Eerste winter 24/7 buiten.....help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Eerste winter 24/7 buiten.....help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:15

ik weet niet waar je wootn maar ik heb hier nog een een kilo of 10 a 15 wiesencobs brok staan mijn merrie lust dit niet deze moeten gekweekt worden voordat je ze voert is erg goed spul vind ik zelf en ruikt erg goed
mag je gratis ophalen wil het tegen verzendkosten ook nog wel opsturen naar je :)
moet je maar een pb sturen.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:36

Als je deken goed past hoef je er niet zo gauw bang voor te zijn dat er wat mee gebeurt. Ik neem aan dat je 1x per dag toch wel bij je paard komt?!
We vind ik 300 gr voor een paard wat al in die ergste kou buiten gestaan heeft behoorlijk veel... Hij heeft zijn hele wintervacht al. Je zou ook een 150 gr regendeken kunnen pakken.
Wel zou ik je voer nog eens bekijken. Ben er zelf niet zo'n voorstander van om zoveel muesli te voeren. Je zou op de site van pavo eens de voedingswijzer in kunnen vullen die nemen stap voor stap verschillende onderdelen door en je krijgt dan een "persoonlijk"advies.
Succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:15

Ik gebruik ook een dek van 300gram voor een oudere merrie die niet snel dik wordt. Ze kan altijd kuil of hooi eten en krijgt (bijna) dagelijks merriebrok of seniorenslobber.
Succes!

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:16

Mijn tinker staat ook dag en nacht op de wei, heeft wel een lekkere vacht. Ze is ook nog iets aan de dunne kant, maar het gaat nu redelijk goed door bijna 8 plakken hooi per dag en 3 keer per week een bak zemelen aangemaakt met een mix van melk en water.

Hopelijk heb je daar iets aan!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:24

Als jouw gevoel zegt dat je het een prettiger idee vindt als je paard een deken op heeft momenteel, dan moet je dat gewoon doen hoor. Ik wilde ook nooit aan de dekens, maar ons oudje van 30 is graatmager en staat 24/7 buiten en heeft ook een 300 grams deken op.
(Ze kan overigens wel schuilen in een stal).
Ik twijfelde ook om mijn Draver een deken op te doen maar merk eigenlijk niet aan haar dat ze niet tegen deze temperaturen kan.
Wat ik wel doe is ze bietenpulp geven voor extra energie waardoor ze zich beter warm kunnen houden zonder dat het ze extra energie verbruiken kost.
En 24/7 hebben ze hooi.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:35

bedankt voor jullie reacies!
Alle voedingtips ga ik even bekijken en eventueel proberen.

Ik ga morgen eerst een deken kopen, en dan eens kijken hoe het gaat.

De muesli tip had ik van het pavoteam. Mijn paard is nog 13 en dus nog redelijk jong en energiek hij krijgt nu in de winter 2 a 2.5 kilo kruidenmuesli, ik denk dat hij dat best mag hebben. zomers staat hij op 10 hectare wei en leeft hij op gras en een liksteen (soms een pavokoek), dan ziet hij er ook gewoon goed uit....
Ik denk dat omdat het zijn eerste winter is echt even wennen is.
Dus morgen een jas aan, ik hoop dat dat net het verschil maakt....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:18

als je een deken op doet, pak dan wel een winterdeken. je deken duwt de haren plat, waardoor hij zichzelf niet meer kan isoleren. dat moet je dus compenseren met de deken. 150 grams vind ik persoonlijk te weinig, vooral met de vorst die er nu weer aan komt.

en ik zou echt nog eens kijken naar de hoeveelheid hooi die je paard daadwerkelijk binnen krijgt. want als ze 2 x per dag 7 plakken krijgen met z'n 5e dan krijg ieder paard nog geen 3 plakken per dag. als jou paard onder aan in rang staat waarschijnlijk nog minder. en 2 plakjes ruwvoer per dag is echt niet voldoende om jezelf warm te kunnen houden met deze temperaturen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:27

anshrop schreef:
maismeel werkt goed als dikmaker.

