rijden met dit weer?(stormachtig)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:31

Gewoon gaan rijden. Als je altijd die "enge" (die meestal voor de ruiter enger zijn dan voor het paard :') ) ontwijkt, zal je paard nooit zo door heen lopen.

Vaak zijn ze met de harde wind (en dus vaak veel geluid) beter er bij dan als het helemaal stil is (als ze dan iets horen is dat vaak enger). Enige waar ze wel flink op kunnen reageren is als de wind in een keer van achter komt, dan willen ze wel eens weg springen. Of sommige draaien juist de kont tegen de wind in. Zo'n merrie heb ik gehad, maar na flink wat keren oefenen loopt die met weer en wind door.

Alleen met onweer, dan zou ik niet gaan rijden. Ook binnen niet. :) Maar dat komt meer, omdat ik onweer énorm eng vind en dit neemt het paard hoe dan ook altijd over.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:33

ik heb een 3 jarige merrie net 2 maanden zademak maar ook ik ga zometeen gewoon rijden in de buitenbak ze is wel wat gewend en zo niet wen ze er nu maar aan ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:35

ik heb om half 4 les in mn buitenbak met enerzijds weilanden en anderzijds bomen, heb op deze merrie nog niet eerder met zo'n wind gereden dus we zullen wel zien hoe het gaat straks :D. Toch maar ff cappie op voor de zekerheid vandaag.

Nell_

Re: rijden met dit weer?(stormachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:37

Mijn pony vind met de wind álles eng, maar normaal rijd ik dan wel gewoon :j
Dan maar alleen voor de beweging, en niet voor het oefenen van dressuur.
Vandaag gelongeerd omdat we nog aan het opbouwen zijn na een ongeluk, en rijden nog niet mag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:38

Met mijn vorige paardje reed ik gewoon, vonden we beiden heerlijk.
Die van nu laat ik wel staan, hij doet het wel maar vind er duidelijk niks aan die wind, constant met zn kont in de wind willen gaan staan of scheef lopen, nee, dan mag hij best een weekendje vrij (en ik ook).

Hoop wel dat het snel zomer wordt, daagjes vrij stapelen zich op terwijl ik eigenlijk door weer en wind rij...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:39

Ik rij wel gewoon door, alleen door die harde wind op een open vlakte waai ik zelf een beetje erg scheef en dan raakt mn paard in de war
Rij dus maar erg kort want veel wijzer worden we er niet van, gisteren heb ik ingestapt, dressuurproefje gereden en weer uitgestapt. Vond het wel best zo

Rij wel altijd met zo'n oormutsje als het hard waait, anders valt er niks te beginnen met hem.. zijn oorharen zijn verder niet geknipt ofzo maar heb toch het idee dat hij last heeft van de wind?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-02-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:40

Ik rij normaal wel gewoon door de wind. Maar vandaag en gisteren sla ik het even over. Ze gaan gewoon lekker naar buiten. Mijn paard draait heel erg haar kont in de wind, bovendien is er geen enkele beschutting dus de wind heeft vrij spel. Ik denk niet dat het wat gaat worden..

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:41

Ik ben net op concour geweest en ga zo mn 2 3 jarigen nog rijden :) Kdoe gewoon een poging, ik zie het wel. maar ik rij naast een kuilbult en pakken das leuk met platsic :P Dus op trainen zal het niet echt aankomen. Het zal op wedstrijd ook wel eens voorkomen in het buitenseizoen dat het hard waait, moeten ze maar leren. Ze zijn overigens beide redelijk braaf ;)

x_Jeanine_x

Mijn zusje en ik hebben vandaag en gister gewoon gereden :)
Vandaag wel even rodeo gehad :o maar dat was standaard :+ haha.

Zelfs een jonge pony die niet lang onder het zadel is, heb ik gister gewoon gereden.
En mijn zusje rijd haar jonge hengsten ook gewoon, zonder dat ze iets doen :)

Edit: alleen buitenbak, met hoge bomen er langs, en 3 wapperende kuilpakken :+
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 05-02-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Ik ga juist rijden met dit weer, heeerlijk!!
Bos laat ik wel even liggen(met oog op losgeslagen takken), maar ik ga wel vaak lekker naar het strand!

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:42

Ik stap er met die wind zoals nu niet op. Mijn 'nieuwe' verzorgpony moet ik normaal al met bodyprot. rijden (schrikkerig en druk). En ja hij moet uiteindelijk wel leren om er tegen te kunnen maar ik neem geen risico als het niet hoeft, dus vandaag gelongeerd.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:42

Ik rij altijd gewoon met dit weer (buitenbak) die van mij die reageerd er niet op.
De vorige keer had ik les met dit weer. Hij was erg braaf, maar ik verstond mijn instructrice alleen niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:43

Is er trouwens wel goed met de trailer te rijden met deze wind? Ik moet morgen op concours. Tis niet ver (km of 7) weg, maar ik moet wel een klein stukje snelweg meepakken om er te komen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:43

Sodeletuut schreef:
Ik durf het niet aan, mijn paard heeft storm in dr kop als het zo waait. :')

zelfde geld voor mij :)
Paardje is ontzettend druk.. :(:)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:46

Ik heb wel eens tijdens een oktoberstorm een endurancewedstrijd gereden van 30 km. Geen probleem!
In het bos zelf is de wind veel veel minder. Ook regen is in het bos minder in je gezicht.
Ik zit er niet zo mee. De paarden echter zijn wat alerter en de mijne schrikt wat sneller.
De herten daar in tegen, die horen je niet goed aankomen :D dus je ziet meer......

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:53

Hangt zoals eerder gezegd helemaal van het paard af ;) Heb gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt en het lastigste was de fly-over (over de snelweg om naar het bos te komen) want daar waaide ik zowat van haar af haha, maar mijn merrie wordt er niet drukker van. Wel wat extra aktief in het bos en beetje meer je beentjes eraan houden voor evt. schrikken van dingetjes maar no problem. Haar zoon daarentegen hoefde ik vroeger echt niet op te stappen hoor met dit weer! Werd dan een bommetje met explosiegevaar :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:56

Onze beginnerslessen aan de longe van vanochtend zijn wel afgelast (binnenbak die vrij open is) vanwege de stormachtige wind (zitten ook praktisch aan de kust). Zelf had ik wel graag willen rijden in de buitenbak vanmiddag, hoe harder het waait hoe fijner mijn paard loopt (helaas alleen niet in de binnenbak). Alleen ben ik totaal niet fit, dus zal het blijven bij spelen in de bak. Maar normaal gesproken rijd ik gewoon met harde wind, ik ga alleen niet op pad met een trailer.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:07

gister heb ik me eraan gewaagt, wij hebben een binnenbak. Mijn paard is echt een stresskip en zal je zeggen het was eens maar nooit meer dat ik met zulke wind ga rijden met haar. Een braaf paard kan je volgens mij gewoon rijden! Door de wind vloog er vanalles over het terrein heen ( wat ze niet kon zien maar wel horen) Had het idee dat het dak eraf zou vliegen, en de deuren klapperden als een gek! Dus in mijn geval: een bommetjes paard en windkracht 10 is geen goede combi!!!!
Laatst bijgewerkt door chantalhaf op 05-02-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:09

Gister heb ik even gereden, dat ging nog enigsinds.
maar vandaag.. heb beide paarden gereden maar niet zo heel lang, na 20 min heb ik het opgegeven. niet eens zo zeer door het schrikkerige, dat went op den duur wel.... :+ maar het rijd gewoon niet fijn als d'r ineens zo'n windstoot aan komt :n
wij zitten ook vol op de vlakte, dus daar is het nog extremer vaak :=

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:10

Ik hou er nooit zo van om te rijden met deze wind. Bij ons is het windkracht 7. Ik heb altijd zo'n gevoel dat Boy ook veel minder lekker loopt met harde wind. En hij heeft er geen plezier in. Ik zelf ook niet. Meestal rij ik dus niet met veel wind. Alleen als het echt moet voor een wedstrijf ofzo :).

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:13

ik heb gisteravond nog gereden in de buitenbak. Hij was wel een beetje druk en schrok van een lint dat aan het wapperen was en soms vloog me cap een stukje omhoog als er in ene heel veel wind kwam :+ . En mijn zusje is net een rondje buiten geweest met dezelfde pony. Ik vind het met deze wind eigenlijk wel lekker rijden in de buitenbak.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:18

Verschilt nogal per paard.. Veel paarden zijn er toch wel gevoelig voor. Wij hadden de stal vlak naast een bos staan (buitenbak was aangelegd tussen de bomen), mijn paard werd er levensgevaarlijk van als die wind zo door die bomen raasde. Hij was ''het mannetje'' van de kudde en was van zichzelf al een juffertje, die combinatie samen met die razende wind was niet echt top. Terwijl ik normaalgesproken totaal geen last van hem had, liep lekker met me mee, luisterde perfect etc. Maar als het zo stormde dan was het heisa: ronddraaien, terug willen naar de kudde, trippelen etc. etc. Heel vermoeiend..... Om over rijden nog maar niet te spreken, dan was er echt geen houden aan. En ik was dan ook weer niet zo dat ik hem dan wel even ''flink op z'n plaats zet door hem eens goed alle hoeken van de bak te laten zien'' (zoals paardenmensen dat zo leuk kunnen zeggen......), nee dan liet ik hem die 3 dagen per jaar dat het stormt wel lekker in de wei, de andere dagen konden we prima door één deur. :D

Nee die liet ik liever lekker in de wei donderjagen met zulk weer, daar hoefde ik niet bij te zijn. :7

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:22

Ik woon aan de kust en ik heb me paarden aan huis en het stormt hier niet normaal er zijn allemaal kupkisten omgevallen en gister was het hier windkracht 8 tot 9e en ik heb gewoon gereden gister en vandaag paard zijn wel fris en willen het liefst gewoon hun kont naar de wind houden (wat natuurlijk logies is) en af en toe voel je dat je paard een beetje opzij word geblazen maar rijden is gewoon te doen...

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:41

Telkens als ik dacht, het zal wel gaan, kwam er weer zo'n verraderlijke windstoot om de hoek! Die
AHA-Biertjes doe je daar geen plezier mee. (aha !!! weer iets om van te schrikken!!)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:50

Gewoon realistisch zijn: in principe kun je gewoon prima rijden met dit weer, maar als je verwacht dat je paard gedrag gaat vertonen wat jij als zijn ruiter niet aankunt...... Sja... dan ga je er nu niet opzitten. Heeft dan niets met weer of paard te maken, maar met je eigen grenzen als ruiter. Niets mis mee, als je het maar weet.....