Paarden buiten met sneeuw? Wat verwachten van staleigenaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

Re: Paarden buiten met sneeuw? Wat verwachten van staleigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:51

Bij ons ligt 15 centimeter sneeuw, is de ondergrond zeer oneffen (door grond dat kapotgelopen is en vervolgens bevroren is), maar komen de paarden nog steeds buiten hoor. Sochtends rond 8u gaan de staldeuren open en gaan de paarden naar buiten en savonds rond 7u komen ze weer binnen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:56

Bij ons gaan de paarden het hele jaar lekker naar buiten.
Ik was er eerst ook huiverig voor maar........
Ik heb het afgelopen jaar wel gezien dat de paarden zich enorm goed aanpassen aan alle weers omstandigheden.
Wij mensen willen te veel voor het paard denken.
De paarden zijn heel voorzichtig als het glad is, er is er niet 1 die problemen heeft gekregen door uitglijden of zo.
Alle paarden op deze stal zijn nieuw en hadden niet eerder het helejaar in de wei gelopen.
Tijdens de nachten gaanze op stal enmet slecht weer ook.
Ze gaan vanzelf bij de hekken staan als ze het zat zijn en worden dan binnen gehaald.

Debodem is wel stuk gelopen maar de dieren weten dat en houden daar rekening mee als ze naar buiten gaan.
In een bevroren wei zie je ze ook niet als maloten rennen hoor ;)
Maar ze zijn het nu dan ook gewent

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:57

Onze stalhouder heeft speciaal voor de winter een aantal paddocks gemaakt met gesnipperd hout op de bodem.
Paarden gaan dan ook iedere dag gewoon naar buiten in groepen, gaat prima, zelfs de paarden met ijzers.
Ze gaan nu met dit weer wel eerder naar binnen.
Verder hebben we (sinds kort) een binnenbak waar iedereen z'n paard los kan doen en uit kan laten razen en daar wordt dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Als ze maar iedere dag buiten komen valt dat gek doen echt wel mee, ze zijn niet achterlijk ;) De ellende begint pas als je ze een paar dagen binnen houdt, tja, dan is het niet gek als ze uit hun dak gaan ;)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 00:00

Sonja schreef:
In dat geval zou ik met de stalhouder afspreken dat jij 1 paddock klaar maakt voor jouw paard, en dat hij dus ook de enige is die de paddock gaat gebruiken. Dan maar in z'n eentje naar buiten, maar dat is 'ie er in ieder geval uit.

Dat ga ik zeker eens proberen te regelen. Ik heb op deze stal ook nog een oude pony staan die kan met hem mee kan.
Haar durfde ik eerst echt niet buiten te zetten, maar na al die positive reacties hier,
ga ik dat ook maar eens proberen!

Bedankt iedereen voor de reacties!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:00

Als de ondergrond vertrouwt is, gaan ze bij mij ook dagelijks naar buiten. Maar helaas is dat nu niet het geval. Na de regen donderdag, vervolgens de sneeuw en strenge vorst is de paddock klinkerhard en glad. We hebben die al wel zo goed mogelijk sneeuwvrij gemaakt en gestrooid (ook vandaag weer), maar hij blijft ons te glad en ongelijk. Ze staan dus al een paar dagen binnen, onze eigen maar ook de pensionpaarden. Heel raar mss, maar ik sta niet toe dat een eigenaar z'n paard naar buiten doet. Als het wel mis gaat en een gebroken been oplevert, ben ik degene die het dier op een plek voor de Rendac kan leggen, onderdekken met een zeiltje, etc. Daar moet ik om die reden niet aan denken!
Overigens heb ik ook 5 paarden 24/7 buiten met schuilstal en zelfs zij komen niet in hun paddock. Blijven in de schuilstallen en op de verharding. Dat zegt me dan genoeg.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 01:12

En dat is dus precies waar ik mee zit.
Wanneer is de ondergrond vertrouwd genoeg?
Als die heel hard is, kunnen ze zichzelf dan redden?
Zoals al eerder gezegd lijkt de sneeuw me niet het echte probleem.

