vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:07

Ik denk dat wij het gewoon hetzelfde als andere jaren doen. Paardjes blijven lekker buiten met inloopstal, de een heeft een deken op en die van mij heeft al een lekker vachtje. Drinkbakken ontdooien we elke ochtend, en als het echt hard gaat vriezen wat vaker op de dag. Het enige nadeel is dat het water waarschijnlijk wordt afgesloten en dat we dus lekker met emmers mogen gaan sjouwen.

De bak is nu nog redelijk nat, dus als het gaat vriezen wordt die waarschijnlijk ook goed hard en zal ik niet meer kunnen rijden. Mijn paard ben ik nu aan het inrijden, maar dan nemen we gewoon even een pauze. Kan niet zoveel kwaad en heel veel anders zit er toch niet op.

Ik kan me er nog niet zo druk om maken, ik zie wel hoe alles loopt. Gelukkig gaat het bij mij maar om 2 paarden en niet om een pensionstal zoals bij TS. Ik denk dat ik er dan ook meer tegenop zou zien.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:10

Oh nee, ik had de weerberichten helemaal nog niet gezien. Heb er ook helemaal geen zin in.
Hier ook paard en 2 ezels 24/7 buiten in paddock met openstaande stal.
Zal morgen de laatste plassen wegpompen, paddock met hark bewerken en het pleintje schoonvegen.
Paard staat hier ook zo'n beetje de hele winter stil. Nou ja vind ie niet erg geloof ik.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:11

wij hebben gelukkig binnen en buitenbak. En bij de buitenstallen hebben we overkappingen zodat we met sneeuw en ijzel gelukkig nog goed voor de stallen langs kunnen lopen.
Ik zat er alleen al wel aan te denken om volgende week vast strooizout te gaan kopen. Het is mischien wat vroeg, maar je kan het beter vast hebben. Want vorig jaar onstond er een run op en toen was het op een gegeven moment op. Dus dat ga ik dit jaar voor zijn.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:15

knuffeldier schreef:
wij hebben gelukkig binnen en buitenbak. En bij de buitenstallen hebben we overkappingen zodat we met sneeuw en ijzel gelukkig nog goed voor de stallen langs kunnen lopen.
Ik zat er alleen al wel aan te denken om volgende week vast strooizout te gaan kopen. Het is mischien wat vroeg, maar je kan het beter vast hebben. Want vorig jaar onstond er een run op en toen was het op een gegeven moment op. Dus dat ga ik dit jaar voor zijn.

Ik heb ook al wat zout ingeslagen :D

Siobhaun

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:19

hier nog eentje die er helemaal geen zin in heeft!!! Wij hebben alleen een buitenbak (en paddock), geen binnenbak. Wel gaan elke dag de paarden naar buiten, ook super belangrijk!
Nee, zin heb ik er niet in, zie er wel weer tegenop. Vorig jaar hebben we eigenlijk de heel winter niet kunnen rijden...

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:36

Ook ik sta bij een stal waar we alles buiten doen. Ik zie heel erg op tegen de winter. Heb sinds kort een paardje erbij en hij is op dit moment erg druk! Hij draait steeds om en bokt. Wordt alleen nog maar erger!
Wel kunnen ze een aantal uur per dag naar buiten, maar toch vrees ik dat meneer heel druk wordt.. :?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:42

Daarom heb ik gekozen voor stal met binnenbak (ken)
ik vind het gewoon nix waard om zo lang niet te kunnen rijden
of steeds maar moeten balen als het weer gaat sneeuwen ofzo..

Geen last gehad dus, en wordt deze winter weer hetzelfde. :)
Oja toen het heel erg glad was op de weg had ik wel last om er
te komen. Maarja evegoed elke dag heen geglibberd.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:44

Bij mijn 3 vz-paardjes is de bak het hele jaar goed te rijden met nooit geen plassen in de bak, maar zodra het lichtjes gevroren heeft is deze keihard.
Dus zolang de bak bevroren is krijgen de paardjes vakantie :)

Ze komen wel gewoon dagelijks buiten. Gaan de paddock op zolang deze het toelaat en daarbij hebben ze het gehele jaar 2 inloopstallen met een afdakje eraan en een verharde uitloop.

