Wat doe jij met je paarden met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xStaceeey__

Re: Wat doe jij met je paarden met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:10

In de stal, luiken dicht en licht aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:16

Ik weet het nog niet eigenlijk,
ik heb een oldenburger X SF en een shet,
ze staan nu 's nachts binnen met het luik naar buiten open,
ik denk dat ik de luiken dicht doe,licht aan en radio aan.
Ik ben bang dat het rijpaard in de wei nog wel door het lint kan gaan.
Ik ga de oude eigenaresse maar eens even bellen wat zij er mee deed ;)

snoepje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:41

mijn paard blijft gewoon op stal hij is eigenlijk niet zo bang voor vuurwerk. :Q

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:24

ik had er nog niet over nagedacht,heb sinds kort een shetje wat in een weide staat naast een groot hotel
waar altijd heeeeeeeeel veel vuurwerk wordt afgestoken!zucht kan denk ik niet anders als hopen dat ze rustig en in de weide blijven!!of ergens een stalletje zoeken...

RienyxCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:36

Mijn paardjes blijven met z'n allen gezellig op de weide staan, ze kunnen binnen als ze dat willen maar geloof niet dat ze dat zullen doen.
ze staan vlakbij een drukke ranch waar vuurwerk wordt afgeschoten
maar ze zijn niet snel bang van iets en zo leren ze het natuurlijk ook.
Mijn merrie zal zeker niet op stal gaan, die is stalschuuw doordat ze daar vroeger in mishandeld werd en die traumatische gedachten blijven in haar hoofd wanneer ze opgesloten word.
Denk dat dat een natuurlijke reactie is van een paard wanneer het opgesloten zit voelt het zich bedreigt omdat het niet weg kan een paard is een vluchtdier zodus denk eigenlijk dat los laten op de weide veiliger is voor het paard en je paarden staan ook niet alleen dus ze hebben steun aan mekaar.
Als de weide goed afgemaakt is en je voorziet genoeg bezigheid (voedsel) dan denk ik niet dat er veel kan misgaan.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:39

Mijn paardjes staan zowieso elke nacht al op stal, bij mijn ouders, en die wonen een beetje afgelegen, en daar word ook geen vuurwerk afgestoken door de buren enzo, dus geen last van knapperij :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:14

mijn Haffies staan met oud en nieuw op stal, we houden dan altijd het licht aan en we doen vaak een radio aan. maar het licht aan scheelt vaak al een heel stuk. gelukkig wonen mijn ouders in een klein dorpje, maar de hele dag wordt er wel met melkbussen geschoten. dus ik hoop dat mijn nieuwe Haffie rustig blijft . mijn ouwe Haffie heeft er niet zoveel moeite mee gelukkig.
als je een paard hebt die erg gevoelig is voor geluiden, zou je in principe de oren vol kunnen stoppen met watten en een oornetje om kunnen doen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:31

RienyxCherry schreef:
Mijn paardjes blijven met z'n allen gezellig op de weide staan, ze kunnen binnen als ze dat willen maar geloof niet dat ze dat zullen doen.
ze staan vlakbij een drukke ranch waar vuurwerk wordt afgeschoten
maar ze zijn niet snel bang van iets en zo leren ze het natuurlijk ook.
Mijn merrie zal zeker niet op stal gaan, die is stalschuuw doordat ze daar vroeger in mishandeld werd en die traumatische gedachten blijven in haar hoofd wanneer ze opgesloten word.
Denk dat dat een natuurlijke reactie is van een paard wanneer het opgesloten zit voelt het zich bedreigt omdat het niet weg kan een paard is een vluchtdier zodus denk eigenlijk dat los laten op de weide veiliger is voor het paard en je paarden staan ook niet alleen dus ze hebben steun aan mekaar.
Als de weide goed afgemaakt is en je voorziet genoeg bezigheid (voedsel) dan denk ik niet dat er veel kan misgaan.

Hier gaat het precies hetzelfde, blijven allemaal lekker buiten staan. Ik ga rond middernacht wel naar de wei om de boel in de gaten te houden en nog even wat hooi te geven. Er komt daar veel jeugd langs die al dagenlang rotjes afsteken dus tegen oud op nieuw zijn ze wel weer aan de knallen gewend. Ik zorg alleen dat ze niet aan de weg kunnen komen, ze blijven er ca. 30 meter vanaf voor het geval er een grapjas vuurwerk of rotjes in de wei gooit.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:54

