Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:39

strooi-zout droogt de weg/beton uit. Maar prober het bijte houden met schuiven. Hier ook de paarden aan huis en moet dadelijk om 4 uur snel (naja langzaam kan de eerste 5 km maar 20 per uur ongeveer
) naar huis om het voor het donker weer redelijk sneeuwvrij te krijgen.

Maar lekker aan de slag en je [paard let wel op waar hij/zij de beentjes neerzet en anders even een mestpad maken naar de wei werkt ook heel goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:02

Hier ook niet gestrooid. Soms een paadje weggeschept voor de mensen te voet, maar met paarden heb ik liever onaangetaste delen. Mijne zijn ijzerloos, dus ik loop overal zonder moeite met ze doorheen, alleen ijsplassen en echt flink platgereden en weer vastgevroren sneeuw geven problemen. Ook geen binnenbak, een ongelijke buitenbak... Werken doen we dan ook niet. We maken wandelingen, buitenritjes en ze staan lekker buiten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:07

Wat voel ik mijn een geluksvogel als ik dit zo lees.
Sta op een stal met binnen baan.
Wij vegen zelf alles weg en er zijn een paar mensen bevoegt (waaronder ik) om te strooien.
Dus de gangpaden worden gestrooid, naar de binnenbaan, buitenbaan en een pad van het begin naar het eind van het erf.
Buitenbak wordt 2x pd getrokken en gedaan en gestrooid zodat er in te rijden valt

hiboune

Re: Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:10

mijn paarden staan gewoon thuis en lopen 24/7 buiten
de voorkant van de wei en stallen is bestraat dit schuif ik met een sneeuwschuiver schoon en strooi dan zout eroverheen...
tinker heeft ijzers eronder maar k moet zeggen t gaat zo echt goed..

op de wei moeten ze t zelf maar uitzoeken..

t is rot die sneeuw maar ff de schouders eronder en je paardje kan weer veilig lopen!

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:11

present :Y)
alles bevroren en overal sneeuw. 1 stap buiten zetten
en je legt op je smoel. Laat staan de paarden ..

Ga van de week zelf maar even strooien.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:12

Hier worden altijd stropaden aangelegt, afkomstig van de mesthoop. En heel smerig is het niet :D
Maarja hier is het ook weer makkelijk op te ruimen met de traktor.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:14

zand doen we trouwens ook nog wel eens erover gooien

wel een hele klus dat op te ruimen!

dat stro is ook slim :P

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:15

Stro werkt, tot dat dat ook bevroren is.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:17

Hier geen last van :)
De paden worden ook goed bijgehouden

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:21

bij ons is wel een deel weggeveegd. Er is een pad naar de andere stallen toe vrij zodat je naar de binnenbak toe kan etc. en het pad naar de mesthoop is vrij en verder is het pad naar het land (het verharde stuk) ook nog prima te doen en op dit moment gaan daar maar een aantal op om even in die paddocks te gaan.
Naar de buitenbakken hoef niet geveegd te worden. Kan je makkelijk overheen stappen met je paard. Groot deel daar is ook gewoon zand.

De oprijlaan is ook geveegd dus je kan veilig met je fietstie etc er overheen gaan :P

bij ons worden op dit moment met de bevroren en sneeuw de buitenbakken gebruikt om los te gooien
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 02-12-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:22

Zout vreet idd het beton uit. Al is het niet zo dramatisch dat dit met een paar keer strooien al ontstaat.

Ik heb zelf een kleine pensionstal (totaal 15 paarden) en wij strooien de paden en de verharde ruimte bij onze buitengroep (zijn 5 paarden) wel. De rijbak niet. Dat laatste is ook niet te doen. Daar is zo ontzettend veel zout voor nodig dat dit financieel ook niet te doen is. We zorgen er wel voor dat de buitenbak glad gesleept is.
Paarden kunnen ondanks de sneeuw gewoon in de wei omdat sneeuwbeslag (rubber ringen) daarvoor een fantastische oplossing is!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:23

Bij ons op stal doen ze er alles aan om het iedereen zo comfortabel mogelijk te maken. Alle bakken (buitenrijbak, longeerbak, paddock) en de stapmolen worden gestrooid en ook bijna het gehele terrein. De bak was gisteravond nog prima te rijden, die wordt gesleept als er een dun laagje sneeuw is gevallen en is door het zout nog zacht. Vorig jaar toen het zo erg sneeuwde hebben ze een heel groot zeil over de bak gelegd. Deze heeft er een paar weken gelegen en toen het niet meer zou gaan sneeuwen hebben we met 5 man het zeil eraf getrokken. Er kwam een prachtige zachte bak onder vandaan. :)
Het enige wat nu niet meer in gebruik wordt genomen is het weiland, maar de paarden gaan in groepjes een paar uurtjes de paddock in.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:57

Ik kan helemaal niet weg uit de stal met mijn paard, de piste is zodanig bevroren zodat ze niet meer buiten komen. Zelf durf ik mijn paard niet buiten steken, het is enorm gevaarlijk wij kunnen schaatsen op de piste en ze zou nu helemaal niet opletten waar dat ze loopt omdat ze zodanig veel energie heeft. Langs straat kan ik ook niet weg, want ook dit is enorm gladdig. De pensionstal kan er niets aan doen strooien maakt niet uit want 1 sneeuwbui later merk je er toch niets meer van en de ondergrond is al zo hard bevroren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:06

Hier hebben ze ook de hele dag binnen gestaan helaas, vanwege de combi ijzers en sneeuw...
Oprit en plaats voor de stallen wordt wel gestrooid, dus als ik overdags ben kan ik wel de weg op onder het zadel/lopend of voor de wagen, maar 's avonds ben ik dan erg beperkt...

