moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:44

oei idd
sedatie zeker de minder straffe moet je een half uurtje op voorhand geven wanneer de paarden nog rustig zijn en nog van geen kwaad bewust. het werkt namelijk minder tot volledig averechts bij paarden die al over hun toeren zijn

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:45

Hele andere oplossing: sacking out gaan doen.

Hierdoor leer je je paard dat het niet bang hoeft te zijn voor enge dingen als de trainer erbij is.
Nu kan ik hier een onwijs verhaal gaan tikken over hoe je dat moet doen.
Maar als je even googlelt kom je veel informatie tegen.

Echt; het werkt SUPER! En je krijgt er een 'bomproef' paard van +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:50

Zoals de anderen al zeggen, eerst sederen, dan scheren. En als je dan gaat scheren, begin dan bij het hoofd en de benen. Dat vinden ze het engst, als ze dan goed verdoofd zijn is het makkelijker dan wanneer de verdoving al een endje is uitgewerkt...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:51

Ik vrees dat je enige optie dan is op het zelf rustig aan te doen.

bijdehandje1 schreef:
Een paard gaat pas tegen een praam in, als je zelf niet weet hoe je die moet aanbrengen, en wat nog belangrijker is, moet vasthouden :o

Wat is dit nu weer voor onzin. Ten eerste kan elke malloot een praam om doen het is nu niet bijzonder ingewikkeld. :+
Sommige paarden gaan nu eenmaal overal door heen. Als ze maar bang of kwaad genoeg zij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:53

euhm over de praam...
ik heb hier op stal het voorbeeld staan van een type paard wat altijd kwader wordt van de praam als dat hij er rustiger van wordt...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:57

Ik ken ook een paar paarden die kwader worden vd praam.
Met sedatie in het bloed kun je bijna gelijk gaan scheren,sterker nog:je zal wel moeten want echte vechters zweten enorm op.

Nog meer platspuiten,maar het blijft link aangezien je van die 'wakker wordt' momentjes hebt.En als het paard gesedeerd is zijn dat ook nogal ongecontroleerde bewegingen.

Veel oefenen kan inderdaad helpen,hopen dat je dan iig tot de kaaklijn kunt komen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:02

euhm,
sedatie zweet je er niet uit ;)
wel zal, doordat het lichaam begint te zweten, het bloed ook sneller gaan stromen, en daardoor de sedatie sneller gaan werken ;) maar minstens 1 half uur wachten ;)
dat is het beste, en het liefst nog een uur

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:04

Sedalin moet je inderdaad eerder geven, en doen als ze nog rustig zijn. Verder reageert mijn paard ook niet zo heel goed op sedalin. Ik laat hem scheren door een man die zo'n 300 paarden scheert ieder jaar en dus errug handig en snel is, en vooral niet bang. Dat scheelt een stuk, die man gaat gewoon rustig door met scheren ook als mijn paard niet goed stil staat. Verder krijgt hij eerst sedalin en daarbij ook nog de praam op. Ik merk overigens bij mijn paard wel degelijk verschil in hoe de praam op wordt gedaan en vastgehouden wordt. Er zullen best paarden zijn die er alsnog tegenin gaan, maar ik denk dat bij een aantal van die gevallen de praam minder goed gebruikt wordt. Bij die van mij moet het ook af en toe een tandje strakker en goed vastgehouden worden (aan het halster vastbinden heeft bv. minder effect).
En misschien hem door de veearts plat laten spuiten. Zit ik met die van mij ook over te denken. De afgelopen drie jaar was hij uiteindelijk wel geschoren maar nog steeds met een hoop stress en ellende (hij gaat ook extreem veel zweten van de stress waardoor hij moeilijk te scheren wordt). Misschien dat als hij een keer echt goed suf is, hij een prettigere herinnering er aan over houdt en hij de keer daarna weer iets makkelijker is. Ik scheer trouwens altijd pas in november, dat is in oktober even afzien maar dan hoeft het maar 1 keer per jaar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:05

M_D_H schreef:
euhm,
wel zal, doordat het lichaam begint te zweten, het bloed ook sneller gaan stromen, en daardoor de sedatie sneller gaan werken ;) maar minstens 1 half uur wachten ;)

Denk dat dat niet bedoeld werd. En nat bezweet paard is bijna niet te scheren, dat is meer het probleem van zweten door de sedatie of stress.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:06

M_D_H schreef:
euhm,

Bij een pasta kun je het beste een uur wachten. Bij het spuiten van domosedan kan je wel bijna gelijk beginnen. Maar dan heb je er nog bij die er door heen gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:07

Fleurtje100 schreef:
M_D_H schreef:
euhm,

Denk dat dat niet bedoeld werd. En nat bezweet paard is bijna niet te scheren, dat is meer het probleem van zweten door de sedatie of stress.

ow grapje :') _O-
ja, met domesedan kun je idd wel meteen beginnen :D

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:09

Ik heb goede ervaringen met een zg. draverskap. Dat is een kap die over het hoofd gaat, de oren bedekt en halve oogkleppen heeft. Misschien kun je eens proberen om sokken over de oren te doen zodat het geluid minder binnenkomt. Kan best zijn dat dat de oplossing is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:11

