Beste keuze? Scheren, of in de 'kou' laten opdrogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Beste keuze? Scheren, of in de 'kou' laten opdrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:29

ik scheer zelf mijn ijslanders vaak alleen de boeg en luchtpijp dus een beetje zoals plaatje 11. hierdoor kunnen ze meer warmte kwijt en toch prima zonder deken staan.
je hoeft je paard trouwens niet droog te hebben voordat je hem weg zet,als hij maar weer "koud" is.
het zweet wat er dan nog zichtbaar is zit aan de buitenkant van de haren en niet meer op het lichaam.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 05:31

@ Kvika; maar als je er een deken op wilt gooien moet hij lijkt mij wel degelijk droog zijn, wat bij topic starter het geval is volgens mij.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:40

Ha Kiek, lastig blijft het hè als ze 24/7 buiten staan.
Wij doen Maible altijd wel helemaal scheren :j Na het rijden sowieso goed uitstappen en meteen tijdens het uitstappen een uitrijddeken er op. Dan na het rijden zetten we haar even met een zweetdeken weg, dan kun je ondertussen gewoon wat troep opruimen. Daarna is ze eigenlijk altijd wel zo droog dat haar gewone deken (halsdeken) er weer op kan :j

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:54

Ik volg dit ook even, zit met hetzelfde "dillema" paard kan 24/7 naar buiten, heeft een deken op en zit al redelijk in haar vacht.

Rijd over straat naar de bak (10 minuten) en we gaan 2 x per week in de binnenbak rijden (van de winter), paard is dan bijna niet droog te krijgen (kan bij wijze van spreken 's nacht om half 1 nog een keer zweetdekens gaan wisselen.....)

Wel wonen wij aan de rand van polder waar altijd (veel) wind staat dus twijfel nog tussen wel of niet scheren (paard loopt trouwens ook wedstrijden).

Lijkt me ook niet zo'n mooi gezicht op wedstrijd (Z) om met een paard met een patroon in de ring te verschijnen, maar het zou voor ons denk ik de meest ideale oplossing zijn.

Heeft er hier misschien iemand ervaringen met wedstrijden rijden en een paard geschoren volgens een patroon?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:09

ik had mijn pony's destijds ook in dekenmodel geschoren, omdat ze zo vlug mogelijk het land weer op moesten (land stond blank dus abrubt uitgeweken naar stal. Daar hadden ze het natuurlijk bloedheet, waren gewend 24/7 bloot buiten te staan. Dus dekenmodel geschoren.). Toen ze vervolgens weer op het land kwamen met deken op ging het allemaal prima. Hals/hoofd/buik/benen hadden we niet geschoren in eerste instantie, maar omdat ze met rijden zo bleven zweten en wij dus met hetzelfde probleem als ts zaten hebben we de hals ook meegeschoren. Omdat ze op stal stonden hadden we geen halsdeken opgedaan en tegen de tijd dat ze weer naar buiten gingen hadden ze daar alweer een dun vachtje, dus ook geen halsdeken opgedaan.

Maar weet je waar ik tegenaanliep op het land? Dat we geen schuilstallen hadden (alleen bomen) en dus flink in de wind en soms regen stonden op te zadelen. Tja, dat is dus echt niet handig met je geschoren paard! Dan moet je onder de zweetdeken door poetsen en snel opzadelen en met afzadelen idem dito... Het jaar erop heb ik bij mijn haflinger alleen de hals deels geschoren en verder een ongevoerde regendeken op, zo bleef hij mooi schoon maar hij kreeg wel een dikke vacht eronder om zichzelf warm te houden. Ik had er geen halsdeken aan. Het scheelt ook nogal of je paard onbeperkt ruwvoer krijgt natuurlijk en of ze in een schuilstal kunnen gaan staan; dan hebben ze meer om zichzelf warm te houden.

Mijn huidige paard staat nu onder ongevoerde regendeken en krijgt deze winter ook dikkere dekens om. Wordt ons eerste jaar met dekens, vorig jaar was hij net onder het zadel en liep hij nog bloot rond.
Verschil is dat we nu ergens staan waar ze 24/7 buiten lopen in paddocks met schuilstallen en waar je gewoon binnen kunt poetsen en rijden. Dat maakt het wel gemakkelijker. Maar als ik les heb dan zie ik dat lesgenoten die als eerste priveles reden, als laatste weggaan omdat hun paard inderdaad nog twee uur staat na te zweten.

hoofd (tot de bakstukken) en benen niet geschoren
Afbeelding

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:39

_Kiki_ schreef:
Het is voor MIJN gemak dat mijn paard onder een deken staat :+

En het gemak van het paard dan? Als je paardnatuurlijk moet geloven heeft het dier het kouder met dan zonder deken (slechte gezondheid en ouderdom daargelaten)

Ik zeg gewoon zonder deken en met wintervachtje... paard zweet inderdaad langer en je moet meer moeite doen met poetsen... maar het paard heeft wel zijn allerbeste winterjas nog.

