Ineens meer wintervacht dan andere jaren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:47

Heb ook al gehoord dat het niet alleen met de temperatuur te maken heeft, maar ook met het aantal uren licht per dag. Dus misschien heeft het ook wat de maken met dat bewolkte herfstweer. :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:48

ik heb vorig jaar mijn paard geschoren omdat ze te lang nat bleef na het rijden en ga het dit jaar weer moeten laten doen. ik heb het idee dat haar vacht langer wordt en bij oudere paarden is dit "normaal" maar niet voor een 5-jarige.
ik kan mij niet herinneren dat dit het eerste jaar dat ik haar had ook zo was, maar dat was toen ook niet zo'n strenge winter.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:13

Yellow_Sun schreef:
Heb ook al gehoord dat het niet alleen met de temperatuur te maken heeft, maar ook met het aantal uren licht per dag. Dus misschien heeft het ook wat de maken met dat bewolkte herfstweer. :-)

Mja, de syclus tussen lange en korte dagen is elk jaar weer hetzelfde...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:15

Hier een 13-jarige die normaal altijd erg laat vacht kweekt en er nu al redelijk dik in zit voor haar doen... Ook de pony's hebben flink veel vacht... Die hebben normaal al vrij veel vacht (welshjes, worden dus echt teddy beren :D) maar nu zijn ze wel erg vroeg teddy beer... Bij de merrie merk je normaal pas half november dat ze in haar vacht aan't komen is. Nu is ze al sinds 2 weken erg dik in de vacht... Vorig jaar kwam ze ook al vroeger dan normaal in de vacht en toen zei ik nog "volgens mij mogen we ons voorbereiden..." maar het feit dat ze nu nóg vroeger en nog dikker in de vacht zit baart me wel zorgen... :+ Ik hoop dat het vorig jaar toeval was en dat dit geen voorteken is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:16

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:56

Ja, mijn paard heb ik nu 7 jaar, (hij is nu 8) en heb nog nooit last van een wintervacht gehad.....nu dus wel en ik ga hem echt niet scheren hoor! Maar met rijden zweet hij nu wel snel, heb ik dus ook nog geen ervaring mee, doe hem goed uitstappen en dan maar eind van de middag rijden, kan hij daarna op stal.

Wel frapant dat veel mensen het is opgevallen aan hun paard, gaan eens kijken of er inderdaad nu een strenge winter gaat komen......

Anoniem

Re: Ineens meer wintervacht dan andere jaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:00

Grappig, normaal gesproken begin ik vrij vroeg met dekens bij mijn rijpaard. Om hem kort in het haar te houden. Dit jaar heb ik hem heel lang zonder laten staan. (heeft pas sinds een paar dagen een gevoerde deken op) Zijn vacht blijft toch niet kort door dekens en hij heeft een poos rust gehad.
Hij zit niet dikker in zijn vacht dan de jaren waarbij hij al vanaf sept. een deken op had.

Over de vacht van mijn shet verbaas ik mij gewoon elk jaar weer hoeveel hij krijgt. Maar dat is volgens mij niet meer dan normaal voor hem. Misschien omdat het niet bepaald een warme zomer is geweest?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:35

Alle paarden hebben hier ook een dikkere vacht aangemaakt dan voorgaande jaren. Een Fjord lijkt een complete fluffy pluizenbol. De ander is wat pluizig terwijl die dat anders niet is. En bij de KWPNers zie ik ook dat ze dikker vachtje maken.
Ben benieuwd of het echt nog kouder wordt dan vorige winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:24

Logische verklaring wat ik hiervoor ook las, dat de strenge winter van vorig jaar er voor zorgt dat ze dit jaar een dikkere vacht aanmaken? Die van mij is binnen twee weken van een gladde mooie dame naar pluizig bolletje gegaan. (Het is NRPS met genoeg bloed, blijft vaak heel mooi in het haar maar dit jaar dus niet :(:) )

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:42

Tines heeft dit jaar ook voor het eerst een dikke wintervacht. Maar ik weet niet of dat nou komt omdat het een koude winter word. Of dat t komt omdat hij dit jaar van stal verhuisd is. Op mn vorige stal stond hij in een grote loods waar het felle licht brandde tot half 12 s avonds. En nu staat hij in een buiten stal. Als het donker word word t daar ook gewoon donker dus.