Ik weet het nu niet meer.
Misschien dan toch maar binnen houden.
Pfff, lastig!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:32

Als je ze eerst aan de hand kennis laat maken met de ondergrond zodat ze weten waar ze mee te maken hebben dan is er niks aan de hand hoor.
Paarden zijn paarden en die zijn echt niet van was gemaakt.
En dat durf ik te zeggen na vele peesblessures door andere omstandigheden!
Het is veel zieliger om ze binnen te houden en ze naar een paar dagen los te laten met alle risico`s van dien omdat ze de bodem niet kennen.

Maar mijn mening hoeft die van een ander niet te zijn natuurlijk :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:24

ik heb de paarden ook de hele dag buiten (incl hooi) in de paddock. Het is wel even aanpoten nu om de boel begaanbaar te houden maar als je eenmaal de ritme er in hebt lukt dat makkelijker. Mijn merrie heeft sliding plates onder en staat ook gewoon buiten!
Er gaan heel veel zakken zout doorheen hier :D

Maar het lijkt me voor een manege/pension best moeilijk om een heel erf ijs en sneeuw vrij te moeten houden!? Je kan er haast wel extra personeel voor gaan aan nemen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:45

keshia schreef:
ik vind het veel linker om je paard eerst een hele tijd binnen te houden, en dan zodra de sneeuw weg is, en de bovenlaag van de bodem weer ontdooit ineens buiten te gooien... die paarden gaan na een paar weken helemaal uit hun plaat....

ik heb mijn paard 24/7 buiten met inloopstal... ze staat altijd buiten, weer of geen weer... daar kiest ze zelf voor... ze vind de ongelijke bodem ook geen enkel probleem... loopt wat lastig meer niet...
ik zou er voor kiezen zelf mijn paardje elke dag buiten te zetten,... zo blijven ze het rustigst...

ik weet niet wat je kunt verwachten van een stalhouder... een paadje naar de plek waar je ze buiten kunt zetten, vind ik nog wel dat ze dat kunnen regelen voor de klanten... grond gelijk maken en houden, is gewoon heeeeeeeel moeilijk met dit weer.. denk ook niet dat je dat kunt verwachten...
elke keer als je paard een rondje in een paddock loopt, en het vriest dan zitten er weer gaten in de bodem, erg lastig dus...

ik zou gewoon zelf een paadje vrij maken als dat niet gedaan word, en lekker je paard buiten zetten in de paddock/wei... het is maar dat ze lekker een frisse neus halen... mocht hij/zij niet te gek doen dan...
dat mensen je raar aankijken, dat blijf je houden... er zijn ook mensen bij daar mogen de paarden ook met regen niet buiten, of compleet ingepakt(peesbeschermers strijklappen en springschoenen) gaan ze een uurtje naar buiten, nee dat hoeft voor mij niet..... lekker buiten zetten... laat ze maar genieten van de frisse lucht en sneeuw....

als pensionklant kun je best zelf ook helepen om het sneeuw zo veel mogelijk weg te houden. Het is in ieders belang dat de paarden naar buiten kunnen. De meeste stalhouders hebben met dit weer vaak toch al extra werk om de paarden van water en eten te voorzien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:08

friesiszwart schreef:
als pensionklant kun je best zelf ook helepen om het sneeuw zo veel mogelijk weg te houden. Het is in ieders belang dat de paarden naar buiten kunnen. De meeste stalhouders hebben met dit weer vaak toch al extra werk om de paarden van water en eten te voorzien.

Inderdaad :j Wij als pensionklanten houden ook de weg naar de wei sneeuwvrij, helpen 's avonds de paarden weer binnen te zetten, verdelen het eten etc. Ik kom 's avonds later extra weer een keer terug en ga sjouwen met kruiwagens met water aangezien de leidingen bevroren zijn. Zo hebben de pensioneigenaren tijd voor imo belangrijker werk dan dat wat hierboven genoemd is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:38

De pensioneigenaar helpen doe ik al mijn hele leven en ik ben ook best bereid om te helpen.
Ik heb alleen het idee dat ik de enige ben die mijn paarden buiten wil hebben met dit weer.
Dit zou er dus op neer komen dat ik alles alleen moet doen,
en daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.
Dat is ook de reden dat ik voor volpension heb gekozen.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:43

Bij ons wordt alles sneeuw vrijgemaakt.
Zogoed als het kan natuurlijk.
Er helpen ook altijd wel mensen mee van stal om te zorgen dat de paden sneeuw vrij zijn.
In de paddocks blijft wel sneeuw liggen.
Mijn paardje gaat ook gewoon naar buiten.
En de meeste bij mij op stal ook.

