Hysterisch paard scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:06

Sederen? :)

Twinkeling

Re: Hysterisch paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:10

Verdoven is toch de meest veiligste oplossing, vind ik, al doet niet iedereen dit even graag.
Sommige paarden zijn met de pram op ook helemaal anders in gedrag, maar evenals verdoven doet dat ook niet iedereen even graag :)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:22

Ik zou dit jaar iig nog lekker verdoven maar voor volgend jaar kun je je wel een heel jaar voorbereiden! Je kunt het geluid van de scheermachine op je telefoon opnemen en een heel jaar lang elke dag afspelen. Tijdens het poetsen, tijdens het rijden, tijdens het spelen. Schenk aan hysterisch gedrag geen aandacht en beloon hem als hij even rustig is. Wedden dat het volgend jaar beter gaat!

Je zou het trouwens voor nu ook eens met een praam kunnen proberen en oordopjes. Pantykousjes met watjes en die in zijn oren stoppen :-D. Succes iig!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:25

San1978 schreef:
I Je kunt het geluid van de scheermachine op je telefoon opnemen en een heel jaar lang elke dag afspelen. Tijdens het poetsen, tijdens het rijden, tijdens het spelen. Schenk aan hysterisch gedrag geen aandacht en beloon hem als hij even rustig is. Wedden dat het volgend jaar beter gaat!

Goed idee, ga ik zeker doen! De pest met sederen is dat hij daar dwars door hen gaat. Ook een praam heeft zo goed als geen effect... Ik ga voor de oordoppen
en zie wel waar het schip strandt. Ook ga ik het geluid op mijn telefoon afspelen. Hopen dat het lukt zonder ongelukken! :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:27

Wel grappig om te lezen, ik rij er eentje die ook helemaal door het lint ging vroegah... Hijs 17 lichamelijk, maar geestelijk nog lange niet zeg maar... Hij wordt al rillerig van een strootje dat opvliegt... Dom ding...
Maargoed, vroeger werd hij dus verdoofd geschoren...
Tegenwoordig wordt hij niet geschoren, maar loopt hij nog steeds met een ongevoerde regendeken op (alleen in het land, in de stal niet), en het haar ligt nog platter dan de afgelopen (koude) zomer...

Dus wat dat betreft, zou ik dit jaar verdoven, volgend jaar kijken of je het voor kan zijn op dergelijke manieren.

Tenzij dat is wat je altijd doet, dan heb ik niets gezegd....

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:33

SaskiaKa schreef:
nowornever schreef:
Uiteindelijk met een bijna geluidloos klein scheerapparaatje geschoren. Je bent er lang mee bezig maar ik heb het in 2 keer gedaan maar hij vond het nog steeds niet leuk maar uiteindelijk ging het best wel goed, dus misschien ook wat voor jou.

Kan je me vertellen wat voor een scheerapparaat dat was?

Wij hadden er nog 1 liggen, maar het was een tondeuse achtige apparaat waar mensen vaak oren en benen mee scheren. Zal kijken of ik een soort gelijke op internet kan vinden.

Maar waarom blijven mensen toch zeggen plat spuiten, terwijl er duidelijk wordt aangegeven dat hij daar doorheen breekt. Dat werkt gewoon niet bij sommige paarden.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:47

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:53

@ nowornever: Dank je wel voor de moeite! Ik ga deze bestellen en uitproberen. (is niet zo duur gelukkig ;) )

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:53

Ik had ook een bang paard met scheren. Heb zo'n Andis tondeuse met paardenscheerkop. Echt zo goed als geluidsloos en scheert erg fijn. Je kan makkelijk het hele paard scheren, ik kon zelfs zonder praam zijn hoofd doen. Wel met een grote emmer worteltjes ernaast...braaaaaaff ;)
Edit. Ze verkopen hem bij www.horsesanddogs.nl staat ook goed uitgelegd.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:20

als hij door de sedering heen komt is hij dus niet genoeg gesedeerd... daarom door da laten doen, die kan ook nog een x bijspuiten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:24

ik weet maar 1 snelle handige manier; verdoven & geruststellen.
Binnenkort gaan mijn 2 paardjes ook uit het haar en als ze echt door het lint gaan geef ik ze een
verdovings middel . dan is het pittige er af en kun je (als het goed is) rustig scheren.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:30

Mijn pony is ook altijd drama geweest met scheren.
Werd na de sedatie alleen maar gevaarlijker en een praam heeft totaal geen effect.
Ik ben veel gaan oefenen met de tondeuse ivm het geluid en gevoel.
Nu is hij 23 en kan hem prima scheren.
Maar de eerste keer van het jaar dat ik ermee aankom moet hij toch altijd ff flippen.
Verleden jaar kwam hij omhoog en bijna tegelijk slaat hij met een achterbeen zo de tondeuse uit mijn handen.
Leuk zal hij het blijkbaar nooit vinden. :+
Maar met geduld, lukt het altijd prima.
Ik zet hem ook niet strak vast, want daar wordt hij alleen maar gestresst van.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:41

ik weet niet of je hier vrolijk van wordt... maar ze maken in ieder geval geen geluid :Y)
hand-scheerapparaat