Scheren doe ik niet aan. Tines is nog nooit geschoren. En ben niet van plan om er mee te beginnen ook. Helemaal niet nu ik m'n startkaart heb opgezegd en er een recreatie paardje van heb gemaakt. :Y)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:47

_hill_ schreef:
. (Het is NRPS met genoeg bloed, blijft vaak heel mooi in het haar maar dit jaar dus niet :(:) )

Ook mijn NRPS dametje wordt nu een echte pluizebol, terwijl ze vorig jaar en het jaar ervoor een hele mooie glimmende korte wintervacht had. Maar ze is wel schattig zo <3

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:50

Frensie schreef:
_hill_ schreef:
. (Het is NRPS met genoeg bloed, blijft vaak heel mooi in het haar maar dit jaar dus niet :(:) )

Ook mijn NRPS dametje wordt nu een echte pluizebol, terwijl ze vorig jaar en het jaar ervoor een hele mooie glimmende korte wintervacht had. Maar ze is wel schattig zo <3

Hier ook :D
Pony heeft dit jaar weer een hele mooie dikke wintervacht waar je helemaal tegenaan kan kroelen <3 , en vorig jaar had hij dat veel minder. Paard daarintegen heeft in de winter vrijwel geen dikke vacht, dus ideaal om te rijden ;)

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:53

Wat een toeval. Ik had het er vandaag op stal ook over. Normaal blijft mijn paard na een keer scheren super kort tot het einde van het seizoen. Nu zit er alweer een aardige vacht op...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:53

ik heb er hier 2 staan [even oud ook nog]
de ene heeft een normale vacht voor deze tijd en de andere is een beertje.
dat gaat nog wat beloven ben ik bang. >;)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:54

Gelukkig zweet mijn paardje alsnog niet veel en is ze snel weer droog, dus ik heb geen last van haar vacht en ga dus niet scheren.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:59

ze hebben vast een klap gehad van de vorige winter, en willen er dit jaar vooraan wezen :Y) Hhaa..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:02

Paard bij mij op stal ook staat al erg dik in het haar alsof het December is..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:06

Mijn paardje was vorige week al weer flink aan het verharen alsof het lente werd! Dikke plukken pluis van haar buik en billen. Nu het opeens kouder is, houdt ze haar vacht gelukkig vast. Maar ze heeft nooit veel wintervacht, ik scheer haar ook niet, maar kan nog niet zeggen dat haar bontjasje dikker is als vorig jaar.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:10

Wat apart, was mij ook opgevallen. Mijn pony heeft in de winter altijd een redelijk dunne vacht gehad, dit jaar werd hij echter al begin oktober een teddy, ik dacht zelf dat t kwam doordat hij nog nooit zo lang dag en nacht buiten stond, hij heeft ook geen deken op (staat nog steeds buiten). Maar als ik dit zo lees is het toch wel apart dat het bij meerdere paarden ook is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:10

Ik heb ook het idee dat mijn pony een veel dikkere vacht heeft dan vorig jaar. We hebben hem ongeveer rond dezelfde tijd geschoren als vorig jaar, maar hij had nu al veel meer haar. Je kon er al haast niet meer doorheen komen.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:58

Het knuffelgehalte van mijn paard is nog nooit zo hoog geweest, dat is wel een voordeel. Haha!!

AgoyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:55

hHaha het is inderdaad wel schattig als ze zo'n bolletje wol zijn, alleen het overmatig zweten is erg vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt