Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:48

fresco schreef:
Hoe wil jij een natte bak leegpompen? :+

Gewoon met een dompelpomp. Hoe moeilijk kan het zijn? Plassen er uit pompen, en vervolgens harken. Gewoon met een hark overigens :+

Het gaat me er niet om dat ik vind dat iedereen alles tot in de puntjes geregeld moet hebben en door moet rijden in de winter. Moet iedereen lekker zelf weten. Maar ik verbaas me echt over het gemopper, de (imo domme :o ) vragen, en de 'verbazing' van sommigen dat het winter is in december.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:49

Mleen schreef:
Rijden de meesten niet met dit weer dan? Zolang het kan rijden wij gewoon naar de manege met trailer, zo'n km ofzo... Gewoon kalm aan rijden... Paarden staan ook gewoon minimaal een uurtje buiten in de bak. Ze staan verder niet op ijzers..

Sodeju! Das weinig!

Ik rij op dit moment dan wel niet omdat ik het mezelf niet aandoe met auto en aanhanger over een ijsbaan te glijden (hier strooien ze niet en ruimen geen sneeuw, helaas), maar mijn paarden komen wel circa 9 uur per dag naar buiten...!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:50

Dan moet ik er wel bijzeggen dat er constant zicht op de bak is waar ze staan en het -godzijdank- paarden zijn die erg opletten :j Waar ze in een zachte droge bak knettergek zijn, zijn ze nu rustig en wandelen ze wat heen en weer :j
Dit jaar hebben ze geen ijzers en ik merk toch wel dat dat ook erg scheelt :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:50

mariska32 schreef:
jullie hebben gelijk en je kan ook niet ALLES voorzien.
MAAR als ik dan weer het zoveelste topic lees over paarden die gewoon al een week niet uit hun box zijn gekomen omdat er helemaal nergens over na is gedacht word ik toch een klein beetje [veel] triest.
tuurlijk kan niet alles optimaal maar jongens toch....

Hier blijven ze ook niet zomaar binnen hoor.
Tenzij het gedooit heeft en dan inneens weer gaat vriezen, dan is het een ijsplaat.
Maar verder gaan ze hier ook gewoon lekker naar buiten.

Al die tijd ook gewoon nog gereden op een gestrooide hoefslag, kwestie van sturen..
Ze moeten alleen niet naast het gestrooide gedeelte komen natuurlijk.
Je kan een bak als je wil echt heel lang bruikbaar houden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:51

Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik in de situatie zat dat ik geen binnenbak had...
het is inderdaad een Dilemma..

Gemopper? ben ik dan de enige die nog niks erover heeft gehoord!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:52

Kaitlyn schreef:
Dan moet ik er wel bijzeggen dat er constant zicht op de bak is waar ze staan en het -godzijdank- paarden zijn die erg opletten

Ook al is er goed toezicht, een been breken is in een "split second" gebeurd hoor, dat kan zelf als je ernaast staat.......

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:53

vossie schreef:
Kaitlyn schreef:
Dan moet ik er wel bijzeggen dat er constant zicht op de bak is waar ze staan en het -godzijdank- paarden zijn die erg opletten

Ook al is er goed toezicht, een been breken is in een "split second" gebeurd hoor, dat kan zelf als je ernaast staat.......

Daar ben ik me ook van bewust, maar ik vind het tegenover de paarden ook niet eerlijk om ze maar binnen te laten staan met dit weer.. :n

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:56

ik snap echt niet waar je nou heen wil met dit topic.... lekker andere mensen veroordelen?

ja mijn paard heeft ijzers, en nee hij gaat er niet af.... daar heb ik redenen voor.... niet alles is maar zo ondoordacht als jij denkt... dat jij nou altijd maar alles zo goed kan regelen wil niet zeggen dat dat voor iedereen lukt... mensen met een full time baan bijvoorbeeld?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:57

het valt me wel op dat de geitenwollensokken mensen met een kopje kruidenthee nu geen rekening met hun paard houden..
en een been breek je echt zo met dit weer...
er word niet voor niks zo gewaarschuwd, waarom niet opletten..?

kaitlyn: Niet eerlijk daar heb je gelijk in, maar met dit weer word je wel in een spilt getrokken..
en is het maken van keuzes belangrijk!
en ik vind dat de veiligheid voorop staat..

Adil

vossie schreef:
Kaitlyn schreef:

Het zijn dieren diens voorvaderen onder allerlei omstandigheden wisten (en weten) te overleven.

ik kijk nu elke dag vol bewondering naar mijn jaarling hengst, het is net een autobestuurder die met dit weer een bocht wil nemen: Eerst gas loslaten, dan schakelen, eventueel een beetje remmen en dan voorzichtig het hoekkie om :D Terwijl hij in de zomer gewoon een slindigstop maakt gevolgt door een rollback om vervolgens na een vliegende start gillend en bokken weer gas te geven _O- :')

Illusion1990

Ik vind dat het allemaal per paard verschilt. Ik heb een iets ouder paard die het niks vindt om met deze kou buiten te staan. Als ik hem buitenzet, kan hij even lekker rollen, goed voor de spiertjes, en als hij klaar is, kijkt hij me aan met een blik van: Nou, naar binnen maar weer. Vervelen hoeft ie zich daar niet. Hij kan lijfelijk contact hebben met zijn buren. Heerlijke open stallen. 5x hooi per dag en 3x brok. Ik rijd hem wel dagelijks momenteel. Wandelen vindt hij ook niet leuk. Niet iedere dag hard aan het werk hoor. Ook dagen dat we heerlijk een beetje door de bak cruisen. Pootjes strekken. Verder is bij ons op stal het erf altijd goed geveegd en gestrooid en kun je zonder benenbrekerij goed in de binnenbak komen. Wanneer de wegen het niet toelaten om zelf naar stal te rijden, is er altijd wel iemand die mijn paard de nodige aandacht en beweging geeft. Al met al, mijn paard en ik komen prima deze barre tijden door... En ter voorbereiding heb ik 2 maanden geleden de ijzers eronder weg laten halen. Wanneer het nodig is, kan hij gewoon over de sneeuw. Het bevalt trouwens prima zonder ijzers, ik denk dat ik dat maar zo laat :D

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:58

Kaitlyn ben het met je eens dat op stal staan niks is. Maar als je het een keer mee hebt gemaakt, een gebroken been door sneeuw en ijs dan ga je daar wel wat anders over denken. De mijne staan ook op stal, vorige week door de regen en harde ondergrond door de vorst en daarna weer opvriezen is het een grote ijsplaat geworden. Als ik ze daar nu op los zou laten is het risico op gebroken benen of scheuringen mij echt te groot, ik vergeef het mezelf nooit!! Dus hier staan ze op stal, teruggezet in krachtvoer, extra hooi, 3x per dag eruit om aan de hand op het harde te stappen/te poetsen/wat gras te laten eten/als het even veilig is naar de binnenbak te gaan, het gewoon even niet anders. Er zijn veel paarden die hun leven lang amper een weiland zien, de mijne staan de hele zomer 24 uur per dag op het land, in de winter in de paddock, dat ze nu dan 1 of 2 weken op stal moeten, het is niet anders. Als ze een dikke peesblessure of koliekoperatie zouden hebben moesten ze ook op boxrust, dood gaan ze er niet aan, al blijft het en feit dat het zeker niet leuk en goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:58

Ik had ze net zoals vorig jaar 24/7 op pension kunnen zetten zonder weidegang, zonder sociaal contact, maar met binnenbak (die amper vrij is, of toch altijd minstens 3 anderen). Dan had ik elke dag kunnen rijden ja.
Toch was ik er na 1 winter gewoon echt klaar mee, met die plek.