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:56

Sederen, praam eventueel watten in de oren en geduld.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:41

SaskiaKa schreef:
Tranquigel doet helemaal niets bij mijn paard, zelfs sedatie van de DA gaat 'ie dwars door heen

Hoelang wacht je dan nadat de verdoving gegeven is? Je moet gewoon voordat je uberhaupt begint te scheren een half uur van te voren verdoven, op deze manier geef je het paard namelijk ook geen aanleiding om te gaan vechten tegen de verdoving.

chenchen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:07

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:59

Bij ons op stal heeft iemand een ideaal ding. Een tondeuse met externe accu. Dan heb je een accu die je in je jaszak kan doen (wel met een snoertje tussen accu en tondeuse), maar geen snoer meer naar het stopcontact. Ook maakt de tondeuse amper geluid, nadeel is wel dat ze dan vaak iets minder power hebben en je er wat langer over doet.

Even gezocht, volgens mij heeft ze deze:
http://www.imperialriding.nl/index.cfm? ... 527CE0E873

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:55

daffie1986 schreef:
SaskiaKa schreef:
Tranquigel doet helemaal niets bij mijn paard, zelfs sedatie van de DA gaat 'ie dwars door heen

Hoelang wacht je dan nadat de verdoving gegeven is? Je moet gewoon voordat je uberhaupt begint te scheren een half uur van te voren verdoven, op deze manier geef je het paard namelijk ook geen aanleiding om te gaan vechten tegen de verdoving.

Pffff, ik wordt hier echt een beetje moe van. Ik ben niet achtelijk en ga echt niet direct na het toedienen van de sedatie
aan de gang. Ik geef mijn paard geen aanleiding om te gaan vechten tegen de verdoving, we houden alles zo rustig en
vriendelijk mogelijk. Nogmaals: Hij gaat dwars door de verdoving heen (OOK NA EEN HALF UUR, JA.... :+ ) Gelukkig in dit
topic ook een hoop tips van mensen die begrijpen dat een paard dat is platgespoten door de DA nog steeds gevaarlijk
kan reageren ;)

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:35

Een vakkundige scheerder laten komen die ook zelf mag verdoven.
Zo kan hij als hij doorheeft dat het paard erdoor breekt een nieuwe toedienen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:43

Geplaatst: 0 min geleden

Berichten: 22 Een vakkundige scheerder laten komen die ook zelf mag verdoven.
Zo kan hij als hij doorheeft dat het paard erdoor breekt een nieuwe toedienen.

Dat heb ik dus in het begin ook gedaan.
Met als resultaat dat hij op een gegeven moment op zijn rug tussen 2 gebroken kettingen in lag.
(Het leren halster hield het wel vol :+ )
En dat terwijl we alles rustig hadden aangepakt en extra hadden toegdiend toen hij er doorheen leek te gaan breken.
Hij werd alleen maar linker!

Wat dat betreft begrijp ik TP haar probleem zeer zeker.
Bovendien vindt ik sederen om een paar haren te verwijderen best heftig.
Daarom heb ik veel tijd uit getrokken om hem eraan te wennen (zie eerder geplaatst bericht) zodat sederen niet meer nodig is.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:51

ik gebruik tranquigel, dat is te koop in meedere dierenspeciaalzaken.
zoiezo bij epple jack, want daar haal ik 'm altijd :P

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:39

ik scheer de sokken van mijn tinker omdat hij ernstige vorm van CPL heeft.
Daar heb ik de tijd voor genomen om te wennen.
ik geef hem daarbij (buiten) een bak slobber.
en dat ging echt zo;
slobber eten..niks
slobber; scheerapparaat tevoorschijn halen en aan zetten; van het paard af zeg maar.
hij kon wennen aan t geluid.
volgende keer; slobber; scheerapparaat aan en dichtbij staan.
volgende keer; slobber, apparaat uit en in mn hand. Hand met de rug op paard houden (dus niet het apparaat zelf)
bij succes; nog een keer
bij succes; apparaat aan en nog steeds de rug van mn hand op paard
bij schouder beginnen..en dan een keer apparaat omdraaien en direct weer weg.
en zo uitbreiden.

vooralsnog heeft dat bij mij goed geholpen; mijn paard is bezig met zijn slobber, hij kent het apparaat (en het verlengsnoer), het geluid
en het gevoel.

al met al heeft het me denk ik 4 wkn gekost voordat ik echt kon gaan scheren. En deed regelmatig de oefening slobber+..

misschien helpt het jou ook.