Verder moeten we dan met waterbakken voor aan de staldeur + emmers voor de shets gaan werken, omdat de leidingen bevriezen. Maar goed ik hoef er dan maar een meter of 20 mee te sjouwen, dus dat is te doen.

En gelukkig staan ze vlak bij mijn huis. Dus mochten we weer zo'n verschrikkelijke winter krijgen en ik weer niet op de fiets naar de paardjes kan. Dan pak ik de benenwagen en is het gelukkig maar een kleine 10 minuten lopen :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:49

ik heb m'n paard vorig jaar maanden vakantie gegeven. Kwam me toen wel uit, want was zelf heel druk met verhuizen. Hij begint nu na een blessure eindelijk weer goed te lopen en ik heb dus echt geen zin om nu weer te stoppen. Omdat hij spieren moet opbouwen en ik dus gewoon rustig moet kunnen doorrijden op een goede bodem, heb ik besloten voor 3 maanden naar een binnenlocatie te gaan.

Ben nu hard aan 't zoeken hier in de buurt voor een adres met binnenbak en waar hij ook nog dagelijks naar buiten kan. Nu staat hij de hele dag buiten, voor de komende maanden zal 't wel wat minder worden, maar goed is dan even niet anders.

Zie ook echt op tegen de kou en gladheid. Ik vind het nu al zo koud en de winter is nog niet eens echt begonnen :o

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:55

Ik vind het vreselijk die kou! Maar zolang het niet glad is of de weilanden/paddocks te gevaarlijk zijn om in te zetten komen ze hier buiten.

Buitenbakken is even afwachten.. nieuwe bodem erin dus hopen dat het goed gaat..
Maar we hebben gelukkig ook een binnenbak dus dat is erg fijn!

En die waterbakken/leidingen... Ook zo'n drama haha! Ga maar alvast wat grote waterbakken zoeken, ben ze van vorig jaar 'kwijtgeraakt' }:0

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:58

Eigenaar is met paard lid van de manege, dus als onze bak hard is gaat ze daar in de binnenbak rijden.
Verder heeft ie een uitloopstal en daar loopt hij ook de hele winter in, ook als t gevroren heeft. We proberen t dan zo glad mogelijk te houden dat ie er enigsinds normaal op kan lopen.
En uiteraard rondom de stal met zout strooien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:59

Pikeur schreef:
kimmie261 schreef:
nou...ik zat hier net even op weerbericht te kijken voor deze buurt,en binnen 2 weken voorspellen ze -10

Whoej ik moet snel handschoenen met bontvoering ofzo gaan kopen :=
Vorig jaar had ik binnenbak maar nu helaas niet meer :')

Edit: oh wacht jij woont in duitsland, daar is het denk nog wel kouder.

wij wonen aan de nederlandse grens,dus zo heel veel zal het niet schelen :D ...ik ga ook op zoek naar goede handschoenen,warme en waterdichte ,waar je nog wel normaal dingen mee kan doen niet van die mega dikke...,ieder jaar is het weer zo'n geklungel met die kou...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:05

Ik heb ze afgelopen winter ook vrij gegeven. Ik heb ze aan huis staan en had geen zin in dat geheisa van steeds met de trailer naar een binnenbak. Ik heb ze wel gewoon elke dag naar buiten gedaan. Mijn ene paard staat rondom op ijzers en die heb ik vorig jaar voor het eerst op sneeuwbeslag gehad. En dat is me super bevallen! Geen klonten sneeuw onder de voeten en toch gewoon de voeten uit kunnen krabben. De eerstvolgende afspraak laat ik ze er weer tussen zetten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:13

ik heb afgelopen winter nog redelijk door kunnen rijden dankzij hard werken van mijn hubbie en de trekker..
Paardjes konden ook op een of 2 dagen na iedere dag lekker naar buiten.
Ach het sleeen met de paarden had ook wel wat, dit jaar misschien ook maar eens met de ski's erachter proberen.
Buitenbak probeer ik iedere dag vlak te slepen al moet dit dan wel met paard gebeuren aangezien hubby pas met donker thuis komt en ik er geen licht op heb, zolang de bak mooi vlak opvriest kan je ijzerloos nog wel stappen en draven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:17

