Paard kan niet in de wei door sneeuw, iemand ideeën?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:46

nou dan moet je toch beter lezen hier heb je er ook al een
Hoefschoenen 'Old Mac G2'.
Sterke hoefschoen, biedt tevens bescherming op modderachtige ondergronden. Volwaardig alternatief voor hoefbeslag, maar ook te gebruiken bij bijv. verlies van een ijzer. Geschikt voor alle soorten terrein. Levensduur ± 1000 km. Zeer populair bij Endurance en aangespannen.
Men neemt de maat door de hoef op het breedste gedeelte te meten. Ook te gebruiken met ijzers.
hier de site want er staan er nog meer die over een ijzer mogen en kunnen http://www.allesvoorjepaard.nl/hoefschoenen.htm
ik weet ook niet hoe lang jou ijzers zijn maar denk dat als ze zo erg uitsteken dat toch ook niet de bedoeling gaat zijn,want dan hoor je weer iedereen mijn paard trapt zijn ijzers af,ja logische
daffie1986 schreef:
keona schreef:
sneeuw beslag.of hoefschoenen(je hebt sommige die je over je ijzers heen mag trekken,niet allemaal).

Hoefschoenen die je er over heen mag trekken? Er is geen 1 hoefschoen geschikt voor een paard met ijzers(weet niet of de fabrikant zegt van wel)Dat past namelijk niet. Je moet al een grotere maat zodat de hoefschoen over de takken van je ijzer past(die steken namelijk bij de meeste uit) en dan zou die daarboven weer kleiner moeten zijn omdat ie bij de hoefballen dus niet aansluit.

Ik heb net via Capopjekop in een ander topic deze link gekregen, kan niet meegereden worden.
http://www.softrideboots.com/default.asp

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:09

Dit is niet de site van de fabrikant, dit is een dealer.
http://www.easycareinc.com/our_boots/ol ... cs_G2.aspx
is de fabrikant.
De fabrikant zegt het volgende:
Please note that the use of boots over shoes voids the wear warranty.
Je kunt ze wel over de ijzers gebruiken voor op de trailer of tijdens een natuurlijke dekking van een merrie met ijzers.

Dus als je er mee zou kunnen rijden met ijzers, waarom trekken ze dan de garantie in?

Mijn ijzers worden zoiezo rond geslagen(hij heeft allen in de zomer ijzers), paard stapt zover over dat ie z'n hoefballen dr aftrapt(heb dus ook 24/7 springschoenen om) Maar als ik om me heen kijk steken die takken toch overal wel 5-8 mm uit. Dan kan dit toch nooit zo goed passen als een paard zonder ijzers of denk ik nu niet logisch na?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:24

Wendel schreef:
Het schiet niet los. Dan heb je het idee er achter nog niet in je hoofd. De spaken worden ( net zoals de sneeuwring) aan de buitenkant net iets breeder zodat je ze er tussen moet klemmen. Daarom zeg ik ook, met tijd genoeg en iemand die er verstand van heeft kun je dit precies namaken. En ja het hielp wel ;)

Ik geloof dat mensen liever dure hoefschoenen aanschaffen want zo'n simpele goedkope oplossing kan niet goed zijn. :+

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:45

Onze pony's rondom beslagen blijven gewoon buiten , vorig jaar wel grote ijsballen gevonden die van de hoeven afvielen , vooral als het ging dooien .
Maar de pony's hadden er schijnbaar geen last van , ze liepen vanzelf voorzichtiger , nu hebben ze zytec ijzers en daar zou de sneeuw minder onder blijven plakken , maar dat is nog afwachten .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:12

Anne_GTI schreef:
Wendel schreef:
Het schiet niet los. Dan heb je het idee er achter nog niet in je hoofd. De spaken worden ( net zoals de sneeuwring) aan de buitenkant net iets breeder zodat je ze er tussen moet klemmen. Daarom zeg ik ook, met tijd genoeg en iemand die er verstand van heeft kun je dit precies namaken. En ja het hielp wel ;)

Ik geloof dat mensen liever dure hoefschoenen aanschaffen want zo'n simpele goedkope oplossing kan niet goed zijn. :+

Ik vind het wel interessant zo'n ring, maar ik vraag me af of er dan niet veel druk op de hoef komt te staan? Mijn shet heeft nu speciaal beslag voor haar hoefbevangenheid, dus daar durf ik nu niet zomaar zo'n ring in te doen. Er komt lijkt me toch druk op te staan en ik weet eigenlijk niet of het bij dit ijzer ook blijft zitten.

Lis_Jolien

Re: Paard kan niet in de wei door sneeuw, iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:14

Ik leg altijd als er sneeuw verwacht wordt een dekzeil in de bak/wei. Wat stenen of iets anders zwaars zodat het niet wegwaait erop.
Volgende ochtend even het zeil weghalen en je hebt de ondergrond weer terug zonder sneeuw... Je moet alleen wel iets bedenken op de bevroren grond onder het zeil. Je kan zout strooien, maar ook goed de bak vlakken/ploegen oid zodat het bovenste laagje los is.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:34

Wendel schreef:
Sneeuwringen is gewoon nog een optie hoor met zulke ijzers.
Als het goed is kan je hoefsmit hier gewoon aankomen

dit gaat niet met balkijzers! ik heb ze zelf ook, flink aan het klungelen geweest. Ik heb nog twee opties: of hoef vullen met hufflederkitt (te verkrijgen in dyuitsland, die heb ik besteld nu) of met hoefschoenen over de ijzers. Ik heb nu contact met een ruitershop hierover en de old mag g2 kan over een ijzer gebruikt worden, alleen moet paard volgende week opnieuw beslagen en dan pas kan ik opmeten.... helaas.....

