Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:46

PinkyPie schreef:
Ik zieIk zie mezelf overigens niet als een egoist(e).

Je paard heeft er niets aan wat jij van jezelf vindt. Hij blijft in dat hokkie staan 23/7. Dus?
Sorry hoor maar ik word er gewoon kwaad om dat iedereen het zo makkelijk weg praat met: het is niet anders, er zijn zoveel paarden die zo staan. Daar heeft je eigen dier toch niets aan?
Ik heb ze ook jaren veel te veel binnen gehad en voelde me altijd schuldig en zocht weer net zolang tot het beter kon.
Feit blijft dat ik maar één adres kon vinden in Friesland waar het ging zoals ik wil (nouja op de omheining na) dus hebben we zelf land gekocht. Ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar iets meer moeite doen voor een betere stalling kan je zeker wèl gaan proberen. MP bijv. Briefjes ophangen en rondfietsen..
Het belangrijkste is dat de slechte pensionstallingen leeg blijven en zodoende eens gaan gedwongen worden paardvriendelijker te worden. (volgens mij is het ook nog goedkoper en minder werk)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:49

Amalarab: vaak zijn dit de grotere,duurdere pensionstallingen, die je eigenlijk niet leeg krijgt omdat er altijd mensen zullen zijn die hun belangen(alle facaliteiten e.d.) (en ik zeg niet dat je geen pensionstallingen hebt die 't beide hebben) belangrijker vinden als de belangen van hun paard(regelmatig weidegang bijv.)
gelukkig zijn d'r ook genoeg pensionstallen die 't beide hebben.
maar ben 't helemaal met je eens..

PreHungaro

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:56

ik zou toch echt op zoek gaan naar een andere stalling.
dan maar wat luxe inleveren maar ik vind gewoon dat paarden overdag naar buiten moet kunnen. nog liever in een paddock dan helemaal niet.

mijn paarden staan altijd buiten, het enige minpunt is dat ze geen stalletje hebben. wel een bosrand waar ze kunnen schuilen. en ze hebben beide een deken op tegen de regen en wind :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:29

Ik vind dit een vorm van dierenmishandeling.
Jij zou eens 24 uren in een kooi moeten zitten.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:32

Mijn paard komt 6u per dag in een paddock samen met zijn speelmaatje.
De hele dag op stal (en alleen er uit als jij er bent) vind ik inderdaad ook zielig...
Ik zou verder kijken naar een stal waar wel een mogelijkhed is v stapmolen, weiland of paddock voor een 2e x eruit op de dag.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:35

Ze gaat zoiezo de komende 3 maanden (per 1 dec.) tijdelijk naar een andere stal omdat ik geopereerd wordt en haar een tijdje niet kan rijden zelf. Dus voor de komende periode is het inderdaad wel opgelost (daar komt ze iedere dag minimaal 2x uit de stal).

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:39

Mijn paarden staan ook op stal, maar zorg wel dat ze gemiddeld per dag 2 uur in de padock staan, waarna ik ze ga rijden en dan nog anderhalf uur ga wandelen en grazen met ze. Is de padock daarna nog vrij gaan ze daar nog een tydtje in. Een paard moet zoveel mogelijk uit zijn stal. Wij zitten namelijk ook niet 23 uur per dag op de wc.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:40

ja ik vind het zielig.Logisch toch ;-) jij zelf ook als ik zo je berichten lees.
een paard is een kuddedier,die liefst 24/7 beweging blieft,ook erg belangrijk voor zijn gezondheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:42

Een mens is geen paard, unicorn_kiss. Je moet niet vanuit het idee reageren dat het een gevangenis is.
Een stal kan voor een paard een prima plek om te vertoeven zijn. Het een paard is het andere niet. Een paard dat duidelijk gestressed raakt op stal, hoort niet op stal, maar een paard dat er geen moeite mee heeft hoeft echt niet persee naar buiten omdat er mensen zijn die zo'n moeite hebben met het idee dat een paard veel binnen moet zijn.
Ja, het is zielig als je een dag niet kunt, je paard kijkt er naar uit, maar paarden accepteren meestal de dingen zoals ze komen. Er zijn ook paarden die duidelijk hun ongenoegen uiten als je ze een keer overslaat.

