buitenrijden in de sneeuw/winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

migomirre

Re: buitenrijden in de sneeuw/winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:16

Gisteren heerlijk ritje gemaakt met migo. Helaas was bijrijdster van de pony gebleseerd dus kon niet mee!

Mijn paardjes staan bloodvoets. maar ook dan is het uitkijken, gisteren paar keer met achterbeen weggegleden, moet echt goed kijken waar je langsloopt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:25

Ik heb gisteren nog een heerlijke bosrit gemaakt door de sneeuw. Pony staat op sneeuwbeslag en als ik ga rijden, zet ik hem ook nog op scherp.
Pony gaat heel voorzichtig lopen als hij de ondergrond niet vertrouwd, maar met dit beslag is daar geen sprake van.
Heerlijk gereden, incl. flinke stukken in draf en een stukje galop (op een pad dat ik heel goed ken, mooi vlak, geen boomwortels, etc, je kunt natuurlijk de ondergrond door de sneeuw niet goed zien).
Pony is echter nergens uitgegleden, hij liep zo zeker als wat.

Of ik echter vandaag ook nog naar het bos zou durven, weet ik niet, de sneeuw is gisteren half gesmolten en vannacht weer aangevroren. Dat geeft ijsvorming en dat vind ik wel tricky.

_Groover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:35

ik rijd gewoon buiten met dit weer.
Wel zonder ijzers en het liefst op bekend terrein maar verder geen problemen hor :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:38

Vandaag weer eens gereden na 2 weken. En het ging best goed. Kon soms zelfs draven in de sneeuw.
Ze deed gelukkig zelf ook heel voorzichtig bij een gladde/bobbelige ondergrond.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 06:01

Wij kunnen alleen buitenrijden, en met dit weer is dat op zich altijd een beetje oppassen! Maar dat is het op de fiets en met de auto ook ;-)
Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen, maar sneeuw is zonder ijzers een prima ondergrond!

lollixpop15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:08

ik zou het zelf niet doen want dan zit ik echt met zenuwen dat me paard uitglijd en daar heb ik ook geen zin in. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:19

Ik heb vandaag weer heerlijk door de sneeuw gereden, samen met een stalgenootje. Ging echt super!
Pony van mij staat wel op sneeuwbeslag en op scherp en paard van stalgenootje loopt blootvoets.
En in die verse sneeuw van vandaag in het bos, ging het echt heerlijk.

mouselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:21

nee ik zou het zelf niet durven ik ga dan liever met hem stappen dat ik het risico neem dat ik onderuit ga met me paard. :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:26

net nog even met mijn merrie gereden.
het is echt super mooi nu in het bos, heerlijk om een rondje buiten te doen.
Ik heb ze in de winter zonder ijzers staan en de harde ondergrond betekend voor mij dat ik de hoeven juist kan afharden voor de wedstrijden die ik zomers in het buitenland rij.
Mijn merrie wil eigenlijk alleen maar harden en heeft er totaal geen moeite mee.
Als het echt te slecht zou worden geeft ze dat wel aan.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:14

Kan je nu met deze sneeuw rijden in een piste die lichtjes afhelt? Piste is gesleept voor het begon te vriezen, dan is er sneeuw opgevallen, dan beginnen dooien (dus plassen) ze was nogal slibachtig toen het terug begon te vriezen (maar wel geen plassen meer) en nu min. 15cm sneeuw erop. Zou ik het aandurven? Ik kan hier straat niet uit met de trailer, want strooien komen ze hier niet doen (moet nogal een steile berg op, erop lukt wel maar eraf...)
Wat denken jullie? Gewoon proberen om eens te rijden? Ondergrond is dus wel hard. Ohja paard heeft geen ijzers

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:18

Ik zou het niet zo snel doen, niet alleen vanwege de gladdigheid, maar meer omdat je in verse sneeuw rijden is dan wel prettig enz, maar je ziet geen niet wat er onder ligt, ik zou niet graag in volle galop door de sneeuw gaan en een konijnen hol tegen komen zeg maar.

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:52

Ik ben ook erg in twijfel om vanmiddag te gaan rijden. Het is hier nu -4, en er ligt flink wat sneeuw. Door het bos zou ik denk ik wel aandurven, maar dan de weg er naar toe. Dit is over het fietspad, die wel gestrooid is, maar het kan wel wat opgevroren zijn, dus misschien glad. De berm ernaast is smal, en ik weet niet goed hoe de ondergrond is...