De reden van wedstrijd rijden vind ik helemaal onzin.... mag een paard geen paard meer zijn binnen de wedstrijdring? Niet alleen om jou aan te spreken want ik hoor veel meer mensen met deze redenen... Moeten de juryleden zich niet eens achter hun oren gaan krabben als ze een drie geven op verzorging door een wintervacht?

Ik wil als recreatie ruiter binnenkort gaan starten met wedstrijden... maar in de winter ga ik mijn paard daar echt niet voor scheren... dan maar die drie op mijn coupon :Z

Hoe dan ook om niet te ver af te gaan dwalen... ik ben er dus voor in de kou laten opdrogen mits het dier vitaal is ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:47

ik had ook nooit dekens op de paarden.
Heb het nu ook voor mijn gemak.
Ik werk 6 dagen in de week en moet echt zoeken naar een gaatje om naar mn paard te gaan. Tja, als ik dan zo weinig tijd heb dat hij kans loopt op schuurplekken omdat ik geen tijd heb om een uur op te laten drogen en te poetsen, doe ik hem toch ook geen plezier?

TS is tenminste zo fair om toe te geven dat het voor haar eigen gemak is en weet de werking van de huid etc. Dat is al heel wat meer dan de gemiddelde dekengebruiker!
Paard mag allang blij zijn dat ie desondanks wel 24/7 buiten kan blijven staan en dat TS dus naar andere oplossingen zoekt, ook daar mag menig paard jaloers op zijn ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:02

Ik wou niet het idee wekken dat TS slecht voor haar paard zorgt... want dat idee heb ik helemaal niet. ;)
Maar ik geef wel mijn ongezoutte mening hierover... wat misschien wat kort door de bocht over kan komen, maar waar wel goed over na is gedacht.

Tijd te kort kan ik inkomen... maar een paard kan na het rijden prima zelf opdrogen zonder daar ziek van te worden.... schuren gaan ze meestal wel doen omdat het jeukt maar in de wei zijn ze sneller met andere dingen bezig(grazen en spelen met elkaar).
viezigheid wegpoetsen kan wat langer duren inderdaad... maar dat lukt toch wel in een kwartier/20 minuten?

Laat ik er duidelijk bij zeggen dat ik niet ieder zijn/haar situatie ken... er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er goed over nadenken voordat ze een deken opgooien of het scheerapparaat erbij pakken. Maar er zijn ook mensen die het puur voor gemakzucht en mooiheid doen... en hoe fair dat ook is om dat te kunnen toegeven, maakt niet dat het onnodig kan zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:08

zelf opdrogen kunnen ze prima. Geloof me, ik weet precies hoe alles werkt. Heb hem afgelopen winter ook probleemloos met -10 gewoon alleen koudgestapt en nog dampend buitengezet, daar lig ik echt niet wakker van want dat kan geen kwaad :)

Wisse is net van stal af en nog reuzeglad in het haar, echt nog zomervachtje. Vorig jaar werkte ik de helft minder en reed ik hem ook de helft minder. Nu is mijn situatie anders en kan ik het voor mezelf wel rechtpraten dat hij met regendeken loopt, ondanks dat ik weet dat het niet nodig is voor hem.
Verder staat hij het hele jaar door 24/7 buiten in kuddeverband met onbeperkt eten dus heeft hij de hemel te aarde :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:12

Scheren en deken op.. Ik zou wel met hals doen.. En dan zou ik een 200grams nu op leggen.. Als het kouder wordt natuurlijk meer.. Maar je moet gewn even voelen hoe het paard aan voelt geschoren onder de deken.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:16

opisop_shop mensen zoals jou spreek ik ook niet aan... ik maak wel uit je berichten op dat je het goed hebt overwogen etc.. en dat je weet hoe de vacht werkt etc etc. Ik spreek alleen mensen aan die zomaar een deken opgooien zonder erbij na te denken... :Y)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:21

Horse321 schreef:
En het gemak van het paard dan?

Als we allemaal paarden gingen houden alleen om het gemak van het paard kunnen we ze beter naar een groot natuurgebied brengen en nooit meer naar omkijken.

Je hebt toch een paard voor jezelf, en dat je het dat paard zo aangenaam mogelijk maakt binnen wat jij er mee wil doen á la.

