Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Zsazsa_ schreef:Op de grotere (prof/ama) stallen staan de paarden veel binnen en gaan met de staldekens in de molen en stal. En vaak als ze de wei ingaan wat dus vaak een aantal uurtjes is, krijgen ze regen/wind dekens op. Zo is het bij ons iig. De sportpaarden mogen elke dag 2 uur in de wei en die krijgen dan halsregendekens op omdat ze geschoren zijn. Op stal dragen ze gewoon staldekens. Tis veel wisselen maargoed, je kunt ze niet met staldekens in de wei gooien, en die vieze weidedekens is geen gezicht op stal.
maXcomX schreef:Een deken kan om een paar redenen een functie hebben:
Of je wilt niet dat je paard een te zware wintervacht krijgt (bijv. ivm sport)
of je paard komt in een klimaat waaraan het zich nog niet heeft kunnen aanpassen. (je gaat van tropen nar Noorwegen, om maar wat te noemen) In alle andere gevallen is een deken geen goed idee.
Een deken op een aangepast paard, dat normaal gebruikt wordt, werkt averechts. Het drukt de beharing plat, waardoor de isolatie verloren gaat. Je hebt het er over dat het paard geschoren is.... why is that?
Dat doe je normaal als je paard net uit de winter is en het vroege voorjaar te warm wordt waardoor de verharing niet of te langzaam gaat. Scheren net voor of tijdens de winter is een slecht idee. Nooit doen. Begin anders met vroeg dekken op te gooien. Nogmals alleen bij sportpaarden die nog wat moeten in de winter wordt dit gedaan. In en stal is een deken onzin. Tenzij het er tocht en het dak zo lek als wat is. Lekker laten groeien die haren en na de winter 2 weken goed borstelen.
_Miistral_ schreef:_Zsazsa_ schreef:Op de grotere (prof/ama) stallen staan de paarden veel binnen en gaan met de staldekens in de molen en stal. En vaak als ze de wei ingaan wat dus vaak een aantal uurtjes is, krijgen ze regen/wind dekens op. Zo is het bij ons iig. De sportpaarden mogen elke dag 2 uur in de wei en die krijgen dan halsregendekens op omdat ze geschoren zijn. Op stal dragen ze gewoon staldekens. Tis veel wisselen maargoed, je kunt ze niet met staldekens in de wei gooien, en die vieze weidedekens is geen gezicht op stal.
Juist bij grotere stallen een staldeken, zodat ze naar buiten kunnen als het een beetje regent, en in de stapmolen, ik ga egt niet 30 paarden elke keer dekens verwisselen omdat ze de stapmolen in moeten, dan blijf je aan de gang (en de meeste gaan s'ochtends en smiddags in de stapmolen), dus hier hebben ze allemaal een waterdichte deken + tegelijkertijd een stal deken ( zo'n 2 in een ook ademend)
(ik hou mijn stal schoon,en de stal is redelijk groot...scheelt ook)
zo bedoelde ik 'm. Dat is ook de enige reden dat ik het aan scheren doe. Vorig jaar heeft een van de heren 24/7 op het land gestaan, die had een wintervacht waar je u tegen mocht zeggen. Hij heeft het toen met een 0 grams regenjas gedaan omdat hij geen plek had om te schuilen, en het weiland nog redelijk open lag zeg maar. Dus niet echt dat ie ook uit de wind kon gaan staan achter een stel bomen ofzo. Niet ideaal, maar wel het beste wat we konden krijgen voor 'm. In de hele barre tijden heeft ie een wat dikkere deken op gehad. Checkte 'm iedere dag, maar hij deed het goed. Overigens stond hij daar vanwege een blessure, hij verrichtte verder geen arbeid.
mijn platenbonte heer heeft nogal de neiging om, vooral vóór een wedstrijd, met zijn hals in de verse mest te gaan liggen. Alez voor een wedstrijd doodvermoeiend, maar verder.. 't is niet dat ie bij de Koningin op stal staat, dus jammer dan, die ene vlek meer of minder
Vooral op z'n kaak, en tussen z'n roosjes... Heeeeerlijk schoon te krijgen dan ook
Maar ach, zelfs dát went
(al moet ik zeggen, nu ie op stro staat, vált 't mee! Op vlas was 't helemaal een rampenplan
)
kan ik wel proberen, maar die clown krijgt dat toch geheid van z'n lijf
en anders helpt z'n buurman wel even haha
ideaal!