En "het is nu eenmaal zo" is geen egoïstische dierenbeulerige gedachte.
Al een paard alleen in de winterperiode op stal moet, is dat toch al beter dan altijd op stal?
Als een paard een paar uur eruit kan, is dat toch altijd beter dan helemaal niet?
Waarom altijd maar uit gaan van dat een paard 24/7 buiten moet?
Sommigen hebben nu eenmaal hun paarden voor nut en niet om er naar te kijken terwijl hij een soort van namaak vrij leventje heeft.
En dat is hun goedrecht, want daar zijn ze eeuwen geleden voor gedomesticeerd en worden ze tegenwoordig voor gefokt.
De een pakt zijn paard in, houd hem veel binnen en de ander doet hem bloot naar buiten, allebei is prima. Je kunt niet zeggen dit is slecht en dat is goed. Het is voor elk paard anders. Wél vind ik, dat je naar je paard moet luisteren en ze geven het echt wel goed aan als ze echt ongelukkig zijn op stal.
een paard dat buiten leeft, past zich ook geowon aan aan de omstandigheden van de groep, het weer, het beschikbare eten. Aanpassen naar een periode op stal leven is net zo normaal voor ze als een periode met vies gras en of hooi door moeten.
Ja, ze moeten beweging krijgen, maar hoe is niet van belang, dus als ze een tijdje los kunnen is dat ook prima.
Ik voel me niet schuldig dat ik 1 stalpaard heb (de ander is een buitenpaard dus ik weet van beide werelden) en ik laat me ook geen schuldgevoel aanpraten door "moderne paardenbevrijders."

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:44

Citaat:
Waarom altijd maar uit gaan van dat een paard 24/7 buiten moet?

tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal zit nog 'n heel groot zwart vlak. nee niet alle paarden kunnen 24/7 buiten en dat hoeft ook helemaal niet maar imo is het voor geen 1 paard goed om 23/7 in z'n stalletje te staan..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:51

Wie heeft het over goed zijn voor ze? Het is soms gewoon een feit waar je niet omheen kunt en er zijn zat paarden die er goed tegen kunnen, dus waarom dan doen alsof het een misdaad is?
In de zomer gaat dit paard toch weer lekker het land op? Ik vind dat al heel wat.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:56

neem aan als je een paard hebt je gewoon 't beste voor hem/haar wil, daar heb ik 't dus over.
wat is een feit? dat paarden er soms misschien niet ''gek'' van worden betekent niet dat ze er gelukkig van worden, net als dat paarden ongelukkig kunnen zijn van 24/7 op de wei.

Citaat:
In de zomer gaat dit paard toch weer lekker het land op? Ik vind dat al heel wat.

ja dat is ook echt 'n excuus om 'm de overige maanden de hele dag in z'n stal te zetten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:56

het wil nog niet zeggen dat als ze het goed verdragen het ook goed is...ik vind het triest z'on dier 23 uur per dag op te sluiten.
Ik durf dit best dierenmishandelijng te noemen. |(
Die van mij staan s'nachts binnen,en dat is s'winters ook 14 uur per nacht!
Daar heb ik het al moeilijk mee :o

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:57

Lusitana, dank voor het heldere commentaar. Ik ben het met je eens.
En daarbij ben ik dan wel benieuwd wat al deze andere bokkers de hele dag doen naast hun paarden rijden, laten grazen, verzorgen, ermee wandelen ze naar buiten doen etc. etc.
Ik heb bijvoorbeeld nog een baan (21 uur per week), een gezin en andere (sociale) verplichtingen . Jullie moeten toch ook naar school of aan het werk. Dan kun je mij niet wijs maken dat je iedere dagen uren met je paard bezig bent, of je moet het uit professie doen en je geld ermee verdienen...
Helaas kan een paard nog steeds niet praten, dus we zullen nooit weten wat er in die koppies omgaat. Maar ik denk wel dat je aan een dier kunt zien en merken of hij/zij goed in haar vel zit en er gezond uit ziet....
Laatst bijgewerkt door PinkyPie op 04-11-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:58

Ik vind het ook absoluut niet kunnen om paarden 24 uur per dag op stal te zetten. Persoonlijk zou ik zelf nooit voor een paard kiezen als dit mijn enige optie is. Liever geen paard dan een paard die maandenlang op stal moet staan.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:00

