paard wil halster niet om in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:49

Ik zou ook gewoon zo'n halster proberen met een gesp-sluiting.
Dan hoef je hem niet over de oren te halen.
Maar zou ook nog af en toe het gewone halster gebruiken. en als ze dan braaf is goed belonen.
zodat ze leert dat het geen pijn doet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:54

Lara_Silver schreef:
themuisje schreef:
sorry hoor, maar een paard dat zomers wel, en swinters geen halster om wil vind ik flauwe kul :) en ja, ik ben wel duidelijk tegenover mijn dieren. maar ik krijg daar heel veel liefde en respect voor terug!

Dat heeft daar niets mee te maken, daar had ik het niet eens over. Had het eigenlijk om je tweede zin, geeft me een beetje het idee dat je je dieren voor lief neemt, maar dat kan ik mis hebben. Maargoed ik ga weer ontopic. TS: heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag? :)

tja, dat zegt ik nou eenmaal wel vaker. en of het handig is om te zeggen weet ik niet. hellemaal op een forum waar iedereen altijd heilig is.
maargoed, als een paard niet eens een halster om wil, heeft hij (ligt natuurlijk wel aan de situatie) bij mij gewoon dikker pech... als een paard nu verwaarloost, jong, bang, etc is heb ik alle begrip. maar als hij hem zomers wel om wil. dan zeg ik: 'had hij maar geen paard moeten worden' :D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:58

Bij ons op stal wordt een heel makkelijk halster gebruikt om de paarden binnen en buiten te zetten. Bestaat uit één stuk touw, geknoopt als halster. Ik dacht altijd dat het een koehalster was, maar kan geen foto ervan vinden.

Het lijkt een beetje op deze http://www.agradi.nl/productimages/0540251.jpg

Maar dan is het geknoopt en geen ketting, maar ook touw :)
Gaat heel makkelijk om en je hoeft de oren niet eens aan te raken.

Xhiske

Re: paard wil halster niet om in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:00

kijk dat is nou wat ik zoek. zou je misschien kunnen vragen wat voor halster dat is? daar ben in wel benieuwd naar. super bedankt voor je reactie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:08

Noodhalster is dan nog simpeler, neem ong. 4 meter touw, lus aan 1 uiteinde. Deel met lus over de hals, lange eind dubbelvouwen en door de lus doen, die lus gaat om de neus, even aanschuiven en je hebt een halster incl. touw. Geen gefrut achter de oren, want touw kan je veel lager omleggen en maat past elk paard.

Enige waar je even op moet letten is dat sommige soorten touw makkelijk glijden en dus van de neus af vallen. Eventueel kan je daarvoor een knoopje maken als je alles op maat geschoven hebt.
Laatst bijgewerkt door tamary op 15-10-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Meenemen aan een touw om haar nek? Of is de afstand naar de wei/stal te groot?
Je kan ook een lang halstertouw nemen (zo'n leadrope bijvoorbeeld) en dat over haar hals slaan en 1 kant onder de kin door over de neus en terug onder het touw onder de kin door, dan heb je nog genoeg touw over om vast te houden en toch ook iets over de neus en achter de oren dat je meer controle hebt terwijl je niet in de buurt van de oren hoeft te komen.
Edit: post hierboven is ongeveer t zelfde idee, zij begint alleen alvast met een lus. Dat is wel makkelijker als je die wel gewoon over het hoofd van je paard krijgt, dan zit die al vast.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 15-10-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Je kan eventueel ook zelf van een lang (halster) touw een (nood) halster maken. Touw achter haar oren langs doen, dan onder de kaak langs, weer aan de andere kant over haar neus, en dan weer terug naar je begin stuk, daar kan je het vast klikken. Dan raak je haar oren ook niet aan, en dat halster heb je binnen 2 seconden om! moet je wel een redelijk lang halstertouw hebben, dan hebje nog iets over om haar te leiden..

edit, ik zie dat 2 mensen mij voor waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:19

themuisje schreef:
eerlijk gezegd vind ik dat je paard niet zo moet miepen... ze heeft het er maar mee te doen. had ze maar geen paard moeten worden :)

Goh ik wist niet dat ze konden kiezen? Anderzijds kies jij er als eigenaar voor om paarden voor jouw plezier te houden, er naar luisteren is dan het minste wat je kunt doen. Betekent natuurlijk niet dat je niet meer consuqent en eerlijk moet zijn.

Ik heb altijd geleerd dat oren een graadmeter zijn voor de rest van het paard. Als de oren echt koud zijn, zou het paard helemaal te koud zijn? Verder herken ik een deel wel, mijn paard is enorm gevoelig op zijn haren en manen. Kan hem wel aanraken, vlechten ect. maar juist snelle aanrakingen waarbij ik bijv. licht tegen een paar maanharen aan kom irriteren hem heel erg. In de winter zijn zijn haren langer en komen makkelijker tussen het kopstuk van het halster, wat hij niet prettig vind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:54

sjonge jonge, wat een gezeur weer... :o
ik weet als geen ander hoe het is om een gevoelig paard te hebben. (pony lief is erg gevoelig. krijgt plekken van de singel, vind dekens wisselen vervelend, wil rustig benaderd worden, aansingelen moet rustig gebeuren, heeft zeer moeilijke hoefjes etc etc) maar juist als je daar te veel aandacht aan schenkt word het erger :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:59

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:16

ik heb nu zelf ook een touw, van ongeveer 4 meterdat is zwart niet zo heel dik en lekker zacht. ik dacht om hier zn hoefijzervormig dingetje met zn ijzertje erdoor (snappen jullie het nog) aan te knopen, dan kan je daar het touw door heen doen, en er dan een touwhalster van maken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:23

Ik zal het nog een keer proberen.. TS, is het paar geschoren of niet in de winter??