Fleurtje100 schreef:
Sedalin moet je inderdaad eerder geven, en doen als ze nog rustig zijn. Verder reageert mijn paard ook niet zo heel goed op sedalin. Ik laat hem scheren door een man die zo'n 300 paarden scheert ieder jaar en dus errug handig en snel is, en vooral niet bang. Dat scheelt een stuk, die man gaat gewoon rustig door met scheren ook als mijn paard niet goed stil staat. Verder krijgt hij eerst sedalin en daarbij ook nog de praam op. Ik merk overigens bij mijn paard wel degelijk verschil in hoe de praam op wordt gedaan en vastgehouden wordt. Er zullen best paarden zijn die er alsnog tegenin gaan, maar ik denk dat bij een aantal van die gevallen de praam minder goed gebruikt wordt. Bij die van mij moet het ook af en toe een tandje strakker en goed vastgehouden worden (aan het halster vastbinden heeft bv. minder effect).
En misschien hem door de veearts plat laten spuiten. Zit ik met die van mij ook over te denken. De afgelopen drie jaar was hij uiteindelijk wel geschoren maar nog steeds met een hoop stress en ellende (hij gaat ook extreem veel zweten van de stress waardoor hij moeilijk te scheren wordt). Misschien dat als hij een keer echt goed suf is, hij een prettigere herinnering er aan over houdt en hij de keer daarna weer iets makkelijker is. Ik scheer trouwens altijd pas in november, dat is in oktober even afzien maar dan hoeft het maar 1 keer per jaar.

Ja je gaat mij niet wijsmaken dat als je een praam goed strak aandraait het uitmaakt of je hem vasthoud met die stok omlaag omhoog of vastgemaakt aan het halster. Het gaat erom dat hij strak zit. Ik kan me wel voorstellen dat je hem niet strak genoeg kan aandraaien als je hem aan het halster knoopt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:12

Heb er ook zo eentje staan het enige wat ik er tegen kon doen was een praam proberen en zo snel mogelijk het hoofd scheren, dit deed ik wel met een opscheermachine ander ging hij helemaal uit z'n plaat. Daarna praam weer af op stal zetten en laten afkoelen.
Heb ook een aantal jaren z'n hoofd niet geschoren.

Rustig aan proberen hoefde ik ook niet te doen wat dan werd hij steeds kwader en kwader.

Sedatie had ook geen zin want dat stond hij al vanaf dat hij het spul kreeg te stuiteren omdat hij wist dat er iets ging gebeuren.

Veel succes TS.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:14

Die van mij vindt het hoofd scheren ook rampzalig, maar met een klein apparaatje mag ik het wel doen. Hij vind dat grote ding gewoon eng (moet hem ook altijd sederen en met praam op scheren).

Ben eerst begonnen met het handapparaatje terwijl het uitstond over zijn hoofd te halen, vervolgens aan het geluid laten wennen en toen gaan scheren. Eerst alleen zijn kin, en daarna rustig de rest van zijn hoofd. En dat gaat goed :)

evelienvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:17

heel erg bedankt voor de tips!

groetjes

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:18

owja, die van mij...
die doe ik met een hondenscheerapperaatje...
dat maakt alleen een soort trillen geluid...
maar geen lawaai ofzo...
mischien is dat wel een idee ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:21

Die scheren wel erg kaal.Dan zie je nog al verschil met de rest.
En met zweten bedoel ik niet dat ze de sedatie er uit zweten,een nat paard kun je haast niet meer scheren.

Ik ben ook niet bang,maar een vuilak die gericht het apparaat uit je handen slaat daar word ik niet vrolijk van!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:23

M_D_H schreef:
euhm over de praam...
ik heb hier op stal het voorbeeld staan van een type paard wat altijd kwader wordt van de praam als dat hij er rustiger van wordt...

Zo'n paard heb ik ook gehad: Praam werkte als een rode lap op een stier.

Mijn paard was in het begin hysterisch voor het scheerapparaat, de eerste keer wilde ik het met tranquigel proberen ( hele tube zelfs!! ) en daar kwam hij dwars doorheen, ook al had ik een uur gewacht..

Kon ik alsnog de dierenarts laten komen voor het platspuiten, waar hij weer uit zijn pan ging omdat hij ook nog eens de pest had aan dierenartsen ( wat weer voortkomt uit een dierenarts die een praam verkeerd gebruikte toen hij een gat boven zijn oog moest hechten )

Jaar erna meteen de dierenarts laten komen, die heeft hem een cocktail gegeven waarbij hij soort van in een staande "narcose" ging.

Geschoren, geen centje pijn.

Jaar daarna weer dierenarts geweest, weer cocktail en toen ik aan de benen van paard moest beginnen kwam hij bij uit de "narcose" ik ben gewoon doorgegaan en heb gedaan alsof het heel normaal was. Gek genoeg ging hij toen niet compleet uit zijn dak, maar ging hij gewoon rond staan kijken.