Toch vind ik dat wel eng..... op een bevroren bodem in de bak rijden. Toen het vorig jaar half was opgevroren heb ik nog een poging gedaan en ik voelde gewoon aan mn paard dattie heeeel fris was van de kou en dattie eigk het liefst wou exploderen. Nou, dat wil je toch ook niet op zo'n half bevroren bodem :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:24

Hier enkel een weide dus als het een keer gaat sneeuwen dan gaan de paarden op vakantie. :+ Buiten komen ze wel nog natuurlijk maar rijden zit er dan niet meer in. :) Ik hoop eerlijk gezegd dat er niet zoveel sneeuw komt als vorig jaar. Kreeg er vorig jaar echt een slecht humeur van op het einde :o

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:25

Nou maak je borst maar nat dan want ze verwachten volgende week al sneeuw
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/11_november/21/binnenland/deze-week-winterweer-in-nederland.xml
edit; ik zie dat jij in Belgie zit dus misschien heb jij wel geluk.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 21-11-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:26

Heb er van gehoord maar ik meen dat het nog vrij lang "warm" gebleven is vergeleken met vorig jaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:28

Heb de post boven jou aangepast, maar het gaat nu blijkbaar ook ineens omslaan en dat terwijl we volgens mij vorig jaar pas met de kerst sneeuw kregen |(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:29

Hm ik geloof nog wel wat vroeger want tegen Kerst was ik het al stilaan beu _O- Maar ik zit inderdaad in België en hier is het eerder kouder geworden dan bij jullie dacht ik... Nederlandse bokkers zaten te smeken om sneeuw terwijl de Belgen er alweer van aan het balen waren. :D Iig in het HK topic waar ik zit toch _O-

Heb wel gehoord dat er winterse buien gingen komen en stiekem hoop ik gewoon heel hard dat we een zachte winter gaan krijgen al vrees ik dat het valse hoop zal zijn...

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:30

vorig jaar had ik ook winterstop voor mn kwpner met met shetje ging ik wel altijd sleeën. en verder gewoon wel lekker naar buiten, hoefde maar 2 meter over het beton (oprijlaan oversteken) en dan vervolgens door de tuin naar het weiland toe :P

marisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:32

stipje....

zit met hetzelfde probleem, geen binnenbak

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:32

Ayasha schreef:
Hm ik geloof nog wel wat vroeger want tegen Kerst was ik het al stilaan beu _O- Maar ik zit inderdaad in België en hier is het eerder kouder geworden dan bij jullie dacht ik... Nederlandse bokkers zaten te smeken om sneeuw terwijl de Belgen er alweer van aan het balen waren. :D Iig in het HK topic waar ik zit toch _O-

Heb wel gehoord dat er winterse buien gingen komen en stiekem hoop ik gewoon heel hard dat we een zachte winter gaan krijgen al vrees ik dat het valse hoop zal zijn...

Nou ik heb echt niet gesmeekt om sneeuw, wat mij betreft valt er NL nooit weer sneeuw := Maar het kan best hoor, dat dat idd bij jullie vroeger was. Geen idee......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:34

Nee hier smeek ik er ook nooit om, integendeel... Zo gauw het richting september gaat begin ik me al op te jutten dat die klere-sneeuw er weer aan komt :o

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:36

Pff, ik zie er ook nu al tegenop. Vorig jaar heb ik drie maanden niet kunnen rijden. Net toen het weer wat begon te dooien en ik bijna weer gebruik kon maken van de bak begon de hele ellende weer opnieuw. De paarden staan wel buiten overdag, ook als er sneeuw ligt, dan zijn ze zelf al voorzichtiger, dus dat komt wel goed. Ben nu ook al weer naarstig op zoek naar een michelin-poppetjes-jas, heb heel sterk het idee dat deze winter heftiger wordt dan die van vorig jaar...