Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) 
Citaat:Another interesting factor is the effect of wind and humidity on the rate of heat loss.
A combination of cold and wind, especially in wet weather, is very stressful for a horse; if the coat gets wet, its insulating capacity
is lost (Lewis, 1995).
It has been previously reported that a wind speed of 8m/sec increases the heat flow from the coat two- to threefold compared with still air (Morgan, 1994).
On the basis of this study, there are differences in the rate of heat loss at cold temperatures between different horse types. In cold winter weather, L and W horse types may benefit from extra feed or shelter more than C and P types. The rate of heat loss can be reduced with a rug, thereby lessening the need for extra energy in cold weather (MacCormack & Bruce, 1991).

ellepel schreef:dat haar dat gaat plat dat klopt.
maar let maar eens op..als het echt behoorlijk lang regent dan kan een paard zijn haren ook niet meer omhoog zetten en worden ze echt wel tot op het vel nat.
en dan kunnen ze het koud krijgen.![]()
weet je ,een ouder paard kan dat niet meer goed doen, of een ziek paard.
in het wild zou zo'n paard allang opgegeten zijn of gewoon doodgegaan zijn.
maar doordat wij ze verzorgen is het juist dan wel verstandig om er een deken op te doen als je merkt dat ze problemen hebben met zich warm te houden.
ik weet niet of het erg slecht is als je bij echt rotweer je buitenopaard een deken op legt zodat het niet al te nat word.
die vacht zit er toch al op en van een keer een deken op kan ik me niet voorstellen dat je de vacht aantast.
maar iedereen moet gewoon zelf weten wat hij of zij doet,wel of geen deken.
Mijn merrie wordt wel degelijk nat op de huid bij (langdurige) regen, en krijgt het dan koud. En dus gaat er een dekentje op, blijft ze iig droog en koelt ze niet zo achterlijk veel af. Mocht ze onder een regendeken toch koud gaan worden, gaat er maar wat meer gram op. Ik heb een schurfthekel aan dekens, en liever zonder, maar als het niet werkt dan werkt het niet. Ik heb het geprobeerd, maar bij mijn merrie lijkt eht niet te werken zonder schuilmogelijkheden en in de regen. Ik heb sinds vorig jaar een shet bij en dat is echt een heel ander verhaal, wat een super vachtje! Nooit nat op de huid, ook niet bij langdurige regen! Wel 2x rillend uit het land gehaald, maar die begon pas te rillen toen ze binnen stond
En voelde verder goed warm aan. Groot paard niet, die staat dan met opgetrokken flanken, koude flanken en koude oren. 
JoviBan schreef:@djuno: wanneer je je paarden volop hooi geeft, dan kunnen ze zichzelf warmhouden.
En anders kun je ze bij wijze van uitzondering (en je eigen gemoedsrust) op zulke dagen een regendeken op doen.