Haflinger scheren, staat 24/7 buiten en wat voor deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Haflinger scheren, staat 24/7 buiten en wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:06

weatherbeeta arion high neck, dit is zo`n deken.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:11

Oke, dankjewel :) Dan zou het dus handiger zijn om er een zweetdekentje op te leggen en dan na een halfuurtje de zweetdeken omwisselen voor de "gewone" deken.
Hmm, ik twijfel nu een beetje.. Ik heb een vliegendeken met hals, en een zweetdeken met een halve hals, en ze irriteert zich kapot aan die hals. Als ik die eraf haal is het best... ik zie heel veel mensen hun paarden zonder hals gewoon in het land staan (zoals je al zegt). Ik denk dat ik er nu eentje overneem zonder hals, dan kijk ik dat een tijdje aan en als het dan niet werkt kan ik er altijd nog eentje kopen mét hals :)

Ik voel me echt heel blond nu, maar in iedergeval fijn dat je helpt :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:18

blond? dat ben ik ook hoor :D

Je weet in iedergeval waar je op moet letten.
Ja, de normale deken kan je het beste opleggen als ze droog is.

Nog een tip:
Let er wel op dat je de buitendeken aan de binnekant schoon houdt en regelmatig even af doet zodat alles even kan ademen.
Anders krijgt je pony een hele vette huid waar ze weer een huidprobleem van kan krijgen.
Nog mooier: In iedergeval de deken wassen voor je het op doet (als het een 2e hands is) en als het mogelijk is halverwege de winter nog een keer te wassen. Vergeet het daarna niet te behandelen tegen regen!!!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:19

We schaffen sowieso 2 dekens aan, voor het geval dat er eentje kapot gaat. Dan heb je niet 1,2,3 een andere deken, en dus een probleem :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:26

Mijn kruising haf is ook ongeveer voor de helft geschoren. Hals, buik, helft van de benen.
Ik doe haar zeker wel een deken op, als je ziet hoeveel haar eraf komt, zie je dat je toch wel veel warmte voor de winter weghaalt.
Wij rijden wedstrijden en dan is dat pak haar echt niet te doen.
Ik heb meestal al in september de deken erop en scheer dan in oktober.
Qua warmte zit ik nu op 450 grams.
Omdat ze 24/7 buiten staat, vind ik eigenlijk dat je t net zo moet bekijken als n helemaal geschoren paard.

Qua dekens: horseware, bucas, dominick, quarter dekens passen bij die van mij.

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:43

Mijn Haflinger staat ook heerlijk buiten zonder denken.
Na het rijden even een zweetdeken erop en er daarna weer dr af.
Verder op stal heeft ze ook geen dekens op.
Nu heeft ze een heerlijk dikke zachte vacht en kan ze het weer buiten goed aan.
Maar ik moet er wel bij vertellen dat ze ook niet beter weet dan buiten in de wei staan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 12:07

Machteld24, dan heb je denk ik niet het hele topic gelezen? Doordat ze vorige winter ziek is geweest heeft ze nu heel erg moeite om zichzelf warm te houden en is het geen optie om er geen deken op te leggen en tegelijkertijd te blijven trainen ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:16

@ TS: Ik denk dat veel en veel meer ruwvoer geven je pony ook een hoop kan helpen.
Ik ben zelf helemaal niet tegen dekens hoor, zodra ik weer meer tijd heb om mijn paard te rijden gaat daar ook het scheerapparaat over heen, en vorig jaar stond ze ook met dek 24/7 buiten (maar dan ongeschoren, maar ook geen werk).

6 kg ruwvoer voor een paard is erg weinig, en ik vind het eerlijk gezegd niet heel vreemd dat ze zichzelf niet warm kan houden.
Indien het de andere eigenaren gaat om te dik worden kunnen jullie ook stengelig of ouder hooi kopen waar minder in zit maar waardoor ze wel wat te verbranden hebben. Een paard heeft het ruwvoer namelijk echt nodig om zichzelf warm te houden.
Op dit moment voer ik mijn merrie en haar veulen van 7 maanden 22 kilo hooi per dag en 6 kilo brok. Ze staan 24/7 buiten, maar werken ook niet.
Zodra het weer wat kouder wordt gaat het aantal kilos hooi omhoog.

