Heeft mijn paard het koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:36

Maar ook de simpele ongevoerde regendeken zal het haar pletten....toch? En dekens telkens op en af is toch slecht voor het paard is mij altijd geleerd. Op is op en af is af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:24

dat haar dat gaat plat dat klopt.
maar let maar eens op..als het echt behoorlijk lang regent dan kan een paard zijn haren ook niet meer omhoog zetten en worden ze echt wel tot op het vel nat.
en dan kunnen ze het koud krijgen. :j

weet je ,een ouder paard kan dat niet meer goed doen, of een ziek paard.
in het wild zou zo'n paard allang opgegeten zijn of gewoon doodgegaan zijn.
maar doordat wij ze verzorgen is het juist dan wel verstandig om er een deken op te doen als je merkt dat ze problemen hebben met zich warm te houden.

ik weet niet of het erg slecht is als je bij echt rotweer je buitenopaard een deken op legt zodat het niet al te nat word.
die vacht zit er toch al op en van een keer een deken op kan ik me niet voorstellen dat je de vacht aantast.

maar iedereen moet gewoon zelf weten wat hij of zij doet,wel of geen deken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:37

Vind ik ook, langdurig regen? en de vacht doet het gewoon niet meer goed..zeker bij mijn dame van 22.
Ik heb geen schuilstal dus als het niet meer gaat qua weer komt er een lekkere deken op die rug waardoor de dames eronder warm en droog blijven. (check dit elke keer uiteraard)
Zoals nu zijn er nog periodes met zon tussendoor en tis nog niet steenkoud dag en nacht. Ik wil dat ze nog wat meer vacht aanmaken maar de dekens voor het èchte rotweer zijn in bestelling.
(tenminste als de site van allesvoorpaarden.nl eens mee wil werken :( )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:13

Een regendeken houdt helemaal niets warm... Die dingen zijn zo dun dat de warmte er gewoon doorheen trekt, en de kou dus ook vanaf buiten naar binnen.

Een dikkere deken houdt dan weer wel warm, maar zorgt dus ook dat je paard niet afkoelt na een sprintje of ff gek doen... Waardoor ze dus gaan zweten en nat blijven doordat die deken het vocht niet weggeleid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:26

In principe heeft een paard de beste deken al op. Waterdicht, aanpassend aan de situatie.... z'n eigen vacht en huid/spieren.
Er zijn situaties dat het zinvol is dat een paard een deken draagt. Al is de deken op het moment bij veel paarden vooral een modeverschijnsel, i.p.v. een echt hulpmiddel.
Wat mij vooral stoort, zijn de vele slecht-passende dekens die paarden op hebben.
Voor het oog lijkt het wat, maar als ze lopen, liggen, draaien etc. ontstaan er veel problemen.
Drukkend op schouder en schoft, uit balans, etc.
Naar het zadel wordt (in het algemeen) kritisch naar gekeken. Maar velen staan er niet bij stil dat een paard vele uren met de deken opstaat. En dat dus veel klachten veroorzaakt, zoals jeuk, drukplekken, te warm/te koud, natte dekens na het rijden, etc.
Als een paard een deken vernielt, wordt vaak gezocht naar een sterkere deken... ipv een kritisch blik op wat de deken uitricht op een paard.
Dan lopen mij de rillingen over de rug....

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:44

Eerlijk gezegd vind ik het dus een drama!!
Wat is goed, wanneer doe je het goed, wie heeft nou gelijk. Kortom......drama dus.
Wat paardnatuurlijk schrijft en onderbouwd is volstrekt helder en aannemelijk..maar toch blijven de ongevoerde regendekens op grijpafstand gezien de opmerking in dit topic over langdurige regenval.
Is het raar als ik zeg dat ik bang ben om het fout te doen en daarmee onze 2 paarden tekort doe?
Wil dus echt graag vanaf nu zonder dekens maar dan knaagt de vreselijke twijfel....

Karin_deB

Re: Heeft mijn paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 01:47

Bij heel veel dingen heb je mensen die verschillende dingen tegen je zeggen. Ik denk dat het gewoon een kwestie van de gulden middenweg voor jezelf zoeken.
Jij kent je paarden als geen ander, kijk gewoon hoe ze reageren ,hoe ze erbij staan en hoe ze zich voelen e.d.

