Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:07

Zonnetje81 schreef:
Ik vind een paard scheren en dan zonder dekens buiten doen geen optie. Ongeacht wat je scheert. Je gaat zelf toch ook niet buiten staan zonder sjaal in de ijzige kou ? Dan helpt alleen een jas ook niet om warm te blijven. :)

Hij kan zich namelijk op die delen niet warm houden en verliest dus warmte.

Een paard is geen mens, dus je vergelijking slaat nergens op. Mijn DA heeft me verzekerd dat een gedeeltelijk geschoren paard géén deken op hoeft.
NB: ja, ook bij model 8 kan je paard nog makkelijk zonder deken.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:06

als je scheert kan je het beste toch een deken op doen, want je neemt een stuk van het paard zijn jasje weg wat hem warm houdt. Als je hem niet helemaal wil scheren maar alleen een jacht model ect. kan je ook een lichte deken opdoen van bijv. 200 gram.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:28

KittyKatRaya schreef:
als je scheert kan je het beste toch een deken op doen, want je neemt een stuk van het paard zijn jasje weg wat hem warm houdt. Als je hem niet helemaal wil scheren maar alleen een jacht model ect. kan je ook een lichte deken opdoen van bijv. 200 gram.

Met alle respect, maar ik vertrouw toch liever op het advies van een echte deskundige, namelijk mijn DA. Ons paard heeft het erg snel warm en kan dus best een stukje 'bontjas' missen. Sterker nog: zonder voelt hij zich waarschijnlijk veel prettiger!
Heb het hier toevallig dit weekend met onze DA over gehad. Hier een verslagje van wat hij zei: [TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?
Laatst bijgewerkt door ElsB op 07-10-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:33

Nummer 10 en 11 werken vaak heel goed :-) Nummer 8 ook :j

Ik ben wel een beetje van het uitproberen (moet ook wel met een shetlander in paardverpakking). Ik heb regelmatig zo in oktober alleen luchtpijp en borst gedaan en dan in november nog een keer hals en buik. Rug liet ik meestal wel behaard. Beetje als nummer 5 en 6, maar dan wel het hoofd ongeschoren laten.

Weet nog niet hoe ik het dit jaar doe. Wellicht als nummer 4, maar dan met hoofd niet geschoren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:54

ik ga ook hier enkel de hals scheren als ze het toelaat
en ook zonder deken (ja bij extreem slecht weer een regendeken op)

Maar dat gedoe met die dekens steeds ben k helemaal zat
en ze voelt zich beduidend beter zonder deken op

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:51

ik heb net ZONDER opzetstuk de luchtpijp en borst van Morrie geschoren.
Zo bang als ie vroeger was voor scheermachines, zo mak is ie nu: hij stond te slapen!

Heb meteen z'n brandmerk maar ff geschoren, dat zit er, maar je ziet het nooit :+

Noriker-met-racestreep, we zullen eens zien of ie zich beter voelt nu.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:55

Citaat:
Hier een verslagje van wat hij zei: [TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Dit verhaal gaat ook op voor mijn Noriker, ook een pomper met een vacht als een bonte ijsbeer.
Ik hoop dat het nu beter gaat.

Rijden aanpassen zou betekenen alleen stappen, maar hij staat ook in z'n 'vrije tijd' te zweten, dat kan ik niet aanpassen voor hem

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:00

Hmm, ik ga ook maar eens kijken wat ik ga doen. Hier een ijslander en na 10 minuten rijden kletsnat.. 11 lijkt me ook wel goed te doen. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:08

Voorbeeldje van nr 11
Afbeelding

Mijn oudje kreeg altijd dat streepje eruit, die kan haar warmte ook niet kwijt zonder. Dit jaar gaat er iets meer af, maar dan krijgt ze gewoon een deken op. Nr 11 werkt erg goed, het ziet er alleen niet uit :D :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:59

zulke strakke lijnen als op de foto hierboven kan ik niet scheren met m'n opscheermachientje......

Heb het nog wat bijgewerkt vanmorgen, maar aan 1 kant heeft ie om de 5 cm een kruintje (weerborsteltje) dat maakt het wat rommelig.

Maar..... ik heb het ritje waar ik normaal anderhalf uur over deed, vandaag in 3 kwartier gedaan en geen bezweet paard bij thuiskomst, nadelig effect is dat ie van alles "schrikt".... hij is gewoon weer 3 jaar oud i.p.v. 11 jaar....en dat allemaal door een beetje haar weg te scheren.....

Misschien doe ik bij mijn dampige ouwetje ook wel zo'n streepje, hij heeft het nu erg benauwd: teveel haar voor de temperatuur

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:31

@Morrie dit streepje is echt gewoon met een opscheermachientje gedaan. Kwestie van oefenen ;) En kruintjes van 2 kanten even overheen scheren.
Enne hahahaha bekend verschijnsel 3 ipv 11. De dame op de foto hierboven is 24 en ook dampig, je wilt niet weten hoe die zich gedraagt met het streepje eruit :D Het gaat dus nog leuk worden nu ze iets meer eraf krijgt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:46

dus zo'n streepje eruit helpt een dampig exemplaar ook? Dan is m'n pony vanmiddag ook aan de beurt......