Ik had ditzelfde vraagstuk. Voelde me zo schuldig en ieder vrij momentje ging ik naar stal om mijn paard even in de paddock te laten lopen of met hem te wandelen.
Ik kon er eigenlijk niet echt vrede over krijgen en heb uiteindelijk besloten om hem 15 km verder van huis op een 24/7 weiland te zetten waar hij lekker kan rondlopen, spelen, graven en eten naar hartelust. Ik ben echt blij, ondanks de afstand, dat ik het heb gedaan. Nu kan ik rustig op de bank zitten zonder me druk te maken over mijn paard die opgesloten staat en misschien wel wil rennen of spelen of wat dan ook.
Dus, luister naar je gevoel, niet naar wat het meest praktisch is.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:01

als ik het zo lees mishandelen mijn paarden zichzelf.
mijn merrie, heb ik al veertien jaar, wil al veertien jaar graag op stal staan.
ik heb gewoon haar deur open,maar de voeten blijven op het randje steken.
ze staat ook in de paddock, maar zodra ik het hek open doe, loopt ze direct naar haar stal. en helemaal op haar gemak.
zomers in het land?
ze wil om een uur of zes naar binnen.
hou ik haar een week buiten>
om zes uur staat ze te bleren en de volgende ochtend staat ze nog bij het hek.
mijn andere paarden?
twee staan graag buiten, de andere WIL naar stal na een uurtje.
als ik soms kijk hoe sommige paarden staan te "genieten" van het 24/7 buiten staan, met regenuitslag op hun huid, dikke mokbenen en het altijd op hetzelfde plekje staan......ach, daar denk ik dan weer het mijne van.
dus ik denk dat mensen die het wel of juist niet doen het beste met hun paard voor hebben.
wel valt het op dat de mensen die er voor kiezen om hun paard meer op stal te hebben of door omstandigheden niet anders kunnen, gewoon hun mening geven.
de andere kant vind ik nogal eens giftig uit de hoek komen.
enne...dit vind ik, dus wat jullie doen, succes!
de mensen die mijn paarden en mij niet kennen, kunnen over de omstandigheden van deze paarden geen objectief oordeel geven.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:04

robbedoes schreef:
als ik soms kijk hoe sommige paarden staan te "genieten" van het 24/7 buiten staan, met regenuitslag op hun huid, dikke mokbenen en het altijd op hetzelfde plekje staan......ach, daar denk ik dan weer het mijne van.
dus ik denk dat mensen die het wel of juist niet doen het beste met hun paard voor hebben.

Als je paard het nodig heeft om op stal te staan is het natuurlijk een ander verhaal. Het gaat erom dat je doet wat het beste is voor je paard. Wat het dan ook is.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:06

robbedoes schreef:
wel valt het op dat de mensen die er voor kiezen om hun paard meer op stal te hebben of door omstandigheden niet anders kunnen, gewoon hun mening geven.
de andere kant vind ik nogal eens giftig uit de hoek komen.

:9

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:07

Ik sta nu op een andere stal, en dat is de paardvriendelijkste in mijn omgeving.
Mijn paard kan 's winters niet op de wei, maar ik probeer het zoveel mogelijk op te lossen met de paddock. Of aan de hand grazen.
Dan gaat er een ander paard bij en dan kunnen ze lekker spelen.

In mijn omgeving zijn geen stallen waar mijn paard 's winters het land op kan.
Ik probeer met de middelen die ik heb, het toch zo paardvriendelijk te maken.

En van het voorjaar mag ie lekker voor (waarschijnlijk heel zijn leven) in de hit actief.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:09

Ik vind 24 uur op stal niet kunnen, ook niet als je daarvan 2 uur bezig bent met rijden en poetsen want heeft ie geen tijd op lekker te spelen.
worden ze niet in groepen een paar uur naar buiten gelaten, in paddocks of bak?

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:10

MilaMila schreef:
robbedoes schreef:

Als je paard het nodig heeft om op stal te staan is het natuurlijk een ander verhaal. Het gaat erom dat je doet wat het beste is voor je paard. Wat het dan ook is.

mijn paard heeft het niet nodig. ze WIL het zelf. en de koningin beveelt in ons geval
ze staat met haar eigen kinderen buiten.( als ze niet verkocht zijn of hengst of overleden)
zet ik er een ander bij , vreet ze die letterlijk op. hele happen.
Laatst bijgewerkt door humanoidR op 04-11-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:11

jou paard staat niet opgesloten, wordt dus niet gedwongen binnen of buiten te staan.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:12

Nog maar een x: ik heb bijvoorbeeld nog een baan (21 uur per week), een gezin en andere (sociale) verplichtingen . Jullie moeten toch ook naar school of aan het werk. Dan kun je mij niet wijs maken dat je iedere dag van de week urenlang met je paard bezig bent, of je moet het uit professie doen en je geld ermee verdienen...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:16

ja, en wat wil je daarmee zeggen? dat heeft toch niets te maken met het 23/7 je paard op stal te hebben of zie ik dit nu verkeerd?
maar nee, ik ben niet iedere dag urenlang met mijn paard bezig? wordt hier gezegt dat dat wel moet of zie ik 't nu gewoon verkeerd.. :o