Ik doe ook niks. Ik heb niet echt het idee dat ze nou heel erg van de rel zijn de volgende dag dat ik ze zie.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:01

ik heb echt geen idee wat hun reactie gaat zijn,ze stonden andere jaren binnen.(manege en bij vorig baasje)ik ga dan ook gezellig oud en nieuw vieren op de dijk bij corrie en nina.lekker wortel appel salade ipv olliebolen.kan ik zien hoe ze reageren.ik laat ze dus niet zomaar buiten zonder toezicht.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:35

Gewoon buiten laten staan 24/7 in de actief stal...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:37

Overdag een paar uur in de paddock, smiddags
even goed longeren dat ze echt alle energie eruit heeft gelopen en
dan op stal met een flink hooinet. Ze maakt er niets van, zolang
ze lekker te eten heeft. :)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:40

mijn pony's staan buiten ongeacht alles! wel sluit ik de weide af die aan de weg ligt want je weet maar nooit met kinderen die rondlopen ;)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:09

Overdag buiten zetten zodat ze hun energie kwijt kunnen, s'avonds op stal alles dicht, licht aan en als het kan de radio aan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:48

Net als andere dagen..
Vanaf 16.00uur op stal.
Mijn paard staat met nog 13 andere dus komt wel goed. :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:47

Bij ons laten we het net als andere dagen, alleen licht houden we dan nog mooi aan en plakje hooi erbij. Savonds krijgen ze altijd nog voordat we gaan slapen een plak hooi, en dan gaat het licht uit. Dus nu zal het iets later worden, maar niks anders verder voor ze.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:50

Onze pony's staan gewoon buiten met inloopstal.
Ze kijken bijna nergens van op en zodra de vuurpijlen de lucht in gaan staan ze met zn 2tjes in de lucht te kijken hahaha alle twee met een gezichtsuitdrukking van : OOHHHH wat mooooooooiiiiiiii hahahahaha

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 07:28

Mijn paarden staan op een pensionstal. Voor de zekerheid geef ik ze s'avonds ( rond 18-19u ) bach bloessems- rescue help. Dat houdt ze lekker rustig ( niet dat ze schrikachtig worden ) en is op natuurlijke basis en bij '' De Tuinen '' te krijgen.

Mijn honden geef ik een uur van te voren Advocaat met slagroom. Hoor en zie je ze de komende paar uur niet meer

Moontje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:14

Hooi,,
Ik vind het ook wel weer moeilijk mijn paarden staan aan mijn huis alleen ik ben nogal snel bezorgt om ze.. Dat is soms wel vervelend want ik ben dan juist degene die ze zo gestrest maakt!! Maar ik ben wel op een idee gekomen door iedereen!

Ik zet ze gewoon op stal; mest de stal helemaal mooi uit strooi wat biks overal zodat ze even bezig zijn en ze krijgen lekker veel hooi! Ook geef ik ze voor de zekerheid nog wat ; kallembiks.
Mijn pony zelf raakt niet echt heel erg in paniek maar kijkt wel altijd op alleen de pony die naast haar staat die gaat helemaal door het lint en zei schrikt daar dan ook weer van!
Dus dat is eigenlijk gwn heel lastig, maar ik kan niet de radio aanzetten daar want er is geen stopcontact ;(

Maarjaa,, ze overleven het wel! Ik ben blij als dit voorbij is met al dat vuurwerk ik vind het maar lastig!!

Ik denk dat ik het dus zo ga doen en om 12 uur natuurlijk bij de paarden ben want dan breekt de hel los!! :(

(K)
Laatst bijgewerkt door delerium op 31-12-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lay out genormaliseerd

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:55

Ik zou ze zeker niet in de stal opsluiten. Pony's zijn vluchtdieren en als ze angstig zijn kunnen ze dan maar beter de ruimte hebben om te rennen dan dat ze helemaal door het lint gaan in een stal..

Ikzelf leg wel altijd wat eten verspreid neer dat ze dat kunnen gaan zoeken, en zet ook de radio aan.

En ik ga altijd lekker lang mennen die dag zodat ie zijn energie kwijt is.
Succes

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:01

mijn pony's gaan in stal, het is een soort uitloop stal die ik dicht doe, vlak naast hun wordt vuurwerk afgestoken en ze kunnen niet in de wei omdat ik daar elk jaar pijlen uit haal die een heel eind recht in de grond staan dus die moeten dan niet de pony's raken.
Zelf ga ik er wel naar toe om ze een beetje gerust te stellen, want er staat ook een jong shetje en als die in paniek raakt springt die uit stal en misschien gaat ze dan ook wel over het hek de weg op en dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Heb er niet echt zin in om alleen op stal te zitten om 12 uur, maar ach heb het wel voor ze over :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:46

Het wordt mistig vannacht, met een beetje mazzel zien ze het vuurwek niet eens.