Dit is dus niet waar.Mais is zetmeel/suiker en dit kunnen paarden in de darmen niet verwerken.Arabesk heeft wat dat betreft gelijk.
Vet kan een paard veel beter kwijt,met suiker/zetmeel belast je de darmen.
De mais is een ouwe truuk,maar mijn DA raadde het mij ook af.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:38

loulou schreef:
als je een deken op doet, pak dan wel een winterdeken. je deken duwt de haren plat, waardoor hij zichzelf niet meer kan isoleren. dat moet je dus compenseren met de deken. 150 grams vind ik persoonlijk te weinig, vooral met de vorst die er nu weer aan komt.

Ik kies om die reden juist voor een niet te zware deken. De isolerende werking van een deken kan een extraatje zijn, en als hij niet te zwaar is kan de eigen vacht ook zijn werk nog doen.

Ik heb zelf een 200 grams deken op mijn paard die 24/7 buiten staat. Hij wordt ook snel mager, en op de hoeveelheid hooi 's nachts heb ik helaas geen invloed. Deze deken helpt prima.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:13

Er ligt altijd voldoende hooi!! Ik heb nu een muesli met een hoog vetpercentage daar krijgt hij 2 a 2.5 kilo van dat mag hij wel hebben! En dan nog pavokoeken 2 st. dit ga ik voorlopig even zo houden met deken en dan kijken of hij bijkomt in gewicht. Misschien nog wat luzerne....
Bedankt voor de tips ik ben eruit!!

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:16

zonnebloem olie, is juist zodat ze hun haren goed verliezen als ze daar een beetje moeite mee hebben en ze komen niet goed uit hun wintervacht ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:48

Paperboy schreef:
Er ligt altijd voldoende hooi!!

ik bazeer mijn info alleen op wat jij zegt en dat was 7 plakken hooi voor 5 paarden ;)

_Miistral_ schreef:
zonnebloem olie, is juist zodat ze hun haren goed verliezen als ze daar een beetje moeite mee hebben en ze komen niet goed uit hun wintervacht ;)

zonnebloem olie is altijd goed, als je de zoekfunctie gebruikt kun je er waarschijnlijk wel meer over vinden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:58

Loulou; ik bedoelde dat ook niet vervelend hoor ;)

De zonnebloemolie wist ik inderdaad die ben ik ook direct gaan geven.

Inmiddels staat mijn paardje met een 300 grams winterdeken om, nu maar hopen dat de rest er van afblijft :o.
Ik heb een deken met een stukje hals zodat hij niet inregent, ik denk dat ik een goede oplossing heb gevonden en
het is zeker geen overbodige luxe want hij is echt wel wat teruggevallen.
Ik ben na twee uurtjes nog even wezen kijken en de deken lag nog netjes en hij voelde eindelijk lekker behagelijk onder zijn jas....
Ik heb er een fijn gevoel bij want met dit weer en die koude nachten moest ik toch steeds aan hem denken.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:42

voordrooghooi is een goed energie leveraar voor de winter door te komen.. Krachtvoer zou ik voorzichtig mee zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:55

Hier 24/7 buiten zonder schuilstal (wel wat beschutting tegen de wind).

Ze krijgen elke dag slobber, geweekt grasbrok en muesli en wat vitaminen/supplementenpoeders (daar weet ik het fijne niet van). Alles bij elkaar misschien een klein afwasteiltje per paard per dag. Verder onbeperkt hooi en voordroog.

Zoals je ziet, geen krachtvoer. Ze doen het er allemaal prima op. Nu moet ik wel zeggen dat ze ook minder bereden worden in deze tijden, zo'n 2 keer per week rustig aan. Ook gaat het oudje en de ene die nooit dik wordt (beetje zoals de jouwe) af en toe een nachtje op stal om bij te tanken. Deken gaat alleen op bij harde ijzige wind en bij dagen sneeuwval.

Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat je paard er midden in de winter 24/7 op de wei net zo vol bij staat als midden in de zomer. Ze verliezen altijd wel wat.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:01

ik ben ook op zich voor zo min mogelijk poespas met dekens,maar mijn oudje van 20 redde het ook echt niet zonder hoor, die staat al weer een tijdje onder een 300 grams, iig nu met die vrieskou. En ze voelt zich er duidelijk prima bij. Mijn jonkie is lekker spekkie en zonder deken gewend dus die staat ook zonder. Maar ik voer ook stevig met dit weer: overdag krijgen ze een kleine baal voor 2 paarden (bij extreme kou halve baal meer, dan eten ze buiten ook duidelijk meer) en dan savonds op stal allebei nog een halve baal. dat is dus nagenoeg onbeperkt ruwvoer. En dan voor oudje nog senior priores (idd geweldig!! spul) en brokjes, jonkie heeft dat allemaal niet nodig maar krijgt wat troostbrokjes en troostslobber :P Ze worden beiden trouwens niet gereden nu, we hebben vorstverlet :P

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:07

Inmiddels staat mijn paard sinds gisteren met zijn 300 grams deken buiten en voelt zich duidelijk happy!
Ik ben ook niet zo van de poespas, heb ook nog een jonge noordzweed en die kan natuurlijk prima tegen deze temperaturen! Mijn noordzweed krijgt ook maar een handje hele sobere muesli voor het idee (heeft ook ijsvrij ;)) .
Mijn Kpwn-er is gewoon een ander verhaal. Dit paard heeft al veel ellende meegemaakt (2 jr. in de kliniek gelopen elke 6 weken), het is de bedoeling dat hij zolang hij pijnvrij van zijn blessure is lekker mag genieten, zodra hij pijn krijgt heb ik de afspraak met de dierenarts dat hij wordt ingeslapen. Hopelijk duurt dat nog heel lang maar met dat in mijn achterhoofd vind ik het heel belangrijk dat hij nog een hele fijne tijd heeft. Hij krijgt gewoon wat hij lekker vind :o !

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:11

ja 7 plakjes voor 5 paarden vind ik ook veels te weinig. minstens 2 balen per dag...
wij voeren elke dag 2 grote kisten hooi/kuil. en hebben 4 paarden staan, een andalusier, tinker, kwpnmerrie en kwpnruin v 1.73. die dus snel mager word.

mijn vriendin heeft een (kwpnruin.)paard die nu voor de 2e winter 24/7/365 buiten staat.
vorig jaar hadden we ook zoiets van oee dek erop want hij word magerder, is ook moeilijk dik te krijgen.
maismeel en korrels hebben we ook geprobeerd maar werd er niet veel dikker van. grasbrok ook geprobeerd, hielp ook niet zo...tanden al nagekeken niks aan de hand, we hebben m op t gras gezet lang gras en hij ging opknappen heen, maarja in de winter is dat gras ver te zoeken. we hebben ook seniores van subli geprobeerd alleen das nie handig voor ons want dat moet 6 uur weken... nu krijgt ie 2 scheppen meusli met lijnzaad wat we zelf koken dus snotje, en dan veel hooi, en dat gaat redelijk. hij valt wel iets terug, en hij heeft een dikke 200 grams deken zonder hals op van IR want die hebben hoge loopsplitten wat goed past bij hem en daarover nog een IR halsdeken waterdicht van 300 gram. er is geen schuilstal.
en als je m op stal zet trapt ie net zolang tegen de deur tot ie buiten staat. dus lekker op t land met vriendjes. dus lekker een deken op liefst met hals want die zijn t warmst.

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:22

Ik raad je de volgende mix aan om je paard te eten te geven.
1/4 kg hippolyte struktuurenergeticum muesli
1/4 kg Kwikbeet bietenpulp nat gemaakt
1/4kg Pre Alpin Wiesencob hooibrok
1 klein bekertje Equilin basic
maak hier een papje van en geef dit 2 keer per dag
onbeperkt hooi het liefst in hooizakken met kleine gaten.

Oja en eet het brood maar zelf op en dan natuurlijk wel bruin.

succes