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:47

Na het lezen van dit topic heb ik de sprong gewaagd. Helemaal trots op mijn eerste scheeractie ever, maar nog trotser op paard dat met de ogen dicht los op de poetsplaats bleef staan. Ze had het zo warm met rijden dat ik hoop dat dit verlichting geeft.

Afbeelding

Toen ik vriendlief vroeg wat hij ervan vond, antwoordde hij: wat vind je er ZELF van? :+
Haha. Hij vond het kleurverschil erg lelijk, maar goed, voor de mooiigheid heb ik het niet gedaan.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:57

Olympia96 schreef:
Na het lezen van dit topic heb ik de sprong gewaagd. Helemaal trots op mijn eerste scheeractie ever, maar nog trotser op paard dat met de ogen dicht los op de poetsplaats bleef staan. Ze had het zo warm met rijden dat ik hoop dat dit verlichting geeft.

Afbeelding

Toen ik vriendlief vroeg wat hij ervan vond, antwoordde hij: wat vind je er ZELF van? :+
Haha. Hij vond het kleurverschil erg lelijk, maar goed, voor de mooiigheid heb ik het niet gedaan.

Zo'n model lijkt mij ook wel wat.. Maar dan kunnen ze toch niet meer zonder dekens naar buiten?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:18

@Nini_roosje nee met zon model kunnen ze idd niet meer zonder deken naar buiten. Althans niet als het koud wordt. Het plaatje op de vorige pagina laat goed zien hoeveel "jas" je eraf haalt met de verschillende modellen. Kijk maar naar het mannetje wat ernaast staat ;)

@Olympia keurig gedaan hoor. De mijne krijgt dit jaar ook zoiets, bij haar gaat de hals er wel compleet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:23

rina schreef:
@Nini_roosje nee met zon model kunnen ze idd niet meer zonder deken naar buiten. Althans niet als het koud wordt. Het plaatje op de vorige pagina laat goed zien hoeveel "jas" je eraf haalt met de verschillende modellen. Kijk maar naar het mannetje wat ernaast staat ;)

@Olympia keurig gedaan hoor. De mijne krijgt dit jaar ook zoiets, bij haar gaat de hals er wel compleet uit.

Heb ik idd even bekeken. Ik wil graag scheren maar ik mag van de stal geen dekens op doen(altans niet als ik hem in de kudde wil houden waar hij nu in staat). Dus ff kijken wat het gaat worden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:46

@Nini_Roosje: eh nee, ik durf haar niet zonder deken naar buiten te doen. Hoewel ze nu onder een zomerdekentje met fleece gevoerd staat.

@Rina: Dank! Het rijden was een stuk fijner voor d'r vandaag. Het liefste had ik de hele hals eruit gedaan, maar omdat ik niet precies weet of ze het en hoe koud ze 't krijgt, heb ik nu even voor de safe optie gekozen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:31

Fijn dat de racestreep besproken wordt. Ik overweeg het ook voor mijn dik en langharige Haflinger.

Zou ik een piepklein streepje met een niet electrische tonduese kunnen scheren? Heeft iemand daar ervaring mee?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:35

ik zou wel een paarden(honden)tondeuze nemen en geen mensentondeuze.

Mijn opscheerapparaatje liep behoorlijk vast in de gigavacht van m'n Welshje vanmiddag, bij Morrie ging het prima,maar die heeft nog maar een cm of 2 vacht staan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:36

Overigens kwam Morrie vanmiddag DROOG de wei uit,normaal gesproken zweet ie zich rot met zulk weer en is ie onder de manen en op de billen/benen drijfnat!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:57

Morrie schreef:
ik zou wel een paarden(honden)tondeuze nemen en geen mensentondeuze.

Mijn opscheerapparaatje liep behoorlijk vast in de gigavacht van m'n Welshje vanmiddag, bij Morrie ging het prima,maar die heeft nog maar een cm of 2 vacht staan

Ik heb even gekeken. Er bestaat een goedkoop apparaat van 20 euro, maar ik denk niet dat ik dan door Merrit's haren heenkom. Welke gebruik jij Morrie?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 05:31

ik gebruik zo'n apparaat van 20 euro dus :)

om nog door de vacht heen te komen, heb ik het nu al gedaan, dan kan het bijhouden, als het bevalt. Bevalt het niet, dan groeit het nog aan voor de winter. Mijn pony heeft alleen al een veel dikkere vacht dan Morrie

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 06:59

Morrie schreef:
ik gebruik zo'n apparaat van 20 euro dus :)

om nog door de vacht heen te komen, heb ik het nu al gedaan, dan kan het bijhouden, als het bevalt. Bevalt het niet, dan groeit het nog aan voor de winter. Mijn pony heeft alleen al een veel dikkere vacht dan Morrie

Fijn, dan ga ik die toch bestellen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:17

Ik overweeg ook om een streep te scheren bij 2 van mijn haflingers. Heeft er iemand ervaringen met dit apparaat? --> http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502022/132 Aangezien ik op stal geen stroom heb, wel zo handig met accu, maar doet de accu het lang? Of is die binnen 10 minuten leeg?