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:52

bij mijn vrzorgpony loop je gelukkig meteen tegen het bos aan. alleen zit er een straat en een stukjee met allenmaal gaten tussen. ik zou hier wel doorheen kunnen want er zitten geen gaten in het pad ernaartoe. ik ben alleen als de dood dat hij uitglijd en dat ik er dan op zit! ik ga denk ik liever aan de hand lopen :o

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:54

Ik zet mijn paard alleen in de buitenbak als dat niet kan kijk ik of we ergens samen kunnen lopen

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:06

Ik heb ook niet gereden, en ga vandaag ook niet rijden. Ze staan een paar uur per dag buiten en ik vond het risico buiten de rijden te groot.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:56

Mijn tinkerdame staat al een aantal dagen stil. Ze staat wel iedere dag een paar uur in de wei, maar zelfs zonder ijzers krijgt ze soms al klompen ijs onder haar voeten.
Vorig jaar was ik eigenwijs en hield mijn vaste trainingsschema aan. Ik heb toen ook nog een buitenrit gemaakt met sneeuw, met als gevolg dat ze op derde kerstdag een knieblessure had en ik 3 maanden heb kunnen stappen. Ik heb er van geleerd en doe dat dit jaar niet meer...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:38

Ik heb zondag wel een ritje gemaakt door de versgevallen sneeuw. Het was prima te doen!

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:37

als er genoeg sneeuw licht ga ik altijd sleen met mijn pony.
ik doe dan het tuig om wat ze ook om heeft als ze voor de kar gaat.
aan de riemen die aan de kar wast moeten maak je een lang halster touw of een korte longeerlijn; je moet niet te dicht op je pony zitten mar ook niet te verweg. onder de slee aan de voor kant achter de eerste omhoog stande balk maar de een balk die van rechts naar links licht vast met bijv. een stro touwtje. en doe je het halstertouw of longeerlijn omheen( voor de veilig heid als het fout gaat kan die altijd nog los schieten.) je gaat op de slee zitten en laat je pony lopen met de 'lange teugels' stuur je hem. de slee moet wel achter je pony blijven je stuurt de slee met je voeten als de slee naar rechts moet zet je je rechter been op de grond en als je naar liks gaat je linker been, als je het door hebt lukt het goed.

revenge112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:52

Ik durf echt niet te gaan rijden, in de wei glijden ze al uit.
En als je de hoeven hebt uitgekrabt dan zitten er al gelijk weer klompjes aan.
Really scary.

Ik vind sneeuw prachtig maar het kan erg irritant zijn. :brr:

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:04

ik doe het weleens maar alleen als ik zeker weet dat er geen ijs licht.
als er geen ijs licht ga ik het bos in.
maar mijn verzorg paard staat al een maand steel omdat er ijs licht.
somigen bij mij op stal doen het toch.
mijn verzorg paard heeft geen hoefijzers maar ze zet haar achter benen ver onder haar lichaam.
als ik jou was zou ik eerst goed kontroleren of er gaan ijs licht maar je kan er ook gewoon langs lopen en dan het bos op gaan.

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:11

Hallo
ik rijd bijna elke dag nu buiten met me pony(zonder ijzers)! Ze is nog geen 1 keer uitgegleden.. Hier is de sneeuw ook gelukkig nog niet echt vastgereden door auto's want dan word het wel glad! Het is wel een superzicht al dat wit maar wel oppassen.. Ik probeer ook wel de weg te nemen die geschoven of gestrooid is maar soms ga ik door de laag sneeuw omdat ze daar het meeste grip in heeft! Maar ik doe ook echt alleen stappen. Gister voor het eerst gesleed met mijn pony! het was echt geweldig!! en daarbij is ze ook geen 1 keer uitgegleden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:12

Ik heb lekker met mijn shet gesleed in de verse sneeuw. Nergens last van. Het wordt pas link als de sneeuw aangereden is. Verder zou ik alleen in rustige omgeving rijden waar de auto's niet hard rijden. Moet er niet aan denken dat er eentje aan het schuiven gaat en je niet meer weg kunt.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:47

Als het niet te glad is kan het zonder probleem.hangt ook van paard tot paard af. sommige schuiven harder dan andere.

BinkyBenji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:50

Ja hoor heb ik ook wel eens gedaan, wel met paarden zonder ijzers, en heel voorzichtig aan, als je het niet vertrouwd stap je gewoon even af!

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:49

Ik rij altijd buiten, of de zon nu schijnt, het regent, het sneeuwt, maakt niet uit !

Mn paard heeft geen ijzers dus helemaal geen probleem met de sneeuw.
Platgereden idd glippert hij af en toe wel eens uit, maar overal waar er gras of zand onder de sneeuw ligt kunnen we gewoon rustig draven en galopperen.

Ik heb ook een crossweide in de buurt waarop de sneeuw mijn paard lang niet tegenhoudt :)