Vanuit dat standpunt zijn wij afgelopen voorjaar intensief op zoek gegaan naar voldoende winterproof land voor de verzorgpaarden. Mijn paard staat wel op pension, maar niet meer hetzelfde. Geen binnenbak, maar wel weidegang en sociaal contact. Ik verkies niet rijden en een gelukkig paard, dan wel rijden boven een paard dat geen paard kan zijn.

Wat mij eigenlijk nog het meest van al ergert, meer dan het bedenken van "er zijn seizoenen" is het aantal mensen dat bij het hooien in juni heeft gezegd "we wachten de 2e snee wel af". Wij hebben gewoon zoveel mogelijk in 1x opgekocht, met de vorige winter in ons achterhoofd. Iedereen stond ons vierkant uit te lachen, want zo'n winter was uitzonderlijk. De 2e snee is gigantisch tegengevallen en nu is er zowat overal waar ik kom de vraag "weet jij nog hooi te vinden of kunnen we van jou wat overnemen?".
Is het dan zo verdomd moeilijk om op voorhand uit te tellen hoeveel je gemiddeld per paard per dag nodig hebt (wij tellen bijvoeren vanaf september tot april) en dat dan met nog een kleine reserve te bestellen? Nee, iedereen zegt steeds "we zien wel" en nu is er haast niks meer te vinden omdat de boeren het zelf vasthouden, tenzij tegen woekerprijzen. Ik ken redelijk wat eigenaren die nu dik in de problemen zitten, waar het zo makkelijk had vermeden kunnen worden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:59

Paarden kunnen met dit weer prima buiten. Bak is bevroren dus niet te rijden, nou dan maar niet. Zien we in het voorjaar wel verder of huren af en toe een binnenbak. Niks om van te voren over na te denken hoor.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:00

DDW1190 schreef:
het valt me wel op dat de geitenwollensokken mensen met een kopje kruidenthee nu geen rekening met hun paard houden..
en een been breek je echt zo met dit weer...
er word niet voor niks zo gewaarschuwd, waarom niet opletten..?

kaitlyn: Niet eerlijk daar heb je gelijk in, maar met dit weer word je wel in een spilt getrokken..
en is het maken van keuzes belangrijk!
en ik vind dat de veiligheid voorop staat..

Wie bedoel je met geitenwollensokken mensen met een kopje kruidenthee? Mensen die hun paard naar buiten doen met dit weer?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:02

Bij mij hebben de paarden inderdaad een paar dagen op stal gestaan. Als ik 's ochtends weg ga is het donker, als ik thuis kom ook. Ik kon dus niet zien of het veilig was. In het weekend heb ik ze buitengezet en dat ging dus inderdaad niet goed. Ze gingen over de ijsplaat galopperen waarna ik ze in de wei heb gezet.
Mijn bak is door het hele jaar ook in gebruik als paddock en daardoor is de bodem niet optimaal. Ik heb de keus om hem alleen als rijbak te gebruiken en de paarden dus in de stal te laten staan of ze iedere dag buiten zetten maar dan zit ik dus inderdaad met een waterprobleem. Het enige wat ik kon doen is eerder nieuw zand erop laten storten maar daar moest hij droog voor zijn.
Bij de vereniging kan je wel met de trailerklep naar binnen rijden en daar je paard uitladen en daarna je auto verzetten. Alleen ga ik met ijzel niet de weg op, paard kan maar 1x zijn been breken. Aangezien we toch een dip hadden in het rijden, lessen afgezegd werden en de auto dienst weigerde, stond hij een week stil en heb ik besloten er maar een winterpauze van te maken. Volgend jaar gaan we weer van start.