Help zelf ook altijd mee...
Is vaak nog gezellig ook.
Maar soms zit je er ook wel doorheen hoor als je voor de zoveelste keer sneeuw staat te scheppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:44

Bij ons is zoveel sneeuw gevallen dat de sneeuwlaag nu hetzelfde werkt als een verse laag zand: stroef, zacht en voldoende steunend, ik heb echt 1000 keer liever dat mijn paard hier in loopt dan in een laag blubber (bijvoorbeeld).

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:47

bij ons op stal doet de staleigenaar er zoveeel mogelijk aan om de paarden na buiten te doen. maar als het echt te glad is ofzo, blijven ze wel binnen. meestal word er zoveel mogelijk sneeuw weggehaald ofzo. en als het echt niet wil, gaan ze als het nog wel kan met een klein groepje de bak in. maar alleen als het verantwoordelijk is. :D

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:48

Bij ons in de paddock is het ook hobbelig en keihard met laag sneeuw. Toch heb ik liever dat hij daar rondhobbeld dan de hele dag in die muffe stal.
Die van mij doet echt niet gek als de grond zo hard is dus ik ben niet bang dat hij iets krijgt ofzo.
Ze staan in een niet zo'n groot stukje met z'n tweeën dus ook nog gezeldschap.

Heb iid liever bevroren dan tot de knieën in de blubber.

Ik ga er wel vanuit dat de stalhouder de route ernaartoe sneeuwvrij houd. Dit gebeurt niet altijd maar vind dat het wel zo hoort.

Als het glad is kun je toch zout strooien dan kunnen ze prima naar de paddock wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:50

Fleur_V schreef:
..... Dat is ook de reden dat ik voor volpension heb gekozen.

Dit is ook een van de situaties die bij ons absoluut besproken wordt in de onderhandeling of we ergens komen staan met onze paarden. Ik wil dat ze buiten komen, óók in extremere omstandigheden.
Misschien nu maar gewoon zo goed mogelijk dealen met de situatie, maar voor volgende winter goede afspraken hierover maken? Ook volpensionstallen hebben vaak het standpunt dat ze in situaties als deze een deel van de dienstverlening laten vervallen namelijk. Tja, en dan kun je als klant akkoord gaan, of niet...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:55

Hier ook volpension maar met zeer oude eigenaar (70). Dus die kan ook niet alles meer, paarden komen daarom ook niet naar buiten. Wij zorgen (als er sneeuw ligt) zelf ervoor dat de paarden buiten komen, houden zelf het pad vrij en zorgen voor de bak.

Die van mij gooi ik ook gerust los in de sneeuw of harde ondergrond, maar ijs is mij te gevaarlijk. Beetje is not te doen, maar grote plassen...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:58

Bij mij op stal gaan ze nog steeds gewoon buiten vanaf dat 't licht wordt totdat het donker wordt.
De boer heeft wel voordat de grond ging bevriezen alle hobbelige stukken glad getrokken, maar die man is dan ook werkelijk fantastisch en doet zo'n beetje alles voor zijn pensionklanten...
Ik zou in ieder geval niet zomaar dingen gaan verwachten en het even rustig bespreken met de staleigenaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:59

Inderdaad lekker naar buiten doen ook met sneeuw!
En die ondergrond hoeft geen probleem te zijn ze voelen snel genoeg hoe ze moeten lopen.
Wél vind ik dat een staleigenaar de weg naar de stal en wei/paddock ijs/sneeuwvrij moet houden,niet alleen voor het paard maar ook voor de mens!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:01