Ik heb ook niet elk jaar een standaard dag of temp. dat ik begin met dekens. Ik kijk gewoon naar hoe mn merrie het doet en hoe ze zich voelt, en daar pas ik me op aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:03

hier trouwens nog een onderzoek naar warmteverlies bij een aantal types paarden.
is wel engels, en de uitkomst is dat het ligt aan de lengte van de haren
http://www.animalsandsociety.org/assets ... s09033.pdf

en aan het einde staat deze conclusie:
Citaat:
Another interesting factor is the effect of wind and humidity on the rate of heat loss.
A combination of cold and wind, especially in wet weather, is very stressful for a horse; if the coat gets wet, its insulating capacity
is lost (Lewis, 1995).
It has been previously reported that a wind speed of 8m/sec increases the heat flow from the coat two- to threefold compared with still air (Morgan, 1994).
On the basis of this study, there are differences in the rate of heat loss at cold temperatures between different horse types. In cold winter weather, L and W horse types may benefit from extra feed or shelter more than C and P types. The rate of heat loss can be reduced with a rug, thereby lessening the need for extra energy in cold weather (MacCormack & Bruce, 1991).

L en W staat voor light en warmbloodhorse en c en p is koudbloed en pony type.
maar volgens hen mag je dus wel een dekentje op doen.

zo, en daar laat ik het hier verder bij.
als je gevoel je zet dat er een deken op moet dan moet je dat doen, en als je gevoel zegt van niet dan doe je het niet. :D

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 12:42

Bedankt voor de link, Ellepel!
Het wel of geen deken op doen, is inderdaad ook nog weer verschillend per paard. Net als uitstappen met of zonder zweetdeken op (in de winter). Ik heb zelf een keer aan de dierenarts gevraagd wat nou beter was voor het paard: uitstappen met zweetdeken op of zonder zweetdeken. Volgens de dierenarts was het beter om mét zweetdeken uit te stappen (maar niet om daarna je paard met een natte zweetdeken op stal te zetten).
Ben wel benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt, Djuno!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:15

Hoe ik tegen wat aankijk?? Tegen zweetdekens of het uitrijden met deken?

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:22

Djuno, ik bedoelde dat ik benieuwd ben hoe je tegen uitrijden met deken aankijkt (sorry dat ik daar niet helemaal duidelijk in was).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:51

ellepel schreef:
dat haar dat gaat plat dat klopt.
maar let maar eens op..als het echt behoorlijk lang regent dan kan een paard zijn haren ook niet meer omhoog zetten en worden ze echt wel tot op het vel nat.
en dan kunnen ze het koud krijgen. :j

weet je ,een ouder paard kan dat niet meer goed doen, of een ziek paard.
in het wild zou zo'n paard allang opgegeten zijn of gewoon doodgegaan zijn.
maar doordat wij ze verzorgen is het juist dan wel verstandig om er een deken op te doen als je merkt dat ze problemen hebben met zich warm te houden.

ik weet niet of het erg slecht is als je bij echt rotweer je buitenopaard een deken op legt zodat het niet al te nat word.
die vacht zit er toch al op en van een keer een deken op kan ik me niet voorstellen dat je de vacht aantast.

maar iedereen moet gewoon zelf weten wat hij of zij doet,wel of geen deken.

Hier ga ik in mee :j Mijn merrie wordt wel degelijk nat op de huid bij (langdurige) regen, en krijgt het dan koud. En dus gaat er een dekentje op, blijft ze iig droog en koelt ze niet zo achterlijk veel af. Mocht ze onder een regendeken toch koud gaan worden, gaat er maar wat meer gram op. Ik heb een schurfthekel aan dekens, en liever zonder, maar als het niet werkt dan werkt het niet. Ik heb het geprobeerd, maar bij mijn merrie lijkt eht niet te werken zonder schuilmogelijkheden en in de regen. Ik heb sinds vorig jaar een shet bij en dat is echt een heel ander verhaal, wat een super vachtje! Nooit nat op de huid, ook niet bij langdurige regen! Wel 2x rillend uit het land gehaald, maar die begon pas te rillen toen ze binnen stond :? En voelde verder goed warm aan. Groot paard niet, die staat dan met opgetrokken flanken, koude flanken en koude oren.