Het liefste verhuisde ik mijn paarden nu ook naar een luze stal met binnenbakken en buitenpaddocks. Dan kunnen anderen 4x op een dag met het emmertje water geven, ik kan droog rijden en daarna mijn paard onder het solarium zetten. Helaas is dit niet te betalen. Maar ik heb niet het idee dat de paarden er nu onder lijden.

knollentuin

ik heb vorige winter ook amper stilgestaan met de training en heb dit jaar bij de smidbeurt in nov sneeuwbeslag laten leggen. vanaf het eerste nachtvorstje elke dag de baan met de frees doorgehaald en 2 weken geleden [vlak voor de enorme natte donderdag ] de baan extra diep door laten halen door de loonwerker om zo de onderlaag zo los te maken dat evt water weg kan zakken. het loont ik heb een baan met zand enkel zand,geen drainage of bodemstabilisator maar wij rijden nog en hebben welgeteld nog geen een dag stilgestaan. het kAN je moet er alleen wel tijd in steken .en dat sommige mensen klagen snap ik wel. als ik op een stal stond en de volle mep betaal maar de banen worden niet op tijd bijgehouden waardoor de boel vastvriest ,ja dan heb je wel reden..en sonja,niet iedereen heeft het budget om op een stal met binnenbaan te staan of om een paar x per week met de trailer op pad te gaan [en dat moet je hier op het moment ook niet willen]
daarnaast is het in mijn ogen ook nog zo dat je meestal op de grote stallen met binnenbaan amper de mogelijkheid hebt dat je paard meerdere uren uit zn box mag [ja een 20min in een postzegelpaddockje] en dat staat mij dan weer tegen de borst. ook dat mensen de dieren zo lang ,nu al op stal laten... gooi die dieren nou toch naar buiten ,en ja als ze al een week binnenstaan kalm opbouwen...maar op stal laten staan ...nee dat kan echt niet hoor,t kan zo maar tot februari duren :P

Adil

Varekaj schreef:
Wat mij eigenlijk nog het meest van al ergert, meer dan het bedenken van "er zijn seizoenen" is het aantal mensen dat bij het hooien in juni heeft gezegd "we wachten de 2e snee wel af". Wij hebben gewoon zoveel mogelijk in 1x opgekocht, met de vorige winter in ons achterhoofd. Iedereen stond ons vierkant uit te lachen, want zo'n winter was uitzonderlijk. De 2e snee is gigantisch tegengevallen en nu is er zowat overal waar ik kom de vraag "weet jij nog hooi te vinden of kunnen we van jou wat overnemen?".
Is het dan zo verdomd moeilijk om op voorhand uit te tellen hoeveel je gemiddeld per paard per dag nodig hebt (wij tellen bijvoeren vanaf september tot april) en dat dan met nog een kleine reserve te bestellen? Nee, iedereen zegt steeds "we zien wel" en nu is er haast niks meer te vinden omdat de boeren het zelf vasthouden, tenzij tegen woekerprijzen. Ik ken redelijk wat eigenaren die nu dik in de problemen zitten, waar het zo makkelijk had vermeden kunnen worden.

Halleluja amen! +:)+

"Ik moet mijn paard verkopen want ik heb geen hooi meer".
He? Heb je de afgelopen lente/zomer met je kop in het zand gezeten of zo? :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:04

mellamoshan schreef:
Haha, amen! _/-\o_
Verbaas me hier ook telkens over. Intussen staan alle stallen met binnenbak bomvol en in het voorjaar stroomt het allemaal weer leeg want dan heeft men geen binnenbak nodig. Om komende winter weer tot dezelfde conclusie te komen dat deze verrekte handig is met dit weer :')

En als dit nu een bewuste keuze is? Mijn paarden staan in de zomer lekker op weiland, waar ze kunnen grazen/spelen, ... naar hartelust én het is goedkoper dan allemaal op pension. Ik kan dan ook rijden. In de winter gaan ze naar een pension met binnenbak.
Vind niets raar aan deze keuze. Goedkoper voor mij dan 365 per jaar op pension en leuker voor de paarden, want in de zomer staan ze 24/7 buiten, wat je niet in elk pension vindt...
Vind het een beetje een rare opmerking.

