen wij het af en bij regenachtig weer en harde wind gaat dan de ongevoerde regendeken op.

Mijn paard staat nog onder 2 dekens dus die is voorlopig ook niet dekenloos.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:22

Die van mij staat de afgelopen dagen overdag lekker zonder deken :j. Heerlijk in het zonnetje te genieten in zn zomervachie :). In de nacht heeft ze haar 200 grams op en als ik niet in de gelegenheid ben (of stalgenoot) om dr deken af te doen, dan heeft ze die overdag ook op.

Als de nachten wat warmer worden krijgt ze dr regendeken op :j

Als ze weer het land op mogen wil ik de dekens altijd afhebben (met uitzondering van een regendekentje bij zeikweer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:25

Ik heb mijn pony bij -10 onder 450 gram gehad, bij rond de 0 leg ik 200 gram op, bij +10 alleen de regendeken, en bij +15 gaat hij bloot naar buiten. Ik houd wel gevoelstemperatuur aan, we hebben zo'n dag gehad dat het -5 was maar voelde als -15 door de sneeuw en wind, toen heb ik hem wel wat dikker ingepakt.
Ik moet wel zeggen dat mijn pony nog net zo dun in het haar zit als toen ik hem net had geschoren (eerste week november), als hij al wat meer vacht had, had ik ook eerder gewisseld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:30

Hier staan de ongeschoren paarden nu onder een 0 grams regendek omdat we overdag rond de 10 graden zitten de paarden bij zonnig weer stonden te zweten onder hun dekens... vanaf het overdag steeds boven 12°C komt gaan de dekens af en hooguit voor de nacht nog een fleece als er lichte nachtvorst komt

de geschoren staan nu zolang het 's nachts nie meer vriest onder 220grams en en bij echt zonnig weer 150 grams, van zodra ze het zonnig en 15°c en niet te veel wind gaan de dekens ook enkele uren af n verder is het een beetje kijken naar wanneer de zomervacht er begint door te komen. Desnoods krijgen ze bij regenweer nog een 0grams regendek.
En de nachten niet kouder dan 5-7°C worden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:00

Laatst stond mijn ongeschoren pony onder haar regendeken te zweten in het zonnetje, heb de deken eraf gehaald en ze ging meteen lekker rollen.
Ik heb de deken af gelaten, ze stond pas vanaf november onder deken en had alweer een hele tijd alleen de dunne op.
Ze heeft een goede vacht dus ondanks dat het nu kouder is red ze zich wel.
Ze kan ook altijd naar binnen toe.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:01

vanaf morgen gaat het weer vriezen en net de 2 weken geleden de onderdeken eraf gehaald voor mn oudje met artrose misschien toch maar weer op doen dan :S

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:13

Als het overdag rond de 10 graden blijft en 's nachts niet meer vriest gaat ze van een 300 grams naar d'r regendeken. Dus die tijd is nu ongeveer gekomen. Ze staat 24/7 buiten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:56

Hier hebben ze meerdere dekens van verschillende diktes. Ze hebben nu de 220 grams op, daarna gaat de 100 grams op, dan de regendeken en als de temperatuur 's nachts ook rond de 8 a 10 graden blijft (overdag 14 a 15 graden en droog weer) gaan de dekens pas af. Dat is meestal ergens half april, eind april. Je merkt dan ook dat ze echt warm gaan hebben onder de deken. Ik wacht dan de eerst mooie warme dag af en dan gaan ze af en komen er niet meer op. Een paard acclimatiseert in ongeveer een dag of 3.

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:41

nu de lente is lijkt het me voor een winterdeken te warm ofniet? :9

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:11

Ik doe mijn paard met dit weer als de zon zo schijnt, 's middags een paar uur de deken helemaal af.
Ze draagt een 200 gram deken maar omdat het 's nachts nog zo koud is, doe ik nog geen dunnere op.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:57

Hier zijn de dekens overdag al af wij hebbe een plat dak dus word snel warm op stal. We hebbe onderling de regeling getroffen dat degene die 's ochtends op stal is ze af haalt en wie er 's avonds is doet ze weer op.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:23

Gisteren hebben de paarden hier overdag zonder deken buitengelopen. 's Nachts doe ik er nog wel eentje op (Mushy een fleece + ongevoerde regendeken en Willow een 150 gram), deze voormiddag heb ik de dekens gewisseld voor ongevoerde regendekens en sinds vanmiddag staan ze weer zonder tot vanavond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:46

Bij mij zijn alle dekens er allang af.
Buiten in de zon is het echt veel te warm met een deken overdag.
Hier was het vandaag 17 graden.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:51

Vandaag de deken helemaal af gedaan. Vorige week al de winterdeken verwisseld voor een regendeken.

Het valt me op dat veel paarden nog onder behoorlijke dikke dekens staan. Het is nu overdag best warm buiten.
Het lijkt me niet prettig voor de paarden dat ze dan nog onder een 300 grams deken staan te zweten. :n :n

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:14

Als het overdag boven de 15 graden is gaat ie overdag af en als het 's nachts blijvend niet meer vriest, gaat ie ook 's nachts af..

@ Sjoyceje Inderdaad! Er zijn ontzettend veel mensen die hun paarden 'vermenselijken', die arme dieren staan kletsnet onder zo'n dikke deken, terwijl de baasjes nog steeds beweren dat hun paarden het zo ontzettend koud hebben.......