Ik heb haar vanavond tijdens het uitmesten wel zelf een half uurtje in de paddock gezet, en daarna nog een klein half uurtje met haar door de schuren gewandeld, toch even bewogen... 8-)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:09

Hier op mijn eigen stalletje doe ik elke keer sneeuw schuiven. beste is in de ochtend. meestal dooit de rest dan weg en is het savonds weer goed begaanbaar. heb wel alleen de paddocks en looppaden schoongemaakt. de rest is nu een dijk van sneeuw :P dan nog geeft het me bijna een zwitsers gevoel :P

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:13

superlene schreef:
Ik kan helemaal niet weg uit de stal met mijn paard, de piste is zodanig bevroren zodat ze niet meer buiten komen. Zelf durf ik mijn paard niet buiten steken, het is enorm gevaarlijk wij kunnen schaatsen op de piste en ze zou nu helemaal niet opletten waar dat ze loopt omdat ze zodanig veel energie heeft. Langs straat kan ik ook niet weg, want ook dit is enorm gladdig. De pensionstal kan er niets aan doen strooien maakt niet uit want 1 sneeuwbui later merk je er toch niets meer van en de ondergrond is al zo hard bevroren.

Jeetje je kan helemaal niks?
Strooien heeft wel degelijk nut hoor.
Bij osn strooien we ook en zodra het gaat sneeuwen, zie je wel degelijk waar er gestrooid is

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:17

kimmie88 schreef:
superlene schreef:

Jeetje je kan helemaal niks?
Strooien heeft wel degelijk nut hoor.
Bij osn strooien we ook en zodra het gaat sneeuwen, zie je wel degelijk waar er gestrooid is

Nee ze heeft al enkele malen proberen te strooien, maar het maakt niets uit, maar zelf al strooit ze haar eigen oprit kan ik nog niet weg want de straat is ook één grote schaatspiste en we kunnen moeilijk heel de straat strooien.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:19

Huh? Dus je kan niet eens bij je paard komen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik moet ook over een ijsbaan naar me paard toe, maar komen doe ik erb wel hoor

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:22

kimmie88 schreef:
Huh? Dus je kan niet eens bij je paard komen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik moet ook over een ijsbaan naar me paard toe, maar komen doe ik erb wel hoor

IK geraak wel bij mijn paard, nu niet echt omdat ik geen vervoer vindt en ik met de fiets 1u en 30 minuten onderweg ben in zo'n weer.
Ik vindt het niet erg om zelf over de straat te gaan, maar met mijn paard vindt ik dit veel te gevaarlijk. Ze is nog altijd niet gewoon van uit de stal gehaald te worden zonder dat de rest van de kudde buiten is en is dan heel hevig. Dus volgens mij is dit een beetje onverantwoord om ze in die omstandigheden op een spekgladde ondergrond te laten lopen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:27

Nee dat snap ik idd.
Maar is er dan helemaal niks wat je kan doen mnet je paard?

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:31

kimmie88 schreef:
Nee dat snap ik idd.
Maar is er dan helemaal niks wat je kan doen mnet je paard?

Nu probeer ik haar wat bezig te houden in de stal, massages geven uitgebreide borstelsessies (van manen en staart dan want ik wil niet teveel aan haar vacht komen).
Ik voel mij er ook enorm ambetant bij, want ik vindt het enorm belangrijk dat ze genoeg beweging heeft, maar nu is het jammer genoeg onmogelijk.
Gelukkig geniet mijn paard ervan om wat te kroelen en gekroeld te worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:32

hier een buitenbak en een paddock en beide worden 2 keer per dag gesleept.
Er zijn hier ook 2 spitsuren op stal.

Voor de rest is het erf zand dus sneeuw of geen sneeuw altijd goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:33

Jeetje wat lastig.
Hopen voor jullie dat dit weer niet al te lang aanhoudt.
Anders moet je toch echt andere opties proberen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:33

Wat ik altijd doe is over de ijsplekken wat mest met stro van de mesthoop opgooien. Dat schuift dan echt niet meer en is zo weer weggeschept voor het gaat dooien. Strooizout doe ik niet, slecht voor de bodem.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:37

wat ben ik verwend als ik het zo lees. Bij mij op stal hebben een kleine binnenbak, grote buitenbak en overdenkte longeercirkel. Binnenbak en longeercirkel zijn zowiezo goed te gebruiken buitenbak de ene keer wat beter dan de andere.
Alles wordt zoveel mogelijk geschoven en er wordt goed gestrooid. Paden naar padocks en bak zijn daardoor altijd goed begaanbaar en veilig. We hebben aan de zijkant van de stal en bij de buitenstallen grote overkappingen zodat daaronder alles sneeuwvrij blijft. Echt ideaal. Is eigenlijk allemaal super geregeld, ben dan ook erg blij dat ik deze stal gevonden heb.

(als er mensen nog op zoek zijn naar een stal waar alles goed geregeld is en waar alles redelijk sneeuwvrij is, er zijn sinds kort weer wat boxen vrij. Omgeving s gravenzande)