Ik kon het vooral vorig jaar goed zien toen ik ze in de sneeuw zette en ze gewoon lekker stonden te grazen; shetlief was spierwit, grote merrie smolt de sneeuw en stond te stomen na een tijdje (en nee, ze hadden niet gerend of iets)

Uitstappen naar huis doe ik ook vaak met een dekentje over de achterhand in de winter als het heel koud is en/of flinke wind staat. We moeten 15 minuten langs het kanaal en midden op de wind naar huis stappen en koelt ze soms toch nog te snel af.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:30

Een zweetdeken gebruiken wij ook...hangt er wel vanaf hoe erg ze zweten en hoe warm ze zijn....en dan is het ook puur voor de spieren na (zoals vanavond) zware arbeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:37

@djuno: wanneer je je paarden volop hooi geeft, dan kunnen ze zichzelf warmhouden.
En anders kun je ze bij wijze van uitzondering (en je eigen gemoedsrust ;) ) op zulke dagen een regendeken op doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:49

Ik ben ook geen deken fan, maar heb 1 van mijn hengsten nu ook met deken staan. Hij kwam terug van zijn dekseizoen en was behoorlijk afgevallen. Hij heeft het in de regen echt koud. Wat betreft wat mensen zeggen over rillen, daar ben ik het niet mee eens. Even rillen is niet erg, maar langere tijd wel. Mijn hengst stond echt na een uur nog te rillen. Heb er een dunne regendeken op gedaan en hij voelt zich veel beter. Hij kan de hele dag eten, maar dat was niet genoeg. Hij staat 24/7 buiten.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:15

JoviBan schreef:
@djuno: wanneer je je paarden volop hooi geeft, dan kunnen ze zichzelf warmhouden.
En anders kun je ze bij wijze van uitzondering (en je eigen gemoedsrust ;) ) op zulke dagen een regendeken op doen.

Bij ons hebben de dieren idd 24/7 onbeperkt hooi...en de laatste regel van jou schetst precies wat ik voel en besloten heb....thanks ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:33

Ik haal even het topic weer omhoog, aangezien het toch weer wat kouder wordt.

Ik zit eigelijk nu even met een dillema. Vanmorgen trof ik mijn paard trillend aan in het land.
Nu is het zo dat dit in principe zijn eerste winter buiten is, bij zijn vorige eigenaar stond hij bijna altijd op stal. afgelopen vier jaar met dekens.
Kan het zijn dat mijn paard zijn vacht niet goed genoeg ontwikkeld is dat hij (nog) niet bestemd is tegen deze kou?

Ze krijgen voldoende ruwvoer en hebben een schuilstal tot hun beschikking, toch stond meneer uiteraard niet bij zijn voer om zichzelf op te warmen.
Ze staan overigens in een open veld waar dus veel wind is en hebben verder geen beschutting op de stal na.
Is het toch verstandig om meneer een deken op te gooien en het volgend jaar weer te proberen?

Mijn ander paard heeft trouwens nergens last van, maar die loopt al 4 jaar in zijn blootje buiten.

Heb hem overigens al een paar keer eerder trillend aangetroffen op de wei, dit kwam ook door langdurige regenval en harde wind.
En voor wat betreft de harde grond, ook hier is meneer niet aan gewend en dat kun je ook zien aan zijn manier van lopen. Is het verstandig om ze op stal te zetten hiervoor zodat hij zijn benen niet breekt? Aangezien het nogal modderig is geweest en dus overal bulten en kuilen zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:19

Ik ben altijd wel benieuwd wat de lichaams temp. is van rillende paarden. Is die ook een stuk lager? LIjkt mij ook lastig. Ik zou rillende paarden binnen halne, uit de wind halen, of toch een deken op doen.

Mijn merrie toonde gewoon, niet aan het rillen, amar had wel een graad lagere lichaamstemperatuur dan ze normaal heeft na uren buiten lopen. Dat vind ik ook lastig. Hoe erg is dat? Wat is te laag? Ze kwam nu op stal, uit de wind, maar het wordt vannacht wel kouder (en op stal vror het ook gewoon). Maar wel met ruwvoer om zich beter warm te eten dan een kaal gevretne landje (al heb ik daar ook hooi liggen). Morgen ochtend even thermometer erin, anders krijgt ze een dekentje erbij (grmbl, moet ik gaan kl*ten met 3)