Sonja daarentegen, je hebt wel gelijk hoor, veel dingen weet je echt van tevoren. Maar als dit je eerste winter is dat je een paard hebt, dan begrijp ik dat je voor verrassingen komt te staan (mensen denken altijd "Ach, het zal zo ver wel allemaal niet gaan"...) omdat je ze niet voorzien hebt (trappen paarden écht zoveel weiland kapot in de herfst, sneeuwt het écht zoveel in de winter tegenwoordig, ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:05

fenna1995 schreef:
Paarden kunnen met dit weer prima buiten. Bak is bevroren dus niet te rijden, nou dan maar niet. Zien we in het voorjaar wel verder of huren af en toe een binnenbak. Niks om van te voren over na te denken hoor.

Ook +:)+ , paarden naar buiten en gewoon een tijdje niet trainen. Helemaal niets mis mee.

Maar dat gezanik.... Of die slappe excuses (zoals bv hierboven ook. Fulltime baan. Dus??? Dan maak je afspraken met je stalhouder? Of je regelt wat anders?) om een beest maar in een hok te laten staan en niets te doen onder het motto 'ik kan er toch ook niets aan doen dat het sneeuwt'.... *zoekt pruillipje-smiley*

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:06

Sonja schreef:
fenna1995 schreef:

Ook +:)+ , paarden naar buiten en gewoon een tijdje niet trainen. Helemaal niets mis mee.

Maar dat gezanik.... Of die slappe excuses (zoals bv hierboven ook. Fulltime baan. Dus??? Dan maak je afspraken met je stalhouder? Of je regelt wat anders?) om een beest maar in een hok te laten staan en niets te doen onder het motto 'ik kan er toch ook niets aan doen dat het sneeuwt'.... *zoekt pruillipje-smiley*

;( Deze? :D

Dit is ook wat ik met m'n paarden doe, en volgens mij vinden ze het wel prima zo :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:07

Kaitlyn:nou in mijn ogen zie ik het andersom..
even niet over dat naar buiten doen hoor, maar de mensen die normaal altijd het beste voor het paard over hebben, zie bitloos, boomloos enz. en nu eigenlijk met dit koude weer kijken van: ik kijk wel wat er gebeurd als ik mijn paard buiten houd..

wat ik dus wil zeggen: er word gewoon te makkelijk over dingen nagedacht!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:08

dat hooi probleem had duidelijk niet voorkomen kunnen worden... de eerste snede is nu toch ook gewoon op? anders had iedereen voor een kortere tijd allemaal hooi gehad... dan had jij minder kunnen kopen en had jij nu ook een probleem.... mensen tjee veroordeel elkaar niet zo....

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:08

Ach, voor mij maken de seizoenen niet uit. Als het gras stopt met groeien gaan ze overdag en 's nachts in hun winterpaddock met grote loopstal. Als het uur verandert gaan ze nog alleen maar overdag in de paddock en 's nachts in de stal. Sneeuwt het? Vriest het? Tja, ze wennen er wel aan. Mijn schimmel staat op ijzers. Die moet met zijn hoeven. Hij loopt altijd op ijzers, sneeuw of niet en is het gewoon. Mijn tinker loopt blootvoets. Ook geen probleem.

In de zomer hebben ze een graasweide, paddock en stal ter beschikking. Behalve als de wei echt te nat is (nog niet gehad) gaan ze binnen.
En rijden? Tja, pech. Als het kan rijden we naar een binnenbak met de trailer. Maar met de sneeuw zijn ze ook gewoon weidedecoratie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:09

DDW1190 schreef:
Kaitlyn:nou in mijn ogen zie ik het andersom..
even niet over dat naar buiten doen hoor, maar de mensen die normaal altijd het beste voor het paard over hebben, zie bitloos, boomloos enz. en nu eigenlijk met dit koude weer kijken van: ik kijk wel wat er gebeurd als ik mijn paard buiten houd..

wat ik dus wil zeggen: er word gewoon te makkelijk over dingen nagedacht!

Wat is hier nou makkelijk aan? Das realiteit!

Bij een kennis van me hebben ze momenteel 80 cm sneeuw en -17 graden. Paarden komen zonder pardon naar buiten en genieten het hoor :j