Mijn pony's staan ook nu gewoon nog buiten hoor. Wel ietsje korter dan normaal, ze gaan nu om een uur of 3/4 naar binnen ipv 18/19 uur (ze staan om 8u in de wei), maar dat is puur omdat ze zich toch wel vervelen. Ik heb echte buitenpony's, maar nu er gewoon niets te eten is vinden ze er weinig aan. Maar ja, een hele dag op stal maken ze zich veel drukker om. Bij ons is de bodem heeel ongelijk. We zitten op kleigrond en toen het heel nat was hebben daar 2 dagen koeien in gelopen (en gerend), waardoor het achterste gedeelte ontzettend hobbelig is, zitten echt flinke gaten in. Ook bij het hek is het heel erg vertrapt, en dat alles is dus keihard bevroren. Vond ik ook een beetje eng, maar ik zie gewoon dat ze zich er heel goed aan aanpassen. Ik geef ze nu tussen de middag kuilvoer en normaal gesproken zouden ze als gekken aan komen rennen als ik met een bak kuilvoer bij het hek sta. Nu stappen ze het eerste, hobbelige deel, daarna een voorzichtig drafje op het vlakkere deel. Ze hebben zichzelf dan goed in de hand! Daar zou ik me dus niet te druk om maken.
Wat betreft het begaanbaar houden: ik zou wel van een staleigenaar verwachten dat hij zijn best daarvoor doet, zeker als het de afspraak is dat ze ook met slecht weer buiten komen. De bodem vlak houden is moeilijk, maar bij een paddock nog wel te doen (die van mij staan in de wei, zie dat maar eens glad te houden). Als zij normaal gesproken je paarden buiten zetten vind ik eigenlijk dat ze dat nu ook zouden moeten doen, behalve als zij het zelf niet verantwoord vinden (en dan zou je het dus ook niet zelf mogen doen). Bijv. als het geijzeld heeft en je moet een stuk over het erf. Een paadje maken lijkt me niet zo'n probleem. Je hoeft dan toch niet alles te doen? As jij zorgt dat er één paddock begaanbaar is en dat jij daar kan komen is het toch goed?

whispers1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:07

Bij ons is het een ramp, het erf wordt nu wel een soort van schoon gehouden maar daarvoor moest eerst de buurvoruw van mijn verzorgpaard driemaal onderuit gaan op weg naar de poetsplaats. De buitenbak berijdbaar houden kan op zich wel hoor. Vooral met een Agterberg bodem, deze dien je dan eerst recht te slepen en dan te behandelen met zout...dan blijft hij redelijk....
Nu strooien we zelf maar voor onze eigen boxen....en zorgen we zelf dat de dieren water hebben want zoals altijd zijn de leidingen bevroren en staat alles zonder water..

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:13

mijn paarden staan ook buiten er staat zelfs een bijna jaarling bij. en dit vormt geen problemen en geloof me mijn wei is zo nat dat zelfs in de zomer hun hoeven er van zacht blijven dus in de winter zijn mijn paardjes blij als het aanvriest dan staan ze niet meer in modderpoel die moedderpoel is enkel in de winter als het regent :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:21

De manege baas op de manege waar ik sta houdt de paarden binnen in tijden
van sneeuw/gladheid. Ze wil het niet hebben dat er straks 1 een been breekt
omdat de meeste paarden best wel druk zijn buiten. Ik verwacht iig niet van haar
dat ze de paddocks helemaal sneeuw/ijsvrij maakt en de weg ernaar toe ook.
Die is namelijk ook gevaarlijk. Als het alleen een pensionstalling zou zijn zonder
binnenbak zou ik er wel vanuit gaan dat ze naar buiten kunnen of de buitenbak heel
goed bijgehouden wordt.

Ik vind het aan de ene kant
wel jammer maar ik begrijp het wel. Alle paarden worden evegoed gereden
elke dag omdat we wel over 2 binnenbakken beschikken.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:02

Mijn stalbaas heeft gewoon overlegt met iedereen. Die van ons komen wel buiten, die staan rustig en vinden het heerlijk om ff lekker in de sneeuw te rollen.
Als je niet wil dat ze buiten komen, dan komen ze niet buiten.

Maar om eerlijk te zijn: Ze zijn voorzichtig op de harde grond en blijven rustig. Daarnaast vinden ze het heerlijk in de sneeuw. Als ik sneeuwbeslag had, dan was ik gisteren ook mee gegaan op buitenrit. Het was zoooo mooi!!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:16

En hoe zit het bij iedereen die paarden met ijzers heeft? Komen die ook buiten?