Sneeuw met of zonder ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Limerick

Re: Sneeuw met of zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:32

Mijne heeft ijzers.. en gaat ermee naar buiten. de klompvorming valt wel mee bij m

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:35

Die van mij heeft voor ijzers. Vandaag lekker naar buiten geweest. Hij had wel wat klompen, maar niet zo erg dat zijn voeten gingen kantelen oid.
Hij kan helaas niet zonder (wegens het struikelen bij elke pas). Anders had ik hem liever zonder gehad.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:37

Mijn paarden lopen zonder ijzer en dat bevalt goed. :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:10

Peerke_ schreef:
Mijn haflinger heeft ook rubber zooltjes gekregen en stiften.
Ik sta op stal bij een hoefsmid, en ik heb dat op zijn advies gedaan, hij was pas beslagen dus hij kon nog makkelijk de ijzers even er onderuit halen en de zooltjes er tussen zetten.
Anders kon ie een uur per dag in de binnenbak, nu kan hij tenminste een paar uur buiten :)

Vroeg me af he... die stiften, krijg je die er nu makkelijk uitgedraaid?? vriezen die niet vast??

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:14

dit zijn niet echt stiften, gewoon puntjes onder het ijzer gelast, kunnen er ook gewoon onder blijven zitten, ze zitten verdeeld over het hele ijzer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:16

mijne heeft ijzers, maar kan er echt niet mee in de sneeuw, glijdt en glibbert alle kanten op, morgen krijgt z e stiftgaten en sneeuwbeslag

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:46

Hier lopen ze zonder ijzers, de shet die heeft vorig jaar met deze omstandigheden nog voor de kar in het bos gelopen nooit uitgegleden of iets. De fries die staat ook zonder en word ook gewoon gereden.
Hier hebben ze geen moeite met geglibber en gedoe.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:53

Peerke_ schreef:
dit zijn niet echt stiften, gewoon puntjes onder het ijzer gelast, kunnen er ook gewoon onder blijven zitten, ze zitten verdeeld over het hele ijzer.

Ow oke.. heb je misschien een foto hiervan??
misschien voor mijn paard zn volgende beslag ook een optie..
Kunnen ze daar ook gewoon mee op straat ofzo?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:11

volgensmij kunnen ze er gewoon mee op straat, ik sta bij een hoefsmid op stal, en hij heeft me dit aangeraden. ik zal er deze week eens een foto van maken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:55

Is goed, dank je wel alvast.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:02

Zodra er sneeuw valt, gaan bij ons de ijzers er onder uit, wat we gaan dan sleeën met de paarden ervoor.
Maar we haden vroeger een paardje dan in het begin niet zonder ijzers kon, maar die kon met hoefschoenen wel zo naar buiten en had geen last van haar hoeven.

succes ermee

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:23

Die van mij staan zonder ijzers en daar ben ik nu wel blij mee. De andere paarden op stal die wel ijzers hebben glijden nu sneller uit en vorige week indd klompen sneeuw/ijs eronder.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:38

Don_Zhivago schreef:
Peerke_ schreef:

Ow oke.. heb je misschien een foto hiervan??
misschien voor mijn paard zn volgende beslag ook een optie..
Kunnen ze daar ook gewoon mee op straat ofzo?

Ik ben ook erg benieuwd naar een foto!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:37

Mijn paard heeft zolang ik hem al heb voorijzers,maar wil toch proberen hoe het gaat zonder,vind met ijzers nu veelste te gevaarlijk en rijdt nu toch niet met hem,eens kijken of het gaat,voorjaar/zomer gaan ze er weer onder,3jaar geleden ook een keer geprobeerd zonder toen ging het niet,maar toen reed ik hem meer.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:40

Emaartje schreef:
Mijn paard heeft zolang ik hem al heb voorijzers,maar wil toch proberen hoe het gaat zonder,vind met ijzers nu veelste te gevaarlijk en rijdt nu toch niet met hem,eens kijken of het gaat,voorjaar/zomer gaan ze er weer onder,3jaar geleden ook een keer geprobeerd zonder toen ging het niet,maar toen reed ik hem meer.