Dus dat zijn de twee opties, die sneeuwringen werken NIET!!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:38

heb je dan de losse ringen geprobeerd? die je er zelf in moet klemmen? wij bedoelen de sneeuwringen die je smid er bij het beslaan tussen zet. die kunnen wel hoor! dus nog even snel voor je smid komt m bellen ...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:44

Gewoon sokken om de hoeven trekken. Dit zorgt dat de sneeuw niet aan de ijzers gaat plakken,
Als je paard er de hele dag op moet lopen blijven ze niet perfect zitten, maar als het maar voor een paar uurtjes is.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:35

knollentuin schreef:
heb je dan de losse ringen geprobeerd? die je er zelf in moet klemmen? wij bedoelen de sneeuwringen die je smid er bij het beslaan tussen zet. die kunnen wel hoor! dus nog even snel voor je smid komt m bellen ...

Die plastic sneeuwringen werkenn
Niet bij een ijzer met balk
Die ringen die je er zelf in moet klemmen zijn m ook niet ruimte tussen balk en ijzer is daar te klein voor!
Bovendien komt er idd erg veel druk op te staan, is m ook niet
Verhuizen naar n warm land zonder sneeuw!! Maar ook dat is niet erg haalbaar

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:37

Sokken erom!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:24

Hoe zorg je er dan voor dat dat op zn plek blijft zitten?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:30

Probeer het eens met hoefzakken(klauwzakken) dat zijn van die dikke kanvas(?) zakken die men gebruikt als een paard (of koe) iets aan de hoef heeft.
Dan kun je de hoef eerst met dikke vaseline insmeren,zak erom en dan kan ie vast wel lekker naar buiten.

En anders idd sneeuwbeslag,maar die zakken zijn goedkoper en makkelijker.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:42

De sneeuwringen die Anne en capopjekop bedoelen, verkopen wij ook.
Mocht je interesse hebben, dan stuur maar een pb.

Voor onze haflingers, die dagelijks voor de wagen lopen, hebben wij sneeuwringen laten plaatsen door de hoefsmid.
Maar voor onze Oldenburger gebruiken wij deze in de wei.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:43

@wendel
@Atina

Die ringen in die link. Kan je die met gewone ijzers dus zonder sneeuwbeslag of andere speciale ijzers zo tussen de ijzers klemmen? Met die ringetjes?
Want dan bestel ik ze direct!

Zou je ook gewoon klei waar kinderen mee kleien kunnen gebruiken? Op de kliniek doen ze dat met rontgenfoto's ook? Voor de sneeuw dan he! Kan iemand dat eens proberen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:47

funnyhorses schreef:
Probeer het eens met hoefzakken(klauwzakken) dat zijn van die dikke kanvas(?) zakken die men gebruikt als een paard (of koe) iets aan de hoef heeft.
Dan kun je de hoef eerst met dikke vaseline insmeren,zak erom en dan kan ie vast wel lekker naar buiten.

Vaseline op de hoef in de hoefzak, hoe dat zo? Wat voor nut heeft dat?

@apple01: Klei? Klei waar op smeren en waarvoor? Die knutsel klei wordt ook keihard met vorst lijkt me niet zo verstandig.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:52

capopjekop schreef:
In het hb topic kwamen een paar opties voorbij:

http://s193026503.online.de/shop/articl ... d%3D003%26

Dit helpt idd supergoed en werd jarenlang ook door de bereden politie gebruikt. Ik laat 's winters altijd rubber zolen tussen de ijzers zetten. Dit werkt ook prima en heeft geen nadeel voor je beslag

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:53

[BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Ik gebruik hier al 2 jaar sneeuwringen onder de ijzers. Die gaan er echt niet onderuit, of de smid moet ze er onderuit halen. Hier lopen ze gewoon lekker hele dagen op de wei bij sneeuw! En zelf knutselen kost je meer geld dan die dingen bestellen. De meeste hoefsmeden hier in NL hebben ze ook op voorraad in de winter. ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:55

Atina schreef:
De sneeuwringen die Anne en capopjekop bedoelen, verkopen wij ook.
Mocht je interesse hebben, dan stuur maar een pb.

Wat kosten die bij jullie?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:57

Ik heb atina een pb gestuurd! Ik wacht ik spanning af. En kan iemand mijn vraag beantwoorden? Kan je die met gewone ijzers dus zonder sneeuwbeslag of andere speciale ijzers zo tussen de ijzers klemmen?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:58

Voor het eerst cytec ijzers en tot nu toe blijft er geen sneeuw aan plakken , kan ook nog aan de
structuur van de sneeuw liggen , dus ff afwachten als het gaat dooien .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:58

daffie1986 schreef:
funnyhorses schreef:

Vaseline op de hoef in de hoefzak, hoe dat zo? Wat voor nut heeft dat?

@apple01: Klei? Klei waar op smeren en waarvoor? Die knutsel klei wordt ook keihard met vorst lijkt me niet zo verstandig.

Voor vocht wat doordringt en dan gaat bevriezen!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:01

Klei is dan toch geen goed idee...Aghja ben niet zo slim :+
Onze HS zei dat je het beste hoefvet onder de ijzers kan smeren. En dat ga ik nu proberen. Dus ik laat het wel weten!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:02

okey, maar er zit tegenwoordig een plastic laag in, dus daar komt dan geen vocht door heen.

Apple01 wat dacht je te doen dan met die klei? Klei bevat vocht dus dat bevriesd gewoon.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:03