Nogmaals ik ben zeker niet tegen dekens, maar ik denk echt dat jouw paardje meer ruwvoer kan gebruiken.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 12:24

Bijvoeren samen met die andere paarden wordt hem echt niet. De eigenaren van het land&de andere pony's kopen zo goedkoop mogelijk hooi en voeren misschien 1 kg hooi aan 2 paarden per dag.
Mijn ouders willen het beste van het beste, en gaan het ook echt niet goed vinden als Sanne hetzelfde hooi krijgt als die andere paarden. De mensen van die andere paarden willen juist weer niet teveel betalen voor een baal hooi (Lees: Teveel voor een baal hooi is ongeveer 3 euro). Vandaar dat ze écht apart gevoerd moeten worden en onbeperkt hooi geen optie is.
We zouden haar 's avonds wel veel meer hooi kunnen geven dan dat ze van het zomer kreeg (kreeg ongeveer 3 a 4 kg van hte zomer ;) ) Vorig winter kreeg ze ongeveer 10 kg hooi per dag, maar dat kreeg ze dan wel allemaal 's avonds/'s nachts. De ene keer at ze het allemaal op, de andere keer liet ze een gedeelte liggen. Ze kreeg toen ongeveer een kilo biks per dag.
Een deken krijgt ze sowieso, aangezien ze het gewoon echt niet kan hebben als het hartstikke koud wordt.

Wat zou je aanraden voor het hooi? Ze werkt van het winter wel gewoon 3 tot 5 keer per week, behalve als het sneeuwt/heel erg gevroren heeft waardoor dat niet mogelijk is.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:24

's avonds en 's nachts heeft ze dus een eigen stukje?
Dan zou je haar dan wat kwaliteits hooi kunnen geven.

Ouder hooi (bv van 2008 of 2009) kost rond de 50 of 75 euro per 1000 kg op het moment denk ik.
Maar dat zijn dan zel grotere ronde balen van 250 kg (die ook prima buiten op een pallet opgeslagen kunnen worden met een zeil erover, dat doe ik ook) en dan heb je dus wel wat ruimte nodig om ze op te slaan.
Straks als onze paarden ook meer hooi nodig hebben die ik de helft ouder hooi (uiteraard niet beschimmeld) en de helft hooi van dit jaar. Op die manier hebben ze voldoende te eten om zich warm te houden, maar worden niet te dik en de kosten lopen ook niet heel hoog op.

Maar ik begrijp dat dit voor jou lastiger te realiseren is dan dat het voor mij is aangezien ik de paarden achter het huis heb staan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:26

Het is erg lastig om er überhaupt uit te leggen dat ze moeten bijvoeren.
Maar zoals je zegt is misschien wel makkelijk :) Ze staat inderdaad 's avonds en 's nachts op de paddock om genoeg eten te krijgen, maar ik merk aan haar dat ze het echt niet fijn vind om alleen in de paddock te staan, dus beperken we die tijd ook zoveel mogelijk.

Maar het zou inderdaad wel een goed idee zijn om voor een gedeelte oud hooi te kopen en haar dan 's avonds het hooi van dit jaar te geven. We kopen kleine baaltjes hooi van ongeveer 6 kg voor 4,50 euro.
Ik neem aan dat de gemiddelde veevoerder ook wel ouder hooi heeft? Dan vragen we daar namelijk ook even naar...

De ruimte om grote ronde balen hooi op te slaan hebben we denk ik niet, de mensen hebben wel een enorm groot erf, maar die zitten er denk ik niet op te wachten om ergens op het erf zo'n grote baal hooi te zien staan. We hebben nu wel een klein kastje neer mogen zetten waar dus net de balen hooi die wij kopen in passen, de rest van de voorraad hooi ligt bij mn vader achterin de auto (jaja :') )

Superbedankt voor je tip, daar kan ik zeker wat mee :)