En ik denk dat scheren met uitzondering van hoofd en benen ook het slimste is om te doen. Een bezweet paard onder dek zetten is ook niks..

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:25

Klopt, het paard zal zich altijd moeten aanpassen zolang de mens hem gebruikt voor verschillende doeleinden... maar het is aan ons de taak zoveel mogelijk naar het paard te kijken en zijn behoeften.. en kijken of we dingen kunnen verbeteren... en daar is toch niks mis mee?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:50

Je zal het vast niet zo bedoelen Horse321, maar het schoot bij mij bijna in het verkeerde keelgat kan ik je zeggen. Mijn paard sloeg alles aan gort op stal. Daardoor heb ik 'mijn' warme kantine, gezelligheid van een stal, gemakken van een stal, etc. ingeruild voor een paddock, wei, schuilstal en een klein hokje voor mijn spullen, waar ik om 6 uur 's morgens sta te voeren als ik college heb. Dus 'het gemak van mijn paard' probeer ik wel aan te denken, maar ik heb ook een paard voor mijn plezier. Ik heb Tivara dag en nacht buiten staan, met schuilstal, vriendjes, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, twee keer per dag controle.

De reden dat ik mijn paard zou scheren omdat ik wedstrijden rijd, is niet omdat het mooi is, maar omdat ik intensiever train dan wanneer ik geen wedstrijden rijd. En als ik intensiever train, is ze natter. Ik rijd in een binnenbak (er is geen buitenbak in de buurt waar ik in mag rijden, anders zou ik dat zeker doen. Dus Tivara moet ook nog 'werken' in een omgeving die warmer is dan waar ze normaal staat. Vandaar mijn overweging om een deken op te doen/te scheren of wat dan ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:57

moonfish13 schreef:
Een paard met zo'n dikke vacht dat je er niets meer mee kan is handig zeker?
Leuk als je boshobbelt, maar als je je paard enigsinds fanatiek rijd red je het er niet mee.
Nee, hier staan ze onder een ongevoerde regendeken maar ze zitten nu al erg dik in de vacht!
Die zullen ook geschoren worden straks, anders kan je er niets mee.

De een word niet geschoren want ze komt gelukkig niet zo dik in haar vacht.
Die heeft dan ook max 200 gram op de gedurende winter om haar enigsinds korter te houden.

Zo, moonfish in de bocht?
Ik rijd behoorlijk fanatiek en ook wedstrijden met mijn ongeschoren merrie en dood is ze nog niet gevallen.... :+
Kan er evenveel mee als in de zomer. Dus of ik doe iets heel goed, of jij doet iets grondig fout? :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:03

Maybe mazzel met een niet teveel schaap paard.
Ik zie het zelf ook als een noodzakelijk iets, maar ik zie hier nu al dat ze onwijs zweten.
Zo ongeveer wat Ts stelt, vind ik genoeg om te beslissen om (deels) te scheren.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:04

Mijn ervaring is dat ze met deels scheren nog steeds veel blijven zweten, dus dan moet je nog steeds lang wachten voor je weer een deken op kan doen. Dus als je een beetje fanatiek wil rijden en geen tijd hebt om een uur uit te stappen zou ik helemaal scheren en een goede dikke deken met hals op :) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:07

moonfish13 schreef:
Ik zie het zelf ook als een noodzakelijk iets, maar ik zie hier nu al dat ze onwijs zweten.

Ze is een aardige teddybeer in de winter. :D Die haar vacht is dik genoeg om vervanger te zijn als handverwarmer ipv een deken. :D Je kan ze der echt helemaal in verbergen.

Nee echt, ik heb niks tegen scheren en iedereen moet vooral doen wat ie zelf denkt dat goed is, ze gaan niet dood van geschoren worden en met een deken enz zit dat echt wel goed. Maar stellen dat je met een ongeschoren paard niks kan is simpelweg onzin. ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:13

Het is ook niet mij bedoeling geweest jou aan te vallen TS. Ik heb nergens staan dat jij je niet inzet voor je paard of jouw paard niet voorziet van de belangrijkste behoeften. Jammer dat het wel zo over is gekomen. Ik gaf gewoon mijn mening over scheren en dekens meer niet. Daarbij is het moeilijk te beoordelen vanaf hier... maar wanneer jij hebt gemerkt dat je paard vitaler is met deken tijdens wedstrijden etc.. is dat toch prima? En nogmaals ik doel niet op mensen die het goed overwegen, maar ik doel op mensen die het niet goed overwegen. Aan de hand van wat jij mij nu hebt vertelt hoef jij je dus niet aangesproken te voelen... in mijn eerste post oordeelde ik over de informatie die ik toen had(en ik kan natuurlijk ergens overheen gelezen hebben)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:15

Ik heb mijn bolletje wol lekker buiten staan zonder deken (wel met een goede schuilstal), dus geen ervaring met dekens en scheren. In de winter ben ik wel van plan om te gaan rijden (als mn zadel er is), misschien zelfs in een binnenbak, maar ook lekker rustig. En gezien we een schuilstal hebben, zal dat wel goed gaan.

