Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bijdehandje1 schreef:Een paard gaat pas tegen een praam in, als je zelf niet weet hoe je die moet aanbrengen, en wat nog belangrijker is, moet vasthouden
M_D_H schreef:euhm,
sedatie zweet je er niet uit
wel zal, doordat het lichaam begint te zweten, het bloed ook sneller gaan stromen, en daardoor de sedatie sneller gaan werkenmaar minstens 1 half uur wachten
dat is het beste, en het liefst nog een uur
M_D_H schreef:euhm,
wel zal, doordat het lichaam begint te zweten, het bloed ook sneller gaan stromen, en daardoor de sedatie sneller gaan werkenmaar minstens 1 half uur wachten
Fleurtje100 schreef:M_D_H schreef:euhm,
Denk dat dat niet bedoeld werd. En nat bezweet paard is bijna niet te scheren, dat is meer het probleem van zweten door de sedatie of stress.
Fleurtje100 schreef:Sedalin moet je inderdaad eerder geven, en doen als ze nog rustig zijn. Verder reageert mijn paard ook niet zo heel goed op sedalin. Ik laat hem scheren door een man die zo'n 300 paarden scheert ieder jaar en dus errug handig en snel is, en vooral niet bang. Dat scheelt een stuk, die man gaat gewoon rustig door met scheren ook als mijn paard niet goed stil staat. Verder krijgt hij eerst sedalin en daarbij ook nog de praam op. Ik merk overigens bij mijn paard wel degelijk verschil in hoe de praam op wordt gedaan en vastgehouden wordt. Er zullen best paarden zijn die er alsnog tegenin gaan, maar ik denk dat bij een aantal van die gevallen de praam minder goed gebruikt wordt. Bij die van mij moet het ook af en toe een tandje strakker en goed vastgehouden worden (aan het halster vastbinden heeft bv. minder effect).
En misschien hem door de veearts plat laten spuiten. Zit ik met die van mij ook over te denken. De afgelopen drie jaar was hij uiteindelijk wel geschoren maar nog steeds met een hoop stress en ellende (hij gaat ook extreem veel zweten van de stress waardoor hij moeilijk te scheren wordt). Misschien dat als hij een keer echt goed suf is, hij een prettigere herinnering er aan over houdt en hij de keer daarna weer iets makkelijker is. Ik scheer trouwens altijd pas in november, dat is in oktober even afzien maar dan hoeft het maar 1 keer per jaar.
M_D_H schreef:euhm over de praam...
ik heb hier op stal het voorbeeld staan van een type paard wat altijd kwader wordt van de praam als dat hij er rustiger van wordt...
ambre schreef:Die scheren wel erg kaal.Dan zie je nog al verschil met de rest.
En met zweten bedoel ik niet dat ze de sedatie er uit zweten,een nat paard kun je haast niet meer scheren.
Ik ben ook niet bang,maar een vuilak die gericht het apparaat uit je handen slaat daar word ik niet vrolijk van!
giotto schreef:Aan de DA een cocktail vragen van Domosedan en Torbugesic.
Als paardlief "weg" is direct beginnen met het hoofd,liefst met een kleine machine.
Dan kan een machine zijn voor honden maar er zijn er ook speciale voor paarden.
Zoals bv deze : http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502360/132
Veel mensen verdoven het paard,beginnen aan z'n lijf als hij in slaap is,dan de benen en tegen dat de verdoving bijna uitgewerkt is gaan ze met die grote machine ,waarvan de messen ondertussen al veel te warm zijn geworden voor het gevoelig paardenhoofd,aan het hoofd beginnen...En dan schrikken ze dat ze het hoofd niet geschoren krijgen![]()
Sedalin en dergelijke kan je best in de kast laten liggenDat is brol om mee te scheren.Als ze daar doorbreken en een heldere moment krijgen worden ze levensgevaarlijk...
grauwman schreef:giotto schreef:Aan de DA een cocktail vragen van Domosedan en Torbugesic.
Als paardlief "weg" is direct beginnen met het hoofd,liefst met een kleine machine.
Dan kan een machine zijn voor honden maar er zijn er ook speciale voor paarden.
Zoals bv deze : http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502360/132
Veel mensen verdoven het paard,beginnen aan z'n lijf als hij in slaap is,dan de benen en tegen dat de verdoving bijna uitgewerkt is gaan ze met die grote machine ,waarvan de messen ondertussen al veel te warm zijn geworden voor het gevoelig paardenhoofd,aan het hoofd beginnen...En dan schrikken ze dat ze het hoofd niet geschoren krijgen![]()
Sedalin en dergelijke kan je best in de kast laten liggenDat is brol om mee te scheren.Als ze daar doorbreken en een heldere moment krijgen worden ze levensgevaarlijk...
Mijn paard breekt daar zelfs doorheen. Heb het idee dat TS net zo'n paard heeft daar kan je nl van alles ingooien of platspuiten maar hij gaat maar door en door.
Als mensen mij wilde helpen moesten ze van mij verplicht een cap op hun hoofd zodat hij ze niet gericht een ram of een kopstoot kon geven. Stalgenoten lachen 'je meent toch niet serieus dat je een cap op doet' totdat ze hem in actie zagen tijdens het scheren.