Modderbenen afspuiten met deze kou??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Modderbenen afspuiten met deze kou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:04

Het is helemaal nog niet zo koud hoor! Dus gewoon doen als het geen kans op mok geeft bij jouw pony.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:05

Ik laat het meestal opdrogen en borstel het er dan af. Maar als ik lekker wil tutten en zijn hoeven eens goed wil invetten spuit ik hem gewoon af. Maar meestal is dat 1 a 2 keer per week. Ik ben bang dat te veel water/vocht niet goed is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:45

T is geen sokkenpaard (of je moet die paar sprietjes ''feather'' sokken willen noemen :+ ) dus de kans op mok is niet heel groot.. En vorig jaar heeft ie ook een hele tijd in een modderland gestaan, kon toen écht nog niet afspuiten, en toen ook niks gehad :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:55

Ow Amy wat doe je toch moeilijk :P
We hebben toch gewoon warm water op stal! maak je een emmertje met warm water en maak je ze benen schoon. Of je maakt m vast aan t stalletje, doet t warme water aan en pakt je pony, spoelt t af, zet je pony weer vast en doet de kraan weer uit.
Probleem opgelost :P
Ik ben trouwens slecht en spoel t niet af.... :P

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:16

Koud water is niet erg hoor voor de benen, sterker nog, warm water is juist niet zo goed! Die pezen moeten lekker koel blijven...
Ik spuit sowiso dagelijks na het rijden de paardenbenen af, droog ze daarna goed af. Beenbescherming e.d. maken die pezen veelst te warm, en op blessures zit ik niet te wachten.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:39

Gewoon af en toe afspuiten om het schoon te maken en de rest van de tijd op laten drogen en dan eraf borstelen. Niet te moeilijk denken of doen!!!

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:44

Ik laat het gewoon drogen, haal soms bv. droog of vochtig zand om het op die modder te smeren :P
Want mijn vzp heeft ook enorme modderbenen als ik ze uit het land haal.. Maar ik ga niet met een spons dat been zitten kuisen.
Dan poets ik gewoon verder, en tegen dat ik aan het opzadelen begin is het droog, dus borstel het er dan netjes af.

Is de combinatie koud water (of warm) + koud weer wel zo'n goed idee? :=

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:44

Ik spuit de modder met warm water eraf en wrijf het droog en smeer wat uiercreme in de kootholtes.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:45

Jenkins schreef:
Ow Amy wat doe je toch moeilijk :P
We hebben toch gewoon warm water op stal! maak je een emmertje met warm water en maak je ze benen schoon. Of je maakt m vast aan t stalletje, doet t warme water aan en pakt je pony, spoelt t af, zet je pony weer vast en doet de kraan weer uit.
Probleem opgelost :P
Ik ben trouwens slecht en spoel t niet af.... :P

Met dit weer koelt warm water op geen 5 minuten af.
Mij lijkt het geen probleem als je hem lekker opedroogd op de wei of stal zet.
Loopt hij met natte benen in de wind of in tocht, dan lijkt me dat niet bevorderlijk voor de pezen.

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:58

Ik spuit mijn paard de benen gewoon af... ook niet met warm water maar gewoon met koud water.
warm water koelt toch meteen af in dit weer dus dat is eigenlijk vrij onzinnig.
Als ze buiten in de wei staan in de modder is dat ook koud, dus dat beetje koud water valt echt wel mee lijkt mij...

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:39

Ik gebruik altijd 2 borstels. Eén op de natte modder eraf te borstelen en de ander om het op gedroogde modder en kootholtes schoon te maken (nadat je de natte modder met de eerste borstel eraf gehaald heb natuurlijk) Werk heel goed, afspuiten vind ik mij iets te koud ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:09

Ik spuit de benen gewoon af bij mijn paard :)
Heb koud + warm water tot de beschikking ;)
Geen probleem!