Snel de boel afgeschoren en apparaat even in de kast gezet.. 2 weken later het apparaat nog eens gepakt en aangezet in zijn bijzijn.. En hij reageerde er helemaal niet meer op! Alsof er bij hem ineens een knop om is gegaan!

De 2 jaren erna heb ik hem gewoon geschoren zonder verdoving, gewoon aan een hekje vastgezet en apparaat erop.. Zelfs zijn oren uitscheren zonder welke vorm van stress dan ook..

Ik snap nog steeds niet wat er gebeurd is waardoor hij ineens zo relaxt was.. :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:33

omdat je al bezig was ;)
je was al bezig met het scheren terwijl hij verdoofd was,
ze zijn wel is waar verdoofd, maar niet volledig van de wereld...

doordat de verdoving van het scheren nog niet helemaal uitgewerkt was heeft mijn pony mijn broertje op zijn rug leren accepteren ;) (die gaat altijd volledig uit zijn plaat als er een ander op hem rijd )

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:31

Aan de DA een cocktail vragen van Domosedan en Torbugesic.
Als paardlief "weg" is direct beginnen met het hoofd,liefst met een kleine machine.
Dan kan een machine zijn voor honden maar er zijn er ook speciale voor paarden.
Zoals bv deze : http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502360/132
Veel mensen verdoven het paard,beginnen aan z'n lijf als hij in slaap is,dan de benen en tegen dat de verdoving bijna uitgewerkt is gaan ze met die grote machine ,waarvan de messen ondertussen al veel te warm zijn geworden voor het gevoelig paardenhoofd,aan het hoofd beginnen...En dan schrikken ze dat ze het hoofd niet geschoren krijgen :o

Sedalin en dergelijke kan je best in de kast laten liggen :D Dat is brol om mee te scheren.Als ze daar doorbreken en een heldere moment krijgen worden ze levensgevaarlijk...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:57

ambre schreef:
Die scheren wel erg kaal.Dan zie je nog al verschil met de rest.
En met zweten bedoel ik niet dat ze de sedatie er uit zweten,een nat paard kun je haast niet meer scheren.

Ik ben ook niet bang,maar een vuilak die gericht het apparaat uit je handen slaat daar word ik niet vrolijk van!

ja, later bedacht ik me ook dat je dat waarschijnlijk bedoelde :') _O-

mijn hondenscheerapperaatje heeft heel veel verschillende standen, ik heb nog nooit verschil gehad tusse het hoofd en het lichaam ;)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:26

giotto schreef:
Als paardlief "weg" is direct beginnen met het hoofd,liefst met een kleine machine.
Veel mensen verdoven het paard,beginnen aan z'n lijf als hij in slaap is,dan de benen en tegen dat de verdoving bijna uitgewerkt is gaan ze met die grote machine ,waarvan de messen ondertussen al veel te warm zijn geworden voor het gevoelig paardenhoofd,aan het hoofd beginnen...En dan schrikken ze dat ze het hoofd niet geschoren krijgen :o

Sedalin en dergelijke kan je best in de kast laten liggen :D Dat is brol om mee te scheren.Als ze daar doorbreken en een heldere moment krijgen worden ze levensgevaarlijk...

Mijn paard breekt daar zelfs doorheen. Heb het idee dat TS net zo'n paard heeft daar kan je nl van alles ingooien of platspuiten maar hij gaat maar door en door.

Als mensen mij wilde helpen moesten ze van mij verplicht een cap op hun hoofd zodat hij ze niet gericht een ram of een kopstoot kon geven. Stalgenoten lachen 'je meent toch niet serieus dat je een cap op doet' totdat ze hem in actie zagen tijdens het scheren :o .

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:31

grauwman schreef:
giotto schreef:

Mijn paard breekt daar zelfs doorheen. Heb het idee dat TS net zo'n paard heeft daar kan je nl van alles ingooien of platspuiten maar hij gaat maar door en door.

Als mensen mij wilde helpen moesten ze van mij verplicht een cap op hun hoofd zodat hij ze niet gericht een ram of een kopstoot kon geven. Stalgenoten lachen 'je meent toch niet serieus dat je een cap op doet' totdat ze hem in actie zagen tijdens het scheren :o .

Dan moet je hem ofwel onder dezelfde narcose laten brengen zoals voor bv een castratie en anders...leren leven met winter haar :-)
Moet wel zeggen dat ik al héél veel paarden geschoren heb (misschien wel 1000 over alle jaren heen) en ik ben er nooit geen tegengekomen die niet te scheren was...

Bij een moeilijk paard zou veel geduld,oefening,goede verdoving en een ervaren persoon die scheert zou kunnen/moeten helpen (niet persoonlijk op jullie bedoelt hoor ;) ) ...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:20

Mijn paard heeft nooit een vervelende ervaring gehad met scheren en is ook niet geslagen of wat dan ook.
is wel ieder jaar moeilijker gaan doen tot hij nu echt verdoofd moet door de DA.

Helaas gaat hij onwijs zweten dus het is meteen beginnen zodra de verdoving is ingespoten en dan heel snel
werken.

Hoofd laat ik er bewust in. Dan maar niet zo mooi maar dat lukt zelfs met verdoving niet.