veulentje deken op tijdens winter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:46

Asyaa schreef:
tinkerSophia schreef:
een fjord is een koudbloed.. en is van oorsprong gewent aan kou..
dus gewoon buiten laten staan met schuil... zonder deken, en zo

Hier lopen zelfs de dressuurbloeden (jazz, vivaldi ect.) buiten als ze jong zijn. Er lag gewoon een laag sneeuw op de rug, maar het boeide ze niks.

ik bedoel alleen aan te geven dat een fjord er dus HELEMAAL tegen moet kunnen, en niet dat warmbloeden er niet tegen kunnen.. wat mij betreft hoeven veulens zeker geen deken op.. en volwassenen ook nit..
maar is vaak wel praktisch.. en als k de keus had (toen mijn paard niet ziek was) staat die ook 24/7 buiten.. ook warmbloeden.. toch zie je vaak dat die juist naar binnen gaan... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:48

tinkerSophia schreef:
Asyaa schreef:
Hier lopen zelfs de dressuurbloeden (jazz, vivaldi ect.) buiten als ze jong zijn. Er lag gewoon een laag sneeuw op de rug, maar het boeide ze niks.

ik bedoel alleen aan te geven dat een fjord er dus HELEMAAL tegen moet kunnen

Dat probeer ik ook te bevestigen :)
Als die dressuurtutten er hier al tegen kunnen, dan kan zn teddybeer er helemaal tegen.

tinkerSophia

Re: veulentje deken op tijdens winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:10

haha oke 1 lijn hihi

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:17

ik heb vandaag gelukkig te horen gekregen dat mijn 18 maanden
oude haflinger lekker op de wei blijft deze winter bij een groep merrie s en inloop stal voor hun alle
dus hij kan springen rennen en lekker buiten zijn
had ik zelf om gevraagt of hij op de wie mocht blijven
ze worden bij gevoerd dus eten genoeg
en als ze hier naar binnen gaan gaan ze in een loopstal met 5 a 6 paarden
ik wil dat hij lekker vrij kan lopen en dat gaat binnen krap worden
dus daarom ook mijn keuzen en tegen de kou kan hij zeker ook wel dus die van jouw ook hoor

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:42

haar stalletje is helemaal geen 3x3 hoor. Het is een behoorlijke stal van wel 20x20 als het al niet groter is. Ze staat daar niet alleen, mijn andere paardje staat er ook nog bij. En als de andere dan toch op de weide staat, kunnen ze elkaar wel nog zien, aanraken,... Maar in ieder geval al geen deken en meer buiten!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:47

als die andere naar buiten gaat dan gaat het veulen toch zeker ook mee.en als ze een stal van 20x20 hebben dan is dat fijn maar kun je deze niet open zetten zo dat ze zelf in en uit kunnen lopen de wei en stal in.ik zou hem zo veel mogelijk naar buiten doen liefste 24/7 maar is niet altijd mogelijk.maar je moet hem zeker niet binnen laten omdat het weer niet lekker is.hier staan al onze paarden 24/7 buiten ook onze engelse volbloeden met hun dunne velletje en de veulens al zeker.onze grote paarden hebben wel een deken op maar pas als het echt koud word en ze al een vachtje aan gemaakt hebben.veulens krijgen nooit een deken op zeker niet tot hun 3de jaar.als een veulen ziek zou zijn dan vind ik dat je dit misschien zoud kunnen overwegen,maar een gezond veulen gewoon lekker laten lopen,en veel hooi geven.
Fiorini schreef:
haar stalletje is helemaal geen 3x3 hoor. Het is een behoorlijke stal van wel 20x20 als het al niet groter is. Ze staat daar niet alleen, mijn andere paardje staat er ook nog bij. En als de andere dan toch op de weide staat, kunnen ze elkaar wel nog zien, aanraken,... Maar in ieder geval al geen deken en meer buiten!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:50

Pfoei wat is een aantal mensen hier fel. TS vraagt toch juist om advies? Wees blij en een beetje lief!

20x20 is wel een superstal, da's bijna net zo groot als de binnenbak waar ik vroeger reed :P. Ik snap de reacties van al die mensen hier wel, veulen de hele winter buiten zou ik ook fijner vinden. Maar daar moet je idd wel de mogelijkheden voor hebben, bijv. met een goede kudde, genoeg ruimte etc. Overigens zie ik verder ook niet echt in waarom een veulen wel naar buiten zou moeten 24/7 en een 'volwassen' (wanneer is ie dat? 3?) niet. Wat mij betreft mogen ze allemaal lekker 24/7 naar buiten. Maar ja, wat niet gaat dat gaat niet he?

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:51

mirka1994 schreef:
Een veulen op stal vind ik eigenlijk ook wel heel zielig :( Die moet lekker kunnen rennen en spelen! Die van mij staat 24/7 buiten en zonder deken. Zo verpest je alleen maar hun regelsysteem.

Wij mensen doen paarden dekens om zodat ze geen dichte vacht kweken omdat wij willen dressuren en ze dan zweten en wij te lui zijn om wat langer met ze te gaan stappen na een lange rit. Ze hebben het echt niet nodig! Je gooit alleen maar hun regelsysteem in de war..

Ik doe mijn paard een deken op, omdat ze zonder staat te rillen.
sommige rassen zijn nou eenmaal niet er op gebouwd om in de koudekikkernederland te zijn,

je kunt het voelen aan de puntjes van zn oren,
zijn die koud,
dan heeft het paard het ook koud.

(dat is wat ik heb gehoord)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:17

Puntjes van de oren en neus en onderbenen horen toch juist altijd koud te zijn? Is het niet de aanhechting van de oren?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:32

FJ -> SV

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:42

Yessy schreef:
Puntjes van de oren en neus en onderbenen horen toch juist altijd koud te zijn? Is het niet de aanhechting van de oren?

Ik dacht ook dat je het bij de aanhechting van de oren moest voelen en in zijn oksel. Neus is bij mij altijd koud. Zelfs als hij al een paar uur binnen staat in zijn warme (15 graden) stal.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:57

als je paard staat te rillen wil meer ruwvoer ook helpen door dat te verbranden creeren ze warmte. deken is niet fde enige oplossing. mits je idd scheert dan wel. maar zou het veulentje wel meer buiten zetten. wel fijn dat er zo een grote box is. heel veel plezier met je veulentje.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:35

Yessy schreef:

Oo sorry,
Dan was het de aanhechting, sorry :o

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:57

owkay, voor mij mag hier een slotje op. Wat hebben we geleerd vandaag???
-geen deken op
-veel weidegang
-veel eten en hooi

:-)