Een van mijn paarden heeft ook al zo lang ik haar heb ijzers. Maar toch heb ik ze er 2 maanden geleden onder uit laten halen en ze doet het prima zonder ijzers. Ben nu ook wel blij met de sneeuw dat ze blote voeten heeft, vorig jaar was echt een drama.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:53

Rienn schreef:
Emaartje schreef:

Een van mijn paarden heeft ook al zo lang ik haar heb ijzers. Maar toch heb ik ze er 2 maanden geleden onder uit laten halen en ze doet het prima zonder ijzers. Ben nu ook wel blij met de sneeuw dat ze blote voeten heeft, vorig jaar was echt een drama.

deed het lang voordat hij gewend was zonder?3 jaar geleden liep mijn paard niet goed zonder ijzers,of onregelmatig

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:48

Emaartje schreef:
Rienn schreef:

deed het lang voordat hij gewend was zonder?3 jaar geleden liep mijn paard niet goed zonder ijzers,of onregelmatig

Ze was eigenlijk direct gewend. :j

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:40

Mijn dame heeft geen ijzers, maar zelfs zij presteert het soms om nog ijsblokken eronder te kweken. Deze vallen er overigens wel zelf af!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:43

Mijn shetruintje en Welsh A merrie lopen beiden blootsvoets 24/7 buiten, en ik wandel er ook mee (of de sneeuw moet echt aangevroren zijn en heel glad zijn), en dat gaat prima! Geen geglij, geen ijs/sneeuwklompen onder de hoeven. Ik doe helemaal niets met de hoeven; ook niet uitkrabben, want dan is de kans op sneeuwklompen wel groter. Ook niet insmeren of sokken er over heen oid, is niet nodig.

Als je ze dan toch op ijzers hebt staan zou ik ze of er af halen, of voor speciaal winterbeslag kiezen. Het lijkt me echt 3x niets als ze nu ijzers onder hebben :n

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:57

Zonder, sowieso zonder! Een paard heeft niet voor niets hoeven ontwikkeld. Speciaal gebouwd voor veel grip, en tevens moet de zool op de grond staan voor een goed pompmechanisme in de hoef. Zo is ie nou eenmaal gebouwd. Gekke mensen die hier ijzers onder gaan zetten.. (paarden die heel veel op verharde weg lopen met hoeven die snel slijten weggelaten)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:58

tja sommige paarden kunnen niet zonder ijzers! dus dan moet je wat, en sneeuwbeslag is echt ideaal.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:13

Rooompie schreef:
Zonder, sowieso zonder! Een paard heeft niet voor niets hoeven ontwikkeld. Speciaal gebouwd voor veel grip, en tevens moet de zool op de grond staan voor een goed pompmechanisme in de hoef. Zo is ie nou eenmaal gebouwd. Gekke mensen die hier ijzers onder gaan zetten.. (paarden die heel veel op verharde weg lopen met hoeven die snel slijten weggelaten)

Met andere worden, ik ben gek?!

Sorry maar sommige paarden KUNNEN NIET zonder ijzers ivm medische redenen.
Dus ik heb geen keuze.
Zonder ijzers is en hele grote kans dat hij kreupel gaat lopen. Buiten het feit dat de blessure dan erger kan worden in de loop der jaren.

Dus het is wel erg makkelijk om te zeggen dat wij gekke mensen zijn.
Maar soms heb je dus geen keuze.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:19

Rooompie schreef:

En bedankt.
Lekker kortzichtig ben jij zeg.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:26

Zonder ijzers, natuurlijk bekapt. Ga gewoon wandelen etc, laat mn pony vaak zelf kiezen of hij in de berm of op de weg wil lopen. Voor het asfalt heeft hij meestal een duidelijke voorkeur, ook als dat een stuk gladder is.
Ik wil later trektochen rijden, dus een pony die stevig op zn benen staat en dus ook over gladde stukken kan lopen is dan noodzakelijk. Ik zie dit gewoon als oefenen.
Om te rijden gebruik ik een afgegraasd stuk wei (plus zo´n 20 cm sneeuw die er nu ligt). Onze balans is nog niet zo goed, dus op gladde stukken rijden is nog niet te doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:57

Vind het echt te link om nu met je paard te "rijden" op het gras
Het is nog niet te doen zeg je, ik zou het nooit doen..

Ze kunnen flinke smakkerts maken als het zo glad is..