Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:36

@fokfanaat, weet jij of die stifgaten er ook inkunnen als je paard zooltjes heeft onder zijn hele hoef?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:36

volgens mij wel, in d ezomer heb je toch ook gewoon stiften.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:36

Ik ga het morgen toch maar proberen dan, eerst maar aan de lijn, peesbeschermers om.
Ik lig al nachten wakker met dit dilemma...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:37

Ja hoor dat kan (al ben ik geen fokfanaat :D ). De schroefgaten gaan immers alleen in het ijzer, verder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:39

fresco schreef:
Ik ga het morgen toch maar proberen dan, eerst maar aan de lijn, peesbeschermers om.
Ik lig al nachten wakker met dit dilemma...

Misschien is het handig om het hooi in meerdere plukken in de wei te leggen en ze gewoon stuk voor stuk naar hun hooipluk te brengen. Uiteraard niet voeren op stal dan he zodat ze wel trek hebben in hun ontbijt.
Bij die vreetzakken van mij zou dat goed werken in ieder geval :D

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:42

Mijn ijzerloze hafje is ook als 1 van de weinige lekker door de bak aan het scheuren. Of het nu een gladde ondergrond is of niet hij gaat lekker tekeer. Toch merk ik wel dat als hij denkt van ik heb meer grip dat hij dan harder tekeer gaat dan wanneer het heel erg glad is dan is hij toch voorzichtiger.

Maar idd als het paard al een week op stal aan het energie verzamelen is om erna te ontploffen zou ik het ook niet durven. anders zoveel mogelijk proberen te wandelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:42

irissahorse schreef:
Als ze geen ijzers hebben kunnen ze prima in de sneeuw lopen.
offtopic: Wat heb je prachtige paarden!

Mijn shet heeft ijzers en loopt zonder problemen buiten. Maar ik moet zeggen dat we hier erg zachte sneeuw hebben en nauwelijks ijs. Op sommige stukken is het nu wel platgestampt en glad, maar madam weet die plekken wel te vinden. Dit is overigens haar eerste maand op ijzers. De andere 2 hebben geen ijzers.

Gelukkig nog geen schuivers, die krijg je juist door de paarden eerst een week binnen te zetten en daar naar buiten te doen. Dan gaan ze uit hun stekker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:46

Dat paarden uit hun dak gaan als ze naar buiten gaan, na een week of misschien wel meer. Heeft meer te maken met het feit dat men ze nu niet mindert in hun krachtvoer. Die van mij mag nu ook niet naar buiten. Mijn vader heeft vroeger vaak genoeg meegemaakt dat ze er eentje konden afmaken, omdat ie door dit weer zijn been had gebroken. En ik heb haar direct bij het intreden van de winter flink geminderd met het krachtvoer. Zodra het wel weer kan, mag ze weer naar buiten. En dan doet ze echt niet gek.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:47

HIer staan alle 11 paarden gewoon buiten, 2 ijzerloos..
DOen even gek maar voelen het zelf wel aan, op de verse sneeuw gat t prima, vannacht gaat t sneeuwen dus moet lukken morgen..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:48

FriesWytske schreef:
Dat paarden uit hun dak gaan als ze naar buiten gaan, na een week of misschien wel meer. Heeft meer te maken met het feit dat men ze nu niet mindert in hun krachtvoer. Die van mij mag nu ook niet naar buiten. Mijn vader heeft vroeger vaak genoeg meegemaakt dat ze er eentje konden afmaken, omdat ie door dit weer zijn been had gebroken. En ik heb haar direct bij het intreden van de winter flink geminderd met het krachtvoer. Zodra het wel weer kan, mag ze weer naar buiten. En dan doet ze echt niet gek.

maar blijft ze tot die tijd binnen staan? Ik neem aan dat ze dan toch wel een paar keer per dag uit de stal komt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:48

Die van mij krijgen niet eens krachtvoer, maar als ik die na een week in de wei doen gaan ze wel uit hun plaat. Terwijl ze dus wel een grote kale wei tot hun beschikking hebben. Alleen die is wat ongelijk waardoor ze daar niet kunnen rennen. Dus als ik ze dan in de egale wei doen dan gaan ze wel even flink gek doen. Ligt mss ook aan het karakter van de paarden?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:51

bij ons nog niet. Nou gaat niet alles naar buiten alleen op eigen risico van de eigenaar.

Maar als ze een week binnen hebben gestaan zou ik wel uitkijken, mijn paard (Zafier) had één dag maaar een uurtje buiten gelopen en de volgende dag was hij onwijs druk en gek aan het doen toen hij weer naar buiten mocht en met het rijden was hij daarna ook nog onwijs druk.. Dus ik kan me wel indenken dat als ze een week binnen hebben gestaan wel gek gaan doen...

Maargoed mijne is zoiezo altijd wel een beetje gek buiten..

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:53

fresco schreef:
Beetje een rare vraag misschien maar zijn er al paarden geblesseerd geraakt door de sneeuw?
Bij ons staan de paarden al een week binnen. :(
Want er ligt zo'n 35 cm sneeuw hier.
Mijn schoonvader is als de dood dat de paarden hun benen breken, dus laat ze binnen staan.
Bij mij kriebelt het om mijn merrie buiten te laten in de bak, maar ik ben zo bang dat er wat gebeurt.
En wat is er dan belangrijker? toch naar buiten of een blessure oplopen?
Wie heeft voor mij het gepaste antwoord?

Je had ze gewoon van het begin af aan meteen buiten moeten blijven zetten!
Dan blijven ze gewend en gaan ze niet zo gek doen...

Nu hebben ze mega energie en moet dat er allemaal uit ...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:53

Volgens mij niet, dan moet eerst die zool eraf. En moet daarvoor nog 2 weken wachten, vanwege een spijker waarin hij getrapt is.
Fresco als ze al een tijd op stal staan zal ik wel oppassen dat ze niet mega druk zijn. Voorlopig gaat de sneeuw niet weg, dus dan kan je nog lang wachten.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:54

Ja mijn paard heeft sinds 4 dagen een hele dikke kogel :( .Waarschijnlijk verdraaid?
Hij gaat elke dag een paar uur de wei op maar hij gaat ook elke dag weer
helemaal uit z'n plaat als hij de sneeuw ziet :?
Gelukkig loopt hij niet kreupel maar erop rijden doe ik maar even niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:55

Hoe is het paard normaal met naar buiten gaan? IS ze gewent om buiten te staan?
Is ze normaal druk als ze dag binnen heb gestaan? WAs je ondergrond vol plassen voor de sneeuw?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:57

Dit jaar nog geen blessures.
Vorig jaar bij ons op stal 1 paard dood door de sneeuw.
Die merrie had al een peesblessure en stond elke dag overdag op een klein stukje buiten, zodat ze de andere paarden op de wei kon zien staan.
1 dag neem ik haar mee naar buiten. Ze gaat vlak voor mijn neus eerst even rollen in de sneeuw, staat recht en was opeens héél kreupel.
Schouderspieren afgescheurd. Waarschijnlijk is ze bij het recht komen met haar voorbeen zijwaarts geschoven zoals Bambi op het ijs. En heeft zo de boel gescheurd. En ik stond er verd*mme 3 meter vanaf naar haar te kijken, toen het gebeurde en het paard was gewoon kalm. Ze is een dag later afgemaakt, er was geen redden aan.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:59

De paarden gaan bij ons in principe elke dag een paar uur naar buiten. Wel voorzichtig op de stenen lopen voordat ze in het land zijn. Even goed opletten. De paarden hebben het meestal zelf wel door dat ze moeten uitkijken.
Als ik ze hele dagen in de stal laat, worden ze gek!

Op een klein uitglijertje met de achterhoeven na, is er tot nu toe niks gebeurd.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:01

Die van ons gaan ook gewoon naar buiten. De merrie heeft geen ijzers meer en kan dus gewoon alles doen.(doet ze dus niet in de paddock) De ruin heeft rondom ijzers loopt iets voorzichtiger, maar speelt nog even ruig. Nu is de sneeuw in de paddock inmiddels wel aardig gemeng met het zand, maar hij rent ook gewoon een weitje in(mag hij niet komen) gebeurd niets. Bij stal is het wat gladder. Het vervelendst zijn de ijsklompen, zolang die in de paddock staat is er niets aan de hand. Het naar stal lopen gaat wat moeilijker.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:03

mijn eigen paarden gaan elke dag naar buiten en alleen de eerste dag in de sneeuw waren ze een beetje druk maar nu zijn ze eigelijk vrij rustig. Ook heb ik tot nu toe geen blessures en de jaren ervoor ook geen blessures door sneeuw. Volgens mij komen de blessures eerder als je ze eerst een lange tijd op stal hebt gehad en dan in ene op het land zet.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:08

Mijn paard hebben we vandaag gewoon op de wei gezet. Hij heeft een stal met uitloop, dus hij staat niet helemaal op stal maar op die uitloop kan hij nu niet echt lekker rennen ofzo. Hij was al 5 dagen niet van z'n stukje afgeweest dus vandaag mocht hij ff zn benen strekken. Was wel echt nodig ook! Maar hij heeft er geen blessure of iets van overgehouden. Gewoon beschermers om en gaan :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:12

Mijn paard gaat elke dag de paddock een paar uurtjes in nu omdat we verder niks kunnen, ze staat dan eigenlijk altijd heel rustig (wel met hooi).
Ze is een paar dagen geleden 1x heel gek gaan doen toen de paarden in de paddock naast haar los gelaten werden en tekeer gingen, daarbij heeft ze haar voorbeen iets open getrapt en er zat een bobbel op...
Ik heb het gekoeld en een aantal keren ingesmeerd met traumeel en toen was het weer dun.
Voor de zekerheid gaat ze nu wel naar buiten met 3 in 1 beschermers om de voorbenen, omdat ik wil voorkomen dat ze dezelfde plek nog een keer aantikt...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:13

Op dit moment staat ze sinds vorige week dinsdag stil. Is namelijk bij onze manege spekglad. En ze strooien er niet. Moeten daar het laatste stukje over klinkers om in de manege te kunnen komen. En kan je wel zeggen dat ik hier flink van baal.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:17

Wij hebben al de eerste geblesseerde, een 7 mnd oud veulen dat in een sukkeldrafje op bevroren grond zonder sneeuw onderuit ging. Hij staat nu al 10 dagen op boxrust, moet elke keer opgetild worden als hij heeft gelegen. Hij heeft zijn rug gekneusd namelijk... Gelukkig maar een veulen, die til je zo nog op, als het een hoogdrachtige merrie was geweest hadden we een takelsysteem moeten halen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:21

Sommige reacties hier begrijp ik niet...
De dag voor het hier begon te sneeuwen heeft het de gehele dag geregend
en dus hadden we 1 ijsbaan rond op het erf (incl. bak en land).
Dan weet ik niet hoe jullie denken maar dan gaat onze paarden niet naar buiten,
ze zijn me nl. heel wat waard!
Ik heb gisteren in de bak gaan spitten en wat bleek de sneeuw heeft de bodem ontdooit!
Morgen ga ik proberen mijn merrie naar buiten te doen.

Oei, ShamalArabs dat is niet zo fijn.
Zie je wel, het is niet zonder gevaar.