die van mij staat in een hit actief, en heeft bijna de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking
Equine72
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-10 14:23
Marcella,
Haar flanken zijn nog wat ingevallen omdat ze in juni ziek is geweest. Maar klopt wel ze hebben voldoende ruwvoer nodig, daarom ben ik na 4 weken ook met haar naar een andere stal verhuisd. Hier krijgt ze veel meer ruwvoer.
Weet je of ze bij de oude eigenaar het ook zo warm had na het rijden? Ik vind het wel bizar dat je paard zoveel zweet. Zou er misschien meer met je paard aan de hand zijn?
Toen hij niet geschoren was, was hij zelfs na 2 uur nog steeds druipnat of veel natter dan toen ze hem weg zette. Nu hij geschoren is, is het beter. Ze kan als ze hem eerst afspoelt een fleece opleggen en na een half uur dekens wisselen, anders is het nog een uur wachten. Ze kan echter de borstsluiting nog steeds niet dicht doen want dan begint hij in z'n hals, op de borst en tussen zijn voorbenen te zweten. Maar Sinds het vorige paard door de koude een niercrisis gehad heeft (van warme binnenpiste naar camion door de koude regen), is ze hier als de dood voor dus legt altijd een fleece over de rug...
Niekes
Geplaatst: 19-11-10 14:53
Ik zag bij de plaatselijke ruitersportzaak een deken (dus soort zweetdeken) die helemaal gemaakt is van zeem. Dit is hetzelfde spul als waarmee je ook de ramen doet als ze gelapt zijn. Het schijnt een hele dunne deken te zijn die super vocht opneemt.
Sca, Ze is 8 weken geleden, toen ik haar kocht gekeurd en de keuring was helemaal goed, ook geen aantekeningen. Dus ik verwacht niet dat er iets aan de hand is. Ik merk verder ook niks aan haar.
Ik zou toch aanraden om eens bloed te laten prikken, voor de zekerheid. De tinker van een vriendin van mij zweette ook zo erg na. In het begin maakte ze daar ook niet zo veel van maar na verloop van tijd werd dit nog erger. Het paard bleek toen verhoogde spierwaarden te hebben en tegen de spierbevangenheid aan te zitten. Het nazweten was daar blijkbaar het eerste teken van geweest. Na behandeling voor die verhoogde spierwaarden is dat ook zeer sterk verbeterd.
Jacqvaliant
Geplaatst: 19-11-10 15:18
In de buitenbak rijden? Een optie zodat de warmte direct wegkan, ik vind de binnen bak ook altijd erg warm en als je dan nog aan het werk moet. Suc6
in een binnenbak is mijn tinkertje ook altijd nat! daarom rij ik altijd in de buitenbak (ligt duinzand in) daar worden ze gelukkig ook niet zo nat van en die van mij wordt ook wel eens nat maar is nog niet geschoren. toen ik mijn tinker net had, zweette hij ook enorm maar een zweetdeken von echt wol is wel zwaar maar daar worden ze wel het droogst van. en snap niet dat hij niet ziek wordt als hij helemaal kaal is en onder zo'n dun dekentje
dianalamboo
Geplaatst: 19-11-10 23:29
Ik herken het verhaal wel. Mijn tinker is ook geschoren en na het werk blijft ze nog lang nat. Afgelopen keer toch maar zweetdeken afgehaald en haar zo laten staan en droogde toen veel sneller.
rommulus
Geplaatst: 19-11-10 23:36
ik heb voor mijn tink een wollen zweet deken (ook zo'n zweet aap)
die krijgt hij er na het rijden in zijn box zo'n 2 uur op en dan gaat mijn gewone deken op als ie dan nog wat klam is geeft het voor mij niet, hij heeft een goed ademende deken op heeft en is ie dan met 30 min helemaal droog
edit mijn aap is niet geschoren maar is redelijk kort door vroegtijdig een jas aan doen