Mijn reactie op OP: Wat kun je vinden over de deken die je voor je paard hebt? Als het een goed ademende deken is, kan het misschien geen kwaad om je paard daar nog enigzins vochting onder te zetten?

Algemene vraag: Waarom is bij al die scheerpatronen de onderkant van de buik geschoren? Er zijn amper dekens die op de buik zitten, en ook als het paard gaat liggen lijkt me dat erg koud?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:18

laura1986 schreef:
Ik heb mijn bolletje wol lekker buiten staan zonder deken (wel met een goede schuilstal), dus geen ervaring met dekens en scheren. In de winter ben ik wel van plan om te gaan rijden (als mn zadel er is), misschien zelfs in een binnenbak, maar ook lekker rustig. En gezien we een schuilstal hebben, zal dat wel goed gaan.

Mijn reactie op OP: Wat kun je vinden over de deken die je voor je paard hebt? Als het een goed ademende deken is, kan het misschien geen kwaad om je paard daar nog enigzins vochting onder te zetten?

Algemene vraag: Waarom is bij al die scheerpatronen de onderkant van de buik geschoren? Er zijn amper dekens die op de buik zitten, en ook als het paard gaat liggen lijkt me dat erg koud?

Ik moet zeggen dat ik me dat ook al af vroeg... De buik mee scheren lijkt mij net dé manier om je paard ziek te krijgen... :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

Ayasha schreef:
moonfish13 schreef:

Ze is een aardige teddybeer in de winter. :D Die haar vacht is dik genoeg om vervanger te zijn als handverwarmer ipv een deken. :D Je kan ze der echt helemaal in verbergen.

Nee echt, ik heb niks tegen scheren en iedereen moet vooral doen wat ie zelf denkt dat goed is, ze gaan niet dood van geschoren worden en met een deken enz zit dat echt wel goed. Maar stellen dat je met een ongeschoren paard niks kan is simpelweg onzin. ;)

Toch helaas weinig is mijn ervaring. Staat die van jou zonder dekens of met?
Ik ben van alles, als je het welzijn van het paard maar in acht neemt.

Lekker zo'n handwarmer. :9

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:28

Ieder paard is anders toch :) lijkt me dat TS vooral naar haar paard moet kijken en niet naar de paarden van bokkers.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:41

Eerst altijd alleen met dekens gedaan. Half uurtje onder zweetdeken en dan de gewone deken op nat paard. Ook nu mijn maf nog niet is geschoren zet ik hem nat onder zijn regendeken zo in de wei.
Voorgaande jaren scheerde ik hem mede omdat hij in september stond te zweten op de wei, dit jaar niet en heb ik mijn 150 grams dekens niet thuis :o Dus nog in de wintervacht.

Mijne staat sinds ik hem heb 7 jaar 24/7 buiten en hiervan 5 jaar geschoren buiten. Eerste 2 jaar alleen hoofd en benen niet laatste 3 jaar in dekenmodel. Heb hem overigens dit jaar voor het eerst met alle sneeuw onder een halsdeken gehad. Heb er geen problemen dat ik hem in dekenmodel scheer dat hij nog ergens nat is zoas ik eerder las. Met les houdt hij het nu moeilijker vol en met alleen instappen 10 min is die al nat. Dus over een paar dagen gaat de vacht er ook hier weer af!

Rij trouwens ook wedstrijden gewoon met patroon (dus harige beentjes :Y) ) Ik scheer voor de functionaliteit niet voor de mooi.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:49

moonfish13 schreef:
Toch helaas weinig is mijn ervaring. Staat die van jou zonder dekens of met?
Ik ben van alles, als je het welzijn van het paard maar in acht neemt.

Lekker zo'n handwarmer. :9

Het enige dat ze op krijgt is een zweetdeken op de trailer als ze wat nat is en dan is ze meestal droog tegen dat we thuis zijn eigenlijk. (ritje van kwartiertje) :+ Voor de rest zonder. Haar een deken op doen is ook simpelweg geen optie... Mijn houdini slaagt er zelfs in om een deken met hals uit te doen op de trailer als je haar een half uur laat stilstaan in de trailer (op wedstrijd bv als we nog